PDA

Vis full versjon : 2008 V70 2.4D automatproblemer



Rockeren
12/08/17, 09:32
Jeg er nå den lykkelige (trodde jeg) eier av en 2008 V70 2.4D (D5). Kjøpte bilen og var storfornøyd, men merket at den lugget litt i giringa og hadde noen litt harde og unormale girskift. Den er fulgt opp på Frydenbø Minde med alle servicer, men finner ingen informasjon om at kassa har vært flusha tidligere. Bilen har p.d.d gått ca 195.600km. Har hatt bilen hos RATS i Trøgstad, snakka med de på Volvo i Askim og konklusjonen er at converter, lock-up clutch og ventilhus på byttes.

Jeg står nå da litt i villrede på hva jeg skal gjøre. Kjøpte bilen for 2 uker siden og vil egentlig ikke heve kjøpet da vi er veldig fornøyd med bilen. Har kjøpt bruktbilgaranti fra IF som skal dekke slike ting men har ikke fått svar fra de om de dekker dette.

Jeg mener dog at dette burde være en garantisak fra Volvo sin side? 10 år og 195.000km er vel litt kort levetid på ei girkasse??

Regner med at noen her har erfaring med dette og hvordan man kan komme ut av en slik situasjon uten å bli fullstendig ruinert..
Mange takk for svar, tips og råd! :D

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Børge Vikebø
12/08/17, 22:09
Fabrikkgarantien gikk sannsynlig ut i 2011, så det er ingenting å hente der. Kjøpte du bilen privat?

Dersom kjøpt hos forhandler så hadde jeg ringt og banket i bordet med forbrukerkjøpsloven. Du har kjøpt en vare som viser seg å ha en defekt, så de må på en eller annen måte utbedre dette uavhengig av bruktbilgaranti. Jo fortere du ringer forhandler om dette, jo bedre sak har du.

Dersom du kjøpte privat, så har du alikevel 2 år reklamasjonsrett, så du har muligheter der også dersom det behøves.
Jo fortere du tar nødvendige samtaler, jo større sjanse har du på å få utbedret uten kostnad for deg.

Rockeren
12/08/17, 22:17
Fabrikkgarantien gikk sannsynlig ut i 2011, så det er ingenting å hente der. Kjøpte du bilen privat?

Dersom kjøpt hos forhandler så hadde jeg ringt og banket i bordet med forbrukerkjøpsloven. Du har kjøpt en vare som viser seg å ha en defekt, så de må på en eller annen måte utbedre dette uavhengig av bruktbilgaranti. Jo fortere du ringer forhandler om dette, jo bedre sak har du.

Dersom du kjøpte privat, så har du alikevel 2 år reklamasjonsrett, så du har muligheter der også dersom det behøves.
Jo fortere du tar nødvendige samtaler, jo større sjanse har du på å få utbedret uten kostnad for deg.Kjøpte bilen privat ja. Problemet blir jo hvordan jeg evt skal få selger til å betale dette. Det er egentlig ikke en vei jeg ønsker å gå da jeg ikke har samvittighet til det egentlig. Men loven er jo klar i så måte.
Men jeg tenker også litt at siden det har vært fulgt opp på Frydenbø fra dag 1 og de ikke har gjort jobben skikkelig så burde det vel ligge et slags ansvar der? De har unnlatt oljeskift/flushing og det resulterer i havari. Mulig det bare er en rar tankegang fra min side hehe..

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Børge Vikebø
12/08/17, 22:19
Kjøpte bilen privat ja. Problemet blir jo hvordan jeg evt skal få selger til å betale dette. Det er egentlig ikke en vei jeg ønsker å gå da jeg ikke har samvittighet til det egentlig. Men loven er jo klar i så måte.
Men jeg tenker også litt at siden det har vært fulgt opp på Frydenbø fra dag 1 og de ikke har gjort jobben skikkelig så burde det vel ligge et slags ansvar der? De har unnlatt oljeskift/flushing og det resulterer i havari. Mulig det bare er en rar tankegang fra min side hehe..

