PDA

Vis full versjon : Service på dieselvarmer. starter ikke.



peodudn
04/08/17, 20:51
Hei
Vinteren i nord nermer seg og sia dieselvarmeren streike i vår så gikk jeg i gang med en service på denne.
Diagnosen gir ingen feilmeldinger. Komponentsjekk sier at alt er i orden, men den starter ikke å brenne. Starter opp og slår seg av igjen.
Jeg mistenker dieseltilførselen er svak. Når jeg tok av dieselslangen og kjører pumpa så kommer det dråper med ca et sekunds mellomrom. Der er trykk for når jeg stenger for røret med fingern så bygger den opp trykk i dieselrøret. Noen som kan fortelle meg hvor mye diesel som skal pumpes over en viss tid?

Rob1
04/08/17, 20:55
Kommer det luft? Vist nok et vanlig problem...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

peodudn
04/08/17, 20:57
Kommer det luft? Vist nok et vanlig problem...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Luft? Hva mener du?
Hvor skal den lufta komme og hvordan sjekker jeg det?


Sent from my iPad using Tapatalk

Rob1
04/08/17, 21:00
Luft i dieselen. Trekker den luft der får du det problemet. Og det er flere koblinger mellom tank og varmer som kan lekke. Volvo har vist et "spesial verktøy" som er en blank slange de lar pumpa kjøre dieselen i, for å se hvor eller om det trekkes inn luft noen plasser

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

peodudn
04/08/17, 21:06
Luft i dieselen. Trekker den luft der får du det problemet. Og det er flere koblinger mellom tank og varmer som kan lekke. Volvo har vist et "spesial verktøy" som er en blank slange de lar pumpa kjøre dieselen i, for å se hvor eller om det trekkes inn luft noen plasser

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Ok. Tenker jeg lar de på verksted sjekke dette da.
Takk for svar[emoji106]


Sent from my iPad using Tapatalk

Rob1
04/08/17, 21:12
Har ikke gjort dette selv, men har forstått at de kun setter en klar/gjennomsiktig slange mellom dieselvarmer og slangen som går bak. Kommer det luftbobler da så ligger problemet FØR dieselvarmeren. Sikkert ikke noe hokus pokus å teste selv

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

René Fredriksen
05/08/17, 19:29
Hei
Vinteren i nord nermer seg og sia dieselvarmeren streike i vår så gikk jeg i gang med en service på denne.
Diagnosen gir ingen feilmeldinger. Komponentsjekk sier at alt er i orden, men den starter ikke å brenne. Starter opp og slår seg av igjen.
Jeg mistenker dieseltilførselen er svak. Når jeg tok av dieselslangen og kjører pumpa så kommer det dråper med ca et sekunds mellomrom. Der er trykk for når jeg stenger for røret med fingern så bygger den opp trykk i dieselrøret. Noen som kan fortelle meg hvor mye diesel som skal pumpes over en viss tid?

Bare sånn lite tips som jeg har sett mange brenner seg på er det at disse varmerene i fra 2008 starter ikke om det er varmere enn 15 grader ute, eller når motoren er varmere (tror det var 50 grader).

Edit: Slik du sier med Diesel slangen at det kommer i dråpevis er helt normalt :)

MrX
06/08/17, 10:57
Sjelden høy temperatur er problemet i Alta...

For øvrig har jeg samme problemet med min webasto så en oppdatering om du får den i orden vil bli satt pris på.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

peodudn
06/08/17, 12:08
Bare sånn lite tips som jeg har sett mange brenner seg på er det at disse varmerene i fra 2008 starter ikke om det er varmere enn 15 grader ute, eller når motoren er varmere (tror det var 50 grader).

Edit: Slik du sier med Diesel slangen at det kommer i dråpevis er helt normalt :)

Når man tvangskjører den med diagnoseutstyret så skal den vel starte uansett om det er varmere enn 15grader ute [emoji108]


Sent from my iPad using Tapatalk

René Fredriksen
06/08/17, 19:10
Når man tvangskjører den med diagnoseutstyret så skal den vel starte uansett om det er varmere enn 15grader ute [emoji108]


Sent from my iPad using Tapatalk


Niks ;)

Men ta litt kjøle spray eller noe og spray under speilet på fører døren på den lille nippelen under der så du får ute tempen under 15 så fyrer den ;)

peodudn
07/08/17, 14:06
Niks ;)

Men ta litt kjøle spray eller noe og spray under speilet på fører døren på den lille nippelen under der så du får ute tempen under 15 så fyrer den ;)

Ok, skal prøve det. [emoji3]


Sent from my iPad using Tapatalk

eab
10/08/17, 18:31
Hei
Vinteren i nord nermer seg og sia dieselvarmeren streike i vår så gikk jeg i gang med en service på denne.
Diagnosen gir ingen feilmeldinger. Komponentsjekk sier at alt er i orden, men den starter ikke å brenne. Starter opp og slår seg av igjen.
Jeg mistenker dieseltilførselen er svak. Når jeg tok av dieselslangen og kjører pumpa så kommer det dråper med ca et sekunds mellomrom. Der er trykk for når jeg stenger for røret med fingern så bygger den opp trykk i dieselrøret. Noen som kan fortelle meg hvor mye diesel som skal pumpes over en viss tid?

