PDA

Vis full versjon : Kun 10A lader levert med V90T8?



lyskespark
27/08/17, 17:10
Er det virkelig meningen at T8'ene leveres med 10A lader? Var helt sikker på jeg skulle få med 16A. Tar jo laaaaang tid å lade [emoji24] http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/679.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/680.jpg

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

stv4ever
27/08/17, 19:03
Er det virkelig meningen at T8'ene leveres med 10A lader? Var helt sikker på jeg skulle få med 16A. Tar jo laaaaang tid å lade [emoji24] http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/679.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/680.jpg

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Mener å ha lest at det i Norge ikke er tillat å lade med mere enn 10A fra en schuko-kontakt (ordinær stikkontakt). Trolig grunnen for at Volvo leverer maks 10 A mode 2-lader. Jeg for min del har derfor en fastmontert ladestasjon hjemme med fast type 2 kontakt for å kunne lade med høyere effekt i mode 3. Så bruker jeg medfølgende ladekabel med kladd kun til å lade andre steder rundt om hvor det finnes ordinære stikk.


Sent from my iPad using Tapatalk

Rcar
27/08/17, 19:52
Mener å ha lest at det i Norge ikke er tillat å lade med mere enn 10A fra en schuko-kontakt (ordinær stikkontakt). Trolig grunnen for at Volvo leverer maks 10 A mode 2-lader. Jeg for min del har derfor en fastmontert ladestasjon hjemme med fast type 2 kontakt for å kunne lade med høyere effekt i mode 3. Så bruker jeg medfølgende ladekabel med kladd kun til å lade andre steder rundt om hvor det finnes ordinære stikk.


Sent from my iPad using Tapatalk

Hva Ampere kan man da lade Volvoen med ?

Rcar

Rcar
27/08/17, 20:01
Ser jo man også får kjøpt denne.....

https://www.elintacharge.com/en/charging-cables/iec62196-type2-to-schuko-with-controlbox-16a

Rcar

stv4ever
27/08/17, 20:05
Hva Ampere kan man da lade Volvoen med ?

Rcar

Usikker på maks, jeg kjører 16A i mode 3. Har man en større lader vil ladestrømmen uansett bli automatisk regulert, siden man i mode 3 har kommunikasjon mellom bil og lader som optimaliserer ladingen. Men maks ladestrøm vet jeg altså ikke hva bilen tillater.

Det har vist seg å være betydelig forskjell i ladetid mellom mode 2 (medfølgende 10A ladeledning) og mode 3 (fastmontert hjemmeladestasjon 16A).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rcar
27/08/17, 20:08
Usikker på maks, jeg kjører 16A i mode 3. Har man en større lader vil ladestrømmen uansett bli automatisk regulert, siden man i mode 3 har kommunikasjon mellom bil og lader som optimaliserer ladingen. Men maks ladestrøm vet jeg altså ikke hva bilen tillater.

Det har vist seg å være betydelig forskjell i ladetid mellom mode 2 (medfølgende 10A ladeledning) og mode 3 (fastmontert hjemmeladestasjon 16A).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva snakker vi om (i tid) med mode 3 fastmontert da ?

Rcar

stv4ever
27/08/17, 20:12
Ser jo man også får kjøpt denne.....

https://www.elintacharge.com/en/charging-cables/iec62196-type2-to-schuko-with-controlbox-16a

Rcar

Det er ikke tillatt å ha en stikkontakt (schuko) på mer enn 10A som skal benyttes for lading av elbil. Dette kravet gjelder for elinstallasjonen, ikke til utstyret som tilkobles. Så der finnes mye i handel som kan brukes, men som NEK400 (el-installasjonsnormen) ikke støtter.

Og så er det jo unektelig bedre å ha en ryddig fastmontert løsning fremfor å ha denne ladeledningen med kladd slengende rundt. Tror ikke den varer lenge om den blir i daglig bruk.


Sent from my iPad using Tapatalk

lyskespark
28/08/17, 09:06
Ja, det stemmer jo det, ifbm NEK400 og ting som blir regnet som fast installasjon. Det ble jo f.eks ikke lov med mer enn 1999W varmtvannsberedere i stikkontakt ifbm den regelendringen.

Det er vel egne kapitler i NEK400 for elbillading, så jeg skjønner jo Volvo. Det er jo rriterende å vente 4.5t på å få ladet det beskjedene batteriet, men man får enten suck-it-up eller være villig til å betale for ladestasjon og montering.

Holern
28/08/17, 09:37
Ja, det stemmer jo det, ifbm NEK400 og ting som blir regnet som fast installasjon. Det ble jo f.eks ikke lov med mer enn 1999W varmtvannsberedere i stikkontakt ifbm den regelendringen.

Det er vel egne kapitler i NEK400 for elbillading, så jeg skjønner jo Volvo. Det er jo rriterende å vente 4.5t på å få ladet det beskjedene batteriet, men man får enten suck-it-up eller være villig til å betale for ladestasjon og montering.

Får basere deg på nattlading, eller jobblading da....
Bilen lader seg vel under kjøring også, så da burde det vel rekke....kanskje?

