Vis full versjon : Erfaringer med bytte av ventilhus på tf80sc girkasse?
Hei!
Har en 2006 2,4d 163hk med 6 trinns automatkassen. Har i det siste blitt verre og verre med "smelling" i gir, spesielt mellom 3-4 gir. Lurer på om noen av dere har byttet ventilhuset istedet for hele kassen.. Er jo fort noen ekstra ti tusener og spar på det. Jeg kan få nytt og bedre ventilhus hos Automatkasse service i Bergen for 12 000,- men ny kasse skal de ha ca 40 000,- for. Har Vida selv, så kan ta adapsjon etterpå, men ikke lyst å kaste vekk penger for å ende opp med å kjøpe ny kasse likevel! :)
Eg har samme problema, men eg byttar heller heile kassa mot ei bruk av seinare modell utan desse problema. Det som skjer ved denne slitasjen i ventilhuset, er at det løsnar metall frå ventilhuset som går vidare ut i kassa, og dette veit du ikkje heilt kvar det endar. Konsekvensen brukar å tette silen, slik at du får problem med trykkoppbygging, og converteren brukar å havarere samtidig. Så om du skal skifte ventilhuset, så må du fort til å overhale heile kassa likevel.
Er ikke heilt enig med gaupe. Feilen på 2006/2007 mod med 6 trins automat er det at converter slipper belegg og dette går inn i ventilhuset og ventiler og da begynner biln og jukse på giran og dæm som overhalle kasser sender inn converter te overhaling. Er vist i stavanger dæm e proff på det og ventilhus byttes og resten av kassen reingjøres og div foringer bruke og byttes. Dette er det ståle kanck i tromø sier er problemet. Jeg har fått mange kasser ordnet hos han og han sier converter er forsterket utgave nu
Jeg kjøpte nytt ventilhus i england. 6500kr. Blir bytta hos volvo om 2 uker. Byttepris 3800kr
Er ikke heilt enig med gaupe. Feilen på 2006/2007 mod med 6 trins automat er det at converter slipper belegg og dette går inn i ventilhuset og ventiler og da begynner biln og jukse på giran og dæm som overhalle kasser sender inn converter te overhaling. Er vist i stavanger dæm e proff på det og ventilhus byttes og resten av kassen reingjøres og div foringer bruke og byttes. Dette er det ståle kanck i tromø sier er problemet. Jeg har fått mange kasser ordnet hos han og han sier converter er forsterket utgave nu
Veit at converter har vore problematisk, både på desse kassene og tidlegare. På 2008 sånn ca, så kom oppdatert ventilhus, desse skal ikkje vere utsett for desse problema, men det kan no sjølvsagt også vere mogleg at converter-problemet vart løyst samtidig.
Meiner du at det er berre converteren som er problemet, og kassa sannsynlegvis kan bli bra igjen ved overhalt converter og full flush? Uansett må jo kassa ut for dette, så jobben er omfattande.
På2006/2007 tfs80 er det beleg som slipper fra converter og kommer inn i ventilhus. Og da må converter og ventilhus bytes, har du ikke problemer med kassen anbefales det alikevel og bytte converter for at feilen kommer nok etterhvert vist ikke det har blit bytta tidligere...meg bekjent har det ikke vært problemer med converter på di tidlgere 5 trins kassene
På 2008 mod kom det vist et filter på ventilhuset så ikke skit kommer inn i ventiler
Har opplevd oftere og oftere smell fra min automatkasse og. begynte først når jeg stod på bremsen og satt den i drive, smellene var ikke alltid lik, noen ganger ett voldsomt smell andre ganger lavt.
og nå skjer det og når den girer samt når jeg slipper gassen og trykker på den igjen, kjennes nesten ut som dårlig motorforing.
Hadde bilen inne hos volvo, der kom det fram at der er noen interne tetninger i kassen som lekker og må byttes.
To dagers full jobb. en måned igjen av garantien, phew. flaks. bilen har bare gått 94 000km.
Dette var ett problem som har vært litt av sa han mekanikeren.
må si jeg ble imponert over volvo, hadde bilen inne kloken halv elve, klokken 1400 ble jeg ringt opp igjen, og volvo hadde godkjent arbeidet under garanti og deler ble bestilt.
har en sak med next car i ålesund ( suzuki/izusu/porsche ) der det alltid er krangling på minste småting. en swift som gikk tom for kjølegass på ac anlegget, og det var heeeeelt normalt. faen for en gjeng. måtte ta kontakt med naf nå for å få ordnings.
11/12/13/14 mod har hatt mange kasser med invendig lekasje i kassene. Vet mange som har bytta kasser
Men du at et volvo verksted ska åpne opp kassen din og bytte deler?????
Har nu heller tru på dæm bytte kassen når det e garantisak
Ventilhus er bytta på min bil nå og girkassa ble som ny [emoji3]
Sent from my iPad using Tapatalk
René Fredriksen
02/10/17, 15:39
11/12/13/14 mod har hatt mange kasser med invendig lekasje i kassene. Vet mange som har bytta kasser
Men du at et volvo verksted ska åpne opp kassen din og bytte deler?????
Har nu heller tru på dæm bytte kassen når det e garantisak
Det er helt korrekt vi bytter ikke kassene med internlekkasje lengre, vi bytter ut 5 «simmeringer» og noen gummi pakninger :) kassen blir som ny etter denne rep :) tar ca pluss/minus en arb dag på en AWD bil :)
Er di delene tilgjengelig over disk før vanlig kunde. Sku gjerne vist ka deler det er snak om
Det er helt korrekt vi bytter ikke kassene med internlekkasje lengre, vi bytter ut 5 «simmeringer» og noen gummi pakninger :) kassen blir som ny etter denne rep :) tar ca pluss/minus en arb dag på en AWD bil :)
I hvilken grad kan man avdekke denne interne lekkasjen.
har selv en 2013 modell, den kan gire hardt mellom 2 og 3, mest 1 gang etter kaldstart, men girer mykere etterpå. Men 2-3 har alltid vært mer merkbart enn f.eks 3-4,4-5 og 5-6
Det du beskriver her er typisk for ventilhuset. 2-3 er vanlig og spesielt med kald olje
René Fredriksen
03/10/17, 19:07
I hvilken grad kan man avdekke denne interne lekkasjen.
har selv en 2013 modell, den kan gire hardt mellom 2 og 3, mest 1 gang etter kaldstart, men girer mykere etterpå. Men 2-3 har alltid vært mer merkbart enn f.eks 3-4,4-5 og 5-6
Spesielt om den slår fra N til D Eller når du har den i D og slipper bremsen ( nøytral lage) Eller nedbremsing fra 5 til 4 gir ;)
11/12/13/14 mod har hatt mange kasser med invendig lekasje i kassene. Vet mange som har bytta kasser
Men du at et volvo verksted ska åpne opp kassen din og bytte deler?????
Har nu heller tru på dæm bytte kassen når det e garantisakBare husk på å skrive bokmål eller nynorsk, så blir rådene du kommer med søkbare for alle, og alle forstår dem :)
Bare husk på å skrive bokmål eller nynorsk, så blir rådene du kommer med søkbare for alle, og alle forstår dem :)
Vil gjerne slenge meg på denne kommentaren ang språk. Det som er viktig er at vi bruker godt skriftlig språk i diskusjonene slik at alt innhold blir søkbart. Eksempel: Har sett en del diskusjoner der man skriver toførr i stedet for 240 (Volvo). Da blir det vanskelig å finne alt innhold for 240. Og husk en ting til: Skriv gode titler på tråden så får du flere interesserte lesere og antakelig flere gode svar med god hjelp.
Spesielt om den slår fra N til D Eller når du har den i D og slipper bremsen ( nøytral lage) Eller nedbremsing fra 5 til 4 gir ;)Hei, kjøpte privat en 2012 mod xc60 nå i juli, her har jeg dette att den slår kraftig inn når jeg står stille på bremsen i Drive og slipper bremsen, men det skjer kun når den er skikkelig varm, snakket med volvo idag å dei nevnte 2 simringer som må byttes visst det er det, to dager med arbeid mente han , girkasse må ned og demonteres, det kan jo bli fryktelig dyrt tenker jeg, vet du om dette er mulig å gjøre selv? Har jo skrudd en del på bil, men trengs det spesialverktøy å slikt?
På forhånd takk
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dette er helt klart en reklamasjonsak fra volvo. Alle volvo xc60 og xc70 fra 2011 til og med 2014 har denne feilen vist ikke det har vært bytta kasse.
Dette er helt klart en reklamasjonsak fra volvo. Alle volvo xc60 og xc70 fra 2011 til og med 2014 har denne feilen vist ikke det har vært bytta kasse.Stiller dårlig jeg da siden reklamasjonsfristen gikk ut i mars[emoji15]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Stiller dårlig jeg da siden reklamasjonsfristen gikk ut i mars[emoji15]
Sent fra min SM-G950F via TapatalkIkke gi deg på det. Få Volvo til å ta ansvar. Bør være mulig med goodwill om bilen har vært sørvet hos Volvo og er under 100 000 km. Med goodwill menes at regningen deles på 3 som regel. Forhandler, importør og kunde.
Ikke gi deg på det. Få Volvo til å ta ansvar. Bør være mulig med goodwill om bilen har vært sørvet hos Volvo og er under 100 000 km. Med goodwill menes at regningen deles på 3 som regel. Forhandler, importør og kunde.Okay ja dei ville oss skulle sjekke ut meir når ej skal på service 6 november, bilen er forøvrig gått 125 000, så denne feilen er på alle frå 2011 mod til 2014 mod?? Girkasse fungerer helt fint, er kun når jeg holder bremsen i Drive å slipper... kun når bil er skikkelig varm
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Okay ja dei ville oss skulle sjekke ut meir når ej skal på service 6 november, bilen er forøvrig gått 125 000, så denne feilen er på alle frå 2011 mod til 2014 mod?? Girkasse fungerer helt fint, er kun når jeg holder bremsen i Drive å slipper... kun når bil er skikkelig varm
Sent fra min SM-G950F via TapatalkTror nok det er feil å si at alle biler har den feilen. Har ingen antydninger til feil på min bil iallefall.
Tror nok det er feil å si at alle biler har den feilen. Har ingen antydninger til feil på min bil iallefall.Okay, las bere det han andre skrev..
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ikke gi deg på det. Få Volvo til å ta ansvar. Bør være mulig med goodwill om bilen har vært sørvet hos Volvo og er under 100 000 km. Med goodwill menes at regningen deles på 3 som regel. Forhandler, importør og kunde.Var inne på volvo 6 november på service å spurte om å få dekt dette på gearkasse til tross for utgått garanti, har nå fått svar att det vart godkjent å overhale uten kostnad.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.