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Dersom du merker unormal giring, så bør forrige eier ha merket det også.
Samvittigheten skal du legge igjen hjemme, for når man kjøper brukt så skal evt pris og informasjon tilsi at det er noe med kassen. Dersom du ikke er informert, og du oppdaget dette fort, så bør du ikke vente lenger enn morgendagen med å kontakte selger.

Når det gjelder flushing/oljeskift så ligger det ikke inne i servicene til "vanlige" biler dessverre..

Rockeren
12/08/17, 22:24
Men er ikke dette et kjent problem med at kassene raser etter en tid om man ikke flusher og vedlikeholder? Det er visstnok anbefalt å gjøre dette hver 80.000km men ingen krav eller servicepunkt. Her mener jeg Volvo burde ta smellen for det er de som mener det skal gå bra uten, noe det definitivt ikke gjør...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Rob1
12/08/17, 22:28
Ta en prat med tidligere eier å forklar på en pen måte hva som skjer. Kanskje de har et godt forhold til Frydenbø, som vil beholde de som kunder. Begynn pent og roligt, men trekk inn Forbrukerrådet tidlig for rådgivning

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Børge Vikebø
12/08/17, 22:46
Det er anbefalt med 60.000 km for biler med høy belastning (taxi/utrykkning). Derfor vil ikke Volvo dekke dette. Det er også derfor fabrikksgarantien gjelder til 100.000 km, da girkassen til syvende og sist er en slitedel. Det finnes da grenser hvor lenge man skal ha garanti på ting.

Kontakt selger og legg frem problemstillingen, så ordner det seg på en eller annen måte. Om du kan få det på bruktgarantiforsikringen og han dekker evt egenandel så er jo det en løsning. Går ikke på bekostning av kasko.

Børge Vikebø
12/08/17, 22:49
Forøvrig gjelder forsikringen hos IF til maks 200000 km. Så du bør ta kontakt omgående:

http://w1.if.no/web/vilkaar.nsf/WebVilkaarPrGrp/1B9508CCDB0BC660C12581250047B842/$File/BBG2-2.pdf

Roy
12/08/17, 23:50
I slike tilfelle har kjøpskontrakta alt å sei.
Er det skreve kontrakt?
I så fall, er det der spesifisert at det er nokon feil med bilen/girkassa?

Om du har kontrakt der denne feilen ikkje er nevnt har du ei god sak for å få dette utbedra/heva kjøp.

Rockeren
13/08/17, 08:12
Har kontrakt ja siden det er lån på bilen. Ikke nevnt noe der om at det var feil på girkassa nei. Snakka med forrige eier om det før kjøp og han visste ikke noe om det han heller, annet enn at alt av servicer var fulgt på Frydenbø. Det var kona hans som hadde brukt bilen mest til og fra jobb, og kjører man veldig pent og rolig så merker man det nesten ikke. Men det fraskriver dog ikke ansvar heller.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

MrX
13/08/17, 08:19
Du snakket med selger om dette før kjøp? Selges bilen "as is"?

Daniel V
13/08/17, 09:20
Her må du stå på kravene Thomas :) Hvorfor skal du sitte igjen med en regning på 30-50k for å være snill mot han du kjøpte den av?

Hvis du merket at den gira rart ved prøvekjøring så synes jeg du burde latt den gå :) Det ligger jo 800-900 V70II til salgs på Finn nesten hele tiden, så det er jo ikke så vanskelig å finne en tilsvarende som den du har, bare at den virker :) Hadde det vært en T6 R-design du hadde funnet deg hadde jeg skjønt det, men denne er jo helt normal, så du finner lett en tilsvarende en du kan få godfølelsen med [emoji108]

Rockeren
13/08/17, 09:21
Jeg nevnte det for selger ved prøvekjøring ja og den er kjøpt "as is" som det kalles ja. Så har vel egentlig ikke så sterk sak ift kontrakta kanskje?
Selger mente dog at han ikke hadde merket noe til dette og at han ikke visste noe om slike ting. Han virket veldig troverdig iallefall da han ikke engang på 9 år hadde funnet ut av hvordan han skulle koble til telefonen via blåtann på stereoen [emoji28]
Ingen bilkyndig kar m.a.o. og definitivt ikke ute etter å lure oss. Påkosta bilen over 20.000 rett før vi fikk den også.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Rob1
13/08/17, 09:25
Snakk med selger å spør om de kan ta en prat med Frydenbø for deg. Er flere useriøse forhandlere/verksteder, men det kan som nevnt tidligere være at de har er godt forhold til selger og ønsker å opptre ryddig og seriøs.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Rockeren
13/08/17, 09:25
Her må du stå på kravene Thomas :) Hvorfor skal du sitte igjen med en regning på 30-50k for å være snill mot han du kjøpte den av?

