PDA

Vis full versjon : Wardo: Volvo XC70 D5 AWD 07



Wardo
21/08/17, 09:26
Etter noen års fravær med andre merker er jeg nå blitt Volvo eier igjen så tenkte å lage en liten logg på den "nye" bilen.
Da jeg hadde behov for AWD og litt mer bakkeklaring enn hva min tidligere bil hadde samt et ønske om å ikke tømme banken for penger
ble valget en 2007 Volvo XC70 som har rullet 126 000 km
Bilen har greit med utstyr blandt annet:
-RTI Navi
-Avtagbart hengerfeste
-Dieselvarmer m Tidsur
-soltak
-parkeringssensor bak
-skinnseter
-Xenon m kurvefunksjon
-telefon
-mørkeruter

Bilen bærer preg av å være godt tatt vare på men noen små plukk var det.
En parkeringssensor må byttes
Rattvinkelsensor må byttes
Viftereim må også strammes eller byttes da den hyler litt mens motoren er kald
alt dette ordnes på garanti av forhandler.
Hentet den hos en forhandler i Drammen

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/540.jpg (http://s1214.photobucket.com/user/Wardo1993/media/_1709662650_zps9imbhexr.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/541.jpg (http://s1214.photobucket.com/user/Wardo1993/media/_2017460409_zpsgskzuqtf.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/542.jpg (http://s1214.photobucket.com/user/Wardo1993/media/_281934282_zpsxib4fjor.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/543.jpg (http://s1214.photobucket.com/user/Wardo1993/media/_1547414019_zpsvj7lghhb.jpg.html)

Har noen planer for bilen. ikke noe voldsomt men noe skal gjøres.
da jeg er hundefører i NRH kommer bilen til å bli brukt som "Hundebil" dette innebærer at jeg har en tanke om å få bygget innredning i bagasjerom til div utstyr
Foreløpig er det bare et Vario bur samt noen plastkasser. Håpet er å kunne gjøre hverdagen lettere med litt mer funksjonell innredning. noe alla politiets innredning i sine hundebiler.

Andre planer for bilen er som følger:
-Montere ekstralys
-koble opp hurtigkontakt for batteri lader
-Bytte bremser rundt, vurderer XC90 caliper foran
-Mørk Solfilm fram til B stolpe
-Bytte ut HU650 med enten uorginal spiller m DAB+ eller en bedre Volvo spiller samt adapter
-Bytte høyttalere i dører til noe bedre
-oppdatere navigasjon da det er fra 2006
-Flushe automat kasse
-nye vinterfelger da de medfølgende uorginale felgene er kjempe stygge
-Aluplate under motor

kommer sikkert noen flere tanker og planer ettersom tid går å bilen blir brukt

Daniel V
21/08/17, 14:53
Ikke dum denne. Stort sett så er det frihjulet på dynamoen som skriker på disse, og ikke selve reima. :)

Jimbojama
21/08/17, 23:05
Snasen bil detta ja, mye likt som min. Kurvelysa er ikke akkurat kjappe sammenligna med nyere modeller (og andre biler fra samme periode forsåvidt), men kunne ikke tenkt meg å ha en bil uten lenger!

Selv har jeg montert inn Volvos hundebur og er storfornøyd! Man mister jo muligheten til å bruke bilen uten bur, da det er flere timers jobb med montering/demontering, men om man aldri kjører store ting, har hengerfeste og henger eller bare en bil til så løser det seg og. =p

Aluplate under motor byr på litt utfordringer om man velger Volvos originale. Mr.Stfu har løst det på sin V70 awd, men jeg har ikke fått det til på min XC70. Om man velger IPD, eller om kanskje Gydatech eller hva de heter har, skal montering gå greit.

Wardo
22/08/17, 07:04
Nei har lagt merke til at lysene ikke er så kjappe som på Passaten jeg hadde men noe er jo XC70n en 10 år gammel bil å.
Var ikke klar over at volvo hadde eget hundebur?

