PDA

Vis full versjon : D5 koksing rundt diesel injector



cortinaterje
30/08/17, 21:42
Har en 2002 V70 D5 der det har begynt å "kokse" rundt en av dieseldysene, den som sitter nærmest dieselpumpa. Er nesten helt hardt som glasur ved kald motor og mykt og seigt som karamell når motoren er varm. Skrapte ut en liten "tyggisklump" når motoren var varm og når den er kjølt ned blir den helt hard og porøs. (nesten som marengs) Lukter som den gørra som jeg skraper ut av innsuget med jevne mellomrom. Får også assisasjoner tilbake til den gang jeg hadde parafinfyring med vekebrenner. Kan minne litt om koksen jeg skrapte ut derfra ved rengjøring.

Noen som har noe peiling på hva som foregår?

Det lukter ikke diesel.
Alt høres normal ut
Motoren går like bra som før og starter som før
Ingen nødmodus.
Oppdaget dette tilfeldig da jeg ville sjekke kontakten på kamsensor som sitter like ved denne dysa. Bilen gir kode ECM3000 av og til.

Holder litt ekstra øye med dette om dagen, og må nok få tatt en sjekk på det, men artig å vite om noen vet noe om dette.

Takker for svar.

Nero
30/08/17, 22:05
Dysa sitter nok ikke riktig lenger, slapp spennbøyle, løse skruer eller dårlig pakning.
Ikke helt unormalt at det skjer har jeg blitt fortalt. Vil som oftest gi en litt rar lyd...

jerognal
31/08/17, 07:42
Når vår 2003 måtte ha nye dyser freste verkstedet opp alle setene nettopp for at det skulle bli skikkelig tett. Samt nye pakninger. Tror nok du har en liten lekk der.....

Torsen67
31/08/17, 14:22
Er ikke så vanskelig å reparere dette selv vil jeg tro. Kjøp ny bøyle med skruer og kobberpakning. Jeg har tatt ut dysene mine flere ganger. Løsnet lett med ett lite kakk.
Rengjør og monter på nytt. Men husk å stramme til dyserøret med riktig moment. Hvis ikke er det lett å få diesellekkasje.

cortinaterje
10/09/17, 11:11
Ikke så lett å få løs, selv etter en natt i "injectør løser" bad. Noen som vet noe lurt triks ☺annet enn verkstedtrikset. Er det verdt å prøve en kjapp start med dysa i slakke bolter?

Gikk over de andre dyseboltene med momentnøkkel. Fant tre løse bolter.

konso
10/09/17, 11:31
Jeg måtte tæsje ut dysa mi. Den satt som bare det. Men brukte mye rustløser og en rørtang å vridde den litt frem og tilbake, på delen der dyserøret kobles til. Brukte mange timer men kom til slutt.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

locked
12/09/17, 11:39
Det sitte vel ei koparpakning i bunn av injektoren, eller i alle fall ei eller anna form for tetting. Åpenbart liten forbrenningslekkasje. Den treng ikkje vere stor, det bygge seg opp over lang tid.

Må nok ut med injektor og skifte tetning om det er mulig.

MadAss
12/09/17, 20:42
Husk å skifte spennbøyle samtidig! Volvo har ein sats med ein spennbøyle, ein koparring og to nye skruar.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk