PDA

Vis full versjon : Utvalg av Gullprosjekter



Swissman
15/07/10, 10:09
Det er et bra tiltak å ha egen gruppe for spesielle prosjekter, da de ellers vil forsvinne i alle andre prosjekter.
Det er morro å kunne følge med de som legger noe ekstra i bilene sine og viser resultater.
Er litt usikker om dagens ordning med å bestemme hva som skal i gullprosjekter vil fungere over tid og tar derfor opp saken i en tråd.
Bakgrunnen er følgende uttalelse i en tråd:
"XX fekk denne i gullprosjekt, på bakgrunn av kva han har gjort tidlegare, ikkje nødvendigvis kva som vart utretta. Det viktigaste er å gjere ting til inspirasjon for andre og produsere noko som skiljer seg ut frå mengda. "

Synes det blir feil å få ting i gullprosjekt bare på tidligere historikk og masse prat. Det må jo ligge en tråd hvor man ser godt dokumenterte resultater og fremgang i saken.
Er grunnlaget som nenvt ovenfor har det lett for å bli kameraderi og fordi man kjenner/liker noen som det kommer i gullprosjekter. Da blir tråden oppfyllt av masse vås og babling og mister dermed sin funksjon.

Et forslag kan også være at det lages en avstemmning hvor medlemmene i VCCN stemmer om prosjektet skal flyttes til gullprosjekter.

Håper at dette blir tatt opp som et positivt forsøk på å beholde et bra forum.
Det er ikke meningen å slenge dritt eller henge ut noen.

gaupe
15/07/10, 10:12
Innspel mottatt, vi er absolutt med på å prøve å gjere dette mest mogleg rettferdig for alle. Og det skal ikkje på nokon måte framstå som noko kameraderi at enkelte hamnar i denne kategorien, og andre ikkje gjer det. Vi har også flytta tilbake prosjekt som viser seg å ikkje passe der.

Men meir konkrete vilkår for å legge prosjekt i den gruppa skadar ikkje.

Kva med å gjere dette til ei sak for medlemmane å velje, altså ikkje berre dei registrerte brukarane?

Swissman
15/07/10, 10:21
Kva med å gjere dette til ei sak for medlemmane å velje, altså ikkje berre dei registrerte brukarane?

Ja, jeg mener også at avstemmningen skal taes blandt vccn medlemmer, ikke alle brukere.
Selvfølgelig skal også prosjekter fra "ikke-medlemmer" ha mulighet for å bli med.

Martin.S
15/07/10, 10:36
Det er et bra tiltak å ha egen gruppe for spesielle prosjekter, da de ellers vil forsvinne i alle andre prosjekter.
Det er morro å kunne følge med de som legger noe ekstra i bilene sine og viser resultater.
Er litt usikker om dagens ordning med å bestemme hva som skal i gullprosjekter vil fungere over tid og tar derfor opp saken i en tråd.
Bakgrunnen er følgende uttalelse i en tråd:
"XX fekk denne i gullprosjekt, på bakgrunn av kva han har gjort tidlegare, ikkje nødvendigvis kva som vart utretta. Det viktigaste er å gjere ting til inspirasjon for andre og produsere noko som skiljer seg ut frå mengda. "

Synes det blir feil å få ting i gullprosjekt bare på tidligere historikk og masse prat. Det må jo ligge en tråd hvor man ser godt dokumenterte resultater og fremgang i saken.
Er grunnlaget som nenvt ovenfor har det lett for å bli kameraderi og fordi man kjenner/liker noen som det kommer i gullprosjekter. Da blir tråden oppfyllt av masse vås og babling og mister dermed sin funksjon.

Et forslag kan også være at det lages en avstemmning hvor medlemmene i VCCN stemmer om prosjektet skal flyttes til gullprosjekter.

Håper at dette blir tatt opp som et positivt forsøk på å beholde et bra forum.
Det er ikke meningen å slenge dritt eller henge ut noen.

Helt enig med deg.

Mr. Crepsley
15/07/10, 10:56
Høres bra ut. :)

Morgis
15/07/10, 12:38
Ja, jeg mener også at avstemmningen skal taes blandt vccn medlemmer, ikke alle brukere.
Selvfølgelig skal også prosjekter fra "ikke-medlemmer" ha mulighet for å bli med.

Høres ut som en riktig idè.
Mener vi har allerede en "Gullprosjekt" tråd hvor vi i styret legger inn forespørsler.
kanskje hive denne ut i underkategorien "Lukket forum for VCCN's medlemmer" ?

Karl
15/07/10, 12:41
Synes dette høres veldig bra ut.

