PDA

Vis full versjon : 2007 XC90 D5 - null trekk på bakhjula



mrstfu
05/11/17, 19:10
Fatters dro på hytta, siste bakken opp hadde han null trekk på bakhjula, noe han kjente og kompisen hans på utsida bekrefta. Fikk lest av feilkoder. Fikk disse:

6706

Rattvinkelsensoren er den jeg antar forårsaker feilkoden på BCM, antar den ikke er relevant for trekken på bakhjula. Regner med det her er bare å bytte rattvinkelsensor?

Uansett, DEM0006 er den som er interessant her. Har fått høre at dette kan være oljetrykksgiver på Haldexkoblinga, eller selve pumpa. Under kjøring leser jeg av null oljetrykk, ved kraftig pådrag er det såvidt den viser oljetrykk, opp til og med 0.02mpa, altså tilsvarende ingenting. Har strømtrekk på pumpa, men 4-17mA virker ikke veldig mye? Får ikke nevneverdige høyere resultater under kjøring.

6707

En annen kilde mente det var hylsa mellom girkasse og vinkelkasse som hadde ryki, men da ville man vel hørt et spetakkel uten like? Ikke ville det satt feilkode på pumpa heller.

Er det ny pumpe som er løsningen? Kan brukte pumper brukes, siden det tilsynelatende ikke er noe galt med selve modulen? Eller er modul og pumpe en og samme enhet?

Setter pris på alt av svar.

Hassel
05/11/17, 19:34
Sjekk først hylsa uansett. Løft så alle 4 hjul er fri ifra bakken, snurr begge forhjula likt samme vei. Om mellomakselen går rundt så er hylsa i orden. Den lager ikke nødvendigvis lyd ved kjøring.

Pumpa kan brenne seg ja, vil da sette feil som du opplevere. Da er det ned med eksos og mellomaksel. Pumpa pelles ut å skiftes til ny, HUSK skifte av filter som sitter ca kl 11 på haldex'n. Sitter bak ett lokk (Dette byttes også ut).
Er det noen gang skiftet olje på AOC? Om den blir gammal og tjukk så kan pumpa jobber overtid ved mye belastning å da brenne seg ;)

locked
05/11/17, 19:39
Ein knapp på pumpe/filter/olje herifrå. Du får ikkje feilkode og tilnærma null trykk dersom hylsa er gåen. Denne har "Pre-X" som vil seie at pumpa skal levere trykk frå stilleståande (for å hindre at du grev deg ned med framhjula).

4x4vinge
05/11/17, 19:46
Bytt haldex pumpe og filter og olje

4x4vinge
05/11/17, 19:48
Pluss at han må bytte rattrulle bak rattet.

mrstfu
05/11/17, 22:49
Bilen er jekka opp, og hylsa er bekreftet hel og fin. Både ved å vri på forhjula og vri på mellomaksel. Blir å bekrefte at pumpa får strøm imorra, før ny pumpe, olje og filter bestilles.

mrstfu
06/11/17, 21:53
Konstatert brent motor. Med testinstrumentet mitt fra jobben måler jeg >2000Ohm over viklingene til motoren, altså utenfor måleområdet til testeren. Ser det relativt ofte på jobb og, når jeg feilsøker på elmotorer, så spolen er helt brent av. Fikk skrudd den ut med god hjelp fra Hassel, ny motor med filter og olje blir henta imorra, og biffen blir forhåpentligvis mør.

Når alt var ute måtte jeg fikle litt, så jeg åpna pumpa og filteret så godt det lar seg gjøre på kort tid.

6708

6709

Filteret var ganske potte tett. Med trykkluft inn i ene enden var det såvidt det pipla litt guffe ut. Det interessante er å se hvordan pumpa fungerer. Den største biten er selve motoren, mens de to små dreva og stålplatene som ligger flatt der er hele pumpemekanismen. Han som fant ut at man kan lage en pumpe sånn var en smart kar.

FroBe
07/11/17, 07:22
Kan det ha vært tett filter som har gjort at motoren måtte jobbe så hardt at den til slutt røk?

mrstfu
07/11/17, 09:13
Nesten garantert. Vet ikke om pumpa suger fra eller dytter på filteret, men den har nok jobbet hardt uansett, og med dårlig flow har motoren dårlig kjøling. Selve motoren sitter utenfor Haldexhuset, men det e sikker noe varmeveksling over i olja der.

Jeg har knipsa en del bilder, prøver å kjøre ut en HowTo når spetakkelet er over.

mrstfu
09/11/17, 00:01
Stor suksess, firetrekken funker igjen. Snekra sammen en HowTo med bilder.

http://forum.vccn.no/showthread.php?77023-HowTo-Bytte-AOC-pumpe-p%C3%A5-AWD-(Haldex-3)-samt-olje-og-filter&p=1064004#post1064004

renegade
14/11/17, 08:25
mrstfu: vet du om noe om når pumpen starter å gå normalt sett? Flott how to forresten:)

mrstfu
14/11/17, 09:13
Den skal gå med en gang bilen er startet, såvidt jeg har skjønt.

renegade
15/11/17, 12:05
Den skal gå med en gang bilen er startet, såvidt jeg har skjønt.

Takk. Da skal jeg sjekke det:)

mrstfu
15/11/17, 12:10
Letteste måten er å plugge ut motoren og ohme den, som beskrevet i HowToen jeg har lagd. Det er definitivt svar på om motoren ee død eller ikke.

renegade
15/11/17, 14:50
Letteste måten er å plugge ut motoren og ohme den, som beskrevet i HowToen jeg har lagd. Det er definitivt svar på om motoren ee død eller ikke.

Har satt strøm rett på motoren og den går, men lurer på om den går når den er tilkoblet. Har ikke fått sjekket det. Har mistanke om at det er trykksensoren som gjør at jeg ikke har awd. Har byttet den tidligere, men bare til en brukt jeg hadde liggende. Kjøpte ny sensor nå, men ennå ikke fått montert den. Jeg har også en brukt pumpe, som virker, liggende:)

mrstfu
15/11/17, 15:14
Har du sjekket sikringa?

renegade
16/11/17, 06:29
Har du sjekket sikringa?

Er ikke et sikring nr 7 bak? Den er i orden.

mrstfu
16/11/17, 06:33
Posisjon 23 på denne bilen, hverfall. 7.5A mini flatsift.

renegade
16/11/17, 09:59
Posisjon 23 på denne bilen, hverfall. 7.5A mini flatsift.

Ok. Da må jeg sjekke en gang til...