PDA

Vis full versjon : Hva er best av Xenon og Led som ekstralys?



LaNo91
24/11/17, 20:49
Min XC70 klarer ikke helt å levere nok lys i de mørke norske regntunge vinterskoger. Har derfor bestemt meg for at jeg må montere ekstralys. Det som gjør det vanskelig er jo at det er mye å velge i....

- Jeg spør derfor om man bør gå Xenon eller LED som ekstralys?
- Hva er fordelene og ulempene med de som ekstralys?

4x4vinge
24/11/17, 20:53
Vist du har etermontert dab. Så er ikke xenon og anbefale kan bli støy på radioen da. Da er led tingen

mrstfu
24/11/17, 22:17
LED kan levere masse støy det og, og det finnes xenon som ikke gjør det. Verdt å legge noen kroner i et kvalitetssett.

Anyways, det er forskjeller, generelt sett. Jeg tar utgangspunkt i at du vil ha ekstralysbøtter, og ikke LEDbar.

LED har umiddelbart 100% lysstyrke, xenon har en oppvarmingstid på ofte flere sekunder. Har du xenon i nærlysa vet du hvordan det er. Hver gang du tenner en xenonpære sies det at du forkorter levetida til pæra med ca en time. LED forkortes det og, men ikke på langt nær like mye.

Et LEDkit i en gitt ekstralyslampe gir som regel litt kortere lyslengde enn oppvarmet xenon i samme lampa, men det kan til en viss grad justeres ved å shimse pæra ut eller inn i reflektor, for å endre lysbildet.

LES utvikler mindre varme en xenon, så i skikkelig snødriv vil du oppleve at lykta pakker seg med snø. I den verste snødriven skjer det med xenon og, som igjen ikke utvikler like mye varme som halogen.

Hvis du ikke er tusenmeterjager og MÅ ha absolutt lengst lys ville jeg gått for LED. Det finnes E-merka ekstralyssett hos norske forhandlere som lett gir deg 500m brukbart lys, til to-tre tusenlapper.
Jeg har halogenlamper med LEDpærer i, har vel 2-300m brukbart lys, som passer meg veldig godt. Ulempen med masse ekstralys er at veien oppleves veldig mørk med en gang du slår av fjernlysa - farlig mørk, i visse tilfeller.

Tom K
24/11/17, 22:18
Jeg har fire Xenon lamper på taket på lastebilen å har aldri merket noe støy på dab adapteret

Christian
25/11/17, 00:52
Hovedforskjellen her er fargebildet. Gå for LED.

mrstfu
25/11/17, 01:17
Får jo både xenon og LED i forskjellige farger. Jeg ville gått for så nært 4300k som mulig, altså så hvitt og fargeløst som mulig.

Christian
25/11/17, 01:19
Får jo både xenon og LED i forskjellige farger. Jeg ville gått for så nært 4300k som mulig, altså så hvitt og fargeløst som mulig.

Ikke fargen på lyset men hvilke farger som blir best opplyst.

mrstfu
25/11/17, 01:41
Den er jeg enig i.

Jimbojama
25/11/17, 12:52
Erfaringsmessig liker jeg led dårlig. Har halogen på privatbilen (xc70) og led på lastebilen på jobb, og det er store forskjeller i refleksjon fra blant annet skilt. Ledlyset gjør at jeg blir blenda, så jeg er faktisk av den oppfatning av at ei skikkelig halogenlykt er beste alternativ. Ja, man får mer lys fra led og xenon, men man får også mer refleksjoner, og det er ikke spesielt digg. =p Dessuten smelter snøen, så man slipper nedisa lykter.

mrstfu
25/11/17, 15:01
I og for seg ikke et problem da, sålenge man har bryteren i kupéen. Kommer man til veiarbeid med masse skilt og reflekser kan man slå av ekstralysa, eller fjernlysa totalt.

FroBe
25/11/17, 18:45
LED i billige billykter blir kun valgt ut i fra lysstyrke, da ender man fort opp med 6000K (kaldhvit) og CRI på 70 eller lavere.
Energirikt blått lys blender reseptorene i øyet mer enn nøytralt eller varmhvitt lys.
Slike LED-lys ville aldri blitt godtatt innendørs, der vi ønsker behagelig lys som gir oss godt fargesyn.

Når jeg kjøper lommelykter betaler jeg ekstra for å få LED med nøytralt lys, og aksepterer at lysstyrken er 10-30% lavere enn utgavene med høyest effektivitet.
Innendørs er det kun varmhvite lys som er salgbare, og det introduseres nå lys som er nær gul-orange fordi folk vil ha lystemperatur som stearinlys eller neddimmet glødepære.

Om noen år er forhåpentligvis utviklingen i fosfor kommet så langt at det ikke er så mye å spare på å produsere kaldhvite LED med lav CRI.

Svirre
25/11/17, 19:56
Har 2x 9" LED-bøtter fra Biltema på bilen min, og er strålende fornøyd. Riktignok ca. 5500k, men ingen blåskjær i fargen. Lysbildet er akkurat slik jeg ønsker det, og det lyser bra ift oppgitt effekt (24w). Det er ikke mye, men optikken gjør at disse blir utnyttet bra. Osram-led i disse, så er ingen dårlig kvalitet.

Ref. art.nr: 42407.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jimbojama
25/11/17, 21:23
I og for seg ikke et problem da, sålenge man har bryteren i kupéen. Kommer man til veiarbeid med masse skilt og reflekser kan man slå av ekstralysa, eller fjernlysa totalt.

Ja, det er selvfølgelig den enkleste løsningen, men da mener jeg at de virker mot sin hensikt. Om man har dagslys i fronten av bilen, blir det sabla mørkt når man må skru av fjernlysa. Da sitter man der, uten nattsyn, fordi man har valgt feil og/eller for mye ekstralys.
Samme folka bruker gjerne grøfte/tåkelys i 80km/t med begrunnelsen at de ser ting til siden for bilen. Det hjelper lite å se elgen før man kjører på den spør du meg, all den tid man ikke rekker å gjøre annet enn å konstatere at den er der. =p

mrstfu
25/11/17, 22:08
Jaja, men en løsning som passer absolutt alle situasjoner er vanskelig å oppnå - jeg mener derfor at godt med LED-lys i fronten, uten å være for mye i forhold til kun nærlys, med mulighet for å slå av ekstralysa er en optimal løsning.