PDA

Vis full versjon : Aktivere kjørecomputer 01 XC70



superfuzz
08/11/17, 17:02
Har pådratt meg en 01 XC70 som vinterbil etter 25 år med Mercer. Har aldri plukket på Volvo før så jeg lurer på noen ting om kjørecomputer og rattknapper. Bilen har gått som utrykningskjøretøy og har ikke det hjulet på venstre ratthendel hvor man kan scrolle gjennom venstre display. Ligger funksjonaliteten i bilen uansett? Er det bare å bytte hendel eller er det mer jobb? Samme gjelder for rattet, her er det heller ingen knapper. Hadde vært fint med cruise. På flere av de litt eldre mercene lå dette klart selv om den ikke hadde cruise-hendelen fra fabrikk.

mrstfu
08/11/17, 17:37
Cruisecontrol er veldig lett å få til - kjøp knapper tilhørende rattet, og software for funksjonen. Ulempen er at softwaren koster i overkant av 4000,-.

Merkelig dette med kjørecomputeren din, det må noen andre svare på. Trodde den var standard på alle P2. Per Turbo hsr muligens mer informasjon vedrørende at den har gått som utrykningskjøretøy.

Velkommen til VCCN!

FroBe
08/11/17, 17:39
Jeg har ikke personlig erfaring, men ut i fra monteringsbeskribelsen må man bruke VIDA enten for å aktivisere kjørecomputer, eller laste ned dyr software fra Volvo sine servere:
http://accessories.volvocars.com/no-no/V70(00-08)/InstallationInstruction/Document/VCC-131819-1/2001/D5%20AWD/Automatic/default/V70%20(00-08)%202001

Hele listen over utstyr som kan monteres i bilen din finner du her, med tegninger og tekstinstruksjoner:
http://accessories.volvocars.com/no-no/V70(00-08)/InstallationInstruction/Search/2001/D5%20AWD/Automatic?query=
Der viser de også bytte til forskjellige ratt, men det står ikke noe om behov for bruk av VIDA for rattbytte.

superfuzz
08/11/17, 18:05
Takk for svar. Finner meg en hendel på huggeren og ser om det funker. Alle andre xc70'er jeg kikket på hadde dette hjulet, men mye av interiøret er byttet så det kan jo hende at noen har satt inn en ukurant versjon.
Cruisen får vente litt, tenker det er et par andre ting som sikkert også koster noen tusenlapper å rydde opp i ;-)

René Fredriksen
08/11/17, 20:37
Takk for svar. Finner meg en hendel på huggeren og ser om det funker. Alle andre xc70'er jeg kikket på hadde dette hjulet, men mye av interiøret er byttet så det kan jo hende at noen har satt inn en ukurant versjon.
Cruisen får vente litt, tenker det er et par andre ting som sikkert også koster noen tusenlapper å rydde opp i ;-)

Skal spare deg for bryet med og stikke på høgget og gi deg svaret med en gang, om den ikke har hendel så har den ikke kjørecomputer, (så lenge hendel ikke har blitt ødelagt og montert feil hendel,noe som er ganske tvilsomt) du må få fatt i en hendel med skru hjul på og laste programvare for kjørecomputer koster rundt 4-5000,- det samme med cruise controll her må knapper monteres (ledninger er bak airbag) og programvare installeres, koster å rundt 4-5000,- så her må du ut med ca 10 bananer ettersom det er 2 forskjellige funksjoner med 2 forskjellige programvare. Ta og skriv skillt nr til meg så kan jeg skjekke om den har kjørecomputer :)