Hvis du merket at den gira rart ved prøvekjøring så synes jeg du burde latt den gå :) Det ligger jo 800-900 V70II til salgs på Finn nesten hele tiden, så det er jo ikke så vanskelig å finne en tilsvarende som den du har, bare at den virker :) Hadde det vært en T6 R-design du hadde funnet deg hadde jeg skjønt det, men denne er jo helt normal, så du finner lett en tilsvarende en du kan få godfølelsen med [emoji108]Vel, den hadde alt utstyret vi ville ha, og var i riktig prisklasse for oss. Og jeg trodde at det kanskje ville hjelpe med en flush og oljebytte på kassa da jeg har erfart det før på f.eks mercedes. Bilen er jo knallfin ellers, og har vært veldig lite tull med den ift service og reparasjonshistorikk. Så tenkte at detta var et godt kjøp til 130.000kr. Men er ikke fullt så sikker nå lengre. Krysser fingrene og håper IF tar kostnaden på bruktbilgarantien.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

volvoRsport
13/08/17, 10:32
Jeg nevnte det for selger ved prøvekjøring ja og den er kjøpt "as is" som det kalles ja. Så har vel egentlig ikke så sterk sak ift kontrakta kanskje?

Det har ikke noe å si så lenge bilen har mangler man ikke skal forvente utifra pris, årsmodell, km-stand etc.
Hadde du fått bilen vesentlig billigere enn markedspris, noe du ikke har gjort, så kunne "selges som den er" ha noe verdi for selger.

MrX
13/08/17, 10:51
Kjøper har også undersøkelsesplikt. I det her tilfellet har kjøper prøvd bilen, merket feil med girkassen, diskutert det med selger. Så vurdert det til at han til tross for dette vil kjøpe bilen.

Sier ikke at du ikke har rettigheter, men en helt opplagt sak er det ikke.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Rockeren
13/08/17, 11:13
Du har nok rett i det ja. Har sendt noen forespørsler på slik jobb nå så kanskje man er heldig og finner noen som gjør det billigere enn Rats/Volvo.

Snakket også med Volvo om å resette kassa og adapsjonen men de mente det ikke ville ha noen effekt. Noen som vet noe om det eller har egne erfaringer rundt det?

Rasp
13/08/17, 11:15
Jeg hadde kjøpt en brukt kasse
Er jo ikke mange havari på desse kassene

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Rockeren
13/08/17, 11:26
Det er jo selvsagt et alternativ. Men da står man jo uten garantier eller noe som helst.

volvoRsport
13/08/17, 11:41
Hvis du ikke tar det med selger, så ville jeg i hvert fall prøvd å få det dekket av bruktbilgarantien du har tegnet med IF, den skal jo dekke skader på girkasse også.

Rockeren
13/08/17, 11:43
Kontaktet de på fredag og venter på tilbakemelding. Om jeg ikke hører noe innen tirsdag så får jeg ta kontakt med de igjen. Krysser fingrene og håper på det beste. :)

MrX
13/08/17, 12:57
Får satse på at if ordner opp. Men if sin garanti er vell egentlig ikke gyldig på feil og mangler som er kjent på kjøpstidspunktet?

Rockeren
13/08/17, 12:58
Prøver å legge det fram som at feilen har oppstått nå etter kjøp [emoji14]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Rockeren
13/08/17, 13:37
Er det btw noen som vet om det er mulig å bare bytte f.eks ventilhuset og at det har funket eller er det vanlig at alt sammen blir bytta når det først oppstår slike problemer?
RATS vil selvsagt bytte alt siden de skal gi garanti på jobben osv men om man skulle funnet en billigere og like holdbar løsning liksom?