Blir (T8-)bilene levert med kun Schuko-ladekabel?

lyskespark
28/08/17, 10:39
Blir (T8-)bilene levert med kun Schuko-ladekabel?

Jeg fikk hvertfall bare med den ene med Schuko-kabel. De på jobben som har kjøpt audi-hybrider fikk jo med to forskjellige typer kabler og adaptere i en kasse.

Bilen lader seg under kjøring ja, enten vi regerenering, eller også vi generatoren om du velger "Charge". Det blir jo et voldsomt bensinforbruk om man velger "Charge", men greit å ha litt guffe i batteriet om man skulle trenge gjøre en trygg forbikjøring :-D

palengh
29/08/17, 15:52
Blir (T8-)bilene levert med kun Schuko-ladekabel?

Jeg kan bekrefte at min XC60 T8 kun ble levert med en 10Ah schuko-lader.

Tar tid å lade på den måten, ja. 2:30 fra 15 km rekkevidde til fulladet da vi kom på jobb i dag.


XC60 R Design T8
Kråkerøy

lyskespark
29/08/17, 16:33
What? Hvorfor fikk jeg 10A bare a? Er det ikke samme systemet på bilene? Skal hvertvfall lades i samme land.

Noen andre med V90T8 som har fått 10A lader?

stv4ever
29/08/17, 16:35
Noen andre med V90T8 som har fått 10A lader?

Ja, 10A. På V90T8.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Daniel V
29/08/17, 18:04
10a er jo helt vanlig på alle ladere som er beregnet på hjemmebruk :)

MrX
29/08/17, 19:26
Ladekabelen med schuko er mere å regne som en nødlader. Det er ikke smart å drive regelmessig lading via det. Kost på dere en skikkelig ladestasjon. Mode 3 type 2 lader er egentlig eneste brukbare løsning.

Å drive å bestille kabler som tillater 16a lading via schuko er direkte brannfarlig.

Noen krav til modus 1 og 2 ladepunktet:
10a merkestrøm på vern
Max 90% belastning
Jordfeilvern type 2
Krok eller hylle for å avlaste kontakt
Ingen andre laster på kursen
Bør være overspenningsvern.

Om ikke forhandler har anbefalt en skikkelig ladestasjon har de ikke gjort en god nok jobb.

palengh
29/08/17, 19:37
What? Hvorfor fikk jeg 10A bare a? Er det ikke samme systemet på bilene? Skal hvertvfall lades i samme land.

Noen andre med V90T8 som har fått 10A lader?

Min feil: det er 10 Ah her. http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/729.jpg


XC60 R Design T8
Kråkerøy

lyskespark
29/08/17, 21:01
Å drive å bestille kabler som tillater 16a lading via schuko er direkte brannfarlig.
...
Om ikke forhandler har anbefalt en skikkelig ladestasjon har de ikke gjort en god nok jobb.

Jeg ser det litt annerledes; Det er Volvo sitt problem om de leverer en lader som ikke tåler bruk slik de selv foreskriver.
Jeg har tilbrakt fryktelig mange år i eldre hus med gammelt elektrisk anlegg, gamle tørketromler, gamle varmtvannsberedere, ræva elektrikerarbeid, 13A på 1.5 mm^2 kabler, skranglete trafo, overledning i kabeltv-anlegget osv, osv. Det har vel vært ca. 1000 ganger risko farlig for helse og gård enn å bruke en moderne lader på foreskrevet anlegg og bruksmåte.

Jeg legger jo ikke opp ekstra kurs for gi strøm til portåpner og 60W lys i garasjen. Kall meg crazy og uvøren :-)

Daniel V
29/08/17, 21:08
Vi har en Leaf vi har ladet med Schukokontakten hjemme hele tiden, på 10a dedikert ladekurs. Ingen problemer overhodet, og 99% av ladbare biler hadde ikke blitt levert med 10a schukolader dersom dette var superfarlig. Henger man opp laderen sånn man skal, og bruker riktig kurs går dette helt fint. :) Naboen låner et stikk av oss til å lade Outlander hybriden sin som også har 10a Schuko, og det går så fint atte. :)

Texascom
30/08/17, 11:33
Jeg har 16A lang ledning, men lader over natt og bruker som regel å sette den på 6 eller 8A.

Holern
30/08/17, 11:39
Noen som har kjøpt type 2 (32A) ladekabel, og vet hvor lang tid man trenger for å lade maks?
Du får type 2 kabel på nett til mellom 1500 og 2000 kr.

MrX
30/08/17, 16:13
Litt tåpelig å risikere bilen, huset og livet siden man ikke gidder bruke noen usle lapper på en skikkelig ladeløsning.
Schulko er ikke en god løsning på en så kontinuerlig last som en lader er. Spesielt uheldig når man vet hvor mange som lader på natten.

Hold dere hvertfall unna 16A ladere.

Ellers kan det være greit å holde seg til NEK. det er ikke så dyrt å gjøre dette trygt.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

palengh
30/08/17, 16:18
Noen som har kjøpt type 2 (32A) ladekabel, og vet hvor lang tid man trenger for å lade maks?

Dette er spennende, fordi jeg er også i stuss over om T8 kan lade på 3-fas, for som jeg forstår så er den kun "rigget" for 1-fas-lading, og det har etter det jeg skjønner dårligere effekt enn 3-fas-lading.

Det store spørsmålet blir om vi får noe ekstra effekt av å lade med annet enn schuko som følger bilen...?

Er det noen Volvo-spesialister som vet mer om dette?

XC60 R Design T8
Kråkerøy

Holern
30/08/17, 22:02
Dette er spennende, fordi jeg er også i stuss over om T8 kan lade på 3-fas, for som jeg forstår så er den kun "rigget" for 1-fas-lading, og det har etter det jeg skjønner dårligere effekt enn 3-fas-lading.

Det store spørsmålet blir om vi får noe ekstra effekt av å lade med annet enn schuko som følger bilen...?

Er det noen Volvo-spesialister som vet mer om dette?

XC60 R Design T8
Kråkerøy

Tviler på at du får noe ekstra effekt ved å lade på annen måte enn den medfølgende en-fasladekabelen. Batteriet har sin effekt, og det er nok bare tiden det tar å lade batteriene som er forskjellig.

Her er en kabel som passer til XC90, så jeg antar at den vil passe til XC60 og V90 også. Så om du har tilgang til type 2 lader vil det nok gå hurtgere enn med originalladekabelen.


https://www.elbilgrossisten.no/collections/type-2-til-type-2/products/itt-cannon-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-1-fas

lyskespark
30/08/17, 22:46
Litt tåpelig å risikere bilen, huset og livet siden man ikke gidder bruke noen usle lapper på en skikkelig ladeløsning.


Volvo sitt problem. Ikke mitt.

Hva sier man om sinnsyke folk som parkerer et 100kwh li-ion batteri i garasjen. Det er en adskillig mye mer potent risiko enn laderen og el-anlegget.

Men sånn sidenote: En skikkelig ladeløsning vil veldig snart trenge en integrasjon mot strømpriser og mulighet til å fordele effektbruk mellom andre laster (varmtvannsberereder, varmekabler, komfyr etc) for å la brukerene lade med billigst strøm og unngå høye effektuttak. Derfor gidder jeg ikke engang vurder ladestasjon før jeg finner en som er forbered for flere standarder for styring.

Runet
30/08/17, 22:47
Det er software i bilen som styrer ladinga. Noe annet ville være galskap.
Software i bilen vil begrense det den får inn til det batteriet i bilen kan tåle.
Mao, så nytter det ikke med 16 eller 32 amp kabel eller lader hvis batteriet ikke tåler mer enn 10amp.
Det nytter heller ikke med en 32 amp eller 16 amp kabel hvis det som gir strøm (for eksempel schuko i husveggen eller annet) ikke gir mer enn 10 amp. Da får du ikke mer enn 10 amp.

På min Kia soul EL følger det med 10 amp med kump som på Volvoen. Kia tar 10-12 timer fra 0 til full, men det er stort batteri sammenlignet med T8.
Jeg har montert Ecolite lader som gir 16 amp til Kiaen med kabel type 2 til 1 (kia bruker type 1) som da fyller batteriet på 6-8 timer i stedet . Ecolite kan også gi 32 amp hvis strømkursen dit gir det, men det har jeg altså ikke funnet verdt å installere enda. Men om jeg gjør det, så er Ecolite klar for det.
Til denne Ecoliten kjøper jeg nå bare en 32 amp kabel type 2 til 2 som gjør at jeg jeg kan lade volvoen kjappere enn med 10amp som medfølger. Volvoen vil da få 16amp siden strømkursen min ikke kan gi mer.
Grunnen til at jeg kjøper en 32amp kabel, er ganske enkelt at jeg skal slippe å kjøpe ny kabel hvis jeg en dag oppgraderer strømkursen som forsyner laderen min. Da kan for eksempel broderen lade sin stygge tesla rimelig kjapt på 32 amp når han dukker opp.
Jeg er ikke tekniker, men hvis volvo ikke lar software i bilen lade mer enn 10amp, så er det rævva greier og en trist sak. Det nekter jeg å tro.

lyskespark
30/08/17, 23:52
Jeg er ikke tekniker, men hvis volvo ikke lar software i bilen lade mer enn 10amp, så er det rævva greier og en trist sak. Det nekter jeg å tro.

For V90 sier manualen 6-16A.

palengh
31/08/17, 13:10
For V90 sier manualen 6-16A.

16A via medfølgende schuko? Der er det vel maks 10A i Norge. Kan det være at det er maksimalt 16A med schuko også i andre markeder?

Hva er maks ladehastighet for bilen?

Her fra manualen på XC60T8

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/757.jpg

Er det noen som vet om 16A-grensa gjelder ved annen lademetode, eks. om ladepunktet kan levere 32A?

