PDA

Vis full versjon : Vibrasjon i S90/V90/XC90



OJG
07/12/17, 11:52
Merket plutselig vibrasjoner i vår XC90 T8 med snart 400 mil på telleren. Vibrasjonene oppstår i hastigheter fra 70 km/t og oppover. Finner bilen svært ubehagelig å kjøre over 85 km/t. Har ikke funnet noe med hjulene som skulle tilsi disse vibrasjonene. Har ikke merkbar vibrasjon i ratt, men hele bilen rister ellers. Har fått time hos forhandler i morgen for feilsøking. Har noen her på forumet merket vibrasjoner i sin bil?
Har lest en tråd på svenske forumet (jagrullar.se) så øyet ble stort og vått. Se tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=79&t=132326&start=510&st=0&sk=t&sd=a

Har noen fått utbedret vibrasjonsfeil på sin bil?

Runet
16/12/17, 01:08
Ville bare si at jeg har kjørt min XC90T8 2000km nå. Jeg har helt noya på lyder/ulyder/vibrasjoner, og jeg har kun en ting å bemerke:
Panoramataket knirker så ille i kulda (bruker det ikke, men det bråker) at det er flaut å si at det skal være en premium bil. Min 10 år gamle MB GL har panorama også, og det 100% stille.
Har aldri rørt taket på volvoen, så mulig det hele kan løses med en omgang silikon på kantene...
Ingen vibrasjoner i hjul/oppheng.

Et spørsmål på siden: Finnes det ikke en avdeling på forumet der man presenterer sin egen bil men både gleder og skuffelser?
Fant et sted, men der stod jo klart at det gjladt ombygging og modifikasjoner/prosjekter. For meg er jo dette å skulle være de ultimate sikre og problemfrie familietralla...
Ikke et prosjekt jeg har tenkt å overgå volvoingeniørene på...

Hilsen et rimelig ferskt vccn-medlem

volvoRsport
16/12/17, 11:06
Ville bare si at jeg har kjørt min XC90T8 2000km nå. Jeg har helt noya på lyder/ulyder/vibrasjoner, og jeg har kun en ting å bemerke:
Panoramataket knirker så ille i kulda (bruker det ikke, men det bråker) at det er flaut å si at det skal være en premium bil. Min 10 år gamle MB GL har panorama også, og det 100% stille.
Har aldri rørt taket på volvoen, så mulig det hele kan løses med en omgang silikon på kantene...
Ingen vibrasjoner i hjul/oppheng.

Et spørsmål på siden: Finnes det ikke en avdeling på forumet der man presenterer sin egen bil men både gleder og skuffelser?
Fant et sted, men der stod jo klart at det gjladt ombygging og modifikasjoner/prosjekter. For meg er jo dette å skulle være de ultimate sikre og problemfrie familietralla...
Ikke et prosjekt jeg har tenkt å overgå volvoingeniørene på...

Hilsen et rimelig ferskt vccn-medlem

Det er ikke noe i veien med å legge den under prosjekter/worklogs, trådene som ligger her varierer veldig i omfang.

http://forum.vccn.no/forumdisplay.php?112-S90-V90-XC90II

VoƖvolog
18/12/17, 16:03
Jeg har vibrasjoner i min bil, de er veldig tydelige i høye(re) hastigheter, sånn +100 km/t. Forhandler, som holder til et godt stykke unna en vei som tillater slike hastigheter, har valgt å trekke på skuldrene i lange tider ("man kjenner jo veien, og ikke noe merkelig at det kjennes ut som man kjøre på et vaskebrett og stoler dirrer"). Nå er tålmodigheten min slutt (sammen med noen andre mangler).

Dette kommer til å bli interessant. Jobben nå blir å få et mål på størrelsen på vibrasjonene, sammenlikne med andre biler (ikke bare V90), og se dette opp mot markedsføringen av bilen som komfortabel. Pluss på markedsføringen for luftfjæring, så har jeg et godt case, så fremt jeg får dokumentert vibrasjonene skikkelig. Jeg har gitt forhandler/VCN ett innspill til før jeg setter igang prosessen for alvor (har bare vært i kontakt med advokat foreløpig) . Jeg kommer selvfølgelig til å legge ekspert- og advokatkostnadene jeg får inn i kravet.

VoƖvolog
18/12/17, 17:20
Er den noen på Østlandet som har en rimelig vibrasjonsfri V90, som kunne tenke seg å kjøre bilen med en sakkyndig og en vibrasjonsmåler? Det er bare snakk om en liten tur på et par/tre mil? Bør ta maks en time.

(Helst med 20" hjul og luftfjæring)