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Stig-Arne
13/08/17, 15:43
Er nok ingen enkel sak å få selger til å dekke iallefall. For det er vel din oppgave å forsøke å påvise at selger var klar over dette problemet ved salg.
Og om personen ikke har peiling på bil, og har en kjørestil som ikke får frem problemet, så er det jo ganske sannsynlig at han ikke visste om dette desverre.

Rockeren
13/08/17, 16:02
Er nok ingen enkel sak å få selger til å dekke iallefall. For det er vel din oppgave å forsøke å påvise at selger var klar over dette problemet ved salg.
Og om personen ikke har peiling på bil, og har en kjørestil som ikke får frem problemet, så er det jo ganske sannsynlig at han ikke visste om dette desverre.Det er det jeg også tenker ja. Får se hva IF sier, også får man ta det derfra. Har sjekka litt på brukte girkasser og det ligger jo på alt fra 15-25.000kr. Så kommer verkstedjobb osv i tillegg.

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

volvoRsport
13/08/17, 20:04
Er nok ingen enkel sak å få selger til å dekke iallefall. For det er vel din oppgave å forsøke å påvise at selger var klar over dette problemet ved salg.
Og om personen ikke har peiling på bil, og har en kjørestil som ikke får frem problemet, så er det jo ganske sannsynlig at han ikke visste om dette desverre.

Selger trenger absolutt ikke å vite om feilen for å være betalingspliktig hvis den oppdages i ettertid, det har det vært flere eksempler på de seneste årene. Da kunne "hvem som helst" fraskrive seg alt ansvar. Man har faktisk 2 års reklamasjonsrett ved privatkjøp av bruktbil.

larsverm
13/08/17, 20:19
Hm, risikabelt å selge bilen sin også, da...

jerognal
14/08/17, 11:20
Ja det er faktisk risikabelt å selge bil i dag. Det har vært dommer på lignende saker i Forbrukertvistutvalget hvor kjøper har fått medhold. Men dette tar tid. Regn iallefall 1 år fra saken startes.
Men det er et krav at du har prøvd å få til en minnelig avtale med selger. ALT MÅ VÆRE SKRIFTLIG!

Men det er for jævlig hvordan Volvo lurer folk med IKKE å legge flushing inn i service. Det er kalkulert risiko fra Volvo sin side. Har du Taxi Skal den flushes for å beholde garanti. Er det privatbil holder kassen normalt ut garantitiden, og da kan Volvo selge en ny kasse med god profitt.
Flushes kassene holder de evig. Flushes de IKKE ryker de.
Spurte Volvo om de trodde på Julenissen.... iom at oljen skal være "evigvarende"..... Etter 100.000 er oljen totalt ubrukelig. Svart som bek....

Rockeren
14/08/17, 11:23
Har startet saksgangen hos IF nå og avventer svar på om jeg får det på bruktbilgarantien. Saken oppdateres når jeg vet mer [emoji4]

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

larsverm
14/08/17, 12:45
Det er en alvorlig mangel at olje på automatkasse ikke står som eget servicepunkt. Heldigvis er det mulig for oppmerksomme eiere å få det gjort, men det finnes åpenbart en del risiko på bruktmarkedet - langt verre på diesel enn bensin.

B230
14/08/17, 15:45
Så diesel kom med dårligere automatkasser enn bensin?

Stig-Arne
14/08/17, 15:52
Så diesel kom med dårligere automatkasser enn bensin?Kassene er ikke nødvendigvis dårligere, men en momentsterk diesel kan jobbe på lave turtall noe som gir dårlig kjøling og sirkulasjon i olja på kassa, noe som medfører svidd olje og havari. En bensiner må jobbe på høyere turtall og får da bedre kjøling og har ikke så mye moment. Men dette gjaldt spesielt biler frem til 2010 ca når oljekjølerene ble bedre.
Men feilen i dette tilfellet kan like greitt være flushingen, om det er brukt rensemiddel, slik at avleiringer som har løsnet har satt seg i ventilhuset

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Daniel V
14/08/17, 16:05
Er dreiemomentet på dieselen som tar knekken på kassene ja pga varmgang. På bensinbilene er problemet betraktelig redusert :)

Rockeren
15/08/17, 18:43
Er det forøvrig noen som har kjennskap til montering av ekstra oljekjøler på girkassa på disse bilene?