XC60 R Design T8
Kråkerøy

palengh
31/08/17, 16:14
.... Derfor gidder jeg ikke engang vurder ladestasjon før jeg finner en som er forbered for flere standarder for styring.
Kan du utdype dette litt?
Hva slags styring ser du etter?
-Skjønner det gjelder for å styre når på døgnet du skal lade, men på Volvoen min setter jeg jo det i VOC -appen.

Hva annet venter du på?


XC60 R Design T8
Kråkerøy

mrstfu
31/08/17, 17:17
Jeg ser det litt annerledes; Det er Volvo sitt problem om de leverer en lader som ikke tåler bruk slik de selv foreskriver.
Jeg har tilbrakt fryktelig mange år i eldre hus med gammelt elektrisk anlegg, gamle tørketromler, gamle varmtvannsberedere, ræva elektrikerarbeid, 13A på 1.5 mm^2 kabler, skranglete trafo, overledning i kabeltv-anlegget osv, osv. Det har vel vært ca. 1000 ganger risko farlig for helse og gård enn å bruke en moderne lader på foreskrevet anlegg og bruksmåte.

Jeg legger jo ikke opp ekstra kurs for gi strøm til portåpner og 60W lys i garasjen. Kall meg crazy og uvøren :-)

Som det nevnes over her er ikke Schuko-kontaktene dimensjonert for en så langvarig kontinuerlig last som elbillading er. Kontaktflatene er skremmende små, en teknisk rundstiftkontakt er mye bedre og har mye større kontaktflate. Dette taes veldig alvorlig av de som utarbeider elektronormer, blant annet er maks tillat last på Schuko ved varmtvannsberedere redusert ned til 1499W - kontinuerlig last fører til varmegang og skremmende mange branntilløp.


Volvo sitt problem. Ikke mitt.

Hva sier man om sinnsyke folk som parkerer et 100kwh li-ion batteri i garasjen. Det er en adskillig mye mer potent risiko enn laderen og el-anlegget.

Men sånn sidenote: En skikkelig ladeløsning vil veldig snart trenge en integrasjon mot strømpriser og mulighet til å fordele effektbruk mellom andre laster (varmtvannsberereder, varmekabler, komfyr etc) for å la brukerene lade med billigst strøm og unngå høye effektuttak. Derfor gidder jeg ikke engang vurder ladestasjon før jeg finner en som er forbered for flere standarder for styring.

Det er ikke ditt problem om bilen, garasjen og huset brenner ned?

Det finnes flere leverandører, blant annet Schneider, som har flåtestyring av elbilladere, eksempelvis i fellesgarasjer. Her kan det lades etter flere profiler, som ladenivå, hvor mye den enkelte kjører i måneden, osv, alt for ikke å overbelaste nettet, og samtidig gi folk så mye lading som mulig. Dette fungerer ikke med alle andre apparater du har i huset, reduserer du spenninga til TVen slår TVen seg av, og sannsynligvis dævver - samme gjelder flere andre laster, ting må være på eller av, og da er det du som forbruker som må slå ting av eller på.

lyskespark
31/08/17, 17:27
Kan du utdype dette litt?
Hva slags styring ser du etter?
-Skjønner det gjelder for å styre når på døgnet du skal lade, men på Volvoen min setter jeg jo det i VOC -appen.

Hva annet venter du på?

Kråkerøy

Med innføring av automatisk timesmålere, vil du få andre elementer på strømregningen enn de du har hatt hittil. F.eks må du ikke betale bare for strøm og fast nettleie, men også et ledd for effekt. Altså den eller de timene du har brukt mest strøm. Dette leddet kan utgjøre mange tusen i året.

Det jeg ønsker er kommunikasjon mellom de mest strømkrevende installasjonene som hjelper meg å redusere disse toppene. Det hjelper ikke si at man skal kjøre billading, vaskemaskin, tørketrommel og varmtvannsberereder på natta. Da får man jo bare toppen der i steden. Dessuten vil endret strømbruksmønster gjøre slutt på at det er mye billigere å bruke selve strømmen på natta.

Så da ønsker jeg kobling mot priser og avtaler slik at et system kan finne ut hvordan jeg billigst kan bruke strøm i løpet av dagen/uka/året. Og så blir det ennå mer komplisert når powerwall (stort batteri i huset) kommer, og man kan velge å bruke denne til å flate ut effekttoppene og fylle dette batteriet når det lønner seg mest.

Så inntil jeg finner noe skikkelig opplegg for dette, blir det ikke noe av å bruke 6-10k på en ladeboks som gjør akkurat samme jobb som laderen som fulgte bilen + VOC.

lyskespark
31/08/17, 18:25
kontinuerlig last fører til varmegang og skremmende mange branntilløp.

Har du forslag til hvor jeg kan lete for å finne statistikk på dette? Jeg hadde inntrykk av at branntilløp i stort grad skyldtes lysbuer og feil installasjon. Men det er jo lenge siden jeg jobbet med slikt.

To ganger har jeg hatt branntilløp. Begge gangen etter slurvete elektrikerarbeid i sikringsskapet. Er det så himla vrient å dra til terminalene lissom?



