PDA

Vis full versjon : V70N med VAG-diesel og dårlig drag uten ladetrykk



AleksanderK
25/11/17, 17:32
Hei!
Har en V70N med en D5252 VAG diesel.
Da jeg kjøpte bilen husker jeg at den gikk som en drøm oppover fjellet fra øst til vestlandet. Men nå, ca 100 000km senere, føler ejg at den drar utrolig dårlig uten ladetrykk.
Ladetrykk kommer på litt over 2000rpm, men alt før der går i sneglefart.

Ligger jeg i 70 i 5 gir og legger pedalen i gulvet går det gjerne 12-15sek før jeg når 80.

Har null feilkoder, og dieselpumpe ble timet opp for 5000km siden.
Testet å koble fra MAF men da ble den enda slappere. Merket det mest på ladetrykk, men også før.
Forsøkte og nappe ut vakum til EGR. Ingen forskjell og heller ingen feilkoder når vakuumslange var koblet fra.

Noen ide om hva som er galt?

Bilen har nå gått 395 000km og har fått olje og filterskift hver 10 000km siden 292 000km.
Starter fint på kaldstart, men med et lite puff blågrå røyk.

jerognal
25/11/17, 17:47
Kan være så mangt dette. Sjekk vacumslanger, sperr EGR(kan vel få feilkode på din men du merker iallefall om det sparker mer i fra), kjør på turborens i innsug og Tunap dyserens rett i filter er iallefall ting som ikke koster noe særlig.
Dieselfilter?
Tett katalysator?
Ellers er det igjen å nevne timing på pumpe. Slitt pumpereim? Utrolig følsom disse motorene for rett timing.
Slitt turbo?

Vår gamle 98' er på 500.000 km nå og går som en kule enda......

AleksanderK
25/11/17, 17:52
Har hatt på en halvliter med Liqui Moly Diesel Purge.
Filter er byttet for ikke så lenge siden. Ca samtidig som pumpetiming.
Pumpereim med løpehjul ble skiftet ved timing av pumpen. Strekker reimen seg noe nevneverdig?
Katalysator tviler jeg på er tett da jeg kjører relativt friskt.
Turbo vet jeg ikke tilstand på, men kan sjekke opp i det.

Når du sier "sperr EGR". Mener du da å blokkere hele ventilen, eller bare vakuum? Link til hvor man får tak i "blanking plate"?
Skal sjekke opp i vakuumslanger :)

jerognal
25/11/17, 18:31
Pumpereimen skal sjekkes hver 60.000 men min erfaring er at de holder akkurat 100.000 til neste reg skift.

Når det gjelder dyserens så er det best å kjøpe Tunap sin som du fyller rett i filter. La motor gå i 30 sek. STopp den og la den stå natten over. Da står den med rens i dysene. Meget effektivt.

Ja mener blokkere hele dritten. Søk på ebay. EGR blanking plate eller noe slikt. Får du feilkode kan et 8-10 mm hull i plata være nok til at du ikke får feilkode.

Hadde en Caravelle med samme motor som gikk som en dassbøtte helt til eg fant en flatklemt vacumslange.

jerognal
25/11/17, 18:37
Innsuget kan være kokset fullstendig igjen og. Da må innsuget av og brennes reint med gassbrenner og trykkluft(dette er definitivt en utendørs-jobb). Men vår har gått med blendet EGR hele livet så har sluppet dette problemet.

AleksanderK
26/11/17, 15:32
Pumpereimen skal sjekkes hver 60.000 men min erfaring er at de holder akkurat 100.000 til neste reg skift.

Når det gjelder dyserens så er det best å kjøpe Tunap sin som du fyller rett i filter. La motor gå i 30 sek. STopp den og la den stå natten over. Da står den med rens i dysene. Meget effektivt.

Ja mener blokkere hele dritten. Søk på ebay. EGR blanking plate eller noe slikt. Får du feilkode kan et 8-10 mm hull i plata være nok til at du ikke får feilkode.

Hadde en Caravelle med samme motor som gikk som en dassbøtte helt til eg fant en flatklemt vacumslange.

Skal sjekke etter klemte vakuumslanger :)
Hvordan er Tunap bedre el Liqui Moly sin dyserens?
Hva mer enn Tunap heter dette produktet, og hvor får man tak i det?


Innsuget kan være kokset fullstendig igjen og. Da må innsuget av og brennes reint med gassbrenner og trykkluft(dette er definitivt en utendørs-jobb). Men vår har gått med blendet EGR hele livet så har sluppet dette problemet.