En ting jeg er litt skeptisk til er om noen kjøper ferdige bygg av andre, legger de ut som prosjekter og høster lovord i øst og vest. Å bytte noen deler på en motor i en allerede ferdig bil er ikke det største i verden. Det bør i alle fall komme klart fram om det er nåværende eier som har gjort jobben eller om bilen ble kjøpt ferdig bygd når prosjektet legges ut. Selv om bilen er bra bygd, har svær motor osv er ikke dette noen gullprosjekter i min bok. Da burde alle som har kjøpt seg en R-bil automatisk vært flyttet over til den avdelingen;)

En ordning med avstemning bland medlemmene tror jeg er lurt. Samme med en opprydding i prosjektavdelingene. Store visjoner bør telle mindre enn faktiske resultater. Kanskje dette vil føre til bedre kvalitet på prosjekttrådene. Det blir fort mye prat, ser det på tråden min også;)

Texascom sitt 240btcc-prosjekt er selve referansen på et gullprosjekt i mine øyne. Mener ikke at at alle må være like flinke som han men en totalrenovering av karosseriet og ny motor/overhaling, ombygginger osv er kriterier jeg tenker på. Er ikke noe gøy å lese en prosjekttråd der bilen etter 29 sider ser ut akkurat som utgangspunktet bare med noen flere hk i motoren.

Kanskje det er en ide å ikke flytte noen over på gullsiden før de har oppnådd en viss mengde resultater i prosjektet?

henrik940
15/07/10, 15:36
Enig her ja.

Burde og være et krav med bilder, masse bilder! Christian (ChrML) er flink med dette. Bilder av hver minste oppdatering. Er kjedelig og bare lese innlegg på innlegg der det står "Idag gjorde jeg det og det".

Swissman
15/07/10, 17:13
Høres ut som en riktig idè.
Mener vi har allerede en "Gullprosjekt" tråd hvor vi i styret legger inn forespørsler.
kanskje hive denne ut i underkategorien "Lukket forum for VCCN's medlemmer" ?

Mener at det er bedre for miljøet på forumet når medlemmene har mulighet til å påvirke. Da blir det også mindre misnøye for valget som blir tatt.
Alle ære til dere i styret for innsatsen dere gjør. Ikke noe tvil til deres innsats. :)
En ja/nei avstemmning vil gi alle medlemmer muligheten til å bli med. Kanskje det også inspirerer andre til å bli medlem. :rolleyes:



Kanskje det er en ide å ikke flytte noen over på gullsiden før de har oppnådd en viss mengde resultater i prosjektet?

Det er det jeg prøvde å si. Takk :)

TurboHansen
15/07/10, 17:14
Helt enig her jeg også ;)

Dagge91
15/07/10, 21:31
jeg er også enig i dette;)

Anders-
15/07/10, 21:48
Min personlige mening er at selvom prosjektet er gromt, så er ikke nødvendigvis tråden verdt en plass i gullprosjekter.. Man burde være litt flink til å faktisk vise hva som skjer og kanskje har skjedd med bilder og litt ordentlig satt opp...

GeTReibeAktienGesellschaf
15/07/10, 23:13
Så vidt jeg kan se så er det 4 gull prosjekter som har over 20000 visninger en av dem har over 30000.

Det er fire ganske forskjelige prosjekter, synes selv alle er gode på vær sin måte.

En som viser at om man har interesse nok så får man det til.
En har utrolig eksklusivt og gjennomført kvalitet på arbeidet som er utført.
En som tørr gutse skikkelig å prøve det ting som andre ikke tørr tenke på engang.
En med veldig mye bilder, ryddig og god oppdaterings frekvens.

At det er så mange som er interessert og følger med gjør disse til gull prosjekter i seg selv synes jeg.

Karl
16/07/10, 06:26
Noen av disse prosjektene er av de første som ble lagt inn da VCCN ble startet og en stor del av trafikken har uten tvil kommet pga mangel på konkurranse. Tror også at det blir en god del treff på "kjendisfaktoren" på enkelte;) Sier IKKE at jeg er uenig i at det er gullprosjekter men det blir feil å basere det utelukkende på antall treff.

olavxxx
16/07/10, 09:27
Min tanke (som sikkert ikke alle er enige i):
Et gullprosjekt bør jo skille seg ut.

Dvs.. har du en standard 240 med b230a og du hiver på konfilter og felger, so what? Det er jo kanskje en fin og clean bil, men gullprosjekt er det vel kanskje ikke.

B230FT/FK er jo også standard i 240.. Men om noen gjør noe veldig bra, dvs.. de får gjerne motoren til å se 100% standard ut i bilen, eller de bruker mye nye deler (ev lager deler selv), ev. pusser og gnikker på alt av deler, så er det jo gull.

Det sies jo "you cant polish a turd", men dette er vel alle volvoeiere uenige i.

Mao.. Gullprosjekter bør være noe som ser veldig bra ut.. Det trenger ikke være originale deler, men det kan også være originale deler.

