PDA

Vis full versjon : Bilen stopper b230f



kompi
14/07/10, 19:16
hei, jeg har et veldig stort problem på min volvo 240 b230f, der bilen stopper når jeg kjører vanlig. den stopper i hvert gir når jeg trøkker inn clutchen og bare ser på bremsen, den klarer såvidt å holde seg på tomgang, når den greier det så skulle man trudd at motorfestene var skurdd løs. jeg hører også at når jeg trykker inn clutchen så drar den inn luft men det har jo ikke noe med motoren å gjøre. har spraya startgass rundt alle kriker og kroker uten resultat. har også bytte bremsekraftforsterker(helt ny). feilkodene er bare 212(oksygensensor som også er ny men fra biltema) vær så snill trenger hjelp fort!!

takker for kommende svar

Evolve
14/07/10, 19:39
Skru evnt opp tomgangen litt og skjekk om den tar inn falsk luft noen plass.
Stopper motoren med en gang du setter den i gir ?.

kompi
14/07/10, 19:42
nei, ikke med en gang jeg setter den i gir men når jeg foreks girer ned eller snur(rygge,fram,rygge)

Evolve
14/07/10, 20:29
Skjekk koplingene ( 4.stk ser ut som tennstifter ) som er nesten rett ved siden av batteriet på høyere side i motor. De er 4.stk hvite som loddet. sitter disse fast eller er det en løs ?.

ArneR
14/07/10, 21:26
Du mener formotstander nå? Det er det ikke på B230F..

pLetten
14/07/10, 22:31
har du sjekket tomgangsregulatoren og at ikke spjeldhuset er fult i kaup? Biltema LMM er ikke bra!!!

kompi
14/07/10, 22:56
lmm er ikke fra biltema, kjøpte den fra sverige gjennom bilextra, driver å plokker fra hverandre alt nå på innsugs sia for å se hva det er men kan ikke finne noe uvenelig, skal se mer på det i morra

mariusf
15/07/10, 14:50
sjekket feilkoder da??

kompi
15/07/10, 15:53
feilkoder er som sagt 212(oksygensensor/lambdasonde) men det må jo være noe galt sånn at den kommer men vet ikke hva, eller vet hva men vet ikke hvorfor

mariusf
15/07/10, 15:56
prøvd og kobla av lamdaen da slik den går i nød modus da??

kompi
15/07/10, 16:15
nei, det har jeg ikke prøvd. så litt på bilen nå å så at det mangla to sånne gummiringer øverst på dysene den som skal inn i fuilrainen, har dette noe å si? hva skjer når den går i nødmodus?

pLetten
15/07/10, 17:18
nei, det har jeg ikke prøvd. så litt på bilen nå å så at det mangla to sånne gummiringer øverst på dysene den som skal inn i fuilrainen, har dette noe å si? hva skjer når den går i nødmodus?

Da vil det jo lekke bensin ut der, så det vil no ha mye å si ja. Når den går i nødmodus, føler styreenheten at en føler ikke virker, eller gir veldig feile verdier, og da har den ett forhåndsprogramert program som skal gjøre det mulig for deg å kjøre til verksted.

kompi
15/07/10, 17:58
kk, han lekker ikke noe bensin fra dysene. men blir ikke blandinga da veldig tykk når jeg ikke har lambdasonda tilkobla?

pLetten
15/07/10, 18:01
kk, han lekker ikke noe bensin fra dysene. men blir ikke blandinga da veldig tykk når jeg ikke har lambdasonda tilkobla?

Joda, den går på feitere blanding da, men å koble den fra er bare en måte å luke ut om det er lambdaen som er gåen.. hvis gangen på motoren endrer seg merkbart når du kobler den fra, så er den i orden.

kompi
16/07/10, 10:10
jeg har et annet spørsmål,
jeg har to slanger som går inn på selve innsuget ikke gassspjeldet, den ene går til veivhusventilasjonen og den andre går bak til venstre panserfeste(hvis du sitter i bilen) og inn i karoseriet eller inn i bilen, hvor går denne videre? hva går den til?

kompi
16/07/10, 10:57
den slangen som går til veivhusventilasjonen er nederst den andre er øverst på innsuget

kompi
16/07/10, 19:16
http://tinypic.com/r/339lz06/3 den slengen jeg lurer på er markert i rødt, den går videre inn i bilen ved panserfestet

kompi
16/07/10, 19:17
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1460.jpg

John Walley Racing
16/07/10, 20:54
om du har sånn øko meter inni bilen, så kan den gå dit....

kompi
16/07/10, 21:36
åja det kan hende ja, takker for svar

kompi
17/07/10, 17:56
kløpte av en bil i dag av den slangen, tetta den med en skrue å satte den på. skrudde av batteripolene å tømte kondensotorene. kobla på. kjørte 1 mil uten problemer, kom like nedenfor veiskille å lambdasonde lampa begynnte å lyse. satte fra meg bilen. var ute nå å kjørte. første trykk på clutchen så begynnte det samme helvete.
ååååååååååååååååå jeg blir så irritert på at jeg ikke finner ut hva det er!!!!!!

mariusf
17/07/10, 22:21
vart det ikkje forskjell når du koblet av lamdaen??

kompi
17/07/10, 23:56
jo, det var det. jeg tok en sånn data test på bilen her for litt sia å da kom det fram at det mangla gods på lambdasonda med da ville den jo ikke virka i det hele tatt. men skal se om jeg får fiksa noe bedere gods på katalysatoren å se om det hjelper, vet nesten ikke hva jeg skal gjøre snart så må bare begynne et sted

pLetten
18/07/10, 02:02
Kanskje ett skudd i blinde, men har du sjekket kjølevæsketemperatur sensoren til ECU?

kompi
18/07/10, 07:50
ecu? er det den sensoren som sitter i toppen under innsuget?

pLetten
18/07/10, 12:34
ECU er styrehjernen til bensindelen. Ja den sensoren som sitter under insuget. er to tempfølere. den som er nærmest torpedoveggen er til innsprøytningen og den andre er til instrumentet. hvis den som er til innsprøytningen ryker, så blir bilen helt amøbe..

kompi
18/07/10, 19:38
skjønte ikke helt hvor den sitter men skal prøve å finne den, du har ikke en bra måte å skjekke den på? ohme den eller noe? ta gjerne et bilde fra hvor den er.
takker for alle gode svar, de har fått meg til å komme på helt andre ting å tenke på:)

ArneR
18/07/10, 20:34
Du finner den under innsugkanalen til sylinder nr.3.

Den kan ohmes ja, hold den svarte pinnen til gods, og sjekk de to stikkene hver for seg.

Er det brudd i den ene eller begge, vil bilen bli helt knøl som sagt..

kompi
18/07/10, 20:36
off, å der som det er så god plass, neida skal nok få det til.
takker for svar

ArneR
18/07/10, 20:37
Trangt er det virkelig ja, men det går å måle den der den står..

kompi
18/07/10, 20:43
Du finner den under innsugkanalen til sylinder nr.3.

Den kan ohmes ja, hold den svarte pinnen til gods, og sjekk de to stikkene hver for seg.

Er det brudd i den ene eller begge, vil bilen bli helt knøl som sagt..

blir ikke det litt feil? <Er det brudd i den ene eller begge, vil bilen bli helt knøl som sagt> det er vel bare en av dem som skal ha forbindelse til gods, så den ene vil ikke ha forbindelse uansett?

