PDA

Vis full versjon : B230FK 300hk+



sonniir
10/09/17, 17:52
Hei :) er ny på VCCN og har anskaffet med en 244 DL 1980 med b230fk, M46 overdrive og lokker sperre :)
Bilen bremset 157hk på hjul, men dette er for lite for meg :p

tenkte meg 300+ på hjul.

derfor spør jeg her får å få svar på oppbygging :)

kan dere gi meg noen tips?
hvor er det rimligest å handle smidde stempel og råder?
hvilken turbo trenger jeg? tenkte jeg skulle ha toppmontert turbogrenrør med T3 flens

takk for svar :D

Aartun
11/09/17, 12:54
Hei og velkommen til forumet og klubben.
Dette med mer effekt i fk-moterer eg ganske godt omdiskutert her inne så jeg anbefaler deg å søke litt på emnet så kan du bli ganske mye klokere, jeg har i alle fall fått mye utav andre sine tråder her inne under bygging av min egen fk-motor :)
Uansett lykke til med moroa!

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Marius Nilssen
12/09/17, 16:52
Som Aartun sa så finner du mye ved å søke.
Søke funksjonen på forumet er ikke alltid helt 100 men hvis du skriver inn i Google det du leter etter
og så (site:forum.vccn.no) uten parantesene får du kun resultater fra forumet :)

sonniir
13/09/17, 21:06
Takk for svar

Batland
14/09/17, 18:25
Hei :) er ny på VCCN og har anskaffet med en 244 DL 1980 med b230fk, M46 overdrive og lokker sperre :)
Bilen bremset 157hk på hjul, men dette er for lite for meg :p

tenkte meg 300+ på hjul.

derfor spør jeg her får å få svar på oppbygging :)

kan dere gi meg noen tips?
hvor er det rimligest å handle smidde stempel og råder?
hvilken turbo trenger jeg? tenkte jeg skulle ha toppmontert turbogrenrør med T3 flens

takk for svar :D
Trimming på stramt budsjett handler om å fjerne flaskehalser, oppgradere hvor det er nødvendig og unngå å kjøpe unødvendigheter.

Det som hovedsakling gjør at du kun har 157 hk er turboen og kammen.

Du bør vurdere en T5 kam, oppgraderte ventilfjærer og en turbo som denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=103674288

Hvis motoren din er 1989 eller nyere er råde gode nok. Stemplene holder til 500 hk og kan dreies ned til lavere kompresjonsforhold dersom det er grunnen til at du vurderer nye stempler.

Den originale 940 ekosmanifolden holder til LANGT over 400 hk.

sonniir
15/09/17, 19:34
Takk for godt svar :)
Skal undersøke hvilken modell jeg har. Gikk i innkjøp av en turbonetics e50 i dag som jeg håper burde være grei :)
Tenkte kjøpe turbogrenrør på kl, mest pga utseende også et pleum innsug med 3" gasspjeld :) tenkte sette i større ventiler i toppen og doble ventilfjører :) burde jeg gå for T5 kam med en gang eller kan det holde med en A?

Batland
15/09/17, 20:28
Takk for godt svar :)
Skal undersøke hvilken modell jeg har. Gikk i innkjøp av en turbonetics e50 i dag som jeg håper burde være grei :)
Tenkte kjøpe turbogrenrør på kl, mest pga utseende også et pleum innsug med 3" gasspjeld :) tenkte sette i større ventiler i toppen og doble ventilfjører :) burde jeg gå for T5 kam med en gang eller kan det holde med en A?
Værsågod.
Forutsatt at den har A/R0.63 turbinhus så har E50 potensiale til å gi ett direkte GODT resultat.

Akkurat. Wasted money, men det er nå dette de fleste unge velger å gjøre. Det motoren trenger er ventilfjærer, clutch, intercooler, eksosanlegg osv osv.

Den gode E50 turboen trenger T5-Race kammen for å få vist hva den kan.

sonniir
16/09/17, 16:40
Den har 63. Turbinhus ja :)
Tenkte bilen skal brukes både til show/Shine og litt bane kanskje :) skal også ha skilt. Er det noen som vet hvor mye hk man får godkjent hos BT?

Motoren min er 96 mod, så dæ mener du att både stempel å råder holder i massevis? :)
Hva med dyser og bensinpumpe? :)

Marius Nilssen
16/09/17, 21:50
Maks 220HK og 275NM i 240, men du passerer NM grensa lenge før du nærmer deg 220HK med B230.
Hvis du vil prøve å godkjenne med turboen kan du argumentere med at du vil redusere baktrykk for å redusere forbruk og utslipp for eksempel.
Så bremser du bilen med 0,3 bar trykk eller litt over, godkjenner med hva enn effekt det gir og justerer opp slik du ønsker senere.

Batland
17/09/17, 10:54
Den har 63. Turbinhus ja :)
Motoren min er 96 mod, så dæ mener du att både stempel å råder holder i massevis? :)
Hva med dyser og bensinpumpe? :)
Flott.
Ja, da holder råder og stempler i massevis forutsatt at du ikke gjør noe som har hakkende galt som f.eks å forsøke å hente ut 400 whp på pumpebensin og udreide stempler.
Vi kan si at E50 turboen har en maks kapasitet på 50 lb/min. På en 4 syl. motor trenger man alltid 50% større tall for dysene så 750 - 900 ccm dyser er det du bør skaffe deg.

Når alt er sagt å gjort så er det kun 2 stk. bensinpumper jeg vil anbefale.
1. https://www.fuelpumps.com/products/0580254044
2. http://walbrofuelpumps.com/walbro-f90000267-fuel-pump-e85

sonniir
17/09/17, 13:06
Maks 220HK og 275NM i 240, men du passerer NM grensa lenge før du nærmer deg 220HK med B230.
Hvis du vil prøve å godkjenne med turboen kan du argumentere med at du vil redusere baktrykk for å redusere forbruk og utslipp for eksempel.
Så bremser du bilen med 0,3 bar trykk eller litt over, godkjenner med hva enn effekt det gir og justerer opp slik du ønsker senere.

Åkei, takk :) Ja, det var smart :)

sonniir
17/09/17, 13:08
Flott.
Ja, da holder råder og stempler i massevis forutsatt at du ikke gjør noe som har hakkende galt som f.eks forsøke å hente ut 400 whp på pumpebensin og udreide stempler.
Vi kan si at E50 turboen har en maks kapasitet på 50 lb/min. På en 4 syl. motor trenger man alltid 50% større tall for dysene så 750 - 900 ccm dyser er det du bør skaffe deg.

Når alt er sagt å gjort så er det kun 2 stk. bensinpumper jeg vil anbefale.
1. https://www.fuelpumps.com/products/0580254044
2. http://walbrofuelpumps.com/walbro-f90000267-fuel-pump-e85

Takk :)
Ingen fare, kjekt spare noen penger også :)
Hvor handler jeg dyser?
Da blir det bosch 044 (y) :)

Batland
17/09/17, 20:11
Værsgod.
Poenget er å ikke sløse bort penger på unødvendigheter slik at man må spare penger på det som er viktig, nemlig turbo, kamaksling, dyser, bensinpumpe og motorstyring.
Det er utrolig enkelt å kjøpe feile dyser og vanskelig samt dyrt å kjøpe de dysene som motoren trenger for å gi deg det resultatet som gjør at du blir fornøyd.
RS Tuning Bergen har dysetester og har testet og avslørt egenskapene til mange forskjellige dyser. Kunder har vært nødt å skifte dyser under mapping da billig drittdyser har vært ubrukelige = ikke billig likevel, men wasted money. RS Tuning Bergen har derfor bare gode dyser på lager. Sjekk på facebook. :)
Genuin BOSCH 044 er ett riktig godt valg. Legg opp seriøs strømforsyning og jording.

sonniir
17/09/17, 21:24
Værsgod.
Poenget er å ikke sløse bort penger på unødvendigheter slik at man må spare penger på det som er viktig, nemlig turbo, kamaksling, dyser, bensinpumpe og motorstyring.
Det er utrolig enkelt å kjøpe feile dyser og vanskelig samt dyrt å kjøpe de dysene som motoren trenger for å gi deg det resultatet som gjør at du blir fornøyd.
RS Tuning Bergen har dysetester og har testet og avslørt egenskapene til mange forskjellige dyser. Kunder har vært nødt å skifte dyser under mapping da billig drittdyser har vært ubrukelige = ikke billig likevel, men wasted money. RS Tuning Bergen har derfor bare gode dyser på lager. Sjekk på facebook. :)
Genuin BOSCH 044 er ett riktig godt valg. Legg opp seriøs strømforsyning og jording.