Jeg har sett veldig mange fine og strøkne amazoner på div volvotreff.. De har jo fremdeles samme motoren, men eierene har nok gnikket utallige timer og stått på.. Det mener jeg fortjener mer gullprosjekt, enn en som lemper en turbo på en b230a, så den blir b230at.

Forøvrig gjelder det samme på en std 240 da :-) Om noen har en stygg mosegrodd 240 og gjør den clean/fin, med masse bilder og slikt.. Så kanskje den burde være der.

Det er mine 50 øre da :-)
Kan tenkes det ikke bør havne i gullprosjekter, før man ser en viss fremgang.. (deleinnkjøp, preparering, godkjenning). dvs. trenger ikke være 100% ferdig, men om du nettop har kjøpt en 164 og du sier: jeg skal ha v12 motor i den, for så å havne der.. så er det litt drøyt.

har du derimot kjøpt inn en v12 motor, begynt å hive den i bilen, men er ikke ferdig... så er det jo et såpass spesielt prosjekt, at mange vil følge det.

Mr. Crepsley
16/07/10, 22:36
Når vi først er inne på gullprosjekter som Olav her nevner, så er jeg faktisk enig med deg. Et gullprosjekt må ikke nødvendigvis være det grommeste av det gromme, men også kunne være en tråd entusiasten kan sette seg ned å lese. Jeg mener vi har et sånt prosjekt under worklogs, nemlig Yengis sin tråd.

Han total renoverer bilen sin, og går virkelig i sømmene på bilen, prosjektet hans er en inspirasjon for mange. Kanskje ikke den grommeste, med bur, 16v, multilink osv osv, men renovert med en liten gatetouch.

Håper denne kommer opp til seriøs vurdering, siden det er et nydelig arbeid han gjør med bilen.

A.Finstad
16/07/10, 23:44
er jo ikke så værst den "btcc" 240en til texascom heller da :p er jo gjort så å si det samme med den :)

Mr. Crepsley
16/07/10, 23:46
Synes den heller mer mot det gromme av det gromme for min del. Er jo bur, full sekvensiell girkasse, 5'er, mye deler av karbon.

Selvfølgelig et fullt fortjent gullprosjekt, og utrolig godt utført arbeide.

The Sven
17/07/10, 00:00
Begge fortjener gullprosjektplassen på hver sin måte. Syns det kommer mye fornuftige tips her og jeg er enig i at dere som leser prosjekttrådene bør være med og bestemme hvilke som fortjener gullprosjektplass.

A.Finstad
17/07/10, 08:26
nå fikk jeg en ide det dere i styret burde diskutere litt er å åpne en tråd under medlems delen og at dere som er i styret kommer med forslag til tråder som skal i gull delen også kan vi som medlemmer stemme ja eller nei

Karl
17/07/10, 09:24
En slik ordning høres bra ut. Om man har mulighet for å kommentere de forskjellige forslagene og komme med sin mening om hvorfor man synes de er kandidater eller ikke hadde vært bra. Kan være at noen ser ting som man ikke selv får med seg osv. Man får i alle fall et mye bredere grunnlag for hvem som skal inn i det gode selskap om medlemmene får være med å bestemme.

A.Finstad
17/07/10, 09:54
kunne kansje renska hele delen for alle som ligger der for så å få medlemmene til å bestemme hvem som skal få lov til å komme tilbake inn ditt. er noen der inne som ikke fortjener det mener jeg i hvertfall.

olavxxx
17/07/10, 17:46
kunne kansje renska hele delen for alle som ligger der for så å få medlemmene til å bestemme hvem som skal få lov til å komme tilbake inn ditt. er noen der inne som ikke fortjener det mener jeg i hvertfall.

ja, det hadde ikke vært så dumt...

OHKorpan.
19/07/10, 14:58
Viktig å skille Gull og Tullprosjekter;)

henrik940
19/07/10, 15:42
Viktig å skille Gull og Tullprosjekter;)

Kloke ord, kloke ord..

Wahl
22/07/10, 08:31
Synes at orginalbiler også kan få plass på gullprosjekter, om man kjøper en 240 classic eller noe lignende som har stått i skogen i 10 år, mosegrodd osv, å da får den strøken som den var den dagen den rulla ut av fabrikken, fortjerer også det en plass der, man trenger ikke å ha 500 hk for at det skal bli et gullprosjekt....
Synes også det er for lett å komme dit nå, medlemmene som betaler bør få bestemme hva som skal dit. Masse bilder av at blien plukkes ned, og planer utover en annen verden er ikke grunnlag nokk, da kan jeg å få det på 740en min, har jo store planer, står jo nesten nedplukka, men fortjener ikke gullprosjekt fordet.
Det var min mening :)

gaupe
22/07/10, 08:41
Synes at orginalbiler også kan få plass på gullprosjekter, om man kjøper en 240 classic eller noe lignende som har stått i skogen i 10 år, mosegrodd osv, å da får den strøken som den var den dagen den rulla ut av fabrikken, fortjerer også det en plass der, man trenger ikke å ha 500 hk for at det skal bli et gullprosjekt....
Synes også det er for lett å komme dit nå, medlemmene som betaler bør få bestemme hva som skal dit. Masse bilder av at blien plukkes ned, og planer utover en annen verden er ikke grunnlag nokk, da kan jeg å få det på 740en min, har jo store planer, står jo nesten nedplukka, men fortjener ikke gullprosjekt fordet.
Det var min mening :)