Har vurdert å ta av innsug da det ser rimelig enkelt ut på disse motorene. Men ved inspensjon så ser innsuget fint ut hvertfall ut i fra det en ser gjennom innsugsporten.

jerognal
26/11/17, 17:05
http://www.tunap.co.uk/Products/INJECTION-CLEANING/301-/PREMIUM-134-DIESEL-INJECTOR-CLEANER

Ebay eller dobbel pris her hjemme. Romnes på Middtun tror eg har dette. Bil og Dieselpumpeservice på Kokstad har og.

Har brukt Tunap fordi dette stoffet har jeg blitt anbefalt av gamle mekanikere som har holdt på en stund.

Har brukt dette på gamle V70'en og den har rullet 500 nå med de samme dysene. Så dette stoffet virker.
Men om dysene er mekanisk defekt hjelper jo sef. kun bytte av dyser.

AleksanderK
12/12/17, 20:39
Da har jeg hatt meg en runde med VIDA på passasjersetet.

Er det noen som kan svare på hvorfor jeg ikke får mer enn 50% utslag på gasspedal? Det kan jo ha noe å si dersom bilen tror at jeg bare har pedalen halveis til gulvet. Fant ikke noe måte å kalibrere pedalen på i VIDA.

MAP sensor ser ladetrykk, og jeg har ingen feilmeldinger registrert annet enn MAF fra jeg koblet den ut. Kode er slettet.

konso
13/12/17, 00:15
Om det er likt som tidligere biler så går det wire fra pedal til et potmeter ved venstre fjærtårn. Kanskje det er noe der?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

AleksanderK
13/12/17, 19:38
Pedalen er en egen enhet. https://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/Accelerator-pedal/1107768/30683514.html

Legger ved gafe fra VIDA så kan de som er mer dreven på dette enn meg se om det ser greit ut :)
Her er et pull på 5 gir, og motorbrems etter pull.
Rød strek er ladetrykk.6755

Her er litt diverse kjøring.
6756

konso
14/12/17, 11:43
På 5.gir pullet ditt får du ikke, om det er max verdier opp til venstre, mere enn max 0,2 bar ladetrykk, 50% gasspedal stilling.
Finnes det test på gasspedalgivere? Evt legg ut et bilde her med graf/verdier.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

AleksanderK
14/12/17, 14:47
208 kilopascals = 2.08 bar
Minus atomsfærisk trykk på ca 1 bar = 1.08 bar i ladetrykk. Eller tuller jeg nå?

Har ikke funnet test på pedal i VIDA. Men på pullet så er pedalen i gulvet. Snakket såvidt med en kamerat som jobber på Frydenbø og han og en kollega av han mente at pedalen skulle måle til 100%.
Kan det være løsningen på problemene mine med at bilen går dårlig?
Noen som vet hvilken ohm-range pedalen skal være i? Tenkte å ta ut kontakten og ohme pedalen for å se hvilke resultater jeg får.

AleksanderK
17/12/17, 01:38
Ved pådrag opp en lang relativt bratt bakke i dag så kjenner jeg at ladetrykk forsvinner ved 2500rpm og ved ca 3500rpm. Det er akkurat som bilen blir usikker et lite sekund og så kommer den tilbake med den kraften den hadde. Noen ideer?

Prøvde meg med inspeksjonskamera i innsuget, men fikk ikke sett noe spesielt. Men det er en del sotgørr der for kameraet så ikke ut etter jeg tok det ut av innsuget. Blir nok å ta av innsug og brenne rent.
Regner med at ventiler ikke ser så veldig bra ut heller. Hv kan/bør man gjøre der? Har sett på nøtteblåsing, men har ikke utstyr til det.

EGR blir også rengjort når innsug er av. Håper det blir noe bedring da. Mistenker at bilen går dårlig uten ladetrykk fordi den ikke har god nok flow på grunn av sot, men med ladetrykk så tvinger den jo luften inn i motoren og da blir symptomene mindre. Det i kombinasjon med at bilen kun ser 50% av gasspådrag.

Hvor kan man bestille ny pedal utenom å gå på volvo og tømme lommeboken?

jerognal
18/12/17, 10:03
Kan det være nedkokset turbo? IOM at du har mye sot i innsug kan det være noe i turbo som henger? XC'en min hadde kutt i turbo(Men er nok en annen type turbo). Brukte REVIVE TURBO CLEANER her i går. Jøss for en forskjell! All verdens røyk og dritt ut bak. Røykla hele tomten her og luktet noe jævlig. Kjørte noen tunge motebakker med flat pedal. Helt svart bak meg på første turen....Men alle feil borte og bilen går som en kule etterpå. Kjøpte stoffet på E-bay...

