PDA

Vis full versjon : 2003 xc70 D5 163 Hk ikke kontakt med motorstyring.



jerognal
03/07/17, 14:08
Bilen sluker diesel ifh til min 06'. (2 år gamle dyser så de skal være ok).
Tenkte å få lest av evt feil med Vida.
Vida oppnår ikke kontakt med motorstyring.
(Fikk lest av med en Bosch-data og men samme der. Ikke kontakt med motorstyring).
Får lest og slettet feil ellers.

Hva er gale? Noen som har en ide?
Kan det være at forbruket har en sammenheng med at Vida ikke får kontakt med motorstyring?
Kan det evt. være at kjørcomputer rett og slett gir feil verdi på forbruk grunnet nevnte problem? (Har nullstillt km-teller så eg får sjekket ved neste fylling).

Har fått tips om å ta ut hjerne og blåse reint, men må visst ha en spesialtang.....
Har og hørt at det kan være feil i sikringsboks... da trenger eg mer tips....

C.Erstad
03/07/17, 20:32
Hvis du ikke får kontakt med motorstyring er det noe galt.
Hvilken farge er styreenheten ECM på nettverket?
Er den grå?

locked
03/07/17, 21:24
Får du kontakt med dei andre styreenhetene som er på hispeed can nettet? (girkasse, abs, sas)

jerognal
03/07/17, 21:31
fikk kontakt med abs og slikt. var noen feil som kunne slettes der ja.... (ikke meg som betjente dataen).

Kan nevne at bilen går som en kule. Merker intet gale ellers utenom forbruket.... Her snakker vi rundt literen mens min 06' går på 0,65

jerognal
03/07/17, 21:33
Hvis du ikke får kontakt med motorstyring er det noe galt.
Hvilken farge er styreenheten ECM på nettverket?
Er den grå?


Hva snakker du om nå Erstad? :-) må ha det inn med teskje....

locked
03/07/17, 21:47
fikk kontakt med abs og slikt. var noen feil som kunne slettes der ja.... (ikke meg som betjente dataen).
Viss det ligg feilkodar i dei andre styreenhetene som går på mangelfull kommunikasjon med motorstyreenhet så har du eit problem...

Før i gamle dager så var det ei K-linje til programmering, då kunne ein berge seg inn med å programmere styreenheten på nytt men er ikkje sikker på om det er det på desse nye doningane.

jerognal
07/07/17, 19:05
Har bestillt meg verktøy til å ta ut motorstyring. Prøver med litt trykkluft og elektronikkrens.
Om ECU er defekt og må byttes, må eg da inn til Volvo for programmering eller er det plug&play med ny(brukt) boks?

jerognal
07/07/17, 19:08
Kan nevne at eg nå plutselig fikk feil på EGR (blendet). Den feilen har ikke vist seg på lenge, og fikk slettet den igjen med mobil-leser, så kanskje det er dårlig kontakt nedi der? (Har rikla litt på boksen).

René Fredriksen
13/07/17, 22:42
Skal ikke utelukke dårlig kontakt nei, jeg har byttet kontakter på canbussen i sokkelen som ecm skal stå i pga det blir dårlig kontakt, så her må det plukkes i fra og feilsøkes. Ikke altid det er like lett og se med øyet om gapet på pinnene nedi der er optimalt, og det enkleste blir som regel og finne kovlingskjema og finne ut hva pin can bussen entrer på, normalt sett er det den som er sammen flettet, men farge kodene har jeg sett har en tendens til og være forskjellig fra modell til modell oppi der, Lykke til :)