Eg er i bunn og grunn enig med deg, men det er lett å nominere eit prosjekt til gullprosjekter, men det er ikkje like lett å fjerne eit prosjekt frå gullprosjekt.

Eg trur vi kan klare å lage eit sett med gode kriteriar for kva som skal verte eit gullprosjekt. Slik dette er i mitt hovud, så vil eg ha:

* God dokumentering (bileter, tekst) Som det også vart trekt fram, gjerne få med flausene - vi har dei alle.
* Bra med oppdateringar
* Prosjektet må skilje seg ut, du må aller helst gjere noko som ikkje andre driv på med, eller du må ha ein kvalitet på arbeidet ditt, som skiljer deg frå mengda.
* Prosjektet må vere til inpirasjon for andre
* Ein må prøve å halde tråden tom for off-topic

Den siste der er litt vanskeleg, og litt opp til oss moderatorar/admins og hjelpe til med.

Tankar?

Wahl
22/07/10, 08:46
Ganske enig i den der, bør ha spesielle krav prosjektet bør ha, så etter det har fyllt opp de kravene så bør det nommineres så folk får bestemme :)
som det du skrev:

" * God dokumentering (bileter, tekst) Som det også vart trekt fram, gjerne få med flausene - vi har dei alle.
* Bra med oppdateringar
* Prosjektet må skilje seg ut, du må aller helst gjere noko som ikkje andre driv på med, eller du må ha ein kvalitet på arbeidet ditt, som skiljer deg frå mengda.
* Prosjektet må vere til inpirasjon for andre
* Ein må prøve å halde tråden tom for off-topic"

Karl
22/07/10, 11:07
Gaupe-reglene synes jeg høres fornuftig ut. Det som Wahl kommer med her om å få en bil tilbake i original stand synes jeg og er riktig. Det kan i noen tilfeller være en mye mer omfattende jobb å få det til enn å bare bygge om til noe uoriginalt. Prøv f.eks. å få tak i strøkne sidelister av breitypen til en 242;) Å skaffe originaldeler til et stort prosjekt kan ta flere år.

Når det gjelder offtopic i trådene: kanskje vi kan ha en regel om at spørsmål osv. helst på tas gjennom PM istedet for prosjekttråden? Det vil bli mye bedre å lese gjennom om man slipper å se over 2-3 sider med prat før neste bildeoppdatering.

volvobrage
22/07/10, 11:55
Gaupe-reglene synes jeg høres fornuftig ut. Det som Wahl kommer med her om å få en bil tilbake i original stand synes jeg og er riktig. Det kan i noen tilfeller være en mye mer omfattende jobb å få det til enn å bare bygge om til noe uoriginalt. Prøv f.eks. å få tak i strøkne sidelister av breitypen til en 242;) Å skaffe originaldeler til et stort prosjekt kan ta flere år.

Når det gjelder offtopic i trådene: kanskje vi kan ha en regel om at spørsmål osv. helst på tas gjennom PM istedet for prosjekttråden? Det vil bli mye bedre å lese gjennom om man slipper å se over 2-3 sider med prat før neste bildeoppdatering.

veit ikkje heilt kva spørsmål du tenker på no, men er jo greit og ha litt spørsmål om korleis og kvifor ein gjorde ditt og datt og, slik at ein kan spør og viss fleire lurer på det samme kan ein lese det i tråden:)viss ikkje kan det jo vere ein fare for at trådstartar kan bli overlessa med pm, gjerne fleire stykk som lurer på samme spørsmål..det kan nok bli litt slitsomt:P

gaupe
22/07/10, 11:59
Når det gjelder offtopic i trådene: kanskje vi kan ha en regel om at spørsmål osv. helst på tas gjennom PM istedet for prosjekttråden? Det vil bli mye bedre å lese gjennom om man slipper å se over 2-3 sider med prat før neste bildeoppdatering.

Relevante spørsmål må kunne stillast, fjas og tullprat, som ikkje er relavant er noko anna.

Morgis
22/07/10, 12:51
syntes det er artig når folk kommer med litt spørsmål, kommentarer og synspunkter i tråden min jeg..
Redd det blir veldig daut og kjedelig med prosjekttråd om ikke...

