PDA

Vis full versjon : gasspjeld, v70 xc 2001



SirKim
01/07/17, 11:13
må nok få bytta gasspjeld på min v70 xc 2001 modell. har tatt av innsug osv nå for tenkte å prøve å rengjøre først, men fant en gammel pakning på blokka til spjeldet, å syntes heller ikke det var så alt for bedritent i gssspjeldet. mistenker at her har de vært å prøvd rengjøring av spjeld tidligere (forrige eiere).

nytt spjeld må visstnok programmeres inn. sier iallefall Volvo selv. fikk høre et rykte i går om at man visstnok kan kjøre med bilen uten å måtte programmere om/inn nytt spjeld? stemmer det? for da kunne jeg lilegreit ha bestilt nytt spjeld å satt på selv, for så å kjøre opp til Volvo å få det programmert der. hvis bilen ikke er kjørbar uten å måtte programmere først, så må jeg liksom leie henger å låne bil for å frakte bilen på Volvo for programmering, men da går vinninga opp i spinninga mtp kostnad kontra å bare la Volvo ta jobben. Volvo skulle ha 7138,- for hele jobben (noe jeg syntes er dyrt). gasspjeld alene kom på ca 4400 tror jeg det var.

noen som vet om man MÅ programmere for å få kjørt bilen etter bytte?

andre her som har bytta spjeld hos Volvo? hva betalte dere?

tesa
01/07/17, 12:23
Hei ,jeg byttet selv på min v70 og kjørte til volvo for programmering,du bør ikke ha lang vei og ikke bakker ..kjører i limp mode

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Kiboerre
02/07/17, 11:50
Kan kjøre selv ja. Men annbefales ikke. Spes over lengre distanse. Betalte bare ca 4000 før bytte av mitt spjeld..men nå har jeg bare en vanlig v70. Men en 01mod. Fantes angivelig 2typer til min bil.og det billigste skulle på min.

FroBe
03/07/17, 22:37
Man kan bytte Magneti Marelli ETM med brukt eller nytt, men man må passe på at ECM og ETM er på talefot med samme revisjon software.
Volvo kom med en modifisert SW for ETM for å redusere slitasjeproblemene. (Softwaren SMB25-155-2006-03-20 Electronic Throttle System Software Upgrade). De fleste bilene har fått denne oppgraderingen.

Selv oppgraderte jeg sensorene på mitt ETM for en tusenlapp i deler. Hvis man ikke ønsker gjøre dette selv finnes det flere firma som renoverer disse problematiske ETM:
http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM&highlight=FroBe+sensor

SirKim
04/07/17, 08:03
prøvde med å rengjøre spjeldet godt å nye pakninger da jeg hørte at folk har hatt suksess med dette for en periode. nå går den helt stabilt igjen, så får prøve ut å se hvor lenge det holder. begynner den å kødde igjen tar jeg å får spjeldet bytta:)

64PV
05/07/17, 07:03
Har en 2001 S60, som vel har samme motoren som din... 2,4T.
Den hadde for noen år siden problemer med at gass-spjeldet "hang igjen" ved første gassberøring etter oppstart med kald motor.
Jeg gjorde reint gass-spjeldet når jeg hadde det ute ifm bytte av veivhusventilasjonen for 4 år siden.
Den har vært helt fin etterpå, helt til nå i vår, hvor jeg har merket symptomene et par ganger. Ikke så heftig som sist, men det kommer vel snikende....

SirKim
28/08/17, 21:50
varte ikke lenge for min del iallefall :) under 1 mnd så begynte det å kødde igjen :)
Skal bytte å få programmert om til fredagen :)

Kimmix
29/08/17, 08:43
varte ikke lenge for min del iallefall :) under 1 mnd så begynte det å kødde igjen :)
Skal bytte å få programmert om til fredagen :)1 mnd er bedre enn ingenting! Jeg rengjorde spjeldet på min 01 S60 2.0T, og det varte i ca 4 timer før det begynte å fjuske igjen [emoji16] Så det ble nytt spjeld og programmering. 6400,- kr ble det!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk