PDA

Vis full versjon : Framre markeringslys - stryk på EU



kebabaluba
04/07/17, 20:02
Halloen. Var inne med S60 på PKK idag og strøk. Strøk pga bilen min har originale oransje markeringslys framme, lyser på samme pæren som blinklys. Dette har vært slik fra fabrikk siden 2003 og bilen er solgt her i landet. Hva er greia med at jeg stryker nå etter 14 år? Har skiftet pærer på blinklys før og alt av kabler og sokkel ser original ut, ser ikke ut som ettermonterte greier men det står ikke i vognkort om det heller. Litt kinkig situasjon for min del. Er jeg den eneste som har oransje markeringslys framme? Det eneste jeg tenker at jeg må ta kontakt med Volvo for å få avklaring på dette. Er det flere som har samme lys og gode råd?

[

christina
04/07/17, 20:08
Halloen. Var inne med S60 på PKK idag og strøk. Strøk pga bilen min har originale oransje markeringslys framme, lyser på samme pæren som blinklys. Dette har vært slik fra fabrikk siden 2003 og bilen er solgt her i landet. Hva er greia med at jeg stryker nå etter 14 år? Har skiftet pærer på blinklys før og alt av kabler og sokkel ser original ut, ser ikke ut som ettermonterte greier men det står ikke i vognkort om det heller. Litt kinkig situasjon for min del. Er jeg den eneste som har oransje markeringslys framme? Det eneste jeg tenker at jeg må ta kontakt med Volvo for å få avklaring på dette. Er det flere som har samme lys og gode råd?

[
Fra i fjor eller år så kom det sikkert 200 nye punkt i eukontroll lista, blant annet så var gåen pære grunnlag for 2-er feil. Markeringslys er i utgangspunktet ikke lov, siden den er i "synsfeltet". Man får kjøpt begge deler hos Volvo, altså pærer som lyser oransj og uten. Det er lov på de nyere lyktene da Markeringslysa er helt på siden av lyktene. Så dette er ikke en uvanlig hendelse. Bytt pærene til blanke, vis bilen på ny, så kan du velge om du vil sette i markeringslya etter visning.

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Daniel V
04/07/17, 20:25
Du har USA-blinklys, noe som ikke er levert fra fabrikk på noen norsksolgte biler.

Markeringslys kom kun på S80 og V70/S60 fra 2005. Disse sitter dog på siden, og bruker ikke samme pære som blinklyset.

FroBe
04/07/17, 22:46
Regner med at min USA-importerte XC70 ikke får problemer med de originale lysene.

Forøvrig har jeg prøvd å få vekk mest mulig USA-aktig på bilen, inkludert bytte av DIM og byttet front på CCM.

kebabaluba
05/07/17, 04:55
Satans vegvesen har usunn fetish for lys det er helt klart. Får vel høre med forhandleren om detter er lov, ellers får man koble det vekk.

Daniel V
05/07/17, 06:36
Er ikke vits å koble det vekk, du bytter bare til vanlige pæreholdere med enpola pære, så er du kvitt problemet :)

kebabaluba
05/07/17, 10:11
Må vel bytte kontaktene fra 3 stift til 2, eller?

locked
05/07/17, 11:30
Må vel bytte kontaktene fra 3 stift til 2, eller?

Nei, Volvo har brukt 3-pins kontakt på alle bilar eg har vore borti. Både nyare og eldre enn S80'en din. Alle har 3-pins kontakt. USA bilane brukar alle 3,resten av verden har ein ledig.

kebabaluba
05/07/17, 11:49
Det hadde funket ja, men vil det ikke utløse feilmelding i display?

Daniel V
05/07/17, 13:11
Nei, for det er sånn bilen din er levert original. Du må bare huske å montere de originale parklyspærene i hovedlykten om du har tatt dem ut :)

Daniel V
05/07/17, 13:14
Nei, Volvo har brukt 3-pins kontakt på alle bilar eg har vore borti. Både nyare og eldre enn S80'en din. Alle har 3-pins kontakt. USA bilane brukar alle 3,resten av verden har en ledig

Den gamle 99 S80en jeg hadde var faktisk levert uten den tredje ledningen. Tror dette var vanlig på S80 fordi de har markeringslys i fangeren. 2003 modellen til Kjellt hadde heller ikke den tredje ledningen.

Men på S60/V70/XC70 har jeg ikke sett noen uten jeg heller :)

kebabaluba
05/07/17, 17:29
Neida de sitter på plass de

kebabaluba
21/07/17, 17:57
Halloen. Har vært innom Volvo forhandleren nu og fått tak i vanlige pæreholdere med pærer, montert og alt funker som det skal uten feilmeldinger og div piss. Pæreholdere passer rett inn og noe som er veldig genialt. Retter en stor takk til alle som bidro til det tipset, for æ tviler på at Volvo forhandleren hadde løst den saken så enkelt. Kostet ca 380 for pæreholdere med pærene, men trengte ikke å kjøpe pærene i grunn da de kom med pæreholdere.