Karl
22/07/10, 13:55
Var kanskje litt forhastet der med å ta alt under en kam. Relevante spørsmål er jo greit.

Fjas og tullprat på PM;)

OHKorpan.
22/07/10, 20:51
Praten må få gå mener jeg i en prosjektråd, det er jo opp til trådstarter å bestemme.

Å når man feks totalrenoverer en 142 til org stand og har bilder/info gjennom hele prosjektet som innebærer rustsveising og overhaling av understell, opptrekking av interiør osv. Det kaller jeg Gullprosjekt! :)

Joakim-G_R
23/07/10, 02:01
Jevnlige oppdateringer er jeg enig i, men blir kanskje litt feil å legge "press" på byggeren, til å måtte bruke x-antall timer på å loggføre hva han har gjort iløpet av dagen/uken..?

Er jo ofte opp og ned med prosjektene, mener jeg.

volvobrage
23/07/10, 11:33
Jevnlige oppdateringer er jeg enig i, men blir kanskje litt feil å legge "press" på byggeren, til å måtte bruke x-antall timer på å loggføre hva han har gjort iløpet av dagen/uken..?

Er jo ofte opp og ned med prosjektene, mener jeg.

heilt einig!!alle har tørketider, og når ein er inne i ein sånn periode kan det ofte vere meir uinspirasjon om alle driver og maser om oppdatering osv heile tida..i ein sånn periode er ein gjerne lei av bilen og vil ha ein liten pause og då hjelper det ikkje at 1000 folk på ett forum sitter og maser om bilder og oppdateringer

Swissman
23/07/10, 15:46
heilt einig!!alle har tørketider, og når ein er inne i ein sånn periode kan det ofte vere meir uinspirasjon om alle driver og maser om oppdatering osv heile tida..i ein sånn periode er ein gjerne lei av bilen og vil ha ein liten pause og då hjelper det ikkje at 1000 folk på ett forum sitter og maser om bilder og oppdateringer

Enig, men ligger den på Gull så burde det være noe oppdatering og aktivitet i prosjektet.
Synes at gullprosjekter er utvalgte prosjekter som er intr. å lese. Blir det stillstand over lengre kan det flyttes til vanlige prosjekter.

Se det også som oppmuntring at folk er intr. i akkurat ditt prosjekt og spør etter det, ikke bare ta det som mas. :)

volvobrage
23/07/10, 16:00
Enig, men ligger den på Gull så burde det være noe oppdatering og aktivitet i prosjektet.
Synes at gullprosjekter er utvalgte prosjekter som er intr. å lese. Blir det stillstand over lengre kan det flyttes til vanlige prosjekter.

Se det også som oppmuntring at folk er intr. i akkurat ditt prosjekt og spør etter det, ikke bare ta det som mas. :)

ja det kan eg vere eining med, men kan jo flyttast tilbake om tørkeperioden går over f.eks:)

spørs litt kva kommentara, men reint mas over lenger tid kan nok bli irriterande:P

ChrML
23/07/10, 16:22
Jevnlige oppdateringer er jeg enig i, men blir kanskje litt feil å legge "press" på byggeren, til å måtte bruke x-antall timer på å loggføre hva han har gjort iløpet av dagen/uken..?

Er jo ofte opp og ned med prosjektene, mener jeg.
Bilder og gode oppdateringer må være en selvfølge for å havne på gullprosjekter. Det hjelper ikke om prosjektet er aldri så heftig eller om byggeren er aldri så flink hvis ikke bildene blir lagt ut i tråden så noen får sett det. Trådene i gullprosjekter ligger der tross alt for at det er interessant lesing. Jeg syns at kravene bør være:

- Interessant lesestoff for andre (dette er det viktigste punktet). Dette inkluderer mye bilder og god dokumentasjon på arbeidet som blir gjordt. Uten det blir det ikke interessant.

- Til inspirasjon for andre

- Ikke det samme som alle andre gjør

Hvis de 3 punktene blir oppfyllt så har den god grunn til å være på gullprosjekter. Om personen restaurerer en 142 til original stand eller bygger 900 hk banebil spiller ingen rolle sålenge det med interessant lesestoff kommer inn. Det er det folk ønsker når de trykker seg inn på gullprosjekter.

Jeg bruker hvertfall ikke mer enn 10 min på en middels oppdatering fra jeg har koblet til kameraet, til bildene er resizet (thumbnail og stor versjon), lastet opp på serveren min og posten er skrevet og postet. Så lang tid eller mindre tid til bygging er ingen unnskyldning ;).

A.Finstad
23/07/10, 16:32
enig med ChrML her det er ikke så vanskelig å lage en update har lagd noen få på den nye bilen min og kommer flere eneste som kan ta litt lengere tid er å laste ting opp på photobucket, men har man en egen server som ChrML har så tar det to sek å laste bildene opp på nett. å det å skrive selve innlegget er jo heller ikke noe stress du veit jo hva du har gjort? :p så et gullprosjekt burde være som ChrML sier interesang lesing, inspirerende og litt ut av det vanelige :p

ealoken
30/07/10, 09:45
Et gullprosjekt, er et prosjekt der eieren har dediktert seg til bilen.

