PDA

Vis full versjon : Innsprøytningfeil 1995 Volvo 940 ..



GreenWagonCruiser
19/09/17, 15:15
Hei,
Har en 1995 945 med fk motor. Fikk en plutselig feil på innsprøytningssystemet, og lambda lampa kom opp i dashbordet. Bilen går fint på tomgang, men kutter av og på resten av registeret. Går under pådrag i ca 10 sek, for å så være helt død i ca 10 sek, en slags syklus (ble nødt å kjøre ganske langt på det viset...)
Har laget meg en feilkodeleser (OBD2) der jeg har lest av feilkode i tenningssystemet 2-2-4 (engine coolant temperature) sensor og 1-2-1 (mass air flow/LMM), har prøvd med forskjellige lmm uten noen bedring, og bilen blir enda værre om jeg napper den ut. Har nå restartet systemet og har ingen feilkoder...

Det blir ingen forskjell om jeg kobler ut lambda, og får heller ikke feilkode på det - etter 5 minutter rolig motorgange.. Hvor stor betydning har lambdasonden på bilens gange?
Står vikingchip i bilen, og har prøvd med to forskjellige vikingchiper, og orginalchip uten bedring.
Har tenkt litt på bensinmengde, men virker litt som om at bilen kutter av og på... Kan hjernen i seg selv bli helt idiot?
Tyverialarmen er et helvette hver gang jeg kobler av batteriet, og må sikkert koble det av og på 20 ganger for at den skal holde fred og startsperra er opphevet. Dette har vært sånn et år og den innvirkningen den har på systemet er vell ikke annet enn startsperre?

Noen som har et tips eller to?

Erlend
20/09/17, 21:09
Nå kan ikke jeg så mye om disse, men har du prøvd å bytte kjølevannssensor?siden du hadde en feilmelding på den. Har vært borti at biler kan bli helt tulleruske pga feil på temp sensor på kjølevannet. Så det er bare ett skudd i blinde altså.

Sent fra min G8141 via Tapatalk

kimove
21/09/17, 07:22
Hei,
Har en 1995 945 med fk motor. Fikk en plutselig feil på innsprøytningssystemet, og lambda lampa kom opp i dashbordet. Bilen går fint på tomgang, men kutter av og på resten av registeret. Går under pådrag i ca 10 sek, for å så være helt død i ca 10 sek, en slags syklus (ble nødt å kjøre ganske langt på det viset...)
Har laget meg en feilkodeleser (OBD2) der jeg har lest av feilkode i tenningssystemet 2-2-4 (engine coolant temperature) sensor og 1-2-1 (mass air flow/LMM), har prøvd med forskjellige lmm uten noen bedring, og bilen blir enda værre om jeg napper den ut. Har nå restartet systemet og har ingen feilkoder...

Det blir ingen forskjell om jeg kobler ut lambda, og får heller ikke feilkode på det - etter 5 minutter rolig motorgange.. Hvor stor betydning har lambdasonden på bilens gange?
Står vikingchip i bilen, og har prøvd med to forskjellige vikingchiper, og orginalchip uten bedring.
Har tenkt litt på bensinmengde, men virker litt som om at bilen kutter av og på... Kan hjernen i seg selv bli helt idiot?
Tyverialarmen er et helvette hver gang jeg kobler av batteriet, og må sikkert koble det av og på 20 ganger for at den skal holde fred og startsperra er opphevet. Dette har vært sånn et år og den innvirkningen den har på systemet er vell ikke annet enn startsperre?

Noen som har et tips eller to?

Bytt temperaturgiveren først du (den som er midt på motoren og har lik kontakt som dysene). original bosch er å foretrekke

GreenWagonCruiser
23/10/17, 16:51
Siste oppdatering...
Byttet tempføler i dag uten forbedring. Fortsatt feilmelding på den, men den er nå kommet i innsprøytningssystemet. Har sett over pluggen uten at jeg ser noe feil. Har også målt bensintrykk fram til fuelrail som er over 3 bar.
Har prøvd å bytte bensintrykksregulator

kimove
23/10/17, 19:01
Over 3bar bensintrykk høres ikke rett ut :confused: trykkregulatoren du har prøvd, kommer den også fra en fk/ft?

GreenWagonCruiser
23/10/17, 19:20
Har ikke klart å finne noe annet enn ca 3 bar skal stemme? :/
trykkregulatoren er hentet fra en vanlig f, men bilen oppførte seg likt..

kimove
23/10/17, 19:55
Har ikke klart å finne noe annet enn ca 3 bar skal stemme? :/
trykkregulatoren er hentet fra en vanlig f, men bilen oppførte seg likt..

målte du uten vakumslangen tilkoblet?

https://www.volvoclub.org.uk/faq/FuelSystem.html#Fuel_Pressure_Regulator

GreenWagonCruiser
24/10/17, 09:44
Ja den var frakoblet.
Fikk en ny feilkode på temp sensor, 1-2-3* Signal missing to/from coolant temp. sensor Wiring fault to or in ECT sensor;grounds corroded on intake manifold or engine
tja får håpe det :) selv om jeg tviler

GreenWagonCruiser
25/10/17, 18:46
Var ikke det nei...

GreenWagonCruiser
25/10/17, 18:57
https://www.youtube.com/watch?v=pX2o7YuSPpI

GreenWagonCruiser
25/10/17, 18:58
https://www.youtube.com/watch?v=C6Cg6cjBg9w

videoer av motorgangen

Erlend
26/10/17, 11:02
Jordfeil?

Sent fra min G8141 via Tapatalk

GreenWagonCruiser
26/10/17, 20:22
Har også prøvd å bytte releet til dysene uten hell..
Hva er de relevante jordingspunktene? Hjernene står skrudd fast som de skal. Jordingspunkt under innsug på blokka har jeg rengjort, samt de to på innsug.
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/940%20Wiring%20Diagrams/Volvo%20940%201995.pdf

GreenWagonCruiser
29/10/17, 13:24
Målte dysemotstandene til 6,5 ohm.
Har målt meg igjennom ledningsnettet og eneste feil jeg kan finne på det er;
Side 13 på linken i forrige innlegg, på kontakten til innsprøytningen, punkt 19. Skal ha kontakt til jord, noe den ikke har...

kimove
30/10/17, 09:49
Målte dysemotstandene til 6,5 ohm.
Har målt meg igjennom ledningsnettet og eneste feil jeg kan finne på det er;
Side 13 på linken i forrige innlegg, på kontakten til innsprøytningen, punkt 19. Skal ha kontakt til jord, noe den ikke har...

måler du på punkt 19 på styrenheten ?

GreenWagonCruiser
30/10/17, 19:59
På kontakt :/

kimove
31/10/17, 12:29
På kontakt :/

ser ut til at den kabelen går fra punkt 29 på styrenhet via punkt nr 19 på kontakt og fram til ett jordingspunkt g112 (top center of engine compartment)

Julie G
03/11/17, 21:12
Har også prøvd å bytte releet til dysene uten hell..
Hva er de relevante jordingspunktene? Hjernene står skrudd fast som de skal. Jordingspunkt under innsug på blokka har jeg rengjort, samt de to på innsug.
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/940%20Wiring%20Diagrams/Volvo%20940%201995.pdf

Takk skal du ha for lenken, det var mye godt der :)

GreenWagonCruiser
05/11/17, 20:30
Tenkte det var greit, veldig mye bedre skjema der enn det jeg har sett før :)

GreenWagonCruiser
20/02/18, 18:11
Prøvd meg litt igjen på 940en. Målt gjennom ledningsnett på nytt uten feil. Byttet begge hjernene, heller ikke noe resultat.

Julie G
24/02/18, 21:03
Uff da, der er kjedelig å høre at problemet ikke lar seg løse... Om det vises noen feilkoder fortsatt?...

Terje1
28/02/18, 05:55
Har selv vært ute for at lambda er defekt uten å ha feilkode på den.
Bruk et multimeter og mål volt på den mens motor går,gjerne imens du varierer turtallet litt

Spenningen skal variere imellom 0.3 og 0.5 volt sånn ca.
Er signalet konstant så er den mest trolig defekt.

