PDA

Vis full versjon : Vibrasjon på tomgang og en klirrelyd fra AC-pumpe(?) - '07 S60 2,4D (163hk) [LØST]



volvoRsport
10/09/17, 11:48
Som emnetittel sier så har det kommet en vibrasjon på tomgang som overføres til hele bilen, kan også høre en slags klirrelyd som jeg tror kommer fra AC-pumpa. Kan høre lyden godt når man setter seg ned ved høyre hjulhus.
Noen som vet hva det kan være? Bilen er en '07 S60 2,4D 163hk.

cortinaterje
10/09/17, 11:58
Verdt å sjekke frihjulet på dynamoen

volvoRsport
10/09/17, 12:57
Verdt å sjekke frihjulet på dynamoen

Vil et defekt frihjul/vibrerende reim gi såpass med vibrasjon at det forplanter seg til resten av motoren/bilen?

cortinaterje
10/09/17, 13:12
Vil et defekt frihjul/vibrerende reim gi såpass med vibrasjon at det forplanter seg til resten av motoren/bilen?

For meg så var det en irriterende klirre lyd på tomgang. Forsvant med en gang jeg økte tomgangsturtallet bittelitt ved å legge foten lett på gasspedalen. Jeg kunne også skru av og på lyden ved å spraye remspray på reima. Så lenge jeg sprayet var lyden vekk, men med en gang jeg slapp knappen på sprayboksen kom lyden tilbake. (Ble litt ivrig her og det var noe griseri å fjerne etterpå)
Dette er en god stund siden nå, husker ingen vibrasjon.

jerognal
10/09/17, 16:58
Strammehjul/løpehjul til reima ryker oftest! Løs av reimen og kjenn/snurr på alle hjula.... Kjenner du noe eller hører rumling er det kaputt!

gaupe
11/09/17, 10:11
Vil et defekt frihjul/vibrerende reim gi såpass med vibrasjon at det forplanter seg til resten av motoren/bilen?

Det kan det. Det er veldig enkelt å sjekke, ta av dekselet, så ser du om reima står og slår ved tomgang, den skal vere heilt roleg.

Vibrasjonar i multireima kan gi utslag i at det tek til å lage lyd andre plassar også. Om dette frihjulet er gåent, vil det gi stor belastning på resten av alle lager som er drivne av reima, derfor må dette takast så fort som råd.

volvoRsport
11/09/17, 10:19
Det kan det. Det er veldig enkelt å sjekke, ta av dekselet, så ser du om reima står og slår ved tomgang, den skal vere heilt roleg.

Vibrasjonar i multireima kan gi utslag i at det tek til å lage lyd andre plassar også. Om dette frihjulet er gåent, vil det gi stor belastning på resten av alle lager som er drivne av reima, derfor må dette takast så fort som råd.

Jeg har kikket inn på siden av dekslet, og det er helt klart litt vibrasjon i reima.

gaupe
11/09/17, 10:51
Jeg har kikket inn på siden av dekslet, og det er helt klart litt vibrasjon i reima.

1000lapp hos Volvo, verktøysettet får du på Biltema, berre å bytte. Du får frihjula billigare andre plassar, rundt 500 frå Autodeler, frå orginalprodusenten.

Evert
11/09/17, 22:22
Tar et minutt å ta av reima og på igjen for å teste vibr

Starte motoren uten reim

volvoRsport
25/09/17, 10:21
Det var frihjulet som var synderen.

Torsen67
26/09/17, 08:06
Er det så lett å ta av reima? Er det ikke litt knotete å komme til strammehjulet?

jerognal
26/09/17, 09:37
Brukte sånn uttrekkbar hjulmutterarm sist. Med rette pipen på. Husker ikke dim. Vri av presset på strammehjulet. Løft av reimen. Vanlig skralle med rette forlenger vil og funke vil jeg tro.

cortinaterje
26/09/17, 09:56
Er det så lett å ta av reima? Er det ikke litt knotete å komme til strammehjulet?

Her er mitt hokuspokus for å avlaste reimstrammeren:
6654

Flatklemt firkantrør, fastnøkkel og torx60. pluss en pinne å putte i avlastningshullet i strammeren

gaupe
26/09/17, 19:24
Trur det omtrent var same oppskrifta eg endte opp med her sist, litt knot er det, fordi det er trangt mot innerskjerm, men det går.