PDA

Vis full versjon : ABS/DTSC krever service



white_volvo
21/10/17, 22:18
Hei.

Jeg har en 2012 Volvo V60 D2 R-Design.

I dag så var jeg en tur til Trondheim, tar 1,5 time å kjøre en veg fra der jeg bor.

Når jeg var på tur hjem igjen (ca 30 min hjemmefra) så kom det opp varsel i displayet som varslet om ABS/DSTC krever service. Cruisekontrollen sluttet også å virke.
Da jeg kom hjem stoppet jeg bilen og startet den igjen, å da stod bare ABS lampen å lyste på displayet. Men når jeg begynnte å kjøre igjen så kom varsell om ABS/DSTC krever service igjen.
Jeg prøvde å lese ut feilkoder med en feilkodeleser jeg har, men jeg fant ikke noe feilkoder. Jeg fikk beskjed fra verkstedet da jeg tok service nå i Juni at det snart var på tide å bytte bremseskiver og klosser fram.
Kan det ha noe med det å gjøre?
Har ikke vasket bilen på over en måned nå pga dålig rygg :) Kan det være at salt og dritt har kommet inni ABS kransen eller noe?

Håper noen har svar på dette, har hatt nok tull med bilen nå syns jeg:(

MVH

Morten

white_volvo
21/10/17, 22:36
Må også tilføye at jeg fikk byttet et hjulager venstre fram nå i September

hangman
22/10/17, 10:27
Jeg har hadde denne feilmeldingen med "ABS/DSTC krever service" som kom og gikk i lang tid, samt ABS-lampe. Og ja, ABS/DSTC og cruicekontroll funket ikke.

I tillegg kom noen få ganger også meldingen "Frontlysfeil".

Tenkte at siden det er en periodisk feil, så er det best å vente med verkstedbesøk til feilen blir mer permanent, og til slutt ble feilen det.

Lå en feil i Vida som indikerte problem med venstre ABS-sensor foran.

Satte bilen på et MECA-verksted som skiftet ABS-føleren på venstre side foran, men det fikset ikke feilen (og de tok betalt for en uoriginal føler med dårlig passform, samt jobben - dette verkstedet blir ikke mitt førstevalg senere)

Så ble det Bilia, og de lokaliserte feilen til kabelmatten til ABS-føleren på venstre side foran. Kostet ca 3100kr. Siden har jeg ikke hatt slike feilmeldinger.

Bilia-mekanikeren, som angivelig er god på feilsøk, forklarte at de ved periodiske feil ofte klarer å fremprovosere feilen ved å røske i ledningene.

TomB
22/10/17, 19:50
Eller ABS Ring på drivaksel? hadde samme feilen på min v70 2004 modell da var ABS ringen på drivaksel rustet av og fulgte ikke med rundt hel tiden da den ikke satt fast på aksel/knuten

javist
24/10/17, 19:40
Det kan vel å være føler som ikke er skrudd til ?

JattaVW
26/03/24, 14:15
Jeg har hadde denne feilmeldingen med "ABS/DSTC krever service" som kom og gikk i lang tid, samt ABS-lampe. Og ja, ABS/DSTC og cruicekontroll funket ikke.

I tillegg kom noen få ganger også meldingen "Frontlysfeil".

Tenkte at siden det er en periodisk feil, så er det best å vente med verkstedbesøk til feilen blir mer permanent, og til slutt ble feilen det.

Lå en feil i Vida som indikerte problem med venstre ABS-sensor foran.

Satte bilen på et MECA-verksted som skiftet ABS-føleren på venstre side foran, men det fikset ikke feilen (og de tok betalt for en uoriginal føler med dårlig passform, samt jobben - dette verkstedet blir ikke mitt førstevalg senere)

Så ble det Bilia, og de lokaliserte feilen til kabelmatten til ABS-føleren på venstre side foran. Kostet ca 3100kr. Siden har jeg ikke hatt slike feilmeldinger.

Bilia-mekanikeren, som angivelig er god på feilsøk, forklarte at de ved periodiske feil ofte klarer å fremprovosere feilen ved å røske i ledningene.

Hei hangman:
Jeg har nøyaktig samme feilen. Kommer og går, men når den kommer så er det både tripteller, abs/dstc og frontlysfeil som kommer på en gang. Av den grunn er jeg svært skeptisk til å bytte ut komponenter da det åpenbart er noe som er felles for disse ie. felles kobling eller kontakt. Spørsmål: når du sier at de lokaliserte feilen til kabelmatta ABS føler. Hvor er dette? er det under matta ved pedalene? eller hvordan kan jeg lokalisere denne?
På forhånd takk
jatta