PDA

Vis full versjon : 2007 v50 1.6d får ikke start.



Trønder karen
05/11/17, 16:26
Hei.
Er helt ny på forumet og prøver her i desperasjon å søke litt faghjelp for å få vekket bilen til liv igjen.

Ser at det blir skrevet en del ang dette temaet rundt luft i diesel etter filterskifte, men finner lite rundt mitt problem.
Jeg har skrudd bil (bensin) så lenge jeg har hatt lappen, men aldri dieselbil. Så er veldig fersk på dette.

Saken er at jeg ikke får start etter filterskifte.
Filter ble fylt opp og jeg monterte en bensinblære for å få pumpet diesel rundt i systemet før jeg vred på nøkkel. Men ingen reaksjon.

Blære har jeg satt på slange fra tank og inn i filter, men det er jo ingen luftenippel noen plasser, så jeg får jo ikke lufta egentlig. Jeg får jo bare prima.

Jeg føler jeg har prøvd det meste.
I kveld lot jeg en kompis pumpe blære mens han så etter om det kom diesel ut av rørene som går til dysene mens jeg kjørte startmotor.
Men det kommer ingenting dit.
Hva gjør jeg feil.
Jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå at dieselpumpa har gått bare på grunn av dette...

Har noen her inne et godt tips på hvordan jeg skal få start på vogna?
MÅ jeg gjøre dette på en spesiell måte som jeg ikke har fått med meg, eller gjør jeg det rett?
Kan det ligge luft som spærrer en plass rundt dieselpumpa??

Er fryktelig takknemmelig for alle svar. River meg mye i håret over dette.
Ps: takk for et flott forum.

Trønder karen
07/11/17, 22:46
Ingen som har noen ideer?
Kan luft blokkere for diesel til pumpa og videre til dyser?
Jeg får ikke primet blæra hard. Drivstoffet pumpes bare rundt og tilbake
Til tank igjen. Bilen var helt bra før skiftet av filter, så dette tror jeg bare er et flyktig problem.
Noen som har et supertips jeg kan prøve i morgen?

MadAss
08/11/17, 08:22
Få en til å sette trykk på tanken (blåsespiss og papir i påfyllingen -ikke for høyt trykk) mens du kinner. Evt kan noen også presse på håndpumpa samtidig.
Er først høyttrykkspumpa tømt for diesel, må det jobbes en del for å få start igjen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Trønder karen
08/11/17, 13:57
Hei og takk for respons.
Tenkte jeg skulle prøve få til dette i ettermiddag.

Jeg ser det at når jeg pumper på håndpumpa så kommer det luft og diesel i returslange uten at det bygges opp noe særlig trykk.
Derfor tenkte jeg prøve blende returslange slik at jeg kan få bygget opp et skikkelig tykk.
kanskje prøve lufte ved pumpa for å se om det kommer diesel der.

Hadde vert konge om jeg kunne fått lit drivstoff fram til dyser nå altså :-)

Trønder karen
08/11/17, 20:42
Da føler jeg at jeg har prøvd det meste.
etter mye om og men med masse pumping og lufting fra forskjellige vinkler, så ser det ut for at det kommer drivstoff fram til dysene. Kjørte startmotor for å presse ut luft her og det kommer diesel ser det ut for.
Men jeg får ikke motor til å starte i det hele tatt.
leste av koder. jeg finner ikke ut hvordan jeg legger ut bilder her, men jeg får opp:

code 0698 sensor reference voltage "c" circuit low

Noen tips om hva jeg gjør videre? Etter hva jeg kan skjønne så er vel dette noe med en sensor.?

jeg har sprayet elektrospray i de kontakter jeg kan finne og sjekket sikringer både ute og inne uten at jeg kan finne noe feil egentlig.

kan nevne at ved en anledning "duret" det veldig i dieselpumpa når jeg slo på tenning. Dette forsvant med en gang jeg slo av strømmen..

kan dette være noe å forfølge??

fint om noen kommer med tips her nå. :-)

