PDA

Vis full versjon : Motorvarmer/kupévarmer/batterilader XC90



eirik-xc90
15/11/17, 23:27
Hei! Er det noen som vet eller har Warm Up- system på XC90? Anbefales det DEFA eller VOLVO sin løsning? Jeg har XC90 D5 2016 m/Volvo On Call parkeringsvarmer. Har ikke garasje. Her jeg bor kan det bli rundt -30 på vinteren, og vurderer derfor å installere DEFA pakke på bilen. Er det noen som vet hvilken Defa-pakke man trenger? Eller noen som har erfaringer eller anbefalinger?

Takk for svar.

Mvh Eirik.

palengh
15/11/17, 23:47
Hei! Er det noen som vet eller har Warm Up- system på XC90? Anbefales det DEFA eller VOLVO sin løsning? Jeg har XC90 D5 2016 m/Volvo On Call parkeringsvarmer.

Jeg skulle tro at du kommer langt med den innebygde parkeringsvarmeren?
Men det er kanskje at du erfarer den ikke er kraftfull nok?
Parkeringsvarmeren i min 2018 XC60 holder koken i 40 minutter før den slås av av seg selv. Frem til da kjører den på med tilleggsvarmeren for å nå temperaturen som er stilt inn i bilen.
Min bil har varmepumpe og fyrer igang forbrenningsmotoren eller henter strøm via ladekabelen for å generere varme. Bensin er eksplosivt bra til varmeproduksjon. Skulle tro din bil har en dieseldrevet varmeapparat...

XC60 R Design T8
Kråkerøy

lyskespark
15/11/17, 23:54
Hvis du har Volvo On Call, er det rimelig sikkert at du har drivstoffdrevet varmer. Om den ikke skulle være kraftig nok til fullvarm bil i -30, så har du nok minst like høy effekt som DEFA-varmer.

Du kan bruke fryktelig mye drivstoff for prisen av installasjon av DEFA + strøm, så det må nok kjøres fryktelig mye motorvarmer før du går i pluss på DEFA.

OJG
16/11/17, 09:51
Noen som har prøvd denne? http://http://accessories.volvocars.com/no-no/XC90(16-)/Accessories/Document/VCC-473126/2018/T8%20AWD%20(Twin%20Engine)/Automatic (http://accessories.volvocars.com/no-no/XC90(16-)/Accessories/Document/VCC-473126/2018/T8%20AWD%20(Twin%20Engine)/Automatic)

Skal brukes på XC90 T8

gixen
16/11/17, 15:14
Jeg skulle tro at du kommer langt med den innebygde parkeringsvarmeren?
Men det er kanskje at du erfarer den ikke er kraftfull nok?
Parkeringsvarmeren i min 2018 XC60 holder koken i 40 minutter før den slås av av seg selv. Frem til da kjører den på med tilleggsvarmeren for å nå temperaturen som er stilt inn i bilen.
Min bil har varmepumpe og fyrer igang forbrenningsmotoren eller henter strøm via ladekabelen for å generere varme. Bensin er eksplosivt bra til varmeproduksjon. Skulle tro din bil har en dieseldrevet varmeapparat...

XC60 R Design T8
Kråkerøy

Kan du sette i gang forvarming med kun varmepumpen ved å hente strøm via ladekabelen? Eller starter bensinvarmeren?
Har alle T8 varmepumpe?

--
Geir Inge

palengh
16/11/17, 16:25
Kan du sette i gang forvarming med kun varmepumpen ved å hente strøm via ladekabelen? Eller starter bensinvarmeren?
Har alle T8 varmepumpe?

--
Geir Inge

Det kan virke som når bilen er tilkoblet strøm, så brukes strøm ved programmert forkondisjonering.
Brukerveiledningen sier at om bilen ikke er tilkoblet et ladepunkt, (som er krav for at forkondisjonering skal virke) så kan forkondisjonering likevel startes ved å manuelt starte den fra VOC appen. I det siste tilfellet benyttes forbrenningsmotoren.

Min XC60 T8 har varmepumpe. Kjenner ikke til hvilke motoralternativer som har/har ikke.

eirik-xc90
16/11/17, 18:32
OK. Det jeg har fått beskjed om fra autoriserte Volvo-verksted er at når jeg setter i gang parkeringsvarmeren på Volvo On Call, så vil det bruke av det innebygde batteriet. Verkstedene har anbefalt at jeg installerer fastmontert batterilader (eller bruker løs lader) men at det også kan være lurt å installere motorvarmer/kupévarmer i tillegg. Jeg vet ikke hva som er best. Volvo har sin løsning (motorvarmer/kupévarmer), men den kan ikke kombineres med batterilader. Defa kan man bygge inn alle 3. Har ikke hatt XC90’en på vinterstid enda, så derfor har jeg mange spørsmål angående dette. Jeg bor i Gudbrandsdalen, så her kan det bli kaldt. Den fungerer sikkert den innebygde som er der nå, men vet ikke hvordan det blir når kalden setter inn. Hvis den bruker av batteriet, så vil det svekkes, slik at jeg må lade det.

palengh
16/11/17, 19:45
Den fungerer sikkert den innebygde som er der nå, men vet ikke hvordan det blir når kalden setter inn. Hvis den bruker av batteriet, så vil det svekkes, slik at jeg må lade det.

Med ladekabel i så brukes strøm fra batteriet til oppvarming, men jeg opplever ikke at rekkevidden er kortere når jeg kobler fra ladekabel og starter kjøringen.
Sånn sett kan jeg ikke skjønne at det er noen bakdeler med at bilens fabrikkleverte varmeapparat (tilleggsvarmeren) forvarmer bil og batterier før kjøring i kulda.