Daniel V
15/08/17, 20:42
Vet det var et tilvalg på P2, så regner med det går å gjøre det samme på denne.

Rockeren
15/08/17, 20:50
Skulle tro det men volvoforhandleren min her jeg bor hadde aldri vært borti noe sånt på dissa bilene. Fikk nærmest inntrykk av at det derfor var umulig å få gjort sånt siden de ikke hadde kjennskap til det. Kunne kanskje ringt en annen forhandler og spurt.

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Stig-Arne
15/08/17, 20:53
Jeg ser ikke problemet. Varmgang på kassene på V70II er ikke mye jeg leser om iallefall, ei heller havari, selv om det forekommer. Selv trekker jeg vogn på 2 tonn etter min XC70 og har absolutt ingen problemer med varm olje. Skal bytte olje nå på 80 000, og blir å be om en oljeprøve.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Rockeren
15/08/17, 20:58
Akkurat... Blir igrunn litt forvirra og usikker på hvem jeg skal høre på da jeg får høre så mye forskjellig. RATS mener varmgang er et stort problem og at Volvoer ikke egner seg til å trekke henger med pga varmgang og dårlig kvalitet på converter osv. Volvoforhandleren kjenner seg ikke igjen i det, og forsåvidt ikke jeg heller da vi kjenner flere som trekker både vogn og henger uten problemer.
Får så mye forskjellige svar så man blir litt forvirra og usikker på hvem og hva vi skal tro på...

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Rasp
15/08/17, 21:01
Har kjørt med dobbelaksla vogn i 3 år no bilen var gått 243000 ingen problem med kasse så lenge man kjører i manuell og tar det med ro

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Rockeren
15/08/17, 21:03
Bruker aldri 6. Giret da eller? For å ha litt mer turtall og kjøling på kassa liksom? Tenker også at det ikke er noe problem om man kjører med vett :)

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Rasp
15/08/17, 21:04
6 gir er sjeldan i bruk med meg

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Stig-Arne
15/08/17, 21:04
Bruker aldri 6. Giret da eller? For å ha litt mer turtall og kjøling på kassa liksom? Tenker også at det ikke er noe problem om man kjører med vett :)

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via TapatalkBruker 6 giret rett som det er. Men i bakker lar jeg gjerne motoren jobbe på 2000, ser det tydelig på kjølevanntemperaturen at den bikker godt 100 grader om man bruker motoren på rundt 1500 i tyngre bakker. Men lar.man den surre på 2000 så holder den seg under 100 grader.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Rockeren
15/08/17, 21:07
Bruker 6 giret rett som det er. Men i bakker lar jeg gjerne motoren jobbe på 2000, ser det tydelig på kjøre vanntemperaturen at den bikker godt 100 grader om man bruker motoren på rundt 1500 i tyngre bakker. Men lar.man den surre på 2000 så holder den seg under 100 grader.

Sent fra min SM-G930F via TapatalkSkjønner :)
Hvor får man opp motortemperatur? Har hatt bilen bare to uker uten å få satt meg helt inn i alt men har ikke finni den måleren enda [emoji28]

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Stig-Arne
15/08/17, 21:10
Skjønner :)
Hvor får man opp motortemperatur? Har hatt bilen bare to uker uten å få satt meg helt inn i alt men har ikke finni den måleren enda [emoji28]

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via TapatalkBruker OBD2 leser på telefonen. Kjørt en del tyngre stigninger med 2 tonn på slep i sommer, så raskt at tempen gjerne steg over 100 grader om motoren jobbet tungt. Og varmt vann gir jo også varm olje til gir.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Rockeren
15/08/17, 21:17
Ahh.. Har en sånn sak jeg også, da skal jeg jaggu sjekke ut det der. Litt rart egentlig at Volvo har kutta ut motortemperaturmåleren i dashbordet.

