PDA

Vis full versjon : Akselvekt foran volvo 240



shaggy
11/10/17, 21:54
Var nylig på visning for godkjenning av motorbytte i min 240. Kontrollør syns bilen min var for framtung, og den ble dermed ikke godkjent. Jeg fikk ikke noe klart svar på hvor mye jeg må lette.Jeg er derfor interessert i å vite den orginale akselvekten til en 240 slik at jeg har en pekepinn på hvor mye som må lettes. Altså ikke maks tillatt akselvekt, men akselvekta foran ved tom bil.

TurboNoob
13/10/17, 09:10
Dette hørtes da litt rart ut? Dieselmotoren 240 ble levert med var da mye tyngre enn noen andre motorer 240 ble levert med. Hva slags motor har du satt i?
Har du skrivet fra Volvo med godkjente produktendringer? Tror det står litt om akselvekt der.

HansOla
13/10/17, 09:24
Hva i all verden.. Han lot være å godkjenne den fordi han syns den var framtung? Ikke noen annen grunn?

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

Terje1
13/10/17, 09:38
Maks tillatt aksellast står til vanlig i vognkortet.
På en normal kontrollstasjon så har de vekter for å måle slikt.

En kontrollør kan selvfølgelig nekte å godkjenne f.eks en ombygging hvis f.eks en bil uten passasjerer veier så mye at den er tett opp imot maks aksellast.

Det må være en viss forskjell imellom faktisk aksellast på en bil uten personer og maks tillatt aksellast.

Vei aksellasten og sammenlign med vognkortet.

shaggy
14/10/17, 14:11
Dieselmotoren er tyngre, men dieselbiler har også høyre tillatt akselvekt. Ifølge volvos godkjente produktendringer kan man bytte fjører,bremsekraftforsterker, bremsereguleringsventiler og montere torpedostag for å øke akselvekten. Problemet med dette er at bremsereguleringsventilene fra diesel er omtrent umulig å oppdrive. Fant noen, men de kostet ca 4500kr pluss frakt til Norge. Letter bilen min mye for de kronene.

Bilen veide 740kg på framaksel, noe som kontrollør syns var for tett oppimot maks tillatt, som er 830kg. Motor jeg har satt inn er en 3l 960 motor og bmw 530d kasse. Vekta på det er endel høyere enn org ;) Var forøvrig noe småtteri på noen bremserør kontrollør også påpekte.

En jeg kjenner veide 240n sin foran som er orginal, den veide 660kg på framaksel(tom bil). Så jeg har fått svar på det jeg var ute etter :)

B230
14/10/17, 15:46
Hadde jeg lest første posten ordentlig skulle jeg svart tidligere. (Skylder litt på de andre innlegga som dreide fokuset litt vekk ;))

En 240 GL sedan med egenvekt på 1280 kg veier 670 kg framme.

En Diesel sedan er (mener jeg å huske) 70 kg tyngre. Fordi tyngdepunktet på motoren er lengre fram, vil jeg anta egenvekta framme blir 745-750 kg.