Er det slik at den prøver å starte, poffer og brenner urent for så å stoppe og spy ut masse røyk?

peodudn
10/08/17, 19:49
Er det slik at den prøver å starte, poffer og brenner urent for så å stoppe og spy ut masse røyk?

Nei. Den starter såvidt. Kommer bittelitt røyk så slår den seg av

peodudn
12/08/17, 11:45
Ny status. Spraya med kjølespray på sensoren og gjorde nytt forsøk. Starter fortsatt ikke men når jeg via diagnosen fyller diesel(lufter systemet) inn i webastoen så starter den og går i noen sekunder. Ved aktivering av pumpa så kommer det en tikkelyd ved høyre bakhjul. For meg så tyder det på at den ikke får nokk diesel.

peodudn
12/08/17, 12:02
Ved å se på parametere samtidig som webasto slås på så står fuel pump i "off" hele tiden.

Rob1
12/08/17, 12:30
Tikke lyden er pumpa som går. Er det jevn tikking, eller stopper den, for så å starte igjen? Er normalt at den øker litt i frekvens.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

peodudn
12/08/17, 13:42
Tikker jevnt en stund, stopper og starter igjen

Roger Fagerland
14/08/17, 21:02
Har en XC70 -08. Varmeren startet og gikk en kort stund. Ingen unormal røyk. Hvis jeg da startet den rett etterpå gikk den normalt. Hadde den inne på feilsøking på Bilinord. Fikk beskjed at brennerenhet var defekt. Byttet den selv og alt ok etterpå.

Ludo
15/08/17, 13:52
Skjønner du bor nordpå og at Oslo blir langt unna. Men bare for å nevne for andre som leser i tråden din så tar Heatco i Oslo service på alle typer brennere til en levelig pris - har selv brukt de flere ganger og er alltid like fornøyd...

Rob1
15/08/17, 18:52
Skjønner du bor nordpå og at Oslo blir langt unna. Men bare for å nevne for andre som leser i tråden din så tar Heatco i Oslo service på alle typer brennere til en levelig pris - har selv brukt de flere ganger og er alltid like fornøyd...Hva har dette kostet da?

Skulle vel ikke være noe i veien for å sende en dit.
Men det er vel heller ikke noe hokus pokus om det er de vanlige tingene som flammevakt, glødestift og brennkammer som må byttes?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Ludo
15/08/17, 19:06
Hva har dette kostet da?

Skulle vel ikke være noe i veien for å sende en dit.
Men det er vel heller ikke noe hokus pokus om det er de vanlige tingene som flammevakt, glødestift og brennkammer som må byttes?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

De vanlige tingene ja, om man har et sted man kan jobbe på så fikser man jo disse tingene selv... Mener å huske at jeg betalte ca 7000,- for nytt brennkammer og div ink etpar timers jobb - vel verdt pengene i januar...

eab
15/08/17, 19:09
Det er vanligvis noe porselenskammer eller lignende inne i selve brenneren som sprekker. Komplett ny thermo-top v innmat får du på Volvo for rundt 4000kr. Har fått pris nede i 3200 hos autoex i Trondheim.

Roger Fagerland
16/08/17, 07:03
Denne delen byttet jeg på min brenner. Inneholder flammevakt, glødestift og brennkammer. Normalt at denne ryker etter noen år. Tror jeg betalte ca 3000 for delen på Bilinord. Grei sak å bytte selv, men litt vanskelig å få demontert fra bilen. Volvo bruker noen "hurtigkoblinger" på kjøleslangene. De er ikke akkurat hurtig når det er trangt og skittent.
Er nok lurt at du får tatt diagnose på varmeren, så finner de nok ut hva som feiler den.

http://www.ebay.com/itm/Webasto-Thermo-Top-Evo-Water-Heater-Burner-Diesel-Only-1315947A-/322291478837?epid=2037330948&hash=item4b0a11b135:g:Zv8AAOSwh2xX~hu6

gizzmo82
14/12/17, 13:57
Hvor ligger dieselpumpa på disse? XC70

peodudn
14/12/17, 14:15
Hvor ligger dieselpumpa på disse? XC70

Ligger bak under bilen.
Forøvrig endte jeg med å kjøpe ny komplett webasto da de mente det er feil i ecm og den får man ikke kjøpt alene. Dette gjelder den første modellen opp til et vist chassinummer i 2007.

gizzmo82
14/12/17, 18:42
[QUOTE=peodudn;1066720]Ligger bak under bilen.


Ligger den på samme plass på XC70?

Hansemann
10/01/18, 12:48
Hvor kjøpte du brennerenheten ?