Om man lager en showbil, med feit lakk, lav bil, store felger, masse interiørdetaljer osv.
Eller en reindyrka banebil med alt av gromme deler.
100% strøken orginalbil.

Jeg leser på relativt mange forum, og alle her inne vet når man ser et gull-prosjekt.
Mine kriterier er :

God dokumentasjon, forklaring ( Texas og Per Turbo er jo to gode eksempler på hvordan bilder og forklaringer skal være )
Et mål som ikke er ut av det blå, men realistisk.



Det jeg også ønsker på de evt gullprosjektene, er en snakke tråd, som man kan diksutere og spørre om ting i, så blir selve gullprosjektet kun prosjektet, ( nesten som en dagbok ) så kan alt annet snakk foregå i den andre tråden?


God Helg :)

Daniel V
30/07/10, 10:28
Et gullprosjekt, er et prosjekt der eieren har dediktert seg til bilen.

Om man lager en showbil, med feit lakk, lav bil, store felger, masse interiørdetaljer osv.
Eller en reindyrka banebil med alt av gromme deler.
100% strøken orginalbil.

Jeg leser på relativt mange forum, og alle her inne vet når man ser et gull-prosjekt.
Mine kriterier er :

God dokumentasjon, forklaring ( Texas og Per Turbo er jo to gode eksempler på hvordan bilder og forklaringer skal være )
Et mål som ikke er ut av det blå, men realistisk.



Det jeg også ønsker på de evt gullprosjektene, er en snakke tråd, som man kan diksutere og spørre om ting i, så blir selve gullprosjektet kun prosjektet, ( nesten som en dagbok ) så kan alt annet snakk foregå i den andre tråden?


God Helg :)

Er så enig, så enig. Kanskje det med egen spørretråd ikke er så dumt, men at dette kun gjelder på gullsprosjekter.

Satt å leste på en prosjekttråd her senest i går, hvor det var 2 sider hvor eieren og en som tydeligvis var en kamerat kun snakket om hvor de hadde kjørt kvelden før. Slikt passer ikke inn i en prosjekttråd mener jeg, og i hvert fall IKKE på et gullprosjekt.

Det er ikke så lett å bare "se hva som er et gullprosjekt", fordi hver bil har forskjellige sider som kan gå som gullprosjekt. Med dette mener jeg om det er en orginalbil, banebil, grom bil eller what so ever.. :)

Jeg personlig føyer meg inn i rekken under de som har et vanlig prosjekt som ikke har noen planer om å havne på gullprosjekter med bilen jeg har nå. B230A og 17" med senk duger for meg, så lenge bilen er ganske strøken :)

Synes kravene som er nevnt ovenfor her er gode, men jeg håper det kun er snakk om at de gjelder for gullprosjekter og ikke de vanlige prosjektene (Ser dette står i topic). For da tror jeg ikke mange gidder å legge ut "hobbyprosjektene" sine noe jeg også tror vi trenger. Jeg selv leser mye på prosjekttrådene til andre "vanlige" om hvordan de løser småproblemer med bilene sine, som jeg kanskje sliter med å finne en "billig" løsning på.

Skal selv melde meg inn som VCCN medlem til nesteår, så derfor støtter jeg dette med avstemning for betalende medlemmer, så folk ikke kan opprette flere brukernavn for å stemme frem sitt prosjekt :) Da blir det i såfall dyrt, da 2 stemmer vil koste 600kr :p

Håper folk skjønner hva jeg mener, og at jeg synes spørsmål kan stilles rett i tråden på "vanlige prosjekter", men spar meg for å lese 3 sider om gårsdagens rånetur, for den passer under generelt prat :)

Til slutt vil jeg bare rose administratorer og moderatorer for den kjempe jobben dere gjør for å holde forumet vårt ryddig og ordentlig, så all ære til dere :)

God helg:)

Soulair
30/07/10, 11:09
Nå er det pr. dags dato 343 prosjekt (hvor av mange sikkert er inaktiv) og 29 gull prosjekter. Kanskje ikke så mange nå, men hvis det fortsetter å vokse så kunne dere vurdert et ekstra prosjektforum? F.eks restaurering, motorsport/rene banebiler, heavy mods/custom for å nevne noen...?