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Rob1
15/08/17, 21:19
Skjønner egentlig godt at girkasser gpr til helv..... om man trekker 2 tonn i motbakke på lavt turtall.... blir en hinsides belastning på converter....

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Stig-Arne
15/08/17, 21:22
Skjønner egentlig godt at girkasser gpr til helv..... om man trekker 2 tonn i motbakke på lavt turtall.... blir en hinsides belastning på converter....

Sent from my SM-G930F using TapatalkConverter brukes ikke i slike tilfeller, da er girkassen låst i gir.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

gaupe
18/08/17, 00:15
Det er langt i frå uvanleg at desse kassene havarerar før det er gått 200k, RATS har heilt rett i kva dei seier. Hovudgrunnen skal vere altfor aggressive girskift i software, for å få ned sluring mellom gira. Sannsynlegvis er einaste håpet for å få kassene til å overleve, hyppige girskift frå dei er nye, tek ein over ein bil som er gått meir enn 100k blir dette rein bingo.

Er det krok på bilen? Og ja, eigaren treng ikkje å ha merka stort av dette, kom veldig brått på på vår bil, utan noko voldsomme forvarsel, og tippar på at det er omtrent same skaden. Tenker det blir ei byttekasse her.

jerognal
18/08/17, 07:29
Til dere som påstår at oljetilsetning ikke har en funksjon:
EN jeg kjenner som driver verkstedmålte på sin Caravelle T5 før og etter tilsetting av Omega tror jeg det var. (Selv har eg alltid brukt QMI og det har funket for meg).
FØR tilsetting gikk temp fort opp i 115-120 grader.
ETTER tilsetting aldri over 95.

Har selv nå tre Volvo-automater i husholdningen, med henholdsvis 500.000 km, 310.000 km og 245.000 km. ALdri hatt tull. Flush og QMI eller Omega så holder kassene fint.

Rockeren
18/08/17, 07:47
Det er langt i frå uvanleg at desse kassene havarerar før det er gått 200k, RATS har heilt rett i kva dei seier. Hovudgrunnen skal vere altfor aggressive girskift i software, for å få ned sluring mellom gira. Sannsynlegvis er einaste håpet for å få kassene til å overleve, hyppige girskift frå dei er nye, tek ein over ein bil som er gått meir enn 100k blir dette rein bingo.

Er det krok på bilen? Og ja, eigaren treng ikkje å ha merka stort av dette, kom veldig brått på på vår bil, utan noko voldsomme forvarsel, og tippar på at det er omtrent same skaden. Tenker det blir ei byttekasse her.Det er krok på den ja :)

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Stig-Arne
18/08/17, 08:21
Det er langt i frå uvanleg at desse kassene havarerar før det er gått 200k, RATS har heilt rett i kva dei seier. Hovudgrunnen skal vere altfor aggressive girskift i software, for å få ned sluring mellom gira. Sannsynlegvis er einaste håpet for å få kassene til å overleve, hyppige girskift frå dei er nye, tek ein over ein bil som er gått meir enn 100k blir dette rein bingo.

Er det krok på bilen? Og ja, eigaren treng ikkje å ha merka stort av dette, kom veldig brått på på vår bil, utan noko voldsomme forvarsel, og tippar på at det er omtrent same skaden. Tenker det blir ei byttekasse her.

Må da være måte på overdramatisering.
Er vel ganske langt mellom x70II serien som faktisk har hatt behov for å bytte kasse. Leser ikke mye om det på forumene iallefall.
Skal sies at programvaren fra 2008 og opp til min som er en 2013 har forandret seg mye og blitt betydelig bedre.

Med dette mener jeg mye av det Rats sier stemmer bra, men det gjerne på eldre modeller med dårlig kjøling til girkassen og dårlig programvare.

I tilfellet til TS så kan det være en haug med andre feil som har skjedd, men jeg har mine tvil til at det nødvendigvis er en svakhet med girkassen som har årsaken problemet hans.

Rockeren
18/08/17, 08:25
Hvilke andre feil mener du det kan ha vært/er? Det må du gjerne utdype.