V50bruker
08/11/17, 22:28
Skikkelig drittjobb du har fått der. Frister ikke å skifte selv etter dette.
Litt surfing; jeg forstår det slik at feilkoden indkerer at referansespenningen på 5 volt til div sensorer er for lav. Det kan bety at den er for lav, men sannsynligvis har du fått feilmeldingen pga. alt du har gjort nå. Prøv å slette.
Filterbyttet er tydeligvis et problem. Mange tråder på nettet om det. Det blir løst ved div tricks, som du har prøvd en del av. Et par stykker har tauet i gang.
Men motoren har sikkert godt av å gå fortest mulig rundt. Dvs. sett på en kraftig lader, eller startkabler til en bil som går. Mye diesel på tanken er nevnt.
Lykke til.

Trønder karen
09/11/17, 09:49
Hei.
Jeg får ikke slettet koden med det utstyret jeg har iallefall.
fuderer på om jeg kan ha sølt drivstoff på kontakten på egr, og at det kan ha noe med saken å gjøre??
Kan det forårsake en slik driftsmelding???

Jeg har bra lader, så skal prøve booste batteri for å få litt mere fart på startmotor. men batteri er kun ca 4 mnd gammelt. (Banner) Mulig dette ikke er bra for batteri i det hele tatt.
Kan det gå an at batteriet er "ødelagt" og kan få fram en slik melding også??

Får så mange spørsmål i hodet av slike problemer :-)

Ellers får jeg bare ta frem måleutstyret og ta feilsøk på greiene. må jo bare finne ut av det.

Trønder karen
13/11/17, 15:31
Hei igjen.
Nå har jeg klart å lese av kode "P138B" som vistnok er relatert til GLOW PLUG CONTROL MODULE

Kan noen fortelle meg hvor denne ligger på en 06 V50 (tror den ligger under fangeren fremme.)
kanskje noen kan fortelle meg om denne ligger på, og har noe med kode 0698 sensor reference voltage "c" circuit low å gjøre??
en annen link jeg ser på forteller meg at:
P: betyr "powertrain" (den er grei)
1: betyr fuel an air metering ( den er også grei)
3: betyr trottle/pedal position sensor/ switch A sircuit intermittent ( det er først og fremst her jeg har mistanke)
8 : betyr ignition\distributor engine speed input circuit malefunction. (gjelder dette kun bensin motorer(???

Er det noen her inne som kan på en eller annen måte sette meg på rett spor?
kode 0698 betyr jo at en sensor ikke får nok strøm eller sender ikke tilbake nok strøm etter hva jeg har skjønt.

Kan dette (ut fra kode p138b) være trottle/pedal position sensor??
eller kan dette være glødeplugg rele???
Kan glødeplugg rele være en del av "c" circuit som ligger under kode 0698??
står litt fast her kan du si.....

På forhånd takk:-)

4x4vinge
14/11/17, 00:31
sjekk om alt er tett ved filtret som du har had løst

Trønder karen
14/11/17, 13:04
sjekk om alt er tett ved filtret som du har had løst

takker for svar. jeg er rimelig sikker på at det er tett der.
Det jeg sliter med er nok kode 0698.

Trønder karen
16/11/17, 16:54
Hei.
Er det noen som har en god link til ledningsnettet til denne bilen? 1.6d.
Og er det noen som har delenr til high pressure fuel sensor til denne, evnt en link til en god deleforhandler til denne motorn.
Jeg bruker stort sett ebay, men handler selvsagt også gjerne i Norge :-)

Straydog
16/11/17, 20:09
1,6 diesel kan være tungstartet etter dieselfilterskift ja. Prøvd å suge frem diesel til filteret med vakuumsuger på trykkluft? Dette, i tillegg til startgass/silikonspray pleier å få fart i sakene. Sett gjerne på en batteribooster samtidig, så du har masse startstrøm tilgjengelig.

Trønder karen
16/11/17, 20:44
1,6 diesel kan være tungstartet etter dieselfilterskift ja. Prøvd å suge frem diesel til filteret med vakuumsuger på trykkluft? Dette, i tillegg til startgass/silikonspray pleier å få fart i sakene. Sett gjerne på en batteribooster samtidig, så du har masse startstrøm tilgjengelig.

