PDA

Vis full versjon : Visker bakrute



Kjartan
24/11/17, 15:53
Viskeren på bakruta slutta plutselig å fungere. Har sjekket sikringer/ byttet, og det ser ikke ut som den er problemet. Er det noen som har erfaring med dette? Ligger feilen bak i motor i vinduet eller er det noe annet?

4x4vinge
24/11/17, 18:57
Det er et plastik tannhjul inni motorn bak som ryker pga akslingen gjenomføringa ut av gjenom vinduet blir tregt

4x4vinge
24/11/17, 18:58
Finnes tannhjul på ebay og få kjøpt

Kjartan
24/11/17, 19:12
Det er et plastik tannhjul inni motorn bak som ryker pga akslingen gjenomføringa ut av gjenom vinduet blir tregt

Kommer en til denne med å demontere deksler osv i bakluka? Er det greit å demontere selve motoren?

Kjartan
24/11/17, 19:13
Du skulle ikke tilfeldigvis ha ett delenummer?

jerognal
24/11/17, 19:18
Evt. demontere hele motoren og banke akslingen ut og smøre den opp igjen. På min hadde den bare eiret fast.

Kjartan
24/11/17, 19:27
Du skulle ikke tilfeldigvis ha ett delenummer?

Kjartan
24/11/17, 19:28
Jeg får ta og kikke på det en dag. Takk!

FroBe
25/11/17, 11:30
Delenummer på viskermekanismen fra Magneti Marelli er 064038001010.
Drøye tusenlappen fra utlandet, kr 1800 i Norge for ny.

Selv kjører jeg med et 3D-printet tannhjul til kr 400, det fungerer fortsatt etter et år og 15000 km.
http://forum.vccn.no/showthread.php?74895-Forsøk-på-reparasjon-av-bakvisker-mekanismen

Kjartan
25/11/17, 11:45
Takk for svar. Skal prøve å løsne litt på det først. Bilen har stått lenge pga sjukdom nå, så det kan være som en nevnte tidligere at det har eira fast.
Kjartan

Lasse R
25/11/17, 12:23
Skru av dekselet i baluka å mål om du har strøm i stikket til viskermotor 👌🏻

aarnes
26/11/17, 21:23
Ikke uvanlig at motoren streiker.
By default så går bakviskeren automatisk når man setter gir i revers, ikke alltid like bra om det er mye snø på bakrute.

Få noen til å lytte bak der når du setter den på - hvis den lager lyd så er det tannhjulet.
Hvis det er helt stille så er det ny bakviskermotor.

Når det gjelder demontering så er det 4x Torx 20 på "trekket" - to på undersiden og to på siden.
Så er det bare å nappe hardt i det, da har du umiddelbar tilgang til motoren.
For å demontere den er det tre bolter som må løsnes. husk å løsne selve armen først evt.

Jazzy
26/11/17, 21:29
Virker skiltlys og varmen i bakruta? Det skulle kunne være sånn at det er noen ledninger i gangjernet til bakluka som har gått av. Det har skjedd på min bil.

Kjartan
27/11/17, 09:56
Varmen virker iallefall. Tror skiltlyset virker også. Mest sannsynlig er det motoren som har satt seg fast siden bilen har stått lenge uten å bli brukt.

Kjartan
27/11/17, 09:57
Ikke uvanlig at motoren streiker.
By default så går bakviskeren automatisk når man setter gir i revers, ikke alltid like bra om det er mye snø på bakrute.

Få noen til å lytte bak der når du setter den på - hvis den lager lyd så er det tannhjulet.
Hvis det er helt stille så er det ny bakviskermotor.

Når det gjelder demontering så er det 4x Torx 20 på "trekket" - to på undersiden og to på siden.
Så er det bare å nappe hardt i det, da har du umiddelbar tilgang til motoren.
For å demontere den er det tre bolter som må løsnes. husk å løsne selve armen først evt.

Takk for svar. Skal prøve å få kikket på det snarest mulig. Bilen har stått lenge så det er nok det som er problemet.

Lasse R
27/11/17, 13:11
Det er egentlig så enkelt som å demontere trekket bak og måle stikket til viskeren først som sist. Har du ikke strøm der er det nok ikke viskermotoren. I mitt tilfelle var det viskermotoren som var defekt. Ikke en uvanlig feil.

mrstfu
27/11/17, 14:02
Jeg skal selge min viskermotor nå, med komplett viskermekanisme. Ingenting galt med den, men jeg bruker den ikke og skal erstatte med glassplugg.

Kjartan
29/12/17, 15:04
Hei.
Det er jo greit om kjøp og salg med tilhørende diskusjoner til andre foregår på egnede steder, og ikke på denne tråden.
Jeg har ikke mulighet til å kjøpe denne viskermotoren nå. Og jeg vet enda ikke om jeg har fått movet opp den gamle enda, har ikke hatt anledning til å teste.

mrstfu
29/12/17, 15:16
Hei.
Det er jo greit om kjøp og salg med tilhørende diskusjoner til andre foregår på egnede steder, og ikke på denne tråden.
Jeg har ikke mulighet til å kjøpe denne viskermotoren nå. Og jeg vet enda ikke om jeg har fått movet opp den gamle enda, har ikke hatt anledning til å teste.

Beklager, var litt kjapp og antok Griffin var trådstarter. Tar det på PM herfra.