Det er ikke ditt problem om bilen, garasjen og huset brenner ned?

Mitt problem er å kjøpe godkjente apparater og utstyr, bruke de på foreskrevet måte og passe på å få el-anlegget mitt inspisert i ny og ne. Om jeg skal sitte å overprøve produktsikkerhetsgodkjenningen til alle elprodukter jeg eide, hadde det ikke blitt mye tid igjen på å henge på VCCN :-)





reduserer du spenninga til TVen slår TVen seg av, og sannsynligvis dævver - samme gjelder flere andre laster, ting må være på eller av, og da er det du som forbruker som må slå ting av eller på.

Ut over dimmere til lamper, finnes det da ingen styringsystemer som reduserer spenningen?De styres ved å enten manipulere start og stopp av apparatet, eller ved å skru av og på strømmen i passe tempo.

Man finner varmtvannsbereder, vaskemaskiner, tørketromler, varmekabelkontrollenheter etc som lar seg styre, men det var det å finne en standard og styresystem til å koordinerer den tunge strømbruken da. Og ser jeg ingen grunn til å kjøpe ladestasjon til 10k inkl montering. Da velger jeg heller "Charge" i bilen og bruker pengene på 700 liter bensin :-)

mrstfu
31/08/17, 19:53
Har du forslag til hvor jeg kan lete for å finne statistikk på dette? Jeg hadde inntrykk av at branntilløp i stort grad skyldtes lysbuer og feil installasjon. Men det er jo lenge siden jeg jobbet med slikt.

To ganger har jeg hatt branntilløp. Begge gangen etter slurvete elektrikerarbeid i sikringsskapet. Er det så himla vrient å dra til terminalene lissom?

Varmegang blir fort til lysbue. En Schukostikkontakt består av to klemmer i spenn, som klemmer inntil pinnene på støpselet. Går det mye strøm gjennom disse over tid blir det varmegang, spennet blir slappere, mer varmegang, og til slutt får man lysbue. Ved siden av en ren kortslutning er det varmegang som fører til mesteparten av lysbuene man ser, ved at ledertverrsnittet av en eller annen grunn minskes og blir for lite i forhold til strømmengden som skal gjennom.

Mitt problem er å kjøpe godkjente apparater og utstyr, bruke de på foreskrevet måte og passe på å få el-anlegget mitt inspisert i ny og ne. Om jeg skal sitte å overprøve produktsikkerhetsgodkjenningen til alle elprodukter jeg eide, hadde det ikke blitt mye tid igjen på å henge på VCCN :-)


Ingen ber deg overprøve noe, men å ta brannsikkerheten på alvor. Volvo leverer en lader slik at du skal kunne bruke bilen din - DSB og relevante sammfunnssikkerhetsorganer anbefaler på det sterkeste at du installerer ladestasjon, med dedikert kurs og en spesiell jordfeilbryter som er laget for å tåle DC ladespenninger, noe som har en tendens til å kødde med normale jordfeilbrytere. Volvo har levert noe som fungerer, men det finnes produkter som anbefales og fungerer så himla mye bedre.

Hva andre gjør er da ganske irrelevant for din boligs brannsikkerhet. En hvilken som helst elektriker som har vært innom nyere elektroteknikk vil kunne fortelle deg at å lade fra Schuko er en dårlig løsning. Godkjent, men dårlig.

Ut over dimmere til lamper, finnes det da ingen styringsystemer som reduserer spenningen?De styres ved å enten manipulere start og stopp av apparatet, eller ved å skru av og på strømmen i passe tempo.

Det var et eksempel på en av få ladereguleringsmetoder, ingen av de fungerer på apparatene vi hat hjemme, unntatt batteribaserte apparater med dedikert lader.


Man finner varmtvannsbereder, vaskemaskiner, tørketromler, varmekabelkontrollenheter etc som lar seg styre, men det var det å finne en standard og styresystem til å koordinerer den tunge strømbruken da. Og ser jeg ingen grunn til å kjøpe ladestasjon til 10k inkl montering. Da velger jeg heller "Charge" i bilen og bruker pengene på 700 liter bensin :-)

Som elektriker vil jeg da be deg om ikke å lade i det hele tatt, og heller kjøre rent på bensin. Jeg skriver ikke noe av dette for å være svær i kjeften eller skryte av kunnskap, men jeg ser daglig eksempler på hva som skjer ved bruk av Schuko til kontinuerlige, høye laster. Det er drit skummelt, spesielt mtp at det begynner å bli tett med elbiler i tettbygde strøk. Greit nok, din hybrid er ikke like krevende for nettet eller stikkontakta di, men det er fremdeles en stor belastning.

Ansvaret for korrekt bruk ligger hos brukeren, og de nye AMS-målerene er et eksempel på incentiver som skal få de jevne bruker til å tenke litt mer over når og hvordan de bruker apparatene sine, eksempelvis ved tidssonestyrt kostnad per kWh.

Som sagt, ikke noe av dette er ment som frekkheter, men om det er en stund siden du var i bransjen vil jeg anbefale deg å søke kunnskap hos de som er i bransjen.

HansOla
31/08/17, 20:09
Støtter Mrstfu her, det er en grunn for at schukolader ikke skal belastes med mer enn 10a kontinuerlig. Er sjøl elektriker og har sett mange brente stikk for vvb og andre høye kontinuerlige laster.

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

stv4ever
31/08/17, 20:32
Jeg slenger meg med og støtter anbefalingen om å lade med fastmontert ladestasjon (mode 3). Ikke bare for sikkerheten, men for at det er enkelt, ryddig, varig og så får man ladet opp på drøyt to timer (16A, T8).

Til info har jeg følgende hjemme:
- Dedikert kurs fra sikr.skap til ladestasjon
- Jordfeilbryter type B
- 16A 3,6kW lader
- fastmontert ladekabel som enkelt og ryddig henges opp etter bruk.
- Mode 2-kabelen ligger i bagasjen og brukes andre steder enn hjemme.

Passer fint til elbiler og hybrider med små/mellomstore batteripakker. Perfekt til T8.


Sent from my iPhone using Tapatalk

lyskespark
31/08/17, 21:01
Som elektriker vil jeg da be deg om ikke å lade i det hele tatt, og heller kjøre rent på bensin. Jeg skriver ikke noe av dette for å være svær i kjeften eller skryte av kunnskap, men jeg ser daglig eksempler på hva som skjer ved bruk av Schuko til kontinuerlige, høye laster. Det er drit skummelt, spesielt mtp at det begynner å bli tett med elbiler i tettbygde strøk. Greit nok, din hybrid er ikke like krevende for nettet eller stikkontakta di, men det er fremdeles en stor belastning.

Jeg skjønner bare ikke hva du mener. Sikring, kabel og stikk er alle rate'et til 16A. Hvordan kan Elko selge dette stikket (http://proff.elko.no/getfile.php/13123818/produkter/doc/EKO06234/Datasheet1511515.pdf) og si det er til 16A når det ikke tåler 16A? Står ingenting i produktbladet om at det ikke tåler 16A.

Jeg kan skjønne problemet med gamle el-anlegg hvor produsenten ikke har klart å forutse hvordan produktet tåler elde, men relativt nytt stikk og korrekt montering? Hvor mange prosent sjanse tror du jeg har for at det tar fyr?

lyskespark
31/08/17, 21:05
Er sjøl elektriker og har sett mange brente stikk for vvb og andre høye kontinuerlige laster.

Hvor mange av de brente stikkene skyldes jalla montering da? Eller at produktet ikke har tålt tidens tann?

Det at anlegget blir eldre og utsatt for belastninger er grunnen til at jeg relativt ofte (ca hvert 3.år) får elektriker til å se over. Produktfeil mellom disse kontrollene gidder jeg ikke bruke krefter på så lenge jeg kjøper produkter fra firmaer som er interessert i å opprettholde kvalitetsstempel.

HansOla
31/08/17, 21:22
Hvor mange av de brente stikkene skyldes jalla montering da? Eller at produktet ikke har tålt tidens tann?

Det at anlegget blir eldre og utsatt for belastninger er grunnen til at jeg relativt ofte (ca hvert 3.år) får elektriker til å se over. Produktfeil mellom disse kontrollene gidder jeg ikke bruke krefter på så lenge jeg kjøper produkter fra firmaer som er interessert i å opprettholde kvalitetsstempel.Ja en 1fas stikk er godkjente for 16a, men når et støpsel er montert 24/7 mister kontaktflatene spennet og de har liten kontaktflate fra før. Dette fører til varmgang! F.eks en 1fas rundplugg er et bedre alternativ. Dette har ingenting med jalla montering å gjøre! Tro hva du vil, men NEK400 lyver ikke.

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

MrX
31/08/17, 21:24
DSB
NEK
Elbilforeningen
NELFO
Fraråder alle bruken av schulko til lading...

En billigere løsning enn en ladestasjon kan være en CEE kontakt. Den kan også være sikret på 16A.

mrstfu
31/08/17, 21:27
Jeg skjønner bare ikke hva du mener. Sikring, kabel og stikk er alle rate'et til 16A. Hvordan kan Elko selge dette stikket (http://proff.elko.no/getfile.php/13123818/produkter/doc/EKO06234/Datasheet1511515.pdf) og si det er til 16A når det ikke tåler 16A? Står ingenting i produktbladet om at det ikke tåler 16A.

Jeg kan skjønne problemet med gamle el-anlegg hvor produsenten ikke har klart å forutse hvordan produktet tåler elde, men relativt nytt stikk og korrekt montering? Hvor mange prosent sjanse tror du jeg har for at det tar fyr?