Joakim-G_R
30/07/10, 11:34
Motorsport/banebil er jo rimelig heavy mod og custom når man prater Volvo da.. :)

Og er det så mange som restaurerer bilene her egentlig? Om det er noen som restaurerer 100-serie, 500-serie, 1800, 1900, osv, så er jeg enig i at de burde få litt mer oppmerksomhet enn å måtte ligge sammen med 300 andre prosjekt hvor det florerer med "standarden". (Senk, eiker eller DTM og hvite blinkers, stort sett)

Så den er jeg enig i. Men blir vanskelig å dele inn f.eks Texascom, ChrML, Magnum og Exeqtr, for å nevne noen i Gullprosjekter.

Anders-
30/07/10, 12:43
Bare jeg som syns det fungerer bra med dagens løsning altså? Er dette ett problem?

Royern
30/07/10, 18:19
Bare jeg som syns det fungerer bra med dagens løsning altså? Er dette ett problem?

Nei, jeg ser heller ikke det store problemet med dagen løsning. Synes det fungerer fint :)

volvoRsport
30/07/10, 18:49
Bare jeg som syns det fungerer bra med dagens løsning altså? Er dette ett problem?

Fungerer helt greit for min del også.

Swissman
30/07/10, 19:30
Bare jeg som syns det fungerer bra med dagens løsning altså? Er dette ett problem?

Tråden ble laget fordi det kan se ut at det er tilfeldig hvem som lander i gullprosjekter. Les begynnelsen.
Så har det vel utviklet seg litt og fått frem noe kreativitet i forhold til utformingen.

Det blir kanskje litt overfladisk å skrive et slikt innlegg fra en som er med i styret i klubben?

The Sven
30/07/10, 19:50
Det er lov å komme med innspill, og tror nok vi er enige om at det bør være medlemmene som skal avgjøre hva som er gullprosjekt og ikke (som denne tråden egentlig handler om)!

Hva gjelder foruminndeling handler det litt om å ikke lage for mye underforum også, da dette ikke nødvendigvis blir enkelt hverken å finne frem i eller holde styr på for oss moderatorer. Nevner det bare som en ting å ta i betraktning. Løsningen kan virke enkel med flere underforum, men så var det for brukere som ikke sitter på forumet hver dag å finne frem i det etterpå.

ChrML
30/07/10, 19:53
Enig. Mange forum/underforum er en dårlig ide også. Bør absolutt ikke være for mange.

Swissman
30/07/10, 19:54
Hva gjelder foruminndeling handler det litt om å ikke lage for mye underforum også, da dette ikke nødvendigvis blir enkelt hverken å finne frem i eller holde styr på for oss moderatorer. Nevner det bare som en ting å ta i betraktning. Løsningen kan virke enkel med flere underforum, men så var det for brukere som ikke sitter på forumet hver dag å finne frem i det etterpå.

Enig her. Dere i styret og moderatorer gjør en kjmepejobb i fritiden for klubben. Det burde ikke lages unødvendig tidskrevende.

volvoRsport
30/07/10, 20:25
Det blir kanskje litt overfladisk å skrive et slikt innlegg fra en som er med i styret i klubben?

Det "Anders-" responderte på var ikke det med å velge ut gullprosjekter som tråden handler om, men det forslaget som kom opp noen poster før med å dele opp det vanlige prosjekter/worklogs forumet i alle slags mulige kategorier.

Swissman
30/07/10, 20:40
Det "Anders-" responderte på var ikke det med å velge ut gullprosjekter som tråden handler om, men det forslaget som kom opp noen poster før med å dele opp det vanlige prosjekter/worklogs forumet i alle slags mulige kategorier.

Ok, tar den. Sorry at jeg misforsto det. :o

volvoRsport
30/07/10, 21:02
Ok, tar den. Sorry at jeg misforsto det. :o

Er fort gjort når det blir litt off-topic inniblant ;)

Anders-
30/07/10, 22:39
Skulle nok brukt qouteknappen derja

ArneR
02/08/10, 02:45
Jeg ser stort sett bare på gull-prosjekter da jeg synes det er så mange tråder i "vanlige" prosjekter. Venter heller med å lese dem etter at de har blitt så gromme at de har blitt flyttet til gull.

Når jeg begynte å titte på prosjekter/gull-prosjekter fant jeg tidlig ut hva som gjorde tråden interessant for meg, og det var de prosjektene det er byttet ut mange originale deler/bygd mye egne løsninger, og således litt "verstere" enn resten.. Å lese om ting jeg kan klare selv som å sote ruter, sette på fete hjul og slippe nedi en FT/FK, er.. vel.. nei.. greit nok, men ikke det jeg har mest lyst til å lese om..

Men de som derimot bygger om understell og drivverk, bredder og herjer på, trimmer motorer til latterlige effektuttak osv, de følger jeg gjerne med på.. Spesielt om de er flinke til å vise frem det med bilder..

Så der har dere min formening om hva som bør kreves av et gullprosjekt..

Joakim-G_R
02/08/10, 09:38
Så du syns ikke det er morsomt å se f.eks en 242 GT eller en Duett bli pusset opp til 100% orginalstand med kun orginale deler?

