PDA

Vis full versjon : Bremseklosse bytte bak xc60. Skru eller trykke stmpel tilbake ?? HJELP



hobby610
04/11/17, 10:59
Som overskrifta seier. holder på å bytte klosser bak på min 2012 mod. XC60. handbrems står i "service lege"
Alt gjekk som smurt, til stempel skulle presses tilbake,der var minimalt med bevegelse. etter youtube å bedømme skal desse stempela bare være å presse rett inn. Jeg har altid brukt å åpne lufte-nippel litt for å forenkle tilbakeføring av stempel, men selv med dette gjort ville ikke stempel tilbake. Skal det skruest?? eller må det pressest bakover med (tvinge eller annet brukbart verktøy)
Noen som kan svare kjapt please ?
Gode tips motas med takk

Rasp
04/11/17, 11:05
Som overskrifta seier. holder på å bytte klosser bak på min 2012 mod. XC60. handbrems står i "service lege"
Alt gjekk som smurt, til stempel skulle presses tilbake,der var minimalt med bevegelse. etter youtube å bedømme skal desse stempela bare være å presse rett inn. Jeg har altid brukt å åpne lufte-nippel litt for å forenkle tilbakeføring av stempel, men selv med dette gjort ville ikke stempel tilbake. Skal det skruest?? eller må det pressest bakover med (tvinge eller annet brukbart verktøy)
Noen som kan svare kjapt please ?
Gode tips motas med takkMå skru av el motor å skru tilbake på bakside av stempel, skru med klokke mens du presser inn stempel


Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

hobby610
04/11/17, 11:08
Må skru av el motor å skru tilbake på bakside av stempel, skru med klokke mens du presser inn stempel


Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Når den er sett i "service modus "
med vida skal dette vel være unødvendig ?

Rasp
04/11/17, 11:41
Når den er sett i "service modus "
med vida skal dette vel være unødvendig ?Det stemmer nok då vet ikke jeg, har bare gjort det manuelt, spørs om stempel har rustet fast da

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Børge Vikebø
04/11/17, 12:53
Caliper skal vel skru seg sjøl tilbake med Vida, skal ikkje være nødvendig med ytterligere "manuelt" arbeide

hobby610
04/11/17, 13:52
Caliper skal vel skru seg sjøl tilbake med Vida, skal ikkje være nødvendig med ytterligere "manuelt" arbeide

Var det jeg oxo trudde. Sette den i "servise modus"... det summa og gikk ca 30-40 sek (baki caliper) som beskrevet att det skulle gjøre.
Tok av caliper, men stempel var langt ute. div info fra youtube på bytte på lignende biler (xc60- xc70) så skulle det være enkelt å bruke en tvinge å presse stempel tilbake,rett innover (ikke skru det) med meg var det svært lite bevegelse å oppnå, selv med stor tvinge.
Merkelige greier

jatalleras
04/11/17, 14:21
Var borte i dette selv når jeg byttet på en xc60. Der skrudde bare service modus tilbake stempelet på den ene siden av bilen. på den andre siden satte jeg 12v direkte i kontakten til handbrekket og fikk det tilbake på det viset. men mener og huske at stempelet måtte presses tilbake etter at handbrekket var skrudd helt tilbake.

hobby610
04/11/17, 14:35
Muligens dette er samme problem som jeg har. Hvordan være sikker på rett kobling av "stikkers" på 12v ledninger, for å kjøre den UTOVER.
Etter å ha fjænet kontakten til EPB altså
Regner med att den ene varianten med + og - kabelen ,så går stempelet utover og motsatt med ledningene,så går stempel innover

Utifra hva jeg har lest meg fram til, så skal stempelet presses tilbake etterpå ja, men dette skal gå enkelt

