PDA

Vis full versjon : ingen gnist og varme dyse motstander (b230et)



visløff
13/07/10, 21:26
har fått i b230et motorn i 240`en i dag og skulle prøve en oppstart, det gikk dårlig. sjekka etter gnist med tenningslampe men der var det dødt, så tok jeg og så over litt på jording til hjerna og litt sånn og da ko jeg borti dyse motstandene, disse er ikke jordet og di var mildt sagt heite, lunne ikke ta på det engang. noen som vet hva som kan gjøre dette. så er det noe rart med bensinpumpa og, den bare pumper og pumper uten og stoppe når den har bygd opp trykk.

A.Finstad
20/07/10, 15:58
hvilket ledningsnett bruker du? hjelper mye å si det

visløff
20/07/10, 19:11
kjøpte et ferdig modda lednings nett til volvo 240 for b230et motoren, men tror ikke de blir varme lenger nå, mistenker en dårlig jording på innsuget jeg rettet på. men har fortsatt ingen gnist. men det jeg lurer på er hvordan ledningene til coilan skal gå, vet at nr 1 på motoronic hjerna skal på coil, men hvor nøyaktig skal den gå innom, og det samme gjelder den andre ledningen fra coilen. skal det gå en ledning til tomgangs hjerna og eller?:confused:

A.Finstad
20/07/10, 20:31
så du har motronic hjerne nå? da er det et par ting som kan være feil, men får den bensin? hvis den får bensin og ikke gnist så er det du som har kobla feil et sted. for motronic bila får ikke bensin hvis den ikke tenner og vice versa.

visløff
20/07/10, 21:25
bensin er det, og kan godt hende jeg har kobla feil. og som sagt skulle jeg ha hatt oppklart hvor coil ledningene skal gå, alle plasser det er innom. også om styrestrømmen til bensin relet, skal det ha strøm på trinn 2 eller trinn 3 (startmotor)

og ja det er montronic styring (B230et) motor.

A.Finstad
20/07/10, 22:33
kan se litt på lednings nettet mitt i morra(har tatt det ut av bilen så er ikke så lett :p) hva som går hvor på coilen.

visløff
20/07/10, 22:37
ok, det hadde hvert kjempe fint.

Tinnsoldaten
23/07/10, 16:51
Hei! Ledningen til coilen fra hjernen er rød og hvit og skal inn på 1 på coilen.

A.Finstad
23/07/10, 17:11
det er den som går til turtelleren som er rød og hvit, men det er greit... foresten kunne du lakt ut bilde av ledninga som går inn på coilen din?

visløff
23/07/10, 20:10
har lagt opp en ny ledning til coilen så bilde er nok lite hjelp. men noen som vet hvor de ledningene skal gå etter.

A.Finstad
24/07/10, 02:10
det ligger jo en leding i nettet som er til coilen, men ok

visløff
24/07/10, 10:41
ja, det var to i nette som var til coilen, den ene går i kontakt nr 1 på hjerne og den andre i kontakten den skal. men det jeg funderer på er hvor ledningene skal etter det, nå går nr 1 fra hjerne direkte