PDA

Vis full versjon : Tannstang type 740 '88 mod



Julie G
16/09/17, 19:55
Hei,
Skulle kjøpe en reparasjonssett for tannstangen, og det dykker opp to forslag avhengig av tannstangtype - TRW eller ZF. Jeg skulle nesten tro at det er TRW jeg har, for at koblingene sitter ganske nær enden, men kanskje noen her vet det bedre? :)
66166617

skjarlie
17/09/17, 20:23
klarer ikkje å sjå det ut frå bileta, men kanskje dette hjelper? Ser forskjell på støvmansjetten, ZF har stor opning i kvar ende av støvmansjetten og ei plate på styreleddet
https://www.volvoclub.org.uk/faq/Steering.html#RackIdentification
https://www.volvoclub.org.uk/faq/FrontSuspension.html#TieRodReplacement

Julie G
19/09/17, 08:03
Takker for et godt svar!
Stangen er nå tatt ut, og det er ingen tvil om at dette er en TRW.

Dårlige nyheter for de med ZF - type - reparasjonssett for disse er utgått.

malfred
21/09/17, 11:09
hvor kjøper du dette repsettet?

jeg har litt slark der styrestag monteres på. slark sideslengs, ikke inn/ut. vil et repsett fikse dette? =)

Julie G
21/09/17, 12:07
Hei,
Reparasjonssettet har part nr. 271570, og kan bestilles hos Volvo :) Det inneholder følgende deler:
6634
For min del hjalp den å fikse lekkasjen av servoolje. Litt usikker om den blir like nyttig for din del...

Julie G
21/09/17, 22:26
Da har jeg fått bruke settet, og tilfører litt mer info her :)
Malfred, hvis det er den delen på bilde nedenfor du mener, så inneholder det settet alle deler for den :)
6640

På bilde nedenfor skulle det, i følge katalogen, ligge en tetnings ring over den delen øverst, men den ringen ikke var med. Jeg brukte flesntettning på gangene, så det vil bli sikkert morsomt hvis jeg skal ta den ut igjen en gang i fremtiden :)
6641

Men så kommer jeg med et rart spørsmål: Hvilke meninger er ute og går når det gjelder bruk av klemmer på støvmansjetten - plast vs. metall, eller spiller det ingen rolle?...
6642

Julie G
24/09/17, 19:15
hvor kjøper du dette repsettet?

jeg har litt slark der styrestag monteres på. slark sideslengs, ikke inn/ut. vil et repsett fikse dette? =)

Tenkte å si en ting til her; personlig jeg syntes dette var meget vanskelig å få til, å bytte lagrer og pakninger der. Mekanismen synes jeg er meget komplisert og sammensatt, og lagrene sitter kjempe godt inne. Det kan hende at det er mye enklere å ta en tur til bilhøggeriet, og skaffe en som er uten slark. Eller å kjøpe en ny; men prisen er noe stiv.
Jeg i hvert fall håper på at jeg ikke behøver å gjøre denne jobben igjen i nærmeste fremtid :)