Hei.
Ja det er ikke måte på på hvor tungstartet denne kjærra skulle være.
Men det ser ut for meg som om at det er elektriske problemer nå. Jeg vet at jeg fikk en feilkode på fuel sensor for en stund siden, og denne bekymrer meg litt for tiden.
Jeg er ikke så dreven på strøm i disse nye bilene, men når jeg måler mellom negativ pol på batt og minus kabel( med positiv side påkoblet) så får jeg fullt utslag på 12.6v. Så her er det noe som er kortsluttet.
Har dratt ut sikringer for å se om jeg fant kursen, men har ikke funnet den enda.
Det er jo ingen sikringer som går, så jeg må lese meg litt opp på 5V refrence volt til sensorer.

Det jeg lurer på er om dersom en feks fuelsensor er kortsluttet, lage en slags direkte volt i minuspol på batteri???
Rart at det kan være en slik kortslutning uten at det begynner å brenne......

Det jeg også merker meg er at kode 0698 dukket opp ETTER at jeg skiftet filter. Dvs etter at jeg kjørte startmotor og tømte batteri for å prove få start.
Jeg har ikke boosta batteri enda, etter at jeg mistenker at det kan være en kortslutning en plass.( vil ikke svi av noe heller da)
Noen innspill??? Pliizzzzzz

Trønder karen
18/11/17, 16:11
Hei.

Jeg sliter med å finne diseltrykks sensoren på v50.( den som sitter under diselfilter, på enden av railen) Noen som har et delelenr på denne? Evnt en leverandør der jeg kan shoppe denne samt flere deler?

4x4vinge
18/11/17, 19:12
Sjekk finn.no torget. Søk volvo v50. Så ligger det flere dele motorer så du kan få deler fra

Trønder karen
19/11/17, 08:20
Sjekk finn.no torget. Søk volvo v50. Så ligger det flere dele motorer så du kan få deler fra

Hei og takk for tips.
Har tatt kontakt med noen av dem og venter nå på svar :)

Trønder karen
19/11/17, 18:24
Oppdatering.
Jeg fikk endelig ut trykksensoren etter mye bannskap.
Fant fort ut at det å ta ut egr var det enkleste. Med den borte var resten plankekjøring egentlig.

Spørsmål: er det forgasser rens som er det mest egnelige for rens av egr?

Skal ringe et par forhandlere i mårra for å få tek i rett trykksensor,, er nok viktig at denne blir rett.

Noen som kan si meg hvordan jeg lwgger ut bilder her? Har bestilt vida nå, og regner med jeg har noen spørsmål ang denne. ( dersom det er lovlig å gjøre det her på forum da) handler ikke noe pirat greier. Kjøper utstyret ink moms ;-)

Trønder karen
20/11/17, 18:23
Hei. Ny oppdatering.
Tok i dag kontakt med lokal leverandør av volvo for å bestille noen deler.
De kunne fortelle meg at jeg IKKE fikk kjøpe kun trykkføler lengre.
Jeg må kjøpe hele fulrailen med denne montert på.
Forklaringen på dette var at det er så stor fare for lekasje at leverandør vil selv montere denne
Gr dette. 3000 kr takk.
Jeg stakk på ebay og fant sensoren der ettersom jeg klarte lese av delenr på den gamle.
Så da kan jeg gjøre forefallende service i mellomtiden.

Kan noen svare meg på hvor rele til diselpumpe sitter
På en v50 fra 2007??
Jeg vet hvor sikringen er. Nen hvor i h.... har de gjemt releet???

4x4vinge
20/11/17, 19:23
Har du sjekka bak hanskerommet dvs dær du har skoene når du sitter i pass sete oppunder dær er det en tynn matte som er lett og komme bort i med sko. Oppunder dær er cem hovedhjernen til biln. Sjekk att alle kontakter står skikkelig på plass. Fort gjort at di løsner

Trønder karen
20/11/17, 19:43
Har du sjekka bak hanskerommet dvs dær du har skoene når du sitter i pass sete oppunder dær er det en tynn matte som er lett og komme bort i med sko. Oppunder dær er cem hovedhjernen til biln. Sjekk att alle kontakter står skikkelig på plass. Fort gjort at di løsner

Hei igjen.
Ja jeg har sjekka og skifta ut mange av sikringene der. Har vel ikke kjnt så mye på om de store hovedkontaktene der har løsna, men kan være greit og sjekke kanskje.
Men kan det ligge pumperele der tror du? Eller er den implentert i hovedhjernen ???

