PDA

Vis full versjon : V50 feilmelding



Mastodon
05/07/17, 21:54
Jeg lånte bort min MY2012 V50 D2 til min mor og far som skulle på ferietur i dag.
En time ut i reisen over Valdresflya fikk jeg telefon...
Bilen varslet med det gule signalet for feil med "Eksosrensesytemet"
Redningsbilmannskapet som ble skremt ut av Volvo Assistanse leste ut en feilkode som varslet om for høy luftgjennomstrømming i luftmengdemåleren. Den ble slettet men bilen er fortsatt i Nødmodus.

Spørsmål 1, Hvordan får jeg bort nødmodusen uten VIDA/DICE? Bilen går som en dass...

Spørsmål 2, Hva kan være feil? Bør jeg demontere og rense MAF? Eventuellt andre ting jeg kan slette?

Jeg har VIDA/DICE, men ikke her jeg er på feire...

På forhånd takk for all hjelp!

lationlars
05/07/17, 22:05
Kansje sjekke at egr ventil fungerer, diesel partikkel filter tett? Eller tomt for additiv veske?


Sent from my iPhone using Tapatalk

lationlars
05/07/17, 22:07
Jeg hadde problem med defekt egr ventil, bilen funket topp til den ble driftsvarm der etter gikk den i nødmodus, kunne trille i 20 km/h, skrudde av tenning på igjen funket 1-2 min før samme feil modus kom igjen


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mastodon
06/07/17, 09:58
Nå har jeg tatt ut MAF, den er tilgriset sv olje. Skal rense den med MAF cleaner og sette den samme igjen. Håper dette er synderen...
Se bilder:
6470
6471
6472

Og nå har jeg tatt ut de to TX30 skruene til EGR ventilen. Men den sitter fortsatt bom fast...
hva gjør jeg for å løsne den?

lationlars
06/07/17, 11:29
Nå har jeg tatt ut MAF, den er tilgriset sv olje. Skal rense den med MAF cleaner og sette den samme igjen. Håper dette er synderen...
Se bilder:
6470
6471
6472

Og nå har jeg tatt ut de to TX30 skruene til EGR ventilen. Men den sitter fortsatt bom fast...
hva gjør jeg for å løsne den?

Mener det sitter en torx skrue under ventilen også, men er veldig vanskelig å komme til for å løsne den


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mastodon
06/07/17, 12:19
Takk for tipset lationlars!

Monterte igjen alt etter rens og tok en prøvetur, batteriet var frakoblet under hele jobben.
Tok en prøvetur og fortsatt nødmodus. I tillegg kom den gule motorlampen opp.

Skal til verksted i morgen og lese ut koder... Håper det bare er MAFen...

Mastodon
07/07/17, 15:33
Nå er bilen levert til Texascom på Bilia Gjøvik!

Håper de finner ut av dette til uka!

God helg!

lationlars
07/07/17, 17:19
Nå er bilen levert til Texascom på Bilia Gjøvik!

Håper de finner ut av dette til uka!

God helg!

Så bra! Blir spennede å høre hva som var galt;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Texascom
08/07/17, 07:35
Fikk tatt den inn på fredag aften. Ringer deg på mandag morgen [emoji106]

Mastodon
08/07/17, 09:34
Najs!! [emoji1303]


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Mastodon
10/07/17, 07:51
Gladmelding! Det var en ladetrykkslange til turboen som hadde revnet! Heldigvis ikke noe mer alvorlig:)

Cred til Texascom og Bilia Gjøvik for rask service!