XC60 R Design T8
Kråkerøy

eirik-xc90
16/11/17, 19:57
Med ladekabel i så brukes strøm fra batteriet til oppvarming, men jeg opplever ikke at rekkevidden er kortere når jeg kobler fra ladekabel og starter kjøringen.
Sånn sett kan jeg ikke skjønne at det er noen bakdeler med at bilens fabrikkleverte varmeapparat (tilleggsvarmeren) forvarmer bil og batterier før kjøring i kulda.


XC60 R Design T8
Kråkerøy

Du har jo T8, så hvis ladekabelen er satt inn og du har aktivert parkeringsvarmeren så vil jo ikke batteriet bli svekket. Jeg har D5. Motorvarmeren bruker drivstoff på Volvo On Call, men bruker litt batteri også. Hvis man har en god kjøretur, vil jo batteriet lade seg opp igjen, men likevel kan det være fint å installere en fastmontert batterilader, enten fra Volvo eller Defa for vedlikeholdslading.

Oddaa
18/11/17, 19:27
Det kan virke som når bilen er tilkoblet strøm, så brukes strøm ved programmert forkondisjonering.
Brukerveiledningen sier at om bilen ikke er tilkoblet et ladepunkt, (som er krav for at forkondisjonering skal virke) så kan forkondisjonering likevel startes ved å manuelt starte den fra VOC appen. I det siste tilfellet benyttes forbrenningsmotoren.


For å unngå misforståelser her: Forvarming skjer uansett ved hjelp av en drivstoffdrevet parkeringsvarmer. Denne varmeren bruker litt strøm til pumper og vifte. Dersom bilen ikke er tilkoblet strøm (gjelder T8) vil derfor batteriet tappes.


Sent from my iPhone using Tapatalk

lyskespark
20/11/17, 15:39
For å unngå misforståelser her: Forvarming skjer uansett ved hjelp av en drivstoffdrevet parkeringsvarmer. Denne varmeren bruker litt strøm til pumper og vifte. Dersom bilen ikke er tilkoblet strøm (gjelder T8) vil derfor batteriet tappes.


Også hvis man ikke har krysset av for "Bruk tilleggesvarmer"? I tilfellet T8 altså?

Oddaa
20/11/17, 19:49
Også hvis man ikke har krysset av for "Bruk tilleggesvarmer"? I tilfellet T8 altså?

I motsetning til tidligere plug-in hybrider har ikke SPA bilene elektrisk forvarming/tilleggsvarme i følge Volvo.

«Bruk tilleggsvarmer» refererer vel til om den skal startes automatisk ved behov under kjøring eller ikke?


Sent from my iPhone using Tapatalk

lyskespark
20/11/17, 22:53
I motsetning til tidligere plug-in hybrider har ikke SPA bilene elektrisk forvarming/tilleggsvarme i følge Volvo.

«Bruk tilleggsvarmer» refererer vel til om den skal startes automatisk ved behov under kjøring eller ikke?


Skrudde av nå. Starter morgenen med forvarming og lukket garasje. Bør vel lukte greit med forbrent bensin/eksos om det brukes drivstoff til varming.

Oddaa
20/11/17, 23:19
Skrudde av nå. Starter morgenen med forvarming og lukket garasje. Bør vel lukte greit med forbrent bensin/eksos om det brukes drivstoff til varming.

Det kjennes med lukket garasje ja.

Volvo leverer drivstoffdrevet tilleggsvarmer i «kalde land», elektrisk i andre markeder. Og ja, begge deler hadde egentlig vært fint.


Sent from my iPhone using Tapatalk

lyskespark
21/11/17, 10:25
Det kjennes med lukket garasje ja.

Volvo leverer drivstoffdrevet tilleggsvarmer i «kalde land», elektrisk i andre markeder. Og ja, begge deler hadde egentlig vært fint.


Haha, idag startet det jo null varme. VOC ass!

palengh
21/11/17, 11:38
Haha, idag startet det jo null varme. VOC ass!

Forvarmer med ladekabel i på morgenen. Tidsstyringen ser ut å fungere.
Ikke noe særlig sjenerende lukt i lukket garasje for min del (bensin).


XC60 R Design T8
Kråkerøy

lyskespark
21/11/17, 12:33
Forvarmer med ladekabel i på morgenen. Tidsstyringen ser ut å fungere.
Ikke noe særlig sjenerende lukt i lukket garasje for min del (bensin).

XC60 R Design T8
Kråkerøy

Du skriver "forvarming med kabel". Hvor stor betydning har det egentlig. Det er vel fortsatt bensinbrenner som lager varme, mens strøm kjører vannpumpe, vifte og evnt sete/rattvarme?

Oddaa
21/11/17, 18:04
Haha, idag startet det jo null varme. VOC ass!

Du deaktiverte tilleggsvarmeren?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Oddaa
21/11/17, 18:04
Du skriver "forvarming med kabel". Hvor stor betydning har det egentlig. Det er vel fortsatt bensinbrenner som lager varme, mens strøm kjører vannpumpe, vifte og evnt sete/rattvarme?

Det stemmer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

palengh
21/11/17, 21:37
Du skriver "forvarming med kabel". Hvor stor betydning har det egentlig. Det er vel fortsatt bensinbrenner som lager varme, mens strøm kjører vannpumpe, vifte og evnt sete/rattvarme?

Tenker at ladekabel ikke har så veldig mye å si for strømforbruket. Kabelen står jo i over natten for å lade, så derfor nevnte jeg det nå.

Registrerer dog at jeg mister ca. 1 km strøm-rekkevidde når jeg forkondisjonerer på denne måten, altså før jeg kjører avgårde er det en km kortere rekkevidde på måleren.


XC60 R Design T8
Kråkerøy