PDA

Vis full versjon : s60 5 trinns til 6 trinns



sigurds60
11/07/17, 14:44
har ein 2.0T med 5 trinns kasse, passer 6 trinns kassene fra ein 2.5R uten å måtte bygge om på drivlinja?

locked
12/07/17, 14:03
har ein 2.0T med 5 trinns kasse, passer 6 trinns kassene fra ein 2.5R uten å måtte bygge om på drivlinja?
2.0T er FWD.
2.5R fins ikkje, mulig du meina 2.4 frå R, men det er jo ei AWD kasse... Du vil i så fall måtte ha ei uvirksom vinkelkasse og det er jo dumt å tilføre unødig vekt.

Du må evt. finne deg ei 6trinns kasse frå ein bensinmotor med FWD, det er eg faktisk ikkje heilt sikker på om du får tak i.

volvoRsport
12/07/17, 17:14
.2.5R fins ikkje, mulig du meina 2.4 frå R, men det er jo ei AWD kasse...

Motoren som sitter i 04-07 R er på 2522cc. M66 FWD fikk man i nyere P2 S60/V70 T5 og i C30/S40/V50/C70 T5.

FroBe
12/07/17, 21:35
Bortsett fra det mekaniske har man også utfordringen med software, slik at man ikke ender opp med Limp Home-modus fordi ECU misforstår ny TCM.
Volvo kan neppe hjelpe med dette, men det er vel noen her som har funnet noen guruer i Sverige som har hjulpet dem med SW-modifikasjoner hvis jeg ikke husker feil.

volvoRsport
12/07/17, 21:42
Bortsett fra det mekaniske har man også utfordringen med software, slik at man ikke ender opp med Limp Home-modus fordi ECU misforstår ny TCM.
Volvo kan neppe hjelpe med dette, men det er vel noen her som har funnet noen guruer i Sverige som har hjulpet dem med SW-modifikasjoner hvis jeg ikke husker feil.

TCM har man kun hvis det er automat, regner med at det er manuellkasse trådstarter har selv om han ikke har nevnt det.

Daniel V
12/07/17, 23:48
Fysisk så skal dette gå helt fint. Var mye sammen med Mathiesen her inne da han bygget om sin 07 V70 2,4D fra M56 til M66. Problemet han støtte på var at cruisecontrol ikke fungerte i 6-gir. Dette fordi software ikke var laget for 6-gir, sånn at bilen trodde girkassa stod i nøytral da den ble kjørt i 6-gir.

Bortsett fra det så tror jeg ikke det var noen større problemer. Volvo kunne ikke hjelpe, så Anders tok en tur til en svenske og alt ordnet seg.

Skulle Volvo hjelpe var det snakk om å legge inn ny software til hele bilen, noe som kostet noen helt elleville summer.