PDA

Vis full versjon : Ekstralys V70N D5 AWD



Vegard__
28/11/17, 15:35
Da det ble heving av kjøpet på XC70'en, befinner jeg meg nå i Bergen og skal montere et par Bosch Pilot 225 før turen over fjellet.

Styresystem til reléene tar jeg fra ledningen til fjernlysa.

Men hvor henter jeg strøm til lysa. Batteriet er jo baki :)

mrstfu
28/11/17, 16:36
Mellom luftfilterboksen og ytterskjerm ligger det en grå kontakt med både styrestrøm og hovedstrøm, om du kjøper original bryter til å sette inn i dashbordet. Isåfall bør du også kjøpe ledningsnettet, disse finnes som srparate deler, ikke bare del av ekstralyspakka. Denne grå kontakta er altså ikke aktiv før du setter inn bryter, burde ikke koste for mye.

Eventuelt har du et plusspunkt under et deksel like ved venstre fremre fjærtårn.

MadAss
28/11/17, 21:14
Mellom luftfilterboksen og ytterskjerm ligger det en grå kontakt med både styrestrøm og hovedstrøm, om du kjøper original bryter til å sette inn i dashbordet. Isåfall bør du også kjøpe ledningsnettet, disse finnes som srparate deler, ikke bare del av ekstralyspakka. Denne grå kontakta er altså ikke aktiv før du setter inn bryter, burde ikke koste for mye.

Eventuelt har du et plusspunkt under et deksel like ved venstre fremre fjærtårn.StyreJORD og hovedstrøm [emoji854]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Vegard__
29/11/17, 01:11
Mellom luftfilterboksen og ytterskjerm ligger det en grå kontakt med både styrestrøm og hovedstrøm, om du kjøper original bryter til å sette inn i dashbordet. Isåfall bør du også kjøpe ledningsnettet, disse finnes som srparate deler, ikke bare del av ekstralyspakka. Denne grå kontakta er altså ikke aktiv før du setter inn bryter, burde ikke koste for mye.

Eventuelt har du et plusspunkt under et deksel like ved venstre fremre fjærtårn.

Plusspunkt ved venstre fremre fjærtårn, mottatt.
-Takk :)

Bryter og original kabelmatte til kr 1500,-er jeg ikke så keen på. Og ser heller ikke poenget med bryter. I hvert fall ikke mtp kostnaden.

Vegard__
29/11/17, 01:13
Noen som vet fargen på fjernlys-ledningen i kabel-spaghettien som går til lyktene?

Gul som på XC II ?

mrstfu
29/11/17, 01:57
Plusspunkt ved venstre fremre fjærtårn, mottatt.
-Takk :)

Bryter og original kabelmatte til kr 1500,-er jeg ikke så keen på. Og ser heller ikke poenget med bryter. I hvert fall ikke mtp kostnaden.

Du har fått pris på det? Jeg ga 1800, - for komplett pakke med brakett, ledningsmatte, bryter og skruer, innbiller meg at bryter og ledningsmatte ikke tar 1500,- av de kronene. De er å få tak i som separate deler.

Daruu
29/11/17, 06:50
Jeg bestilte bryter i går, mener det var 260kr for den.

Vegard__
29/11/17, 08:38
Du har fått pris på det? Jeg ga 1800, - for komplett pakke med brakett, ledningsmatte, bryter og skruer, innbiller meg at bryter og ledningsmatte ikke tar 1500,- av de kronene. De er å få tak i som separate deler.

Nei det var komplett sett som du nevner.

Var ikke klar over at man fikk deler løst. Er uansett ikke int i bryter, den er overflødig.

Jeg vil bare ha litt 12v jeg [emoji2]

mrstfu
29/11/17, 08:39
Da blir det et eget ledningsnett, siden du du ikke får brukt det som allerede er der.

Daruu
29/11/17, 10:45
Om du kjøper bryter kan du koble deg på org kontakta med uorginalt nett. Da har du 12v (20a sikring mener jeg) og signal (jording) til releet med en gang.
Det eneste du trenger å gjøre er å koble bryteren inni bilen uten batteriet tilkoblet og sette i en sikring i sikringsboksen

Vegard__
29/11/17, 11:01
Om du kjøper bryter kan du koble deg på org kontakta med uorginalt nett. Da har du 12v (20a sikring mener jeg) og signal (jording) til releet med en gang.
Det eneste du trenger å gjøre er å koble bryteren inni bilen uten batteriet tilkoblet og sette i en sikring i sikringsboksen

Usikker på om jeg forstår deg helt (jeg er ingen elektrisk kyndig mann), men jeg trenger ikke kjøpe hele settet, kun bryteren?
Og så koble meg på den kontakten i motorrommet?

Jeg har to reléer og kabler.

mrstfu
29/11/17, 11:20
Kun bryteren aktiverer dne kontakta ja, som jeg skrev over

Vegard__
29/11/17, 11:46
Kun bryteren aktiverer dne kontakta ja, som jeg skrev over

Å jaaa... :)

Og da kan jeg ta strøm fra kontakten? Men hva med styresystem til reléene? Altså signalene fra fjernlysa?

mrstfu
29/11/17, 12:22
Som sagt, i den kontakta ligger på styring og hovedstrøm.

Vegard__
29/11/17, 14:09
Som sagt, i den kontakta ligger på styring og hovedstrøm.

He he... som sagt så er jeg nok litt tom i batteripakka i dag [emoji16]

La oss se om jeg har skjønt det... -ved å installere bryteren, så trigges den kretsen i motorrommet? Da er det både strøm og styreJORD ([emoji6]) der som jeg kan bruke?

Jeg skjønner nå at det er tretten ganger enklere å kjøpe det komplette settet fra Volvo...

Jeg kryper til korset... ✝️[emoji1374]

Da trenger jeg med andre ord ikke annet enn kabel fra lampene til det som er i kabelmatta i settet?

FroBe
29/11/17, 14:33
Monteringsanvisning for bryter og ledninger finner du her:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/V70(00-08)/InstallationInstruction/Document/VCC-156891-1/2004/all/Automatic/default/V70%20(00-08)%202004

mrstfu
29/11/17, 14:57
He he... som sagt så er jeg nok litt tom i batteripakka i dag [emoji16]

La oss se om jeg har skjønt det... -ved å installere bryteren, så trigges den kretsen i motorrommet? Da er det både strøm og styreJORD ([emoji6]) der som jeg kan bruke?

Jeg skjønner nå at det er tretten ganger enklere å kjøpe det komplette settet fra Volvo...

Jeg kryper til korset... ✝️[emoji1374]

Da trenger jeg med andre ord ikke annet enn kabel fra lampene til det som er i kabelmatta i settet?

Det stemmer, og det finnes som SEPARATE DELENUMMERE (store bokstaver pga lav batteripakke, som du sier:D) så du trenger ikke kjøpe hele settet. Ledningsnett, bryter og en 20A flatstiftsikring.

Av med batteriets minuspol, vent et par minutt, stapp i bryteren, på med batteriet, lek elektriker, stapp i sikring, test.

Jimbojama
29/11/17, 16:31
Om man vil slippe ennå billigere unna kan man kjøpe kun kontaktstykket, ikke hele ledningsnettet. Eller ennå billigere er jo å klippe av pluggen som er der og heller bruke noe man har selv. Da trenger.man jo kun bryteren. Skal nevnes at pluggen ikke koster stort, bryteren er den dyreste delen i den rimelige "gjør-det-selv" pakka. =)

Vegard__
30/11/17, 17:17
Takk Jimbo og Mr.
Da skal jeg nok få det til... [emoji4]