Tusen takk Batland for att du hjelper meg :)
Jeg kan egentlig en god del om Volvo motor å bil siden jeg har kjørt bilcross i 5 år, men da har det gått i forgassertrim. Blir noe annet med elektronikk å motorstyring

Skal undersøke siden :)
Du skriver motorstyring mener du datasprut?

Da har jeg:
Turbo
Da mangler jeg:
Dyser
Kam
Bensinpumpe
Eksos
Plenum med 3" gasspjeld
Intercooler

Daruu
17/09/17, 22:47
Walbro gs340 bør vel greie seg i massevis til dette oppsettet?
Passer nesten rett i org armatur, å koster vel ca en tusenlapp fortsatt.

Trenger vel strengt tatt ikke dyrt fancy innsug heller om målet er 300hk?

Modelltilpasset cooler selger de flere steder.

3"JT eksos er ok, må vel sveise om downpipe/lage noe selv evt.

Batland
18/09/17, 10:09
Tusen takk Batland for att du hjelper meg :)
Jeg kan egentlig en god del om Volvo motor å bil siden jeg har kjørt bilcross i 5 år, men da har det gått i forgassertrim. Blir noe annet med elektronikk å motorstyring

Skal undersøke siden :)
Du skriver motorstyring mener du datasprut?

Da har jeg:
Turbo
Da mangler jeg:
Dyser
Kam
Bensinpumpe
Eksos
Plenum med 3" gasspjeld
Intercooler

Værsågod.

Forgasserturbo er alltid en mulighet. :) http://forum.vccn.no/showthread.php?37224-forgasserturbo-tr%C3%A5den&highlight=forgasserturbo

Med motorstyring så mener jeg de delene i systemet som skal sørge for at motoren får den AFR og det tenningspunktet den skal ha. Hvordan dette gjøres er underordnet. Senest i går kveld var vi ute og test hva siste endringene hadde tilført på en B230 med:
GODT neddreide F-stempler.
Portet 530 topp med K-kam og forsterkede ventilfjærer.
GIK VT211 eksosmanifold.
IRX450 turbo.
2 stk. Volvo gulkorkforgassere på hjemmelaget innsug og med hjemmelaget trykkboks.
KL-Racing sin største intercooler.
Haltech Sprint 500 koblet inn mellom den blokkmonterte fordeleren og tenningsmodulen for å styre tenningstidspunktet.
Lader kun 1,6 BAR for øyeblikket, men vi hørte ørlite tenningsbank i mellomregisteret så tennings-grunnmappet må bare endres litt.

Helt spesielt og derfor uvanlig morsomt.

Batland
18/09/17, 10:16
Walbro gs340 bør vel greie seg i massevis til dette oppsettet?
Passer nesten rett i org armatur, å koster vel ca en tusenlapp fortsatt.

Trenger vel strengt tatt ikke dyrt fancy innsug heller om målet er 300hk?

Modelltilpasset cooler selger de flere steder.

3"JT eksos er ok, må vel sveise om downpipe/lage noe selv evt.

Helt sikkert ok så lenge det er originalvare og ikke kinakopi.

Modeltilpasset er helt ok, men for dem som har kapasistet og muligheter så er det jo større jo bedre etter vår erfaring. Vi har ikke sett noen av de påståtte ulempene med å velge kjempesvær intercooler.

Det er HELT korrekt. Typisk Wasted money i de fleste tilfeller.

Bare det er ett eller annet eksosanlegg med 3" diameter og 2 gode potter, helst Apple Racing, så har man det motoren trenger.

sonniir
18/09/17, 21:18
Værsågod.

Forgasserturbo er alltid en mulighet. :) http://forum.vccn.no/showthread.php?37224-forgasserturbo-tr%C3%A5den&highlight=forgasserturbo

Med motorstyring så mener jeg de delene i systemet som skal sørge for at motoren får den AFR og det tenningspunktet den skal ha. Hvordan dette gjøres er underordnet. Senest i går kveld var vi ute og test hva siste endringene hadde tilført på en B230 med:
GODT neddreide F-stempler.
Portet 530 topp med K-kam og forsterkede ventilfjærer.
GIK VT211 eksosmanifold.
IRX450 turbo.
2 stk. Volvo gulkorkforgassere på hjemmelaget innsug og med hjemmelaget trykkboks.
KL-Racing sin største intercooler.
Haltech Sprint 500 koblet inn mellom den blokkmonterte fordeleren og tenningsmodulen for å styre tenningstidspunktet.
Lader kun 1,6 BAR for øyeblikket, men vi hørte ørlite tenningsbank i mellomregisteret så tennings-grunnmappet må bare endres litt.

Helt spesielt og derfor uvanlig morsomt.

AFR? Dette med motorstyring må jeg nok ha hjelp til.
Forgasserturbo er uaktuelt siden det sitter fk der :) hadde en 740 engang, A motor med r sport turbokit. Var en artig bil som gikk ganske godt :)

Batland
18/09/17, 22:04
AFR? Dette med motorstyring må jeg nok ha hjelp til.
Forgasserturbo er uaktuelt siden det sitter fk der :) hadde en 740 engang, A motor med r sport turbokit. Var en artig bil som gikk ganske godt :)
Air-fuel-ratio, blandingsforholdet.
Da blir det å kjøpe ett datasprut og få det montert og mappet.
Kult.
Her ett eks. på hvor totalt unødvendig en ettermarked innsugsmanifold og 3" gasspjeld er:

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/312.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/313.jpg

sonniir
18/09/17, 22:25
Air-fuel-ratio, blandingsforholdet.
Da blir det å kjøpe ett datasprut og få det montert og mappet.
Kult.
Her ett eks. på hvor totalt unødvendig en ettermarked innsugsmanifold og 3" gasspjeld er:

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/312.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/313.jpg

Åkei :) så jeg er nødt til å ha datasprut på oppsettet mitt?

Batland
19/09/17, 09:41
Åkei :) så jeg er nødt til å ha datasprut på oppsettet mitt?
En motor bryr seg kun om AFR og tenningstidspunkt. Når du sier at forgasserturbo er uaktuelt og "Dette med motorstyring må jeg nok ha hjelp til", så ser jeg ikke andre alternativet til å få ett godt resultat enn datasprut.

sonniir
19/09/17, 21:48
En motor bryr seg kun om AFR og tenningstidspunkt. Når du sier at forgasserturbo er uaktuelt og "Dette med motorstyring må jeg nok ha hjelp til", så ser jeg ikke andre alternativet til å få ett godt resultat enn datasprut.

Holder ikke LH 2.4 nettet?
Vil ikke bygge forgasserturbo når bilen er godkjent med FK. Vil gjerne lære så da må jeg ha hjelp til å skjønne det.
Greit å vite om jeg MÅ ha datasprut eller om LH 2.4 nettet klarer seg. :)

Batland
20/09/17, 10:20
Som sagt, motoren bryr seg bare om AFR og tenningstidspunkt. Hvis du klarer å få tak i chip som gjør at motoren får det den trenger så er problemet løst. Utfordringen er at de fleste chip gir mer problemer enn de løser.

Flissundet motorservice påstår at de livemapper og kan lage chip som gir motoren det motoren trenger. Kan være verd å sjekke ut.

http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=100314

http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=75922&g0=21714&g1=22665&pg=22666

sonniir
21/09/17, 19:42
Som sagt, motoren bryr seg bare om AFR og tenningstidspunkt. Hvis du klarer å få tak i chip som gjør at motoren får det den trenger så er problemet løst. Utfordringen er at de fleste chip gir mer problemer enn de løser.

Flissundet motorservice påstår at de livemapper og kan lage chip som gir motoren det motoren trenger. Kan være verd å sjekke ut.

http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=100314

http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=75922&g0=21714&g1=22665&pg=22666
Åkei. Då blir det sikkert DTA s40

Batland
28/09/17, 16:08
Åkei. Då blir det sikkert DTA s40

Bare sprutet er stabilt, pålitelig og driftsikkert så spiller ikke alder og navn noen rolle. DTA S40 er ett godt eksempel.

sonniir
31/03/18, 11:00
Da har det skjedd litt siden sist.
Har nå kjøpt inn noen deler.

Turbonetics e50
Toppmontert turbo grenrør
Plenum innsug med 3" spjeld
Dyser 760 ccm
Modelltilpasset alu intercooler.

Er det nødvendig med alu radiator?
Hvor kjøper dere alu catchtanker?
Noen som har datasprut liggende? Dta eller electromotive.

sonniir
31/03/18, 19:38
Ble faktisk datasprut i dag også :D DTA s60pro :) god påske

Batland
31/03/18, 20:47
Grattis. :)
Forutsatt at du har noen GODE höyohmdyser så har du ett bra oppsett nå :). God påske.
En stor og GOD helalu intercooler er ett must. Bare kjenn på röret mellom turbo og intercooler etter ett seriöst 4. gears pull med 1,0 + BAR ladetrykk. En intercooler har noen få brökdeler av ett sekund å kjöle ladeluften fra noe mellom 100 og 200 grader C og ned til forhåpentligvis 30 grader C. Jeg anbefaler derfor alltid at alle vurderer å kjöpe den beste og störste intercooleren de bare kan få plass til i bilen, men uten å overdrive tykkelsen.

Radiatoren derimot trenger ikke å väre helalu. og de beste radiatorene har ofte tanker av plast. Hvis du får temperaturproblemer ved hard bruk så må du oppgradere ganske betydelig fra originialt, spesielt hvis du har höyt kompresjonsforhold og kjörer pumpebensin. Husk å bruke Volvo original vfte, gjerne med en seriös voltage booster.

sonniir
23/10/18, 22:24
Har skjedd litt siden sist. Handla diverse småting som bur, fuelrail, kamdrev, wg, dumpventil ????
Har tatt opp motoren nå. Er det nødvendig med ARP bolter til råder og topp med mitt oppsett?

Batland
24/10/18, 05:07
Har skjedd litt siden sist. Handla diverse småting som bur, fuelrail, kamdrev, wg, dumpventil ????
Har tatt opp motoren nå. Er det nødvendig med ARP bolter til råder og topp med mitt oppsett?

Definitivt ikke.

sonniir
25/10/18, 22:24
Men er å anbefalle eller? :)

Batland
26/10/18, 15:14
Det vil nok variere med hvem du spör. Jeg mener at du heller bör kjöre originale rådeboler og B21 topplokksbolter m/ brikker og heller bruke ARP (og grenrör-) delen av budsjettet på noe annet som f.eks stempeldreiing og större ventiler.

HansOla
26/10/18, 15:53
Om du har tenkt 300hk på motor eller på hjul spiller forsåvidt ikke så stor rolle, originale råder, rådebolter, veivlagerbolter og topplokksbolter holder i massevis

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

sonniir
06/11/18, 14:12
Takk for svar. Kan jeg bruke opp igjen de originale boltene eller kjøpe nye?
Hva med oljepumpe? Bruke den originale eller kjøpe høykapasitet?

sonniir
02/04/19, 18:37
Hei. Når jeg kommer til girkasse så ønsker jeg meg sellhom dogboks. Er dette noe å satse på? Eller holder det ikke?

Batland
03/04/19, 15:49
Hvorfor önsker du deg dogbox med rettskårne drev? Har du kjört en bil med dette?

sonniir
03/04/19, 15:55
Hvorfor önsker du deg dogbox med rettskårne drev? Har du kjört en bil med dette?

Ja, har kjørt Volvo før med dette. Men da på sugemotor. Usikker om hvordan dette blir med turbo å litt hk.
Lyden er nok halve morroa og morsomheten med giringen.

Batland
04/04/19, 16:21
Akkurat. :)
Vel, det ser iallefall lovende ut.:) http://sellholm.se/produkter/transmissionv%C3%A4xell%C3%A5dor

Batland
11/04/19, 13:44
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=144422657