Prøv dog å få fatt i en brukt gasspedal/potmeter for å luke den vekk(søk på delenummer på E-bay). Og igjen; sjekket alle vacuumslanger grundig? Stikk på Romnes og kjøp noen meter med vacuumslanger og skift ut alle. Skift samtidig alle dieselslanger. Dette koster lite og er forbruksvare uansett.

AleksanderK
18/12/17, 20:40
Denne her du brukte? https://www.ebay.co.uk/itm/Revive-Turbo-Cleaner-Power-Restorer-Fluid-750Ml-Starter-Kit-Turbocharger-Engine/281669414544?epid=1142727766&hash=item4194ce2e90:g:KqwAAOSwUaNZzJeF
Kan jo likegjerne kjøpe herfra: http://www.reviveturbocleaner.no/store/#!/Refill-Revive-turbocleaner/p/54946054/category=0

Denne bør vel gjerne brukes etter jeg har hatt av innsuget eller?

Fant ingen pedal på ebay, men får høre hos en høgger om de har :)

Jeg tror ikke turbo er nedsotet da den høres fin ut, og lader i følge VIDA 1 bar. Ladetrykket kommer riktignok ikke før 1900-200rpm, men jeg har ikke kjørt andre biler med denne motoren så vet ikke når det SKAL komme.
Har bestilt ny innsugspakning hvertfall, så får ta det av å se. Vet at det er noe kaup i IC, men det er gjerne fordi EGR og div er så nedsotet at bilen ikke klarer å bli kvitt restene. Vurderer å lede veivhusånding til catch tank, men har ikke bestemt meg enda.

AleksanderK
18/12/17, 20:57
Legger også ved et bilde av dieselmengde desired value og actual value. Jeg vet ikke om jeg får for lite diesel, eller om grafene bare er litt forskjøvet slik at man skal kunne se de lettere. Grønn er aktuell verdi.
Røyker svart ved pådrag etter litt finkjøring, men det kan det jo være andre grunner til også?
6761

jerognal
18/12/17, 22:20
Ja det er den Revive jeg brukte.
Disse VAG-motorene SKAL røyke svart ved full gass....:p Helt normalt. Spesielt om du har chip.;)

Men som sagt før; eneste gang jeg har opplevd dine problemer var når vacuumslange var i klem på caravellen. Da kuttet den turbotrykk. Kom igjen når du slapp gasspedal og trykket inn igjen. Gamle V70'en har aldri hatt slike problemer på 500.000 KM. Har bilen din vacuumstyrte motorfester som XC70? Prøv i så fall å blende de av.

OleD5Drageide
18/12/17, 22:22
Høres kanskje dumt ut, men jeg opplevde at sikringen til ac pumpa røyk. Da brukte min v70 10-12sek på å nå 80. Ingen feilkoder å se heller. Vert å sjekke det ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

AleksanderK
18/12/17, 22:27
Ja det er den Revive jeg brukte.
Disse VAG-motorene SKAL røyke svart ved full gass....:p Helt normalt. Spesielt om du har chip.;)

Men som sagt før; eneste gang jeg har opplevd dine problemer var når vacuumslange var i klem på caravellen. Da kuttet den turbotrykk. Kom igjen når du slapp gasspedal og trykket inn igjen. Gamle V70'en har aldri hatt slike problemer på 500.000 KM. Har bilen din vacuumstyrte motorfester som XC70? Prøv i så fall å blende de av.

Er nok motorfester med vakuum/ladetrykk ja. Skal ta meg en runde å se på slanger når jeg er tilbake fra reisejobb.
Hvor kan man få tak i slanger som er lik de originale? Det er jo noe plastgreier med gummistusser i endene.


Høres kanskje dumt ut, men jeg opplevde at sikringen til ac pumpa røyk. Da brukte min v70 10-12sek på å nå 80. Ingen feilkoder å se heller. Vert å sjekke det ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
AC fungerer helt fint. Muligens lite gass men kjølte godt i sommer. Problemene jeg beskriver i denne tråden har jeg hatt siden nyttår ca.

jerognal
19/12/17, 08:43
Du har vacum-motorfester ja.... start med å ta slangen av motorfeste og blende de av eller klemme de flat med noe. Er motorfeste defekt så løser det problemet midlertidig å blende av slangen.
Har du en ventil hvor slangene går innpå? (STår på luftfilterboks på XC'en iallefall). Den kan være defekt og da får du og tull.
Nye slanger får du i metervis hos Romnes på Middtun. Trengs ikke make, bare rett dimensjon så de er tett.