Elko selger et stikk konstruert for antatt bruk. Elko 1013 har vært i produksjon siden litt utpå 90-tallet, og med unntak av elbilladere ha r vi ingen belastninger i boliger i dag som trekker kontinuerlig 16A - og det er heller ikke stikket konstruert for. VVB, panelovner, steikeovner og alt mulig annet rart er termostatstyrt og vil slåes av, og kjøle ned stikket, før overoppheting blir et problem (i de fleste tilfeller, VVB er her et problem det har dukket opp forskrifter for, som nevnt over). Stikket er ikke konstruert for elbilladere, hadde europeiske normkomitéer vært tidligere ute ifm elbilladere, ville det aldri vært lov å selge elbilladere på Shuko, og det er ikke umulig at et forbud dukker opp.

Du kan jo eventuelt ta problemet opp med Elko, men de vil si nøyaltig samme som oss: Elbillading er ikke forutsatt bruk av en Schukokontakt.

Prosent sjanse for branntilløp blir vanskelig å spekulere i, men snu spørsmålet litt: hvor mange prosent sjanse for brannfare er du villig til å legge deg og sove med over tid?

lyskespark
31/08/17, 22:10
ha r vi ingen belastninger i boliger i dag som trekker kontinuerlig 16A - og det er heller ikke stikket konstruert for.
[/QUOTE]

Nå snakker vi faktisk om 10A, som er maks på laderen jeg har fått. Ikke 16A. Greit om vi snakker om det samme eller?


Prosent sjanse for branntilløp blir vanskelig å spekulere i, men snu spørsmålet litt: hvor mange prosent sjanse for brannfare er du villig til å legge deg og sove med over tid?

Jeg har jo elektrisk anlegg som installatørene fant det riktig å la to lærlinger skru på, så jeg har jo akseptert en viss risiko. Det har vi alle. Hva anbefaler du folk som har hus som er laget leeeeenge før NEK400 å gjøre. Anleggene deres strider jo mot NEK400 på alle mulige punkter.

HansOla
31/08/17, 22:17
Nå snakker vi faktisk om 10A, som er maks på laderen jeg har fått. Ikke 16A. Greit om vi snakker om det samme eller?



Jeg har jo elektrisk anlegg som installatørene fant det riktig å la to lærlinger skru på, så jeg har jo akseptert en viss risiko. Det har vi alle. Hva anbefaler du folk som har hus som er laget leeeeenge før NEK400 å gjøre. Anleggene deres strider jo mot NEK400 på alle mulige punkter.


Ladern din trekker 10a fordi det ikke er lovlig med 16a fast last på plugg. Stikkontaken er ikke beregnet for 16a kontinuerlig last, for det er høyst uvanlig i en boliginstallasjon. Lærlinger har lov å installere om veileder(montør) er tilstede og går over og kvalitetssikrer. Like lovlig som om en fagutdannet montør gjør det, men antagelig ikke like pent. NEK400 har ikke tilbakevirkende kraft. Da gjelder normen for det året installasjonen var utført

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

mrstfu
31/08/17, 23:12
Har noen link til hvor Elko sier at stikket deres ikke han brukes til lading av el/hybridbil?



Nei, fordi det ikke er behov for det. Normen tillater ikke at de stikkene blir brukt til elbillading, da er det heller ikke nødvendig for produsent å skrive det i datablad, siden stikket kun skal installeres av fagfolk som holder seg oppdatert og veit hva de driver med.

mrstfu
31/08/17, 23:42
Helt sett bort fra det at du tydeligvis ikke har tillit til elektrobransjen, ta en titt på side 2 i dette skrivet fra DSB. Det er altså Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap, og du må gjerne mistro de etter ønske og praktisk behov og. Den dagen du eventuelt får et branntilløp håper jeg ikke forsikringsselskapet ditt finnet at du har forbigått gjeldende krav, da kan jeg garantere avkortning.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#elbiler-lading-og-brannfare

lyskespark
31/08/17, 23:57
Så du mener at vi, håndverkerne som jobber med og rundt dette daglig, ikke er fagfolk?

Du må lese det jeg skriver, ikke svar på det du tror jeg skriver. Selvfølgelig er håndverkerne de beste til å gjennomføre jobben trygt, effektiv og pent. I snitt (forbehold som gjelder stort sett alle ting som omhandler grupper). Men om du mener anekdotiske bevis på farlige situasjoner du har observert bør tillegges betydelig vekt når sikkerhetaspektene skal vurderes, så understreker du bare poenget mitt.

Da kan jo like så godt jeg og bekjente si at at elektrikere prøver å drepe oss. Aldri har jeg følt meg mer hjelpeløs enn når jeg løftet inn komfyr koblet til feilkoblet stikk og jeg fikk 120V i skrotten. Eller når røyken steg ut av sikringsskapet. I to forskjellige anlegg. Men jeg har vett nok til å skjønne at at det bare er uhell med statistikk. Ikke at elektrikere stort sett gjør livsfarlig arbeid.

Men jeg skjønner jo at NEK400 også er laget for å redusere effekten av slurvet til elektrikere også.



om du vil ha samtykke i å gå i mot reguleringen av og forskningen på elektrobransjen leiter du på feil sted.