Hadde nylig også lysende lambdalampe på en 940 turbo med for mager/fet blanding(husker ikke feilkode)
Der var det luftmassemålern som var defekt,men var ingen direkte feilkode på den..

GreenWagonCruiser
06/03/18, 16:14
Har selv vært ute for at lambda er defekt uten å ha feilkode på den.
Bruk et multimeter og mål volt på den mens motor går,gjerne imens du varierer turtallet litt

Spenningen skal variere imellom 0.3 og 0.5 volt sånn ca.
Er signalet konstant så er den mest trolig defekt.

Hadde nylig også lysende lambdalampe på en 940 turbo med for mager/fet blanding(husker ikke feilkode)
Der var det luftmassemålern som var defekt,men var ingen direkte feilkode på den..

Har prøvd 3 forskjellige luftmassemålere uten noen forskjell, så er neppe det.. Men skal måle lambda! svart ledning som er signal?

GreenWagonCruiser
10/03/18, 13:24
Lambda er ok..
Hvordan vil den oppføre seg om en dyse er ødelagt og ligger med full åpning f.eks? Har ohmet dysemotstandene, de er ok
Og hva er det elementære bilen hjernene regulerer ut i fra? Er det lmm og lambda? Har jo prøvd 3 forskjellige LMM og målt ut ledningsnett, og funnet det i orden...

GreenWagonCruiser
14/03/18, 18:34
Slangen til veivhusventilasjonen fra rett før turbo fant jeg ut var defekt. Plastrøret inni isolasjonen var knekt rett av, så var optimistisk og trodde jeg hadde funnet feilen, men neida... Har koblet opp turbotrykksmåler, og den viser ujevnt på turtall med vakum i innsuget, som forventet..
Får prøve å bytte dyser, kan ikke skjønne hva annet det skal være.. Noen som har orginaldyser til b230fk?

Terje1
15/03/18, 19:30
Har du slettet feilkoder etterhvert?

Var ute for en motor som oppførte seg likens for en del år siden,men det er så lenge siden at det har gått i glemmeboka.
Har du sjekket grunnleggende ting som rotor/fordelerlokk/coil samt kikka etter overslag på pluggledninger?

GreenWagonCruiser
20/03/18, 18:32
Det er sjekket ja, coil, ledninger og plugger er byttet..
Ser ut som jeg får tak i et sett brukte dyser nå, så får vi se om det blir noe futt :)

Julie G
26/03/18, 20:21
Takk for at du oppdaterer.
Har du prøvd å finne dysene hos GCP? Jeg har dessverre ikke delenummer på stående fot, har ikke en FK motor, men folk på forumet muligens kan tipse noe om det; hvis ikke, kan du bla i katalogen som ligger på http://www.gcp.se/ til du finner delenummer.

GreenWagonCruiser
28/06/18, 08:13
Ny update fra dagen i går..
Byttet bensinfilter og dyser uten noen forbedring..
Målte bensintrykk til over 5 bar på fuel rail, og måler 0,75 liter bensin på 20 sekunder. Dette er da ikke mens bilen går, men når jeg filer. Virker så det er bare en pumpe på bilen, i tanken. Den starter et par sekunder når man skrur på tenningen, sikkert for å bygge opp trykk.

Terje1
29/06/18, 15:17
5 bar er nok sånn ca 2 bar for mye.
Grunntrykket er vel 3 bar uten vacum tilkoblet og er vel "et fett" for trykkregulatoren om motoren går eller ikke.

GreenWagonCruiser
29/06/18, 18:07
5 bar er nok sånn ca 2 bar for mye.
Grunntrykket er vel 3 bar uten vacum tilkoblet og er vel "et fett" for trykkregulatoren om motoren går eller ikke.

Okei, har målt med vakum koblet på trykkregulatoren, får prøve en trykkmåling uten da :p

VegardMK
04/07/18, 22:13
940en min tulla seg på samme måte når ein diode i dynamoen rauk. gjekk fint på tom gang men begynte å kutte når du ga gass. kobla i frå signalledningen til dynamoen då gjekk den fint heilt til det vart lite strøm på batteriet(rundt 9V).