Blir nok fort IPD sin hvis den er bolt on. har skjønt at det kan være litt vanskelig med Volvo sin orginale plate

Jimbojama
22/08/17, 10:13
Passaten jeg hadde var 2006 modell, men den ble for liten så jeg endte opp med XC70 igjen etter bare et par måneder.

Volvo har forsåvidt 2 løsninger på hundebur. De har gitter som settes inn og er enkle å montere/demontere. Er vel bare snakk om sekunder. Også har de burene som ble levert til Politiet. De er definitivt en del av innredninga og ikke noe man tar inn og ut i en kjapp håndvending.

IPD har vel en youtubevideo av montering, så sikkert greit å ta en titt på den for å få sammenligna litt. Volvos plate er mer jobb å montere, men både billigere og enklere å få tak i.

Wardo
22/08/17, 12:11
Passaten jeg hadde var 2006 modell, men den ble for liten så jeg endte opp med XC70 igjen etter bare et par måneder.

Volvo har forsåvidt 2 løsninger på hundebur. De har gitter som settes inn og er enkle å montere/demontere. Er vel bare snakk om sekunder. Også har de burene som ble levert til Politiet. De er definitivt en del av innredninga og ikke noe man tar inn og ut i en kjapp håndvending.

IPD har vel en youtubevideo av montering, så sikkert greit å ta en titt på den for å få sammenligna litt. Volvos plate er mer jobb å montere, men både billigere og enklere å få tak i.

Har du noe delenr på det buret? det skikkelige. evt også et bilde da jeg ikke finner noe av det på Volvo sine sider?

Jimbojama
22/08/17, 14:38
Du vil nok ikke kjøpe det nytt, om de i det hele tatt selges som hele bur. Jeg bestilte nye låser til dørene, de finnes kun som genuine classic parts og kosta ikke mindre enn 1300,- pr.stk med ca 1 mnd leveringstid. Burene finnes brukt på Finn en sjelden gang iblant, men på Blocket dukker de opp gjevnlig. Koster som regel 3000,- til 5000,- avhengig av tilstand.

Det er mulig jeg har et par bilder i prosjekttråden min, hvis ikke skal jeg få lagt ut et par ikveld.
Fant dette sånn kjapt via google;
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/1.jpg?chk=96db18

Jimbojama
27/08/17, 19:19
https://m.blocket.se/vastmanland/Polishundbur_75041617.htm?ca=11&w=3
Et på Blocket nå. Ser ut som det meste er der, men plastskålene til gulvet og dekkplatene til vinduet ser jeg ikke noe sted på bildene. Merk at dette definitivt er for spesielt interesserte. =p

Nero
27/08/17, 19:22
Ligger en del på finn.no også

Jimbojama
27/08/17, 22:18
Leeeeenge mellom hver gang jeg finner de her i hjemlandet, ihvertfall komplette. (Tror faktisk ikke det har skjedd ennå), men det skjer jo en sjelden gang at de ligger på Finn og ja som nevnt tidligere.

mathiasa96
03/09/17, 17:37
Fin bil med en fin utstyrspakke ! Angående høyttalerne så kan jeg anbefale et slikt high performance kit :http://www.ebay.de/itm/162150446036 Hvis du ikke har det fra før, se om du har forsterker under passasjersete. Er enkelt, bolt on, originalkvalitet og relativt billig sammenlignet med å kjøpe 2 par bra ettermarkeds høyttalere. En annen ting du bør tenke på hvis du skal bytte til uorginal radio er at det er ikke sikkert du får liv i ryggesensorene, vet det finns et canbus interface men det "funker ikke på alle bilene av ukjent grunn" sier de som selger det. Navigasjon tror jeg heller ikke funker uten originalradio (?)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Sjakalen
04/09/17, 10:59
Snasen sak. Så da ut til å være en god del utstyr på denne? 185 hester?