Breide
02/08/10, 11:43
Min tanke (som sikkert ikke alle er enige i):
Et gullprosjekt bør jo skille seg ut.

Dvs.. har du en standard 240 med b230a og du hiver på konfilter og felger, so what? Det er jo kanskje en fin og clean bil, men gullprosjekt er det vel kanskje ikke.

B230FT/FK er jo også standard i 240.. Men om noen gjør noe veldig bra, dvs.. de får gjerne motoren til å se 100% standard ut i bilen, eller de bruker mye nye deler (ev lager deler selv), ev. pusser og gnikker på alt av deler, så er det jo gull.

Det sies jo "you cant polish a turd", men dette er vel alle volvoeiere uenige i.

Mao.. Gullprosjekter bør være noe som ser veldig bra ut.. Det trenger ikke være originale deler, men det kan også være originale deler.

Jeg har sett veldig mange fine og strøkne amazoner på div volvotreff.. De har jo fremdeles samme motoren, men eierene har nok gnikket utallige timer og stått på.. Det mener jeg fortjener mer gullprosjekt, enn en som lemper en turbo på en b230a, så den blir b230at.

Forøvrig gjelder det samme på en std 240 da :-) Om noen har en stygg mosegrodd 240 og gjør den clean/fin, med masse bilder og slikt.. Så kanskje den burde være der.

Det er mine 50 øre da :-)
Kan tenkes det ikke bør havne i gullprosjekter, før man ser en viss fremgang.. (deleinnkjøp, preparering, godkjenning). dvs. trenger ikke være 100% ferdig, men om du nettop har kjøpt en 164 og du sier: jeg skal ha v12 motor i den, for så å havne der.. så er det litt drøyt.

har du derimot kjøpt inn en v12 motor, begynt å hive den i bilen, men er ikke ferdig... så er det jo et såpass spesielt prosjekt, at mange vil følge det.
Det smalt fra rette RÆVE.. Noen som hadde en t6 liggende og MS men det ble vell med det.. Men på gullprosjekter skulle det ligge..

fotonet
29/04/11, 14:37
Hvor mye av en bil kan byttes ut for at det fortsatt kan kalles en totalrenovering??

Scenario: Hvis du har en bil med rust som du vil renovere, og kjøper en rustfri delebil fra samme år.. Er det lovlig å bruke karossen fra delebilen? Må man søke om det?

The Sven
29/04/11, 14:44
Tror et godkjent karosseriverksted kan søke om det, tror ikke det er mulig å få igjennom som privatperson lenger, men det blir bare synsing fra min side. Men dette kan du heller lage en egen tråd om i denne forumsdelen:

http://forum.vccn.no/forumdisplay.php?f=39

olavxxx
29/04/11, 21:43
Det smalt fra rette RÆVE.. Noen som hadde en t6 liggende og MS men det ble vell med det.. Men på gullprosjekter skulle det ligge..

Hei,
Jeg skulle gi vekk 242en som betaling for å få montert motoren i 960en.
Han som skulle gjøre dette, fikk diverse vanskeligheter som gjorde at han ikke har hatt mulighet til å flytte det fra 242en min, til 960en min.
(motoren kom altså inn i 242en min først, men jeg fant ut at jeg ikke ville bruke mer tid eller penger på den stygge bilen).

Han som skulle bytte motoren fikk diverse som gjorde at det ble vanskelig for han å utføre dette.
Jeg hadde da solgt unna bakaksel, understell og annet, som gjør at bilen står med motor i, 1 time unna meg.

For meg er det umulig å gjøre dette selv, både pga. motoren står i 242en min, 1 times kjøring fra meg, uten understell... og jeg har ingen garasje, bukk eller lignende.

Det blir uansett en digresjon, men jeg har ikke opprettet en tråd på vccn, som du kanskje vet :-)
Den kommer forhåpentligvis inn i 960en min nå i år, men jeg tror ikke jeg kommer til å opprette noen prosjekttråd på vccn.

142senja
29/04/11, 23:13
Tror et godkjent karosseriverksted kan søke om det, tror ikke det er mulig å få igjennom som privatperson lenger, men det blir bare synsing fra min side. Men dette kan du heller lage en egen tråd om i denne forumsdelen:

http://forum.vccn.no/forumdisplay.php?f=39

etter det vi gjorde med en patrol (gjort samme på en del andre biler) så hentet vi en rustfri fra finnland trur jeg, med knust motor.. så tok vi chassie på den norske, å fikk godkjent chassi nr bytte..
mener man kan bytte 2/3 av bilen, at ramma å chassi e utenlands, mens motor er norsk.. eller ramma er norsk å chassi å motor er utenlands.. men, er MYE MYE papir krøll å man burde kjenne rette folka egentli når det kommer til at man skal bytte så mye å få gokjent.