AleksanderK
19/12/17, 19:46
Er noe ventilgreier på luftfilterboksen ja. Skal sjekke opp i det når jeg er hjemme igjen :)

AleksanderK
28/12/17, 00:40
Da har innsuget vært av og brent rent. Ikke mye sot men litt. EGR er testet OK, og der var det veldig lite sot.
Merker ikke mye forskjell. Like slapp uten ladetrykk, men kanskje litt mer effekt med ladetrykk.

Daniel V
28/12/17, 04:57
Høres jo ut som du kanskje har en helt defekt TCV/magnetventil.

På bensinbilene fører jo slitt TCV til at man mister ladetrykket i bla mellomregisteret.

AleksanderK
28/12/17, 22:55
Har vært ute en tur med bilen igjen. Kjøpte med en ladetrykksmåler på biltema og testet litt.

Oppnår fullt ladetrykk på rett over 1 bar på ca 2600rpm. Begynner å lade på ca 1700rpm
Har ca 0.8 bar i vakuum på ventil til EGR, og på slange ut til solenoiden for motorfestene.

Satte forsiktig trykk på slangene til motorfeste og hørte lekkasje. Blendet av og tok en ny prøvetur uten noe forskjell i effekt. Bremsene ble kanskje litt bedre, men det er fordi vakuumen er hentet ut fra slange til bremsekraftforsterker.

Legger ved bilde av alle vakuumslanger og mine observasjoner i bilen.
6775

Solenoide 17 styrer EGR
Slange 13 er vakuumkilde fra slange til br.kraftforsterker
Slange 16 er koblet til luftrør mellom turbo og luftfilter - på sugeside
Slange 20 går til EGR aktuator og den er testet OK både med måler og ved sjekk da jeg hadde av innsug.
Slange 1 går til solenoide 31

Solenoide 31 styrer vakuum til motorfester - Her er tegning feil. Den har bare to nipler.
Slange 1 har alltid vakuum da den henger sammen med vakuumkilde.
Ut fra solenoide 31 til motorfester måler jeg ingenting ved prøvekjøring. Nå er uttak blendet pga lekkasje.

Solenoide 26 styrer såvidt jeg ved ladetrykk
Slange 29 er koblet til trykkrør mellom IC og innsug. De to andre har jeg ikke sett hvor går enda.



Jeg er tom for ideer og håper noen andre kan hjelpe meg i riktig retning. Jeg har VIDA og kan sjekke parametre om det er nødvendig.
Lei hele bilen akkurat nå :mad:

jerognal
29/12/17, 13:16
Ikke ukjent med feil på både 31 og 26.
Har ikke så fryktelig peiling på verider og vacuum men vet at begge har innvirkning på turbo. Solenoid 26 kan være synderen. På D5'en står den iallefall nede på blokken i front og feil her gjør at motoren ikke går som den skal. Ville prøvd å bytte denne. Sett på youtube at det er et filter inni den ventilen som går tett.

Har ikke vært borti VAG-motoren i din konfigurasjon.

konso
31/12/17, 23:15
Siden du har pc kan du sjekke timing på pumpa, kan ikke se å ha lest at du har gjort det.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

AleksanderK
24/01/18, 20:49
Timing er sjekket og er innenfor det som er spec.
Har fått lest ut med VIDA på broderen sin V70 med samme motor, og hans gasspedal måler til 100%. Da tror jeg det kan være noe galt med min, og vil prøve å se om jeg får tak i en annen. Evt. prøve hans og se om det hjelper :)

AleksanderK
31/01/18, 20:21
Ingen som har noen ideer her?

konso
02/02/18, 21:11
Har duprøvd med annen pedal i din bil?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

AleksanderK
31/03/18, 23:36
Har ikke prøvd med annen pedal enda. Dere som har samme motor; Når begynner den å lade? Lurer på om ladetrykk kommer for sent på min, og det er det som lager krøll.
Når jeg får den opp på turtall går den veldig godt.
Nettopp kommet hjem fra en tur til Sverige, og med 4stk i bilen og smekk fullt bagasjerom klarte jeg å dra fra 130 til 140km/t opp Flenjatunnellen (Den rett ved Gudvangatunnellen). Så med ladetrykk går bilen godt.