4x4vinge
20/11/17, 20:01
Hei når du bytta filtret...da ska du koble av returslangen som går fra motor til tanken og det må må være etter filtret og pumpa. Du må suge i retur ledbinga før og få fra diesel til filter og pumpe.

V50bruker
21/11/17, 14:28
Her er en direkte link til 2005 wiring. Tror det er ganske likt med 2007. Om du starter på hovedsiden, så tror jeg du må registrere deg. Håper linken funker flere ganger. :p
Det er ellers mye å finne på dette nettstedet.
For øvrig kan det lønne seg å søke på nettet etter S40/V40, for det er solgt mange fler av de. Teknisk er de temmelig like med V50.
https://www.matthewsvolvosite.com/downloads/2005_S40_V50.pdf

Trønder karen
21/11/17, 15:10
Her er en direkte link til 2005 wiring. Tror det er ganske likt med 2007. Om du starter på hovedsiden, så tror jeg du må registrere deg. Håper linken funker flere ganger. :p
Det er ellers mye å finne på dette nettstedet.
For øvrig kan det lønne seg å søke på nettet etter S40/V40, for det er solgt mange fler av de. Teknisk er de temmelig like med V50.
https://www.matthewsvolvosite.com/downloads/2005_S40_V50.pdf

Takker for linken. Skal sjekke den ut:)

Ps: linken fungerte utmerket. Her står alt jeg trenger lære ang volt i denne kjærra. Tommel opp;-)

René Fredriksen
22/11/17, 22:38
rett over registerdekselet er det en hvit og grønn slange kontakt, napp av den grønne og sug på den på motorsiden av koblingen, sug her til du ser det ikke kommer mer luft ut. Om bilen gikk fint før filter skifte er det utrolig liten sannsynlighet noe annet røk der og da, men selvfølgelig alt er mulig.

Trønder karen
23/11/17, 21:58
rett over registerdekselet er det en hvit og grønn slange kontakt, napp av den grønne og sug på den på motorsiden av koblingen, sug her til du ser det ikke kommer mer luft ut. Om bilen gikk fint før filter skifte er det utrolig liten sannsynlighet noe annet røk der og da, men selvfølgelig alt er mulig.

Hei.
Jeg har satt slange der nå, og så snart jeg får noen deler, så blir det prøve igjen ;-)
Oppdatering kommer.

Trønder karen
04/12/17, 17:54
Hei.
Kan noen kloke sjeler fortelle meg om jeg virkelig må vippe ned
Dieseltanken for å skifte doseringspumpa til parkeringsvarmeren???

Trønder karen
05/12/17, 17:02
Vel....
Fant ut av det. Må senke ned tankel litt for å få den ut.
Fryyyyyktelig tungvindt spør du meg, men jeg tenker montere den nye
På en enklere plass.
Hadde jeg funnet ut hvordan jeg får lagt inn bilder her, så hadde det kanskje vert greit
For de som skal gjøre dette etter meg å få se dette opplegget her.

4x4vinge
05/12/17, 21:10
Har du fått start på biln

Trønder karen
06/12/17, 17:36
Hei igjen.
Nei det viste seg at diseltrykk sensoren var gåen. Venter på den nå.
Monterer ny pumpe på diselvarmeren i mellomtiden.
Driver legger inn Vida på nytt nå. Får sjekke om det er
Noe mere feil her. Håper bare ikke det er pumpa.
Kommer nok en del spørsmål om jeg ikke får start etter det.
Må kjøre ford i mellomtiden :-)

Trønder karen
11/12/17, 13:08
oppdatering.
Da har jeg vert nede med dieseltanken og fant fort at utgangs "nippelen" var sprukket i godset og sippet inn luft så det hold.
Ikke rart jeg ikke fikk bygget opp trykket med håndpumpa.
Nå får jeg skikkelig hard pumpeblære og får primet lavtrykks sia godt.
Men jeg må vel få luftet etter høytrykkspumpa også.
Får ikke starta enda da jeg ikke har fått diseltrykksensor enda...............

