PDA

Vis full versjon : Guide: Demontering av dashbord 940



Mikal B
05/08/17, 20:04
Hei!
Lager en (nesten) komplett guide om hvordan man demonterer dashbord i 940 da jeg ikke kunne finne en eneste guide om dette på nett.
Kommer til å merke underveis at det allerede er mye som er demontert i bilen, men om det er spørsmål, er det bare å spørre :)
Mesteparten av guiden foregår på førerside, da det uansett er identisk på passasjerside.

Verktøy:
T25
17mm pipe
10mm pipe
Tang
Avbiter
Flatt skrujern

1. Koble fra batteri.

2. Rattet skrues av ved en 17mm pipe
6532

3. Når rattet er av, står hendler for tur; T25 benyttes der. Husk å ta av stikk.
6533

4. Etter hendlene er det litt mer T25 til bruk på plastikken + støpejern. Når disse 2 skruene er av, drar man bare av hele dingsen som er rundet inn (litt usikker hva denne heter)
6534

5. På undersiden av rattet er det en 10mm som må av.
6535

Og ikke glem å dra ut hylsen:
6536

6. Vi beveger oss til varme-/viftejusteringen der man finner 4 skruer
6537

7. Instrumentpanelet må ut. Skruene på bildet holder selve rammen på plass.
6538

8. Høytallerne er en enkel sak. Jeg brukte et lite flatt skrujern for å få fatt på de. Når disse er ute, løfter man i front, og trekker høytalleren mot deg for å få den løs. Koble fra og ligg på et trygt sted.
6539

9. Enkleste måte å få av bryterpanelet på venstre side av rattet, var for meg å stikke hånden oppunder å presse inn festet som er vist på bildet, samtidig som man da presser ut panelet.
6540

10. For å få av deksel på A-stolpen, må man først komme til en skrue under oppe. Man fjerner først håndtaket ved hjelp av T25 x4. Dekslet utenpå disse skruene taes enkelt av ved et lite flatt skrujern. Vipper ut dekslet for å komme til skruer.
6541

11. Under der, gjemmer det seg nok en T25 som må av for å løsne øvre festet til dekslet i A-stolpen. Dekslet er forøvrig festet 3 steder til nedover. 1 klips ca. midt på, og 1 litt lenger oppe. Nede i nærheten av høytaller, ligger siste festet. Dette er IKKE klips, men derimot et spor. Man drar enkelt og greit dekslet oppover for å løsne siste festet.

12. På sidene av dash åpenbarer det seg 2 10mm bolter. Disse løsnes.

13. Under dashbordet er ledningsnettet hengt opp 4 forskjellige steder. 3 av de er festet med låseklips man fjerner ved hjelp av flat skrujern og/eller tang. Man ser tydelig hvor de henger. Lufteuttak til frontfrute er låst på samme pinner med nye låseklips. Disse ventilene må forøvrig bikkes opp og taes av. VÆR FORSIKTIG da dette er plastikk og knekker veldig lett.

Resterende bilder kommer fortløpende når jeg får tilgang på pc.

Håper dette er til hjelp :)