PDA

Vis full versjon : V40 Xenon



Sagen
11/09/17, 08:15
Hei. Samboeren har en '13-modell V40 med xenon. Lysene "flimrer" og nærlyset er generelt ganske dårlig. Gjetter at dårlig lys kan ha med gamle pærer å gjøre. Men, denne flimringen (fant ikke bedre ord i farta..) har dette med pærer og gjøre, eller er det styringsenheten til lysene som det er noe feil med? Har stort sett kjørt gammel Volvo hvor det meste er analogt, så jeg er ikke så bevandret i den digitale bilverdenen - enda ;) Kan nevne at den har automatiske kurvelys også, de som dreier etter rattutslag.

Takker for konstruktive tilbakemeldinger!

V50bruker
11/09/17, 16:13
Er ikke spesialist akkurat, men har erfaringen fra en BMW. Typisk at dårlig lys og feil farge er pæra. Og flimring er kontrollboksen.
Var jeg deg ville jeg byttet pærer først og se resultatet. Uansett er det alltid lurt å teste en ting om gangen.

gixen
11/09/17, 17:20
På xenon er det vanlig at pærene lyser ganske rødlig i stedet for blått som en slags tidlig advarsel om at det er på tide å bytte. Flimmer tyder vel kanskje mer på kontrollboksen.

Stig-Arne
11/09/17, 17:26
På xenon er det vanlig at pærene lyser ganske rødlig i stedet for blått som en slags tidlig advarsel om at det er på tide å bytte. Flimmer tyder vel kanskje mer på kontrollboksen.

Ikke nødvendigvis, er ikke alltid pærene lyser rødt før de dør heller. Beskrivelsen er ett typisk pæreproblem, hvor det blir for lite gass til at pæra skal klare å tenne skikkelig.

Sagen
11/09/17, 18:07
Takker for svar. Har lest meg litt opp på saken og har bestilt nye xenonpærer og fjernlyspærer. Mest sannsynlig vil det bli bra da. Men, har også lest at kontrollboksen kan tøyse.. Hva slags xenonpærer velger folket? Osram, Philips, Lumen ("husmerket" til ekstralys.no). Jeg valgte Lumen fra ekstralys med fargetemp. på 6000K og håper de er bra :)

V50bruker
12/09/17, 05:59
Det blir bra. Vi monterte pærer til 50 kroner stykket i vår V50. De har fungert perfekt i 2 år nå. :)

Sagen
12/09/17, 15:03
Det blir bra. Vi monterte pærer til 50 kroner stykket i vår V50. De har fungert perfekt i 2 år nå. :)

Det var bra billig! Kom over noen meget billige pærer selv, men erfaringsmessig så er det vel litt hva man betaler.. Men, det er jo supert at de funker så bra!