PDA

Vis full versjon : Ny type CFE+ Canbus Extender



MadAss
17/09/17, 21:07
Noen som har testet denne?
https://www.volvotech.eu/cfe-plus

Gir en god del tillegg spesielt for biler fra 05-07.
Har akkurat bestilt den, så blir spennende å teste.



Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jimbojama
17/09/17, 21:43
Hm.. Har ikke fått med meg at de har kommet med ny versjon, men er jo et par ting jeg savner på den gamle, håpe de har fått ordna det nå da! Venter i spenning på en oppdatering fra deg når den kommer. =)

Svirre
20/09/17, 15:35
Flyttet til riktig underforum

FroBe
20/09/17, 16:02
Det er synd at Volvo ikke har laget noe med mulighet for å velge disse funksjonene selv, men jeg er glad for at entusiastene i Nederland ikke har gitt opp CFE.

MadAss
20/09/17, 18:27
Det irriterer meg at 07 modellen kan ha få både 3x blink og DRL, men at 06 som har samme CEM, ikke kan få dette i følge Volvo.
Godt at Volvotech fikser dette [emoji106]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jimbojama
20/09/17, 18:59
Huh? DRL på 07, annet enn nærlys? Noe jeg ikke vet om?

MadAss
20/09/17, 20:04
Huh? DRL på 07, annet enn nærlys? Noe jeg ikke vet om?Laster DRL programvare fra XC90. Har testet det på 07 og 08 S60.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Svirre
20/09/17, 22:09
Laster DRL programvare fra XC90. Har testet det på 07 og 08 S60.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Volvo-nr?

MadAss
21/09/17, 15:33
31338948

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jimbojama
21/09/17, 15:40
Og da brukes tåkelys som kjørelys, eller aktiveres DRLutgangen som det er forsket litt på tidligere?

MadAss
21/09/17, 15:56
Tåkelysene fungerer som DRL.
Ved å trykke på tåkelysknappen med bryter på hovedlys svitjser DRL/nærlys ut i fra lys.
I stille 0 er det kun DRL.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jimbojama
21/09/17, 16:40
Hmm.. I see.. Da får vi se om jeg kan få booka inn en tur til Halden til uka og testa på 07 XC70..

MadAss
21/09/17, 20:24
CFEplus ser ut til å fungere bra :) Liten og snerten sak.

Bilen blir litt forvillet i starten etter å ha plugget den i, men så fungerer det greit. Hadde en episode der speilene felte seg inn ved oppstart og ut ved stopp. Men var bare å plugge inn og ut CFE'en, så fungerte det fint.

Kjekt med DRL, 3x blink, approach lights, fjernstart av dieselvarmer og lignende.
Har ikke fått testet alle funksjonen skikkelig enda, men so far so good :) Blir greit å følge med på giroljetemperatur i helgen, da jeg skal trekke 1700 kg etter XC70en.

Det er også gratis DHL Express frakt på denne for tiden.

tor-diesel
21/09/17, 20:33
Hei.Ble litt nyskjerrig på dette CFEplus.Hvordan fjernstyrer man dieselvarmer med denne?Er det med fjernkontroll eller med gsm sms mld.Hva er egentlig CFEplus?Er det slik at man feks.får tilgang til flere opplysninger i kjørecomputer?Plugges den inn noe sted og må d lastes ny software?

MadAss
21/09/17, 20:38
CFEplus er vel en såkalt Canbus Extender. Den henter og sender informasjon til/fra bilen via Canbus. Det betyr at den kan aktivere og deaktivere forskjellige funksjoner på bilen og hente ut informasjon som den viser i kombinasjonsintrumentet.

Ved å laste ned programvare CFE OBD-V1-PLUS fra denne siden: https://www.volvotech.eu/downloads/software og legger inn VIN nr på bilen din, så ser du hvilke funksjoner du kan programmere.

Dieselvarmer startes med original fjernkontroll, tre klikk på lås-opp knappen.

CFEplus plugges rett i OBD kontakten, og så fungerer det. Hvilke funksjoner du vil ha, endrer du ved å plugge CFEplus i datamaskinen din.
Se også link i første innlegg, for mer info om produktet.

Vegard__
22/09/17, 08:11
Noen som har testet denne?
https://www.volvotech.eu/cfe-plus

Gir en god del tillegg spesielt for biler fra 05-07.
Har akkurat bestilt den, så blir spennende å teste.



Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Mye kule ting der, helt ening.

Men 2.500,-kr pluss norsk mva...?!
Dæng, er det virkelig verdt det?

Må selve enheten stå fast i OBD kontakten hele tiden, eller laster den inn utvidelsen slik at du kan ta den ut?