Får vida kabel nå snart, så da får jeg lest av bilen på en skikkelig måte :-)

V50bruker
11/12/17, 13:29
Du er tålmodig! Lys i enden av tunnelen :)

Trønder karen
13/12/17, 20:46
Ganske så tolmodig ja :-) nå bare må jeg få den diagnose kabelen så jeg får slettet koder. Har en p0698 som hindrer oppstart ser det ut for. Får feilmd på mange sensorer, men sletter de med odb blåtann. Mwn 0698 ligger der som en mare.

René Fredriksen
07/01/18, 17:59
Fikk du start til slutt eller står den enda?

Trønder karen
29/01/18, 22:19
Fikk du start til slutt eller står den enda?

Heisan. Nå ser jeg lyset i enden av tunellen endelig.
Dette er den merkeligste opplevelsen jeg har hatt innen bilfix.
Jeg har «sammen» med vida snudd opp ned på 5v signal kabler og alle sensorer uten at jeg egentlig fant noe unormalt.
Var egentlig på nippet til å «gi opp» da jeg innså at Egr og fps delte samme 5v ledning.

Når jeg vippet av pluggen på egr og målte 5v-jord og signal kabel på frp sensoren så fant jeg at jord hadde batterivolt og begge signalkablene hadde 4,98 v.
Det er bare det at signalkabel skal ikke ha 5 volt her. Når jeg plugget inn frp sensor halverte spenningen seg på jordkabel til rundt 7,5 V og begge signal kablene hadde 0 volt.
Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at her var det kortslutning en eller annen plass.

Så istedenfor å åpne opp hele ledningsnettet kuttet jeg kablene ved ecm og rutet nye kabler opp til sensoren.
Bare så det er nevnt: like under sikringsboxen i moterrom, der 12v kabler går inn i ledningsnettet fra ecu er det et svakt punt på disse.. det er her disse kortslutningene skjer.. skal ta ut luftfilterhuset i sommer og åpne strømpen for å grave litt der.. vil ikke ha dette tilbake..

Da ble det hjemmeseier . Volvon starta på første drag og ut ifra det jeg så på vida så grafene helt bra ut..
Nå kunne jo ikke jeg bare legge ut på kjøretur ettersom EGR motorn viste seg å være kortsluttet internt..
Ta av egr på ei slik kjerre å du får heftig Traktorlyd, det kan jeg skrive under på..

Ny egr ligger på posten og skal hente den i morgen tidlig, så da regner jeg med at kjærra er opp og går igjen..
Har også rettet feilkoder på varmeren, så denne durer og går som den skal.

Her er bare sol å glede :-]

Trønder karen
30/01/18, 14:43
Hei..
hvar ute å kjørte en test tur med pc påkoblet og det ser greit ut.
EGR ser ut til å gjøre jobben sin..

Men lurer på en ting:
Når jeg stopper bilen, så vil den ikke starte hver gang like etterpå. Om jeg venter litt så kommer den.
Kan luft forårsake dette? Eller må jeg lete litt mere. Tror ikke dette er noe elektrisk da kjærra går bra når den starter. Fin respons virker det som..

Ps:legger merke til at tankmåler vandrer litt.. hva skjer?

V50bruker
03/02/18, 11:04
Må jo bare gratulere her. Godt gjort å finne den feilen!
Med en sånn elektrisk gremlin kan det jo fortsatt være noe mugg der, men luft er sikkert en mulig forklaring.
Kan du sette på en bit klar plastslange, slik at du ser dieselen som kommer? Luft må jo i tilfelle komme inn der det er sug. Nå husker jeg ikke om det er matepumpe i tanken på denne.