Er dette rett kobling av 12v ledninger på kontakt for å kjøre stempel UT
+ = rund/oval del av kontakta
- = flat del av kontakta

jatalleras
04/11/17, 15:12
Jeg prøvde meg fram. Satt tilbake alt og koblet på. Hører vilken vei den går, så er det bare og koble fra med en gang du hører motoren er kommet helt tilbake.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

hobby610
04/11/17, 15:29
Takker for raske å oppklarende svar. Håper å tror att jeg får kjørt tilbake stempelet med å sette på 12v . Så satser jeg på att (service modus i vida) fungerer på den andre siden. om ikke ,får jeg bruke samme metode der
Har satt på gamle klossene inntil videre, så jeg får bruke bilen, så får jeg teste ut desse tipsa neste helg kansje

René Fredriksen
06/11/17, 15:24
Ikke unormalt at bare ene siden frigjør seg, det som løser det i 99% av tilfellene er og gå inn og ut av Service lage en gang til ;) viktig å at stempelet blir presset beint inn

DBP
09/11/17, 11:45
Som overskrifta seier. holder på å bytte klosser bak på min 2012 mod. XC60. handbrems står i "service lege"
Alt gjekk som smurt, til stempel skulle presses tilbake,der var minimalt med bevegelse. etter youtube å bedømme skal desse stempela bare være å presse rett inn. Jeg har altid brukt å åpne lufte-nippel litt for å forenkle tilbakeføring av stempel, men selv med dette gjort ville ikke stempel tilbake. Skal det skruest?? eller må det pressest bakover med (tvinge eller annet brukbart verktøy)
Noen som kan svare kjapt please ?
Gode tips motas med takk


Hei, sjekk denne videon
https://www.youtube.com/watch?v=QCp9LZ_sOeo

jeg fulgte den, var veldig enkelt å gjøre jobben, samt at du får kjørt tilbake stempelet :)

Rasp
09/11/17, 11:50
Hei, sjekk denne videon
https://www.youtube.com/watch?v=QCp9LZ_sOeo

jeg fulgte den, var veldig enkelt å gjøre jobben, samt at du får kjørt tilbake stempelet :)Ja er jo dette jeg har brukt å gjere på mine biler.[emoji106]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

SwissArmy
09/11/17, 12:58
Er det lurt å bytte tetning og skruer slik som nevnt i videoen?
Pris på dette?
Dumt å ikke ha alle deler klare når man bor langt unna delelager/verksted...

DBP
10/11/17, 19:50
Jeg byttet ikke tetning eller skrue

DBP
10/11/17, 19:54
Hadde du på håndbremsen når du skulle skifte bremsene? Kan dette være problemet for at du ikke får skrudd stempelet tilbake? Bare lurer :)

hobby610
12/11/17, 00:42
Hadde du på håndbremsen når du skulle skifte bremsene? Kan dette være problemet for at du ikke får skrudd stempelet tilbake? Bare lurer :)

Håndbrekk var selfølgelig AV ja.
Håper å tror att det kan være (som noen skriver) att den kun skrudde tilbake på ene siden da jeg satte den i "service modus"
Har ikke fått testet ut dette enda

tiasheim
19/03/18, 22:17
Denne måten funker fint: https://youtu.be/8pzO_pH9rO0

Benjamin
19/03/18, 23:42
Denne måten funker fint: https://youtu.be/8pzO_pH9rO0
Det er enklere å bruke et 9 volt batteri enn å skru stempelet tilbake med en skralle ja. Bruker den metoden selv. Fungerer helt utmerket [emoji106]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

hobby610
20/03/18, 20:42
Denne måten funker fint: https://youtu.be/8pzO_pH9rO0

Såg veldig greit ut ja. Godt mulig jeg går for 9v batteri , som vist i videoen (isteden for vida) når jeg skal prøve med ett nytt klosse bytte nå til våren (når den kommer en gang) snø og kaldt enda på sunnmøre. Selv om jeg har garasje er dette arbeid som ikke frister før det blir minst 2 sifret med pluss grader