Vis full versjon : Volvo B230FK og trimming til 280-310hk med original 13mm råder.
Ludvig Turbo
30/10/17, 21:12
Volvo B230FK og trimming til 280-310hk med original 13mm råder.
Hei,
Det er noe eg ikke helt forstår.
Veldig mange som kjøper H-profil råder og mener dette er noe man må ha når man øker effekten til ca 300hk med en B230Fk motor som har dem 13mm rådene.
Når man gjør ting rett og har en passelig turbo for å kunne levere ca 280-310hk
T3 turbin AR0,63 og en T3 trim 60 kompressor
En lettere portet 530 topp med V kam eller Enem 16T og man kjører safe med tenning så mener jeg dette er gull.
Mvh
Det hjelper vel på nattesøvnen til folk, og i tillegg så er man litt bedre rustet for når (ikke hvis) motorstyringa kødder det til.
Volvo B230FK og trimming til 280-310hk med original 13mm råder.
Hei,
Det er noe eg ikke helt forstår.
Veldig mange som kjøper H-profil råder og mener dette er noe man må ha når man øker effekten til ca 300hk med en B230Fk motor som har dem 13mm rådene.
Når man gjør ting rett og har en passelig turbo for å kunne levere ca 280-310hk
T3 turbin AR0,63 og en T3 trim 60 kompressor
En lettere portet 530 topp med V kam eller Enem 16T og man kjører safe med tenning så mener jeg dette er gull.
Mvh
Liker oppsettet der.
Jammen selvsagt er det slik: :D Folk tar ut over 500 hk på 13 mm rådene og originale stempler med langvarig suksess. Hemmeligheten er at saker og ting er korrekt utført. Rekorden for stempler er så vidt jeg vet godt over 600 hk på gamle, brukte og nedreide sugemotorstempler fra en B230F. :)
Når uerfarne forsøker selv så er det uunngåelig at feil gjøres og det er dette som ødelegger det meste.
OT:
Husker godt alt sytet når folk dengang da turbotrimmet Ford DOCH motorene og smeltet ned stempler an mas på rundt 0,5 BAR ladetrykk. Det var ikke måte på hvor elendig disse motoren var i følge alle "ekspertene".
En lydhør kar ville teste alternativt oppsett og skamdreide de orginale stemplene ned til de var skremmende tynne og monterte turbo i korrekt størrelse, en grei intercooler og ett rimelig motorstyresystem som gjorde at tenning og AFR kunne justeres. Etter langvarig suksess ble ladetrykket gradvis oppjustert og på 1,5 BAR knakk rådene. Motoren ble erstattet med en annen med identiske mods. og rådene knakk igjen. Da VET man at de originale DOCH sugemotor rådene må oppgraderes når ambisjonene er i nabolaget 400 NM.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.