PDA

Vis full versjon : Spørsmål angående fjernlys på v70 13mod



Madice
23/08/17, 19:30
Lurer på å melde meg inn i volvo-rekkene igjen etter mange år med andre biler og i den forbindelse har eg et spørsmål om fjernlys. Kikker i utgangspunktet på 12-13 modeller av v70. Det eg reagerer på er at i mange annonser står det at det er bi-xenon og halogenfjernlys. Vil ikke bi-xenon si at både nær og fjernlys er i samme linse (holdt eg på å si)? Er halogenfjernlyset et ekstra fjernlys på en måte? Om noen sitter på kunnskap om dette, er eg meget interessert i svar! Har vært velsignet med skikkelig bra langlys i flere år nå, så det er vel greien med halogenfjernlys på Volvoen som stopper meg litt i å handle..

Jimbojama
23/08/17, 19:44
Bi-xenon er xenon på både nærlys og fjernlys ja. Er vel heller mer sannsynlig at de som lager annonsene krysser av i hytt og pine uten å vite hva de driver med.

Madice
23/08/17, 19:51
Ser ut som at denne karen vet noenlunde hva han snakker om. På et nærbilde av lykten kan eg se linsen, parklysstripen og en halogenpære med reflektor ved siden av der igjen (mot grillen). Derfor eg stusser litt.

Rockeren
23/08/17, 21:28
Bi-xenon er xenon på både nærlys og fjernlys ja. Er vel heller mer sannsynlig at de som lager annonsene krysser av i hytt og pine uten å vite hva de driver med.Feil... Bi-Xenon er halogen fjernlys og xenon nærlys.

"Hva er bi-xenon (bixenon)?
Bi-xenonlykter (bi- = to-) er en variant av xenonlyktene. Den sammen lykten gir både nær- og fjernlys. Når nærlyser et på, skjermer en bevegelig blender for en del av lysstrålen. Når fjernlyset er på, beveger en elektromagnet blenderen bort fra lysstrålen. Før bi-xenon blenderen kom, var de fleste biler utstyrt med en glødelampe (halogen) til fjernlys og lyshorn (blinke med lysene). Årsaken til dette, er at xenon pærene ikke tenner like raskt som en tradisjonell glødepære, og derfor egner seg dårlig til blinking."

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Holern
23/08/17, 21:37
Bi-xenon er nær- og fjernlys i samme lykt/pære. En mekanisk "klaff" flytter seg på pæra og endrer lysbildet når du setter på fjernlyset. I tillegg har Volvo et ekstra fjernlys som er halogen. Dette lyset sitter innenfor xenon-lykta (nærmest grillen).
Grunnen til at det er en ekstra lyskaster for fjernlys, er rett og slett pga lyshornet (Når du kjører uten nærlyset tent). Dette skyldes at xenon-pærene bruker en viss tid på å varme seg opp, og gir ikke fullt lys umiddelbart.
I tillegg skal klaffen rundt xenon-pæren flytte seg til "fjernlysposisjon". Alt dette tar litt tid, så derfor benyttes halogenlys til dette, for den gir fullt lys ganske så umiddelbart.

I dag har vel ballastene til xenon blitt såpass kjappe at det kanskje hadde latt seg gjort å benytte xenon til lyshorn også....... :confused:

Rockeren
23/08/17, 21:39
På lastebiler så har vi xenon på lyshorna også så er rart om det ikke går på personbiler [emoji28]

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Jimbojama
23/08/17, 23:37
Feil... Bi-Xenon er halogen fjernlys og xenon nærlys.

"Hva er bi-xenon (bixenon)?
Bi-xenonlykter (bi- = to-) er en variant av xenonlyktene. Den sammen lykten gir både nær- og fjernlys. Når nærlyser et på, skjermer en bevegelig blender for en del av lysstrålen. Når fjernlyset er på, beveger en elektromagnet blenderen bort fra lysstrålen. Før bi-xenon blenderen kom, var de fleste biler utstyrt med en glødelampe (halogen) til fjernlys og lyshorn (blinke med lysene). Årsaken til dette, er at xenon pærene ikke tenner like raskt som en tradisjonell glødepære, og derfor egner seg dårlig til blinking."

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Henger ikke med jeg. Du sier det er feil, men følger opp med en tekst som beskriver at det er riktig?

Rockeren
24/08/17, 06:38
Kan se ut som jeg var litt trøtt og ikke så sjøl hva jeg svarte på [emoji23]

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Stig-Arne
24/08/17, 13:03
Henger ikke med jeg. Du sier det er feil, men følger opp med en tekst som beskriver at det er riktig?Bi Xenon betyr IKKE at det er Xenon i langlysene, men at det er en klaff som løfter lysstrålen slik at du har hjelp av Xenon lyset ved bruk av langlysene. Er svært sjelden man ser biler med Xenon i både nærlys og langlysene.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Madice
24/08/17, 18:47
Var dette eg fikk vite av selger også.
Takk for svar alle sammen:D