Det er ikke det jeg er på utkikk etter. Jeg er bare interessert i å se fakta bak skremmescenariene som alltid tegnes opp av elektrikere når det kommer til installasjoner. F.eks finner jeg det rart at Elko ikke har gått ut med en pressemelding om at stikkene deres ikke må brukes til elbillading, siden de er nødt til å være kjent med at produktet deres er livsfarlig ifg. ny forskrift.


Igjen, du har fått anbefalinger og eksempler basert på hva vi som jobber med dette daglig vet, har sett og opplevd, og du står helt fritt innenfor både lover og forskrifter på temaet til å gi beng i hva vi sier og lade bilen din på Schuko. Laderen din gir ikke mer enn 10A, en ladestasjon gir deg mer og vil lade bilen din fortere.

Ja, men da er vi tilbake til poenget. 10k for å lade bilen fortere, når den allikevel blir fulladet over natta. Jeg bare var kritisk til utsagnet om at man oppførte seg uvørent om man ikke installerte en fastmontert ladestasjon.

Men da har du som fagmann gått god for at jeg kan lade med laderen som fulgte med bilen? Det var noen her som mente det var uforsvarlig skjønner du.

mrstfu
01/09/17, 00:05
Det jeg mener er at ingen kan med lov eller forskrift hindre deg i å lade den rett fra en Schukostikk. Nei, jeg går ikke god for det, som jeg skrev tidligere når jeg ba deg kjøre bensin uten lading.

Om du tar det vi sier her som noen form for bevis, tar du feil. Dette er fremsatt, igjen, som våre erfaringer.

Elko er ikke den eneste produsenten av stikkontakter, og om en elektromateriellprodusent går ut og advarer mot bruk av en type kontakt på en spesiell måte får det ikke på langt nær den oppmerksomheten som når DSB går ut med det.

Elkos produkter er ikke livsfarlig på grunn av ny forskrift, men på grunn av forandret bruk. Igjen, og jeg begynner å gå lei av å repetere meg selv her, forutsatt bruk av en Elko 1013, og alle andre Schukostikk, er ikke 16A kontinuerlig strømtrekk, fordi det da Schuko ble tatt i bruk ikke fantes særlig av 16A kontinuerlig strømtrekk.

lyskespark
01/09/17, 00:10
Helt sett bort fra det at du tydeligvis ikke har tillit til elektrobransjen


Det har jo ikke myndighetene heller. Da hadde vi ikke hatt alle disse kontrollfunksjonene og kontroll av kontrollfunksjonen og grove overdimensjoneringene.



https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#elbiler-lading-og-brannfare

Takk!


Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.

Da bekymrer jeg meg heller for manglende komfyrvakt, som tross alt er mye høyere risikoelement enn en lysbueproblem i et helt friskt og fint stikk uten høy temperatur eller synlige merker

TommyG
01/09/17, 07:52
Dersom du insisterer på fortsette å lade via schuko, sørg i det minste å få byttet den stikkontakten du bruker. I tilfellet den ikke er så ny, og har begynnt å bli slapp i fjærene.

lyskespark
01/09/17, 11:31
Jeg har skrudd opp og sjekket (har vært brukt til å lade hybridbil i over ett år). Garasjen er bare et par år gammel, så alt fra sikringsskapet og ut i garasjen er nytt.

Følger med på den kursen på samme viset som jeg følger med på varmepumpekursen.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Oddaa
01/09/17, 18:45
Kravene finnes her:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/


Sent from my iPhone using Tapatalk

JohBor
09/09/17, 12:56
Volvo selger en lader på 13 amp. som tilbehør med schuko kontakt, I tillegg så selger Volvo også en lader med CEE kontakt som lader opptil 16 amp.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

mrstfu
09/09/17, 19:44
Maksimal kontinuerlig belastning for en vanlig Schuko-kontakt bør ikke overstige 8A i henhold til NEK EN 60320. Dette er det våre, DSBs og Nelfos anbefalinger av ladestasjoner hviler på.

Du kan ta meg på ordet her, eller så kan du betale de 2700 kronene det koster å få tilgang til standarden.

https://www.standard.no/no/Nettbutikk/produktkatalogen/Produktpresentasjon/?ProductID=771111

Daniel V
09/09/17, 23:34
Nå er ikke jeg ute etter å kaste meg inn i striden her på noen måte, men jeg skjønner jo at vanlige folk ikke skjønner risikoen med konstant lading over Schuko. Alle elbiler og ladbare hybrider blir jo levert med Schuko.

Selv lader vi det meste av Elbilen på jobben til fruen, så blir nødladingen hjemme via Schuko.

Hadde jeg ikke lest meg opp på temaet hadde jeg nok ladet hver dag over Schuko selv.

Morgis
10/09/17, 22:26
Stereoanlegget ditt, kjører du det på maks effekt over tid, så er det ferdig.
Samme skjer med stikkontakten din.

Peak-effekt.

Overdimensjonering er alltid en fin ting, men på forbrukermarkedet er det lav pris enn ønsker seg. akkurat du som ikke vil ha dedikert kurs til ladestasjon ;)

mrstfu
11/09/17, 16:08
Tråden er ryddet for unødvendigheter.