Wardo
09/09/17, 20:11
Fin bil med en fin utstyrspakke ! Angående høyttalerne så kan jeg anbefale et slikt high performance kit :http://www.ebay.de/itm/162150446036 Hvis du ikke har det fra før, se om du har forsterker under passasjersete. Er enkelt, bolt on, originalkvalitet og relativt billig sammenlignet med å kjøpe 2 par bra ettermarkeds høyttalere. En annen ting du bør tenke på hvis du skal bytte til uorginal radio er at det er ikke sikkert du får liv i ryggesensorene, vet det finns et canbus interface men det "funker ikke på alle bilene av ukjent grunn" sier de som selger det. Navigasjon tror jeg heller ikke funker uten originalradio (?)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Hmm får ta en titt. høres ikke ut som det er high preformance værtfall! Parkeringssensor er litt vesentlig faktisk. får vel se hva jeg gjør, nå blir jo FM nette snart stille her i oslo så noe må jeg gjøre.

Wardo
09/09/17, 20:12
Snasen sak. Så da ut til å være en god del utstyr på denne? 185 hester?

takker! Ja er ikke så galt utstyrt. eneste jeg egentlig savner fra Passaten er god lyd med bluethooth audio og lavt forbruk.
185hk ja

Wardo
09/09/17, 20:46
Har i kveld forsøkt å montere ekstralys på bilen. er klar over at det finnes orginal kontakt og ledningsmatte fra volvo men jeg har allerede rele og kabel så hadde tenkt å hente styrestrøm fra sikringen for fjernlyset. men finner ingen egen sikring til fjernlys i sikringsboksen i motorrommet. Noen som vet?

Jimbojama
09/09/17, 21:08
Er mye enklere å kjøpe bryter og koble det til i kontaktstykket som ligger klar ved luftfilterboksen. Koster rundt 200,- for den og hvis man vil ha det litt plug'n play kan man kjøpe selve kontsktstykket også, koster vel noe rundt 100lappen mener jeg å huske og ta strømmen derfra. Kan droppe kontaktstykket og klippe av det som sitter der også, kun bruke ledningene, om du heller vil det. Og bruke rele og kabel som du allerede har nå.

Wardo
10/09/17, 10:19
Er mye enklere å kjøpe bryter og koble det til i kontaktstykket som ligger klar ved luftfilterboksen. Koster rundt 200,- for den og hvis man vil ha det litt plug'n play kan man kjøpe selve kontsktstykket også, koster vel noe rundt 100lappen mener jeg å huske og ta strømmen derfra. Kan droppe kontaktstykket og klippe av det som sitter der også, kun bruke ledningene, om du heller vil det. Og bruke rele og kabel som du allerede har nå.

hvis jeg bruker orginal kontakt stykke må jeg vel montere bryter for at der skal fungere?

mathiasa96
10/09/17, 10:22
hvis jeg bruker orginal kontakt stykke må jeg vel montere bryter for at der skal fungere?Ja må ha original bryter for å få styrestrøm i kontaktstykke

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Jimbojama
10/09/17, 17:17
Ja, det er jo det jeg skriver. Koster rundt 200,- for den om man kjøper ny på Volvo.
Ville bare få frem at man ikke trenger å kjøpe hele kabelmatta til 1800,- men at det holder med selve knappen og at man da kan bruke uttaket som allerede ligger der.

Wardo
10/09/17, 17:35
Ja, det er jo det jeg skriver. Koster rundt 200,- for den om man kjøper ny på Volvo.
Ville bare få frem at man ikke trenger å kjøpe hele kabelmatta til 1800,- men at det holder med selve knappen og at man da kan bruke uttaket som allerede ligger der.
Skjønner! for vel ta meg en tur til Volvo til uken

Jimbojama
10/09/17, 19:22
Absolutt verdt det i mine øyne i hvert fall. Kablinga blir mye enklere, og ikke minst estetisk tilfredstillende. =p
Jeg kjøpte også selve kontaktstykket, så jeg kunne plugge meg inn på original plugg, men å klippe bort den som er der og heller bruke noen vanlige spade- eller rundstiftplugger er også en mulighet.