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Børge Vikebø
19/08/17, 15:40
Samme girkasse i Mondeo (ikke de med powershift). Vi har omtrent ikke byttet kasse i disse. At de girer hardere (unngår sluring) er forsåvidt positivt, da det er varmgangen som virkelig ødelegger. Vår V70 har gått 260.000 nå, girer som smør.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Stig-Arne
19/08/17, 19:54
Hvilke andre feil mener du det kan ha vært/er? Det må du gjerne utdype.

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via TapatalkDet kan være feil som har oppstått etter flushingen, hvor rensevæske har løsnet partikler som så har satt seg i ventilhuset. Klart, dårlig vedlikehold kan det være, men min oppfatning er den at det ikke er noen gjenganger på kassene til x70 serien slik det var frem til 2008

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Rockeren
19/08/17, 20:19
Da anbefaler jeg å lese alt jeg har skrevet. For jeg er ganske sikker på at jeg skrev noe om at den var sånn allerede før kjøp, men nå har begynt å bli verre. Så flushinga har INGEN medvirkning her. Nå vet jeg ikke hva du baserer dine uttalelser på, men tror noen faktasjekk kanskje kunne vært lurt. Å ikke flushe kassa på over 190.000km er å be om trøbbel... Det vet de aller fleste som har litt mer enn snittet peiling på bil. Forøvrig er denne bilen registrert november 2007 så det er en tidlig 08 modell. Og det er ikke unormalt eller ukjent at dissa kassene ryker, hvis du leser litt rundt omkring på div. forum og slikt. Eller snakker med Volvoforhandlere. Forøvrig er det jo rart om RATS, som er spesialister på automatkasser, sier at det har vært mye problemer med de, hvis det ikke stemmer. Tvilsomt at de farer med løgn egentlig. Og det er nok en grunn til at de monterer litt forsterkede deler når de overhaler slike girkasser.
Du må gjerne prøve å motargumentere på dette, men jeg tror du vil slite litt :)

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Rob1
19/08/17, 20:21
Da anbefaler jeg å lese alt jeg har skrevet. For jeg er ganske sikker på at jeg skrev noe om at den var sånn allerede før kjøp, men nå har begynt å bli verre. Så flushinga har INGEN medvirkning her. Nå vet jeg ikke hva du baserer dine uttalelser på, men tror noen faktasjekk kanskje kunne vært lurt. Å ikke flushe kassa på over 190.000km er å be om trøbbel... Det vet de aller fleste som har litt mer enn snittet peiling på bil. Forøvrig er denne bilen registrert november 2007 så det er en tidlig 08 modell. Og det er ikke unormalt eller ukjent at dissa kassene ryker, hvis du leser litt rundt omkring på div. forum og slikt. Eller snakker med Volvoforhandlere. Forøvrig er det jo rart om RATS, som er spesialister på automatkasser, sier at det har vært mye problemer med de, hvis det ikke stemmer. Tvilsomt at de farer med løgn egentlig. Og det er nok en grunn til at de monterer litt forsterkede deler når de overhaler slike girkasser.
Du må gjerne prøve å motargumentere på dette, men jeg tror du vil slite litt :)

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via TapatalkVet du hvilke deler de bytter ut med forsterkede?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Stig-Arne
19/08/17, 20:24
Da anbefaler jeg å lese alt jeg har skrevet. For jeg er ganske sikker på at jeg skrev noe om at den var sånn allerede før kjøp, men nå har begynt å bli verre. Så flushinga har INGEN medvirkning her. Nå vet jeg ikke hva du baserer dine uttalelser på, men tror noen faktasjekk kanskje kunne vært lurt. Å ikke flushe kassa på over 190.000km er å be om trøbbel... Det vet de aller fleste som har litt mer enn snittet peiling på bil. Forøvrig er denne bilen registrert november 2007 så det er en tidlig 08 modell. Og det er ikke unormalt eller ukjent at dissa kassene ryker, hvis du leser litt rundt omkring på div. forum og slikt. Eller snakker med Volvoforhandlere. Forøvrig er det jo rart om RATS, som er spesialister på automatkasser, sier at det har vært mye problemer med de, hvis det ikke stemmer. Tvilsomt at de farer med løgn egentlig. Og det er nok en grunn til at de monterer litt forsterkede deler når de overhaler slike girkasser.
Du må gjerne prøve å motargumentere på dette, men jeg tror du vil slite litt :)

