PDA

Vis full versjon : Vinterdekk 2017



JK91
24/08/17, 20:27
Hoi!

Hva kan folk anbefale av vinterdekk? Jeg kjører en del, så jeg klarte å slite ut et sett med Hakkapelita R2 dekk, på en sesong, forrige gang jeg handla helt nytt. Dette var riktig nok på Touran'en jeg hadde før S60'n. Synes at det blir væl dyrt å kjøpe 1 sett med dekk pr vintersesong. Digga kjøreegenskapene i dekkene, men holdbarheten er noe annet. Regner vel kanskje med at holdbarheten går litt på bekostning av egenskapene til dekkene.
Jeg er i hovedsak ute etter piggfrie dekk, da det er sjeldent jeg har bruk for piggene. Kjørte med pigg i 1 sesong, og fikk helt spader av knattringa fra piggene! :rolleyes:

Kom med forslag og erfaringer! :D

sandal
24/08/17, 20:34
Hoi!

Hva kan folk anbefale av vinterdekk? Jeg kjører en del, så jeg klarte å slite ut et sett med Hakkapelita R2 dekk, på en sesong, forrige gang jeg handla helt nytt. Dette var riktig nok på Touran'en jeg hadde før S60'n. Synes at det blir væl dyrt å kjøpe 1 sett med dekk pr vintersesong. Digga kjøreegenskapene i dekkene, men holdbarheten er noe annet. Regner vel kanskje med at holdbarheten går litt på bekostning av egenskapene til dekkene.
Jeg er i hovedsak ute etter piggfrie dekk, da det er sjeldent jeg har bruk for piggene. Kjørte med pigg i 1 sesong, og fikk helt spader av knattringa fra piggene! :rolleyes:

Kom med forslag og erfaringer! :D


I fjord jobbet eg med dekk, der gikk det i R2 og Michelin,
Men det gikk mest i falken dekk, det e billig dekk, men utrolig gode, kjørte med de en sesong "20.000km" og de holder hvertfall denne sesongen også,

Eg var fornøyd med de, var en del turer over fjellet med de, hadde ikkje mye problemer, kom seg fram der det var verdt å komme seg fram,

Men bor i bergen då, var ikkje mye snø og is her i vinter,

de koster halv parten av R2 og de funket hos meg :) kjøper gjerne falken dekk igjen,

Dette var med, 205/55 R16

Sent from my iPhone using Tapatalk

JK91
25/08/17, 13:35
Skal vurderes! Har blitt anbefalt Hankook W616 av en forhandler. Lest litt rundt, og så fort man finner mange som er fornøyd, så finner man mange missfornøyde på neste side :p
Havner stadig tilbake på R2....Vurderer å gi dem en sjanse til, da forhandler mente at jeg måtte ha vært ekstremt uheldig med mine dekk, da de ble slitt så fort. Kjører ca 35 000km i året, så vinterdekka burde jo holdt mer enn en sesong!? :P

ole94
25/08/17, 14:17
Ringdekk på Risesletta har gode tilbud på vinterdekk nå, sjekk facebook :) Jeg har alltid kjørt med piggdekk fordi jeg føler det er helt uvurdelig på is, men vurderer om jeg skal prøve piggfritt i år pga. mye pendling på bar asfalt..

B230
25/08/17, 22:13
Skal vurderes! Har blitt anbefalt Hankook W616 av en forhandler. Lest litt rundt, og så fort man finner mange som er fornøyd, så finner man mange missfornøyde på neste side :p

Hva selgeren bak disken sier, bør man bry seg null om. Hans jobb er å få deg til å legge igjen penger der, istedenfor at du handler et annet sted. De vil uansett snakke bra om de merkene de selger.
Jeg blei f.eks. anbefalt det sommerdekket som kom dårligst ut i test et år (2010-12 en gang), det mente selgeren skulle være "bra dekk til den bilen". Og jeg kjente de folka litt fra før, jeg jobba på nabotomta.

Så gjør som du sier, sjekk litt rundt, gå alle andre steder for informasjon enn til selgeren.

(De dekkene du nevner, vet jeg ikke noe om, de kan være bra for den saks skyld).

KBK
07/09/17, 19:01
Kjøpte Goodyear Ultragrip 9 ifjor vinter. Ville ha dekk som var gode på vått såvel som snø, siden det tross alt har vært mer salta og våte veier enn snø siste åra. Nå har ikke jeg veldig mye å sammenligne dem med, men jeg er knallfornøyd! Skjev forstilling spiste opp fordekka, men det blir to nye sånne denne vinteren også. :)

Edit: masse spor igjen i bakdekka mine, og de har jeg kjørt nesten 20 000 på. Ikke så sinnssykt dyre er dem heller [emoji14]

Svirre
07/09/17, 19:18
Hva selgeren bak disken sier, bør man bry seg null om. Hans jobb er å få deg til å legge igjen penger der, istedenfor at du handler et annet sted. De vil uansett snakke bra om de merkene de selger.
Jeg blei f.eks. anbefalt det sommerdekket som kom dårligst ut i test et år (2010-12 en gang), det mente selgeren skulle være "bra dekk til den bilen". Og jeg kjente de folka litt fra før, jeg jobba på nabotomta.

Så gjør som du sier, sjekk litt rundt, gå alle andre steder for informasjon enn til selgeren.

(De dekkene du nevner, vet jeg ikke noe om, de kan være bra for den saks skyld).
Hancook leveres til vag og deres utrykningskjøretøyer, så mistenker at det ikke er det dårligste :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

JK91
07/09/17, 19:21
I denne omgang ble det til at jeg bestilte hankook w616. Blir spennende å prøve, så får man se om det er bomkjøp eller ikke etterhvert [emoji23]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Svirre
09/09/17, 10:45
Håper de innfrir til forventningene. Håper også på en liten rapport tilbake på dem da jeg vurderer nye dekk selv ;)

Sagen
13/09/17, 06:50
Har kjørt med både Nokian Hakka (bortsett i fra Hakka R) og Falken i dim 205/55/16. Meget fornøyd med begge typer, og kjører Falken nå.

mrstfu
13/09/17, 08:31
Kjører du mye vil du jo bruke mye dekk, det er bare å forvente. Jeg får tredje vinteren på mine Hakka R2 nå, kjører ca 25k i året med vogna, 10k i vinterhalvåret. Fremdeles 6mm igjen over hele rullebanen.

kimar
14/09/17, 08:12
Jeg har bare gode erfaringer med Nokian vinterdekk men da hakkapilta 5 og 7 (piggdekk) disse dekkene har alle vært veldig slite sterke og gode på alt så synes det er rart at dine ble så raskt utslitt.