FroBe
22/09/17, 08:19
Kjøpte nettopp en brukt CFE for den andre bilen (V70 2004), og må koble den til CAN-bussen utenom OBD-kontakten.

Er det noen som har koblingstegning for kabelen fra CFE OBD-kontakten til CAN-bussen i eldre Volvoer?
Etter en kjapp sjekk av OBD-standarden gjetter jeg på følgende pinner blir brukt:
4 og 5 er jord/ground.
3 er CAN High (Low speed).
11 er CAN Low (Low Speed)
16 er +12V
Pinnene 6 og 14 har bare High Speed CAN, og denne hastigheten brukes ikke av CFE.

Er det noen som kan bekrefte dette, slik at jeg slipper å måtte bestille en ny kabel og vente på at den skal leveres?

Edit: CFE bruker ikke High Speed med pinne 6 og 14, korrigert teksten og prøvde å ta vekk bildet.


Et annet spørsmål er hvorfor 1999-2004 ikke støtter CFE via OBD. Har det noe med oppsettet på CEM, at denne grenen av CAN-bussen (Low Speed) ut til OBD ikke har fullverdig kommunikasjon, eller at det er en form for brannmur?

MadAss
22/09/17, 10:54
Mye kule ting der, helt ening.

Men 2.500,-kr pluss norsk mva...?!
Dæng, er det virkelig verdt det?

Må selve enheten stå fast i OBD kontakten hele tiden, eller laster den inn utvidelsen slik at du kan ta den ut?2100 har jeg betalt så langt. Får se om der dukker opp noe i posten fra DHL.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Vegard__
22/09/17, 11:42
Å ja. Betalte du 210 euro? Tok de vekk nederlandsk mva?

Mm.... må ha. Jeg skjønner at jeg ryker på en sånn en [emoji23]

FroBe
22/09/17, 13:29
DHL pleier å være flinke til å sende moms-kravet + gebyr, det kommer nok i postkassen en uke etter varen.

CFE løser små bagateller som man mer eller mindre jevnlig irriterer seg over at Volvo ikke har fikset selv.

En funksjon jeg kunne tenkt meg i displayet var en tripteller som blir nullstilt hver gang motoren starter, men har ikke hørt noe mer fra Volvotech om dette forslaget.

CFE fungerer bare lå lenge den er innkoblet. Den lytter på kommunikasjonen på CAN-bussen og sender egne kommandoer ut på bussen når det passer. De som er fast tilkoblet utenom OBD slår seg av (sovemodus) for å ikke forstyrre noe hvis man har bilen på verksted eller kobler til VIDA.

MadAss
22/09/17, 15:20
Nederlansk moms forsvinner når du legger inn Norge ja [emoji106]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

MadAss
22/09/17, 15:21
Kjøpte nettopp en brukt CFE for den andre bilen (V70 2004), og må koble den til CAN-bussen utenom OBD-kontakten.

Er det noen som har koblingstegning for kabelen fra CFE OBD-kontakten til CAN-bussen i eldre Volvoer?
Etter en kjapp sjekk av OBD-standarden gjetter jeg på følgende pinner blir brukt:
4 er jord/ground.
6 er CAN High (High speed).
14 er CAN Low (High Speed)
16 er +12V
Alternativt 3 og 11 for Low Speed CAN?

Er det noen som kan bekrefte dette, slik at jeg slipper å måtte bestille en ny kabel og vente på at den skal leveres?

Edit: Har nå fått mistanke om at CFE bruker Low Speed med pinne 3 og 11, da tilkoblingene i både AEM og stereo bruker Low Speed.

6645

Et annet spørsmål er hvorfor 1999-2004 ikke støtter CFE via OBD. Har det noe med oppsettet på CEM, at denne grenen av CAN-bussen (Low Speed) ut til OBD ikke har fullverdig kommunikasjon, eller at det er en form for brannmur?Det går ikke CANBUS igjennom OBD kontakten før 2005.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

FroBe
22/09/17, 18:00
Det går ikke CANBUS igjennom OBD kontakten før 2005.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Så dette koblingsskjemaet for V70/S80 fra 2000-2001 viser noe som ikke er der, eller noe som er disablet?

6653

MadAss
22/09/17, 19:06
Det er vel en form for egen can krets.
Dersom vi feilsøker CAN nett på pre 05 modeller kan vi ikke bruke målinger fra OBD kontakten.
Volvo har en egen måleboks som en kobler inn i OBD kontakten for målinger av CAN nettet, men den kan ikke brukes på eldre modeller.


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

FroBe
22/09/17, 20:08
Det var det jeg hadde mistanke om.

Brukes pinne 3 og 11 av DICE?
Hvis ikke er det fristende å koble om lederne til en annen gren av CAN-bussen som er aktiv, da kan CFE stå plugget i OBD-kontakten.

Jimbojama
26/09/17, 12:29
For de som er interessert i drlbiten har jeg idag lastet XC90 software i 07 XC70. Funker som tiltenkt med sensorautomatikk.

MadAss
27/09/17, 11:09
For de som er interessert i drlbiten har jeg idag lastet XC90 software i 07 XC70. Funker som tiltenkt med sensorautomatikk.Men funker ikke på biler fra 06 og eldre [emoji6]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jimbojama
27/09/17, 12:28
Ja, kun 07 dette gjelder for, ref tidligere poster i tråden.

locked
27/09/17, 20:24
Så dette koblingsskjemaet for V70/S80 fra 2000-2001 viser noe som ikke er der, eller noe som er disablet?

6653
Som du ser så går CAN direkte til CEM. I CEM er desse inaktive heilt til den får ein spesiell kommando på pin. 7 i OBD kontakten. DICE for eksempel sender kommandoen som trengs (trur det er kvart 10 sekund).

Dersom dette signalet manglar, så er HIGHSPEED CAN deaktivert, og på LOSPEED CAN er det KUN OBDII kodar frå motorstyreenheten.. (mulig det er noko upresist, men skal stemme i grove trekk).

FroBe
27/09/17, 21:28
Skjønner.
Ser at den gamle adapterkabelen jeg målte på hadde pinne 7 tilkoblet, nå vet jeg hvorfor.

Håper å finne en brukt CEM fra Morgis i postkassen i morgen.

henrik940
05/10/17, 22:01
Funket denne greit? Mest interessert i fjernstart av dieselvarmer. Hva kom totalprisen på?

FroBe
05/10/17, 22:37
Fikk endelig koblet CFE på den løse AEM-pluggen ved baklyset i dag.
Klippet/skar opp en OBD skjøtekabel og loddet på ledninger som gikk til pinne 3 og 11 pluss strøm.
Dyttet bare endene av ledningene inn i AEM-pluggen og satte en 5A sikring i posisjon 11 for å gi strøm til pluggen.
Får lete litt etter etter en kontakt for mer permanent og sikker kobling.

Herlig å endelig ha 4 blink, påslått cruisekontroll, voltmeter og kupetemperatur.

Betalte kr 1500 for en brukt CFE, kjøpte den av Morgis via Finn.

Vegard__
08/10/17, 20:03
Noen som har testet denne?
https://www.volvotech.eu/cfe-plus

Gir en god del tillegg spesielt for biler fra 05-07.
Har akkurat bestilt den, så blir spennende å teste.



Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Har du noe idé om hva forskjellene er på denne og den til €215 ?

https://www.volvotech.eu/cfe-obd-v1-full-05plus

Jeg finner ikke noe forskjeller...

MadAss
08/10/17, 20:07
Ganske stor forskjell på 05-

Se Quick Reference Guide i linken på første innlegget mitt.



http://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/139.jpg

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/140.jpg

Vegard__
08/10/17, 20:17
Ganske stor forskjell på 05-

Se Quick Reference Guide i linken på første innlegget mitt.



http://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/139.jpg

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/140.jpg

Ja selvsagt... ser det nå.
Veldig mye mer options på Plus.

My bad. Takk MadAss [emoji4][emoji1360]

Vegard__
08/10/17, 21:55
Er det mulig i denne å velge lys-horn?

Når lysbryteren står på, så går den rett på fult lys, det går ikke an å blinke med lysa.

Bortsett fra når bryteren står i 0, og det er automatiske lys.

MadAss
09/10/17, 21:54
Er det mulig i denne å velge lys-horn?

Når lysbryteren står på, så går den rett på fult lys, det går ikke an å blinke med lysa.

Bortsett fra når bryteren står i 0, og det er automatiske lys.Hva mener du nå?
Alle biler har lyshorn. Fungerer ikke dette på din? Da er det evt noe feil med hendelen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Vegard__
10/10/17, 07:33
Hva mener du nå?
Alle biler har lyshorn. Fungerer ikke dette på din? Da er det evt noe feil med hendelen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Mener at hvis lysbryter står i posisjon 1, altså manuell, og hovedlys er på, så har jeg ikke lyshorn. Den går rett på fullt lys.

Med lysbryter i posisjon 0, så har jeg fortsatt kjørelys-automatikk, men ved å dra lyshendelen mot meg som vanlig, så får jeg kun lyshorn, den blir ikke stående på fult lys.

Skal det ikke være sånn?

Lyshorn er kjekt ja, så det vil jeg ha :)

Jeg mangler horn (tut tut), kan det ha en sammenheng? Noen elektroniske gremlins...?

MadAss
10/10/17, 21:54
Mener at hvis lysbryter står i posisjon 1, altså manuell, og hovedlys er på, så har jeg ikke lyshorn. Den går rett på fullt lys.

Med lysbryter i posisjon 0, så har jeg fortsatt kjørelys-automatikk, men ved å dra lyshendelen mot meg som vanlig, så får jeg kun lyshorn, den blir ikke stående på fult lys.

Skal det ikke være sånn?

Lyshorn er kjekt ja, så det vil jeg ha :)

Jeg mangler horn (tut tut), kan det ha en sammenheng? Noen elektroniske gremlins...?Skal være et motstandspunkt på hendelen. Lyshorn frem til punktet, og fjernlys etterpå.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Vegard__
10/10/17, 22:59
Skal være et motstandspunkt på hendelen. Lyshorn frem til punktet, og fjernlys etterpå.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Ok, da kan nok hendelen min ha en defekt. Det er enten av eller på hos meg. Skal få sjekka det på Volvo når den skal inn i morra :)

sindreleander
17/05/18, 12:30
For de som er interessert i drlbiten har jeg idag lastet XC90 software i 07 XC70. Funker som tiltenkt med sensorautomatikk.

hvordan gjør du dette? må man ha vida? og er det avansert

mrstfu
17/05/18, 13:08
hvordan gjør du dette? må man ha vida? og er det avansert

Må ha lisens på VIDA og kontakt med server i Gøteborg for å laste software.

Jimbojama
17/05/18, 13:47
Så enkelt og greit fortalt drar man på Volvo med delenr til drlsoftware og ber de laste inn. Deretter må man bare velge ønskede innstillinger i vida for lysprogrammeringa. (Hvilke lys som skal tennes når, husker ikke i farta hva det heter.)

sindreleander
17/05/18, 13:52
Så enkelt og greit fortalt drar man på Volvo med delenr til drlsoftware og ber de laste inn. Deretter må man bare velge ønskede innstillinger i vida for lysprogrammeringa. (Hvilke lys som skal tennes når, husker ikke i farta hva det heter.)Hvor finner jeg delenr og hva tror du det koster?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Jimbojama
17/05/18, 18:49
Delenr står tidligere i tråden. Hva jeg betalte for software og lasting husker jeg dessverre ikke (og finner heller ikke kvitteringa i farta), men noe rundt 1000lappen mener jeg du må regne med. Varierer også litt fra forhandler til forhandler hva de tar.
Jeg byttet også ut lysbrytermodulen i dashbordet for å få riktig symbol på knappen, men den du har der fra før gjør akkurat samme jobben, kun symbolet som er forskjellig.

Jakke
18/05/18, 16:14
Savner enda turbotrykk i DIM, de har fått det til på P1. Så slipper man å ha målere, når man har et skikkelig map som regnes som trygt.

adioc
19/05/18, 06:52
Noen som selger brukt CFE Plus her inne? :-)

FroBe
20/05/18, 18:49
Nei, jeg har lagt ut en CFE Classic til salgs på Finn. Selger den løst for å kunne sette ned prisen på bilen.
Den fungerer nesten like bra som Plus på 2000 til og med 2004-modeller, men jeg måtte kjøpe Plus til min nye 2006.

Jakke
20/05/18, 19:23
Det er vel en del nytt på 00-04 på Plus kontra Classic?

Terje Ek
20/05/18, 19:35
Finnes disse til 00-05 modellene og får man turbotrykk i displayet?

FroBe
20/05/18, 20:57
Både Classic og Plus passer til 00-04, men Classic kan ikke vise oljetemperaturer, turbotrykk, ryggesensorer eller feilmeldinger.
For 2005-2007 så er det flere ting Classic ikke støtter, da kommandoene på CAN-bussen er annerledes enn på de gamle modellene.
Plus har fått støtte for de endrede kommandoene etter facelift.

Vegard__
21/05/18, 14:03
Nei, jeg har lagt ut en CFE Classic til salgs på Finn. Selger den løst for å kunne sette ned prisen på bilen.
Den fungerer nesten like bra som Plus på 2000 til og med 2004-modeller, men jeg måtte kjøpe Plus til min nye 2006.

You've got mail :)

siste_mohikaner
13/01/21, 22:07
Noen som har en til salgs?
Virker som om selskapet har lagt ned?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

locked
13/01/21, 22:56
Noen som har en til salgs?
Virker som om selskapet har lagt ned?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Oppkjøpt/skita navn eller noko tilsvarande, men her er dei i alle fall:
https://www.swedesolutions.com/product-category/v70-xc70/v70-xc70-2005-2007/

i tillegg fører vel vparts.no deler eller heile sortimentet.