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via TapatalkHar jeg noen gang nevnt at det ikke er nødvendig med flush? Nei.
Det jeg vil frem til et at jeg synes Rats overdriver når de påstår at Volvo kassene ikke tåler å trekke tyngre henger.
Flush er selvsagt anbefalt, skal ta min nå når den kommer på 80 000.
Rats vet nok hva de snakker om, bare synes de overdriver med sine uttalelser, og at mye nok henger igjen fra eldre biler.

Så du må gjerne lese en gang til hva jeg har skrevet før du slakter det.

Og nei, etter hva jeg leser meg til så er det betydelig mindre problemer på kassene etter 2008, og langt fra samme problemene man hadde på N bilene.

Men det mine bekymringringer rundt flush med maskin og rensemiddel er at det løser opp skit som havner på plasser det ikke skal være, og med det lage mer problemer enn man hadde, men slik jeg har forstått det så skjer dette på kasser som har hatt manglende vedlikehold. Det samme gjelder jo forsåvidt dyser på motoren, hvor flere har fått problemer etter dyserens, med at de begynner å lekke etter rens, da skit og koks løsner og dysen får dårlig spredning etterpå

Men uansett, så er konklusjonen at regelmessig vedlikehold er det beste, og ikke alltid ting lar seg redde om der har vært manglende vedlikehold.

Rockeren
19/08/17, 21:26
Vet du hvilke deler de bytter ut med forsterkede?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk"Vi monterer forbedret converter med lock-upclutch i carbonmateriale, samt nytt komplett ventilhus slik at trykkreguleringer og systemer blir satt tilbake i stand. En slik reparasjon koster mellom 40 og 45000,- + mva. Kunden har nylig kjøpt bilen, og denne feilen har vært tilstede over lengre tid"

Det var det de skrev på diagnosen :)

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

eab
22/08/17, 19:14
Jeg var også i kontakt med rats i forbindelse med automaten i min my09. De sa det samme til meg, og man kan lese i sonnax sine tekniske artikler at ventilhus var/er et problem på girkasser opp til og med 2008.

Rockeren
22/08/17, 19:19
Kan nå meddele den gledelige nyhet at jeg får dekka ny girkasse på IF bruktbilgaranti [emoji16]
Så da blir det flunka ny girkasse med ventilhus og converter i bilen snart [emoji1] Jobben utføres på Bilbutikk1 i Askim :)

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Rob1
22/08/17, 19:23
Heldig du ;-)

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

peodudn
25/08/17, 11:02
Hei
Jeg har også problem med girkassa.
Jeg har gjort en del undersøkelse rundt dette og har funnet fram til at girkasse med produksjonsnr 06J og tidligere har svakhet med ventilhus. Typisk problem er at den da girer hardt mellom 2 og 3 gir men kan også påvirke øvrige gir.
Min girkasse har produksjonsnr 06C så jeg er i den kategorien. Jeg har akk kjøpt nytt ventilhus til min girkasse og får denne bytta neste helg.
Nytt ventilhus hos Volvo kommer på nesten 20000kr. Jeg bestilte min fra England til 6000kr.
Krysser fingre for at dette er alt som er galt [emoji108]


Sent from my iPad using Tapatalkhttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/622.jpg

Rockeren
25/08/17, 11:10
Hvis den kun girer hardt uten å slure så er nok det hovedproblemet ja.

Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk

Madts
14/09/17, 22:24
Har du byttet ventilhuset nå? Har samme problemer på min og vurderer ventilhus bytte istedet for hele kassen..

peodudn
18/09/17, 05:12
Ventilhuset blir bytta hos Volvo, 29 sept. Kostnad, 3800kr.
Jeg vil komme her med raport om hvordan dette funka[emoji106]

peodudn
02/10/17, 15:12
Da er ventilhuset på min bil bytta og resultatet er som forventa. Bilen girer silkemykt i alle gir. Mao som ny[emoji3]


Sent from my iPad using Tapatalk