Da får man jo også muligheten til å skru av ekstralysa om været skulle tilsi det for eksempel. Mang en gang enten tåke ellet snøvær har meldt sin ankomst og jeg har benyttet meg av muligheten. =)

Wardo
11/09/17, 12:32
Absolutt verdt det i mine øyne i hvert fall. Kablinga blir mye enklere, og ikke minst estetisk tilfredstillende. =p
Jeg kjøpte også selve kontaktstykket, så jeg kunne plugge meg inn på original plugg, men å klippe bort den som er der og heller bruke noen vanlige spade- eller rundstiftplugger er også en mulighet.

Da får man jo også muligheten til å skru av ekstralysa om været skulle tilsi det for eksempel. Mang en gang enten tåke ellet snøvær har meldt sin ankomst og jeg har benyttet meg av muligheten. =)

hvor mye styr er det for å få bryteren inn i bryterrekka ? ligger alt klart så bare plug and play?

Nick V70N
11/09/17, 12:49
Plug n' play!

Svirre
11/09/17, 16:39
Bare supplerer med at du må koble fra batteriet, sette inn bryteren og vri tenningsnøkkel over i pos II, FØR du kobler til batteriet igjen. Dette er for at bilen skal gjenkjenne hva slags knapp og hvilken posisjon den har på CCM :) Gjør du ikke dette, så vil den ikke fungere før dette blir gjort.

Kjekt å vite slik at man slipper å irritere seg over en "defekt" bryter.

Wardo
13/09/17, 12:05
Da var bryter og lys montert! det var som dere sa veldig enkelt.
Neste gjøremål blir da radio. Nå slukker FM nette her på østlandet så det tvinger seg frem en ny løsning. Noen som har tips til den beste løsningen? ønsker å beholde HU da jeg vil at både den integrerte tlf,Ryggesensor og navi skal fungere.
Har ikke AUX inngang.

Svirre
14/09/17, 05:21
Da var bryter og lys montert! det var som dere sa veldig enkelt.
Neste gjøremål blir da radio. Nå slukker FM nette her på østlandet så det tvinger seg frem en ny løsning. Noen som har tips til den beste løsningen? ønsker å beholde HU da jeg vil at både den integrerte tlf,Ryggesensor og navi skal fungere.
Har ikke AUX inngang.
GROM-adapter eller Yatour med blåtann vil jeg anbefale. Bruker til nettradio, og stortrives med det. Det kan være billigere, vesentlig enklere enn en slik DAB-løsning. Bedre lydkvalitet får man også, så personlig hadde jeg ikke bekymret meg så mye med å ikke ha DAB.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Daniel V
14/09/17, 06:03
Vil du beholde navigasjonen er ikke Yatour veien å gå. Den bruker samme inngang bak på spilleren som navien, men fordi det er et kinaprodukt kan du ikke bare sette på en Y-splitt. Groom bruker samme inngang, men er jo et mye dyrere og bedre slag, som takler en Y-splitt så du kan få både i pose og sekk. ;)

mathiasa96
17/09/17, 23:00
Vurdert dab adapter som ligger skjult og styres fra en liten fjernkontroll og viser stasjonsinfo på displayet i org radioen? Sender dog på fm så kvaliteten blir vel ikke 100%, men det er halvt integrert og helt usynlig(bortsett fra fjernkontrollen)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Wardo
22/09/17, 10:02
Vurdert dab adapter som ligger skjult og styres fra en liten fjernkontroll og viser stasjonsinfo på displayet i org radioen? Sender dog på fm så kvaliteten blir vel ikke 100%, men det er halvt integrert og helt usynlig(bortsett fra fjernkontrollen)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Har testet en sånn FM sender sak før med dårlig resultat. synes det blir utrolig dårlig lyd kvalitet av det. det er dog lenge siden så mulig utviklingen har hjulpet på?

mathiasa96
22/09/17, 18:33
Har testet en sånn FM sender sak før med dårlig resultat. synes det blir utrolig dårlig lyd kvalitet av det. det er dog lenge siden så mulig utviklingen har hjulpet på?Hvis det er lenge siden og det var av de billige adapterne du setter i sigarettenneruttaket så er lydkvaliteten bedre på de nye adapterne som er litt opp i prisklassene. Men for å finne en fm-sender som er i nærheten av cd kvalitet tror jeg du skal lete lenge..

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk