PDA

Vis full versjon : EGR



inge
29/10/17, 12:44
Heisan.

Jeg har et spørsmål ang EGR, har hørt at noen har "plombert" EGR ventilen da den begynte å bli dårlig. Er dette noen god ide? Kan det da skade motor? Koster jo en formue en sånn ventil :-(

kimar
29/10/17, 13:38
Har du sjekket pris på EGR i Tyskland? Deler er ofte mye billigre der. Er mange her som handler på denne siden https://www.autodoc.co.no/

Svirre
29/10/17, 14:11
Plombering av EGR-ventil er ikke skadelig for motor. Er heller ventilens funksjon er som "skadelig" for motor over tid. Noen plomberer fysisk med en metallplate, mens andre programmerer bort. Sistnevnte er best da motorstyringen får ny SW som er laget for å ikke ha med EGR-funksjonen.

EGR-ventilen kan nok renses istedet for å kjøpe ny. Hvis den er fysisk skadet (noe de sjeldent er) så holder det lenge med en demontering og rens.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

inge
29/10/17, 14:21
Hei kimar. Har sjekket der, koster 3800.- + toll :-( Men det er vel det prisene ligger på.

inge
29/10/17, 14:24
Hei Svirre. Slik jeg ser på min V70 2,4D 2007-mod. så er det en avansert jobb å demontere? Kan man programmere bort uten å fjerne den?

Svirre
29/10/17, 20:38
Hei Svirre. Slik jeg ser på min V70 2,4D 2007-mod. så er det en avansert jobb å demontere? Kan man programmere bort uten å fjerne den?
Vel, selve ventilen sitter ikke så vanskelig til, så er ikke den vanskeligste jobben. Hvis du skal åpne opp ventilen, vil jeg råde deg til å rense innsuget også. Det er sikkert fullt av gugge det også. Hvis ventilen er ren, så er det ingen grunnlag for å gå videre.

Ja, det går an å programmere den bort. Du fjerner ingenting fysisk, men programvaren gjør at den ikke åpner opp.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

kebabaluba
02/11/17, 19:25
Bare å plombere eller legge inn programvare som eliminerer EGR. EGR e noe herk, forurenser innsuget slik at bilen mister ytelser over tid.