PDA

Vis full versjon : Vinterdekk



Viggo J
26/10/17, 13:40
Begynner å bli tid for nye piggdekk på min V70 07mod. De som står på nu er Continital men alle piggene er nedslitt. Så nye må til. Tenkte på Nokian Hakkapelita 8. Noen som har erfaring med disse dekkene på denne bilen? Dekk kan ha så mye å si, ikke alle dekk som er like god på de forskjellige bilene. Bor i grisgrente strøk med fjellovergang med harde forhold

May-Brit
26/10/17, 14:53
Har Nokian Hakka 8 på den andre bilen vår, en Mercedes ML. Og vi er kjempefornøyd med de. Naboen kjørte med samme på en Peugeot, og har samme erfaring. VI bor på Sørlandet med mye 0-føre, og isete veier.

jerognal
26/10/17, 15:35
Hva med nye Hakka 9 da?

dag otto
26/10/17, 16:55
Kjøpte Nokian Hakkapelita 8 ifjor til privatbilen. Jeg synes dekkene er ekstremt gode på is. Her er de veldig forutsigbare og har et veldig godt sidegrep. Synes ofte sidegrepet og grepet ved uforutsette nedbremsinger er den største svakheten ved vinterdekk generelt. Her er hakka 8 de beste vinterdekkene jeg har hatt. På snø synes jeg ikke de er så imponerende. Misforstå meg rett, de er absolutt gode, men her synes jeg Continental sine contiice piggdekk er bedre på snø og slapseføre.
Støynivået er også relativt høyt på hakka 8. Ikke så rart, siden det er så mange pigger.
På 1 sesong med ca 16.000 km er det kun 1 pigg som har løsnet. Det synes jeg også er meget bra.
Så kjører du mest på isete veier ville jeg valgt Hakka 8. Men hvis du kjører mest på is og slaps, men har behov for godt grep på is, ville jeg gått for continental contiice.