Ser ikke ut til at det er noe mulighet for å sjekke wastegate eller utføre noen form for service på den. Om det er mulig tar jeg i mot tips :)

Swede
01/04/18, 16:10
Hei Aleksander
Se på linkene
Här får du många tips på hur du kan felsöka .
:cool:

https://www.youtube.com/watch?v=NxmjRaiqeAk

https://www.youtube.com/watch?v=y9Xi-OY69H4

https://www.youtube.com/watch?v=qvpjhN-2DdI

https://www.youtube.com/watch?v=_AwrCDcekHk

https://www.youtube.com/watch?v=0rJJQz46Ae8

AleksanderK
21/06/18, 22:40
Da har jeg feilsøkt litt til.

Med ladetrykksmåleren på innsuget så ser jeg 0.1bar ved pedal i gulvet på ca 1250rpm. 0.2 bar på 1500, og på 1700 begynner den å lade skikkelig. Har ca 0.8 bar på 2000rpm.

Hadde ladetrykksmåleren på slangen til wastegaten, og da får den klikkebye når jeg lader ca 1 bar. Skal det være slik eller er det muligens en defekt ventil? Se video under.

https://youtu.be/YGLHxvFbQzg

Slik ser det ut ved pådrag i 4 gir.
https://youtu.be/hxjvMbebew8

En ting jeg syns var rart er hvor lang tid det tar før jeg får bygget opp igjen vakuum etter å ha pumpet på bremsen til det ikke er mer vakuum igjen. Er dette riktig? Har jeg nok vakuum i utgangspunket?
https://youtu.be/vx_UqIiO5HE

Hører også at det viberer litt i solenoide for vakuumstyringen når AC slår inn. Høres ut som grynting. 2-3 ganger hver gang AC-kompressor slår inn.

Nå begynner jeg å bli lei hele bilen :(

Sveingk
21/06/18, 23:46
Hadde noe av de samme symptomer på min 2004 XC 70 D5, dreiv å feilsøke i lang tid til fant til slutt ut at det var en vakuumlekkasje en plass. Fikk tak i ett testekit og fant ut at det måtte være VNT regulatoren som hadde tatt kvelden, den ser ut som den solenoid nr 17 på din tegning, skiftet den å bilen gikk som ei kule, som jeg ser på tegninga de så er det solenoid 26 som har den funksjonen hos deg, altså ladetrykkregulatoren,

AleksanderK
22/06/18, 18:21
Det er det ja. Men det ser ikke ut som det er lekkasje på den. Men hvorfor oppfører den seg sånn som den gjør på videoen? Er det fordi det er PWM-styring på den?

AleksanderK
24/03/19, 13:37
Hei!
Har testet litt mer i dag, ettersom jeg føler bilen går enda dårligere enn før.
Solenoiden på luftfilterboksen skal ha 12v i følge selve solenoiden. Når jeg måler med tenning på får jeg bare 4,6v og rett over 5v når jeg har startet bilen.
Er det pga variabel spenning til ventil, eller skal den ha 12v eller ingenting? Da er jeg kanskje inne på problemet dersom 5v er feil. Mulig et brudd i et ledningsnett en plass da?
Noen som har tegninger?

AleksanderK
24/03/19, 14:57
Rettelse: 12v til solenoide er OK. Det er dårlig jord. Måler jeg mellom 12v pin i kontakt rett på chassi måler jeg batterispenning.
Kan det da hende at det er gnagd i ledningsnettet som igjen gjør at ECM ikke klarer å "frigi" jord til solenoide når den ikke skal aktiveres?


Ventilen virker. Den har jeg hatt ute på benken og testet. Setter 12v på, og da veksler den mellom port til WG og port til flammefelle. Ikke er den tett heller.

AleksanderK
09/06/19, 16:30
Bumper denne igjen.
Solenoide ser ut til å virke fint, bare jeg som rotet litt med de forrige innleggene :p

Har gått over og timet opp pumpe på nytt, nå med mer fortenning enn tidligere. Er helt i ytterkant på skalaen i retning fortenning for det skulle tydeligvis hjelpe.

Bilen går like dårlig, og det irriterer meg grenseløst.

Bertone 262c
13/04/20, 16:31
ble problemet her funnet utav eller? :=)

AleksanderK
15/04/20, 20:41
Ingen bedring enda desverre.