PDA

Vis full versjon : Dynamostøy Volvo S80 D5



Nero
24/09/17, 17:38
Har lagt merke til at det er dynamostøy ut av høytalerne i bilen, både ved radio og via iMiv Bluetooth. En sånn high pitch lyd som ikke bare minner om turboen men også følger den liksom. Slår man av stereo så blir det borte, så enten noe som forstyrrer eller noe med lading?
Tips til hva jeg bør sjekke ut hadde vært flott :)

FroBe
24/09/17, 20:50
Dette er støy fra jordsløyfe mellom iMiv og bilstereo.
Ikke uvanlig når man blander originalt og uoriginalt utstyr.

Det viktigste er hvor man kobler kablene, og hvordan disse legges ut i bilen.
Jord/minus på iMiv bør kobles i gods på spilleren hvis mulig, og med så korte kabler som mulig.
+12V bør kobles på samme ledninger som spilleren, nærmest kontakten.
Kabelen til iMiv bør legges lengst mulig vekk fra støykilder, her må du eksperimentere.

Den sikreste måten å unngå jordsløyfer er å bruke galvaniske skiller på strøm og signal fra iMiv, men dette er det produsenten som bør gjøre.

Jeg hadde samme problem på Volvo 850 da jeg skulle spille MP3 fra GPS tilkoblet en Sony bilstereo. Den gangen løste jeg det ved å montere en ny 5V strømforsyning med DC/DC galvanisk skille (industrimodell) for å gi strøm til GPS.

Nero
24/09/17, 21:42
Takk for særdeles utfyllende svar.
Min imiv er koblet via orginalt ledningsnett bak i bilen i enten rti eller satellitt inngang med volvo kontaktstykke. Husker ikke helt for det er en noen år siden. Ulyden har kommet nå siste ukene, men utelukker ikke problemer med jording som du sier.