ArneR
18/07/10, 20:45
Nei, det er feil, de har felles jord i godset på giveren, og så er det to givere i en, den ene pinnen går til bensinhjernen, og den andre til tenningshjernen..

kompi
18/07/10, 20:52
åja, det viste jeg ikke, da vet jeg det, takk

pLetten
18/07/10, 22:30
du skal vel strengt tatt kunne sette en pinn fra fluken på hver pinn på føleren også og få en verdi regner jeg med. denne skal avgi en viss motstand ved en gitt temperatur.. husker ikke i hodet men mener ivertfall det var slik det ble ilustrert når jeg holdt på med samme problemet på en 240 for noen år siden..

kompi
20/07/10, 15:47
trur problemet ligger der, var ikke gods på noen av dem, takk til pLetten og ArneR for tipset.
da blir det å dra på volvo å bestille ny i morra. koster vel ikke mer en 300 kr orginalt?

ArneR
20/07/10, 16:04
Tror du må doble den prisen dessverre. :(

mekonomen skal ha den "litt" rimeligere da.

kompi
20/07/10, 16:30
jaja, jeg driter egentlig i prisen, må ha den uansett. jeg håper det er det siste jeg må koste på den motoren for at den skal funke. blir vel kanskje turbomotor ettervert så.
men takker for tipsa;)

pLetten
20/07/10, 17:16
føleren koster i overkant av 600 på frydenbø pr 2007 ivertfall når jeg kjøpte en slik.

kompi
21/07/10, 13:13
da var den giveren bestilt, gleder meg til jeg skal begynne å skru. noe som har noen tips på hvordan man kan få det til uten å rispe opp handa?
kosta ca 700kr, orginal fra volvo

pLetten
21/07/10, 14:31
av med ledningene til dysene samt jordingen til dysene som står skrudd på innsuget og dra det ned og vekk så er det overkommelig.. mulig du må av med slangen til veivhusventilasjonen også. vær obs på at der kommer litt kjølevæske ut når du tar ut sensoren så hvis bilen er varm er det fort en ubehagelig opplevelse.. husk å bruke tettningsring på den nye også.

kompi
21/07/10, 17:32
ja, jeg bestillte med tetningsring

kompi
22/07/10, 18:13
da var den tempføleren bytta, et helvete å bytte uten å demontere for mye. kjørte en tur med den men den var like ikke, bytte til den gamle lambdasonden jeg hadde(orginal volvo). så nå greier den å holde seg på tomgang og den dauer ikke ut når jeg trykker inn clutchen. men den detter veldig langt ned på turtall ca,400. men den dauer ikke ut.
takk for svar alle sammen

ArneR
23/07/10, 00:34
Pass også for guds skyld på at du har rett kontakt på rett plass, er fort gjort å sette kontakten til tomgangsmotoren på den giveren, og da ryker den med en gang. Og tomgangen blir også idiot som du sikkert kan tenke deg om kontakten til temp.giveren sitter på den.. :p

kompi
23/07/10, 13:02
har satt rett kontakt på rett giver. trur jeg bare skal kjøre med den sånn den er nå, kanskje se litt mer på det så kjøper jeg turbomotor, er ikke noen som har til under 10lapper?

kompi
25/07/10, 16:29
da var bilen helt i orden, nesten;( eneste som er problemet nå er at han klarer ikke mer enn 2tusen omdreininger på bånndrag, den går høyere hvis jeg tar å gasser jevnt oppover men tar jeg bånnpedal så enten går den opp til 2tusen eller ned til 2tusen så står den der litt, så kommer det et jævlig smell under panseret, lurer på om det kommer fra manifoilen. høres ut som at tennpluggen fyker ut når det smeller. den klarer å holde seg på tommgang å sånn, det er bare bånndragen som blir litt køddi.
hva kan det være?
takker for svar

kompi
28/07/10, 19:03
kan høres/kjennes ut som at han får for mye suppeblanding uten å antenne det? hva kan det være? den går jo fint på tomgang og den tenner på alle pluggene.
takker for svar

kompi
03/08/10, 16:33
hva kan påvirkes når diffen er gåen? var ute nå å sveiva på det ene hjulet å det andre sveiv litt men det var en runde så kutta det ut. er den gåen da?
takker for svar