Trønder karen
03/02/18, 15:05
Det er ikke matepumpe på disse dessverre, men har latt pumpa stå igjen nedi der for ha den i back up om noe skulle skje.
Men det ser ut for at luft har forlatt systemet nå og alt er helt normalt igjen. til og med tankmåler har stabilisert seg og dermed henger jeg meg ikke opp i å feilsøke noe på dette før det eventuelt skulle dukke opp igjen:-)

dessuten starter bilen hver gang nå-uansett. så det ser ut for at luft har vert problemet helt siden jeg fikk start.

Nå når jeg har fått i gang eberspracheren så ser jeg at det bobler litt rundt ei pakning og er nå i gang med å bestille rep sett til denne. ryker ganske mye fra den så det må bare fixes :-)

4x4vinge
03/02/18, 17:23
Kordan pakning mene du det bobler fra. Legg ut bilde

Trønder karen
05/02/18, 05:21
Får ikke lagt ut bilder. Vet ikke hvordan :)
Men begge pakningene var gåen. Har skifta nå og det ble
Suksess :)

dieselfan
26/02/18, 12:00
Hei Trønderkaren,
Til å være "bensinmann" så må jeg skryte av hvor alvorlig du tar det med luft i dieselsystemet :-)
Du har pre-fylt filteret, du har gjort mye bra for å lufte og du lærer av andres feil... lurt.

Disse motorene sitter jo i mange andre biler også.. PGA, Ford, Mazda +++ de fleste har samme erfaring... desverre.
Om filteropplegget er laget så avansert for at ikke en "gjør-det-selv" skal klare å bytte selv vet jeg ikke men det er vrient å akseptere at det skal være så komplisert når andre klarer å få det til å virke med en tur og en retur...

På min 2005 S40II så ble CR (Common Rail) pumpa ødelagt av kinning på verksted (ikke merkeverksted) som bare skulle bytte filter... selv om de lovte meg å lufte med vacuum FØR de rørte nøkkelen... (etter råd/befaling av en meget dyktig Citroen verksmester på Mjøstraktene som har sett mange CR havarier... )

Noen biler har matepumpe i tanken, andre har ikke. Jeg ble anbefalt av Volvo å bytte matepumpa i tanken, men da jeg demonterte inspeksjonsluka i tanken så var det ikke bilen utstyrt med matepumpe... (delelageret fikk mitt reg nummer) Vår erfaring er at de som har matepumpe er lettere å starte etter filterbytte enn de som ikke har.
Noen verksteder har en patronmater som trykker inn på filteret som gjør samme jobben som (simulerer) matepumpe. Dette hjelper.

Husk: En CR pumpe tåler IKKE å gå tørr !!

Derfor er eneste løsning å lufte skikkelig først også gjøre startforsøk. Bruk klar slange på returen inn på filter og mellom filter og tank. Luft til du har diesel i begge før du rører nøkkelen...

Det er krevende å sjekke en CR pumpe og det mye arbeid å demontere den fra motoren... ergo er det dyrt. Å bytte HP sensor på Fuel rail er en verdifull sjekk men den går statistisk ikke ofte i stykker og koster ca 1800 løs om du kjøper den fra PGA som trolig er de eneste som selger den løs. Men husk delenummer da det er 2 typer. Tror Vestfold Elektrodiesel kan hjelpe om du trenger sensor eller å benkkjøre pumpe.

CR pumpa kan sjekkes på bilen da den har en HT (høytrykk) utgang som ikke er i bruk (fordi Bosch T2 og T3 har to mulige plasseringer av HP sensor på selve CR pumpa, denne sensoren gir også reguleringssignal og kan også være en feilkilde...) den ledige porten kan tilkobles 2000 Bar manometer om du er kyndig på dette området. Kan du ikke høye trykk så la være... dette er dødelige trykk og rett og slett ikke noe å tulle med.. ) men du må fortsatt vite hva som er minimum toleranse trykk og det krever kunnskap å bedømme trykkprofilen til pumpa.

Står du ute når det er kaldt er det utrolig mer krevende å få start....

Da har jeg delt vår erfaring med filterlufting og CR pumpe... er ikke meningen å skremme deg... syntes du har gjort en kjempejobb så langt og håper inderlig at du får det til :)