PDA

Vis full versjon : 2.5 16v turbo moment spørsmål



Riff
18/07/17, 19:32
Ser jo på å bygge en 2.5l 16v turbo, men er litt usikker på om jeg klarer å komme innafor krava på 240'n.

Ft'n har jo 265 Nm, så ser for meg at det kanskje blir litt vanskelig?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Riff
18/07/17, 19:38
Glemte å si at det blir med 13c'n, original size dyser og datasprut.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Terje1
18/07/17, 20:03
Uten at jeg egentlig har noe grunnlag for å svare(ettersom jeg ikke har mappet mine motorer selv) så tror jeg nok ikke det blir noe problem å få en slik motor til å gå dårlig nok.
Om det er noe godt å være motor er en annen sak :)


Regner med at det er kun i forhold til godkjenning?

Riff
18/07/17, 20:23
Uten at jeg egentlig har noe grunnlag for å svare(ettersom jeg ikke har mappet mine motorer selv) så tror jeg nok ikke det blir noe problem å få en slik motor til å gå dårlig nok.
Om det er noe godt å være motor er en annen sak :)


Regner med at det er kun i forhold til godkjenning?
Er for godkjenningen sin del ja. Ja, får prøve å dra av nok

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Batland
19/07/17, 08:25
Ser jo på å bygge en 2.5l 16v turbo, men er litt usikker på om jeg klarer å komme innafor krava på 240'n.

Ft'n har jo 265 Nm, så ser for meg at det kanskje blir litt vanskelig?

Med litt kreativitet og noen gamle deler så går dette helt fint, og vel så det. Det er ikke måte på hvor dårlig resultatet blir med originalt eksosanlegg med tett katalysator, lett blombert luftinntak i original luftfilterboks, stag til gasspjeld justert slik at ikke spjeldet åpner skikkelig, en fille i inn tanken på intercooleren, plate mellom gasspjeld og manifold som dekker 1/2 åpningen, revva mapping og feil kamtiming. ;)

Riff
19/07/17, 08:54
Med litt kreativitet og noen gamle deler så går dette helt fint, og vel så det. Det er ikke måte på hvor dårlig resultatet blir med originalt eksosanlegg med tett katalysator, lett blombert luftinntak i original luftfilterboks, stag til gasspjeld justert slik at ikke spjeldet åpner skikkelig, en fille i inn tanken på intercooleren, plate mellom gasspjeld og manifold som dekker 1/2 åpningen, revva mapping og feil kamtiming. ;)

Hehe, høres ut som det lar seg gjøre ja :D

volvobrage
23/07/17, 21:29
Trur ikkje biltilsynet er villig til og godkjenne alle motorar pga potensial. Viss du for eksempel må lade veldig lite for og komme under.
Men med dei oppfinnsomme metodane til Terje1 går det nok!:p Men er ikkje sikkert dei godkjenner søknaden fordi om pga det eg skreiv over.

Riff
23/07/17, 21:38
Trur ikkje biltilsynet er villig til og godkjenne alle motorar pga potensial. Viss du for eksempel må lade veldig lite for og komme under.
Men med dei oppfinnsomme metodane til Terje1 går det nok!:p Men er ikkje sikkert dei godkjenner søknaden fordi om pga det eg skreiv over.

Ja, er litt det jeg tenker og.. dumt å komme med 0.1 i ladetrykk for akkurat å komme innom grensa.. men om jeg får 0.3 - 0.4 på en 13c, så er ikke effektpotensialet så stort uansett..
Får bygge og se hva vi får til. Dra av tenning og andre triks :)

Terje1
24/07/17, 21:43
Volvobrage har absolutt et poeng :)

For min den så finn jeg ikke turbononvertere en b6304 motor i 940,men b6254 gikk greit.
Dette pga motorens potensiale.

Men som alt annet,regler håndheves svært forskjellig.

Riff
25/07/17, 06:29
Ja, det er jo akkurat den delen der som er litt tricky.
Er jo kjedelig å bruke mange tusen på deler å så går den ikke gjennom..

Terje1
25/07/17, 08:43
Ja, det er jo akkurat den delen der som er litt tricky.
Er jo kjedelig å bruke mange tusen på deler å så går den ikke gjennom..
Ser ikke helt problemet der men.
Man søker jo først og får man positivt svar så bygger man i henhold til det.

Riff
25/07/17, 08:54
Ser ikke helt problemet der men.
Man søker jo først og får man positivt svar så bygger man i henhold til det.

Har fått positivt svar fra BT, har bare ikke fått svaret i papirform ennå. Men alt handler jo om å klare å komme innenfor 220hk / 280 Nm.

Marius Nilssen
03/08/17, 15:53
Jeg snakka med et lokalt motorverksted en stund tilbake angående litt topplokksarbeid og fikk noen tips angående godkjenning
når jeg nevnte at jeg også hadde en 242 som skulle godkjennes med 16v og turbo.
De hadde vært med på å godkjenne ganske mange BMWer med turbokonvertert sekser og på nesten hver eneste motor hadde dem lagd plombering
i trykkrør rett før intercooler for å få effekt og moment ned, så jeg tenker at det sikkert er en ganske enkel og grei løsning.

Riff
03/08/17, 16:00
Ja, høres ut som en god måte å gjøre det på :)
Spørs jo også hva BT legger til grunne for effektmålingen også.. hva som må leses av i benken når den bremses og sånt.
Får se hva de har skrevet når de sender meg svaret på søknaden.. hittils er det kun muntlig svar jeg har fått.