PDA

Vis full versjon : Glødetid



Viggo J
15/10/17, 21:15
Finnes det noen metoder for å få forlenget glødetiden ? Om man kan omprogramere releet eller lignende? V70 07 mod.

mathiasa96
15/10/17, 21:23
Det vil jeg tro er noe som kan gjøres av noen som driver med chiptuning. Vet at vw har ihvertfall et eget map for glødetid i forhold til motortemp så vil tro volvo også har dette. Har ikke program til å åpne og lese ecu filer fra volvo så skal ikke si det sikkert men

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Christian
15/10/17, 21:27
Ser ikke helt poenget, den slutter jo å gløde når motoren er varm nok til å starte. Ville heller bytta glødeplugger.

Daniel V
15/10/17, 21:43
Hvis du sliter med å starte når det er kaldt er det nok glødepluggene dine som er dårlige, ikke glødetiden som er for kort.

Bytt glødeplugger, og problemet er løst.

Viggo J
16/10/17, 19:54
Når det er kuldegrader er det ingen proglem, da gløder det lenge nok til at motoren starter lett og går fint. Proglemet er mellom 0 grader til 8-10 grader. Da blinker bare glødelampa ett sekund eler to , og på den tiden blir sjøl ikke nye glødeplugger glødene...

cortinaterje
16/10/17, 20:29
Kan jo være det er tempføleren som forteller glødepluggene hvor kaldt der som er sliten.

Daniel V
16/10/17, 20:46
Er jo helt vanlig at glødeplugger ikke gløder i de temperaturene der :)

mathiasa96
16/10/17, 20:49
Har du problemer med å få start i plussgrader?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Viggo J
18/10/17, 06:08
Ja må ha noen omdreininger før den tenner, og går litt ujevnt til å begynne med. Har bestillt ny luftmengdemåler så jeg får se om det blir litt bedre da ?

mathiasa96
18/10/17, 07:06
Jeg ville fått målt returmengden på dysene. Kan være 1 eller flere dyser som slipper for mye på retur så mengden som sprøytes inn i motoren blir feil. Er en rask og billig ting å få sjekket

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Svirre
19/10/17, 22:50
Lenge siden dieselfilteret er bytta? Hvis det begynner å bli tett, så kan det påvirke kaldstarten ganske mye.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

locked
21/10/17, 07:42
Du har hurtig gløding, det skal vere slik. Glødepluggane er designa for å oppnå temperatur svært raskt.

TimT5
22/10/17, 09:15
Har samme "problemet" på min 06 xc70. Ved 0-10 grader så lyser glødelampa i under 1 sekund, så tar det noen omdreininger før den starter. Jeg hadde feilkode på injektor, fikk denne bytte for ikke så lenge siden. Her om dagen så var det minus 4-5 grader, å den lyste fortsatt bare i noen sekunder. Har også byttet glødeplugger. Syns det er rart at den ikke gløder lengere.

Svirre
22/10/17, 12:33
Har samme "problemet" på min 06 xc70. Ved 0-10 grader så lyser glødelampa i under 1 sekund, så tar det noen omdreininger før den starter. Jeg hadde feilkode på injektor, fikk denne bytte for ikke så lenge siden. Her om dagen så var det minus 4-5 grader, å den lyste fortsatt bare i noen sekunder. Har også byttet glødeplugger. Syns det er rart at den ikke gløder lengere.

Grunnen til at det tar litt lenger tid når når det blir kaldere, er fordi kompresjonen i motoren må gjenopprettes i sylinderene før dieselen antenner. Kan være en anbefaling å ta en runde med god dyserens og motorbehandling for å oppnå litt bedre oppstart, samt renske opp litt innvendig i motoren.
Som "locked" nevner over her, så blir glødepluggene varme meget fort, så glødetiden er helt irrelevant. Det er temparaturen i glødepluggene som er avgjørende for å dieselen vil antenne fortere og bedre enn ved kalde sylindere.

TimT5
22/10/17, 12:48
Grunnen til at det tar litt lenger tid når når det blir kaldere, er fordi kompresjonen i motoren må gjenopprettes i sylinderene før dieselen antenner. Kan være en anbefaling å ta en runde med god dyserens og motorbehandling for å oppnå litt bedre oppstart, samt renske opp litt innvendig i motoren.
Som "locked" nevner over her, så blir glødepluggene varme meget fort, så glødetiden er helt irrelevant. Det er temparaturen i glødepluggene som er avgjørende for å dieselen vil antenne fortere og bedre enn ved kalde sylindere.

Kjøpte dyserens som Mekonomen anbefalte. Har fylt på, men holder fortsatt på med første tank. Tar vel gjerne ett par fyllinger før det har gått igjennom går jeg utifra. Er litt off topic, men etter injektor byttet så har jeg merket at drivstoff forbruket har gått fra 0.9 til 1.1-2. Er dette normalt? Blir mye kortkjøring/bykjøring. Ligger på 0.7-8 ved langkjøring forøverig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
22/10/17, 13:20
Kjøpte dyserens som Mekonomen anbefalte. Har fylt på, men holder fortsatt på med første tank. Tar vel gjerne ett par fyllinger før det har gått igjennom går jeg utifra. Er litt off topic, men etter injektor byttet så har jeg merket at drivstoff forbruket har gått fra 0.9 til 1.1-2. Er dette normalt? Blir mye kortkjøring/bykjøring. Ligger på 0.7-8 ved langkjøring forøverig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke all dyserens er like bra etter min erfaring. Du bør også bytte dieselfilter etter å ha tømt første tanken med tilsatt dyserens. Rensen blir med ut på første tanken, så er ikke noe som henger igjen :)

Ble dysen byttet i det momentet temparaturen begynte å nærme seg 5+ eller lavere? Husk på at dieselvarmeren øker forbruket når man måler på km/tank. Skal sådan ikke påvirke forbruket i DIM etter det jeg kjenner til. Forbruket i DIM vil også øke om du kjører mye i byen over tid. Antar at det bare er tilfeldigheter på at du har registrert høyere forbruk etter injektorbytte.

TimT5
22/10/17, 18:48
Ikke all dyserens er like bra etter min erfaring. Du bør også bytte dieselfilter etter å ha tømt første tanken med tilsatt dyserens. Rensen blir med ut på første tanken, så er ikke noe som henger igjen :)

Ble dysen byttet i det momentet temparaturen begynte å nærme seg 5+ eller lavere? Husk på at dieselvarmeren øker forbruket når man måler på km/tank. Skal sådan ikke påvirke forbruket i DIM etter det jeg kjenner til. Forbruket i DIM vil også øke om du kjører mye i byen over tid. Antar at det bare er tilfeldigheter på at du har registrert høyere forbruk etter injektorbytte.

Har hatt feilkode på den ene dysen ei beite. Men når gradene krøp nedover syns jeg den blei veldig tung startet, var derfor jeg valgte å få den byttet. Den blei noe bedre, men syns den fortsatt til tider kan være veldig tung startet. Er DIM jeg kikker på mtp forbruk. Bare syns det var rart at rett etter dyse byttet gikk forbruket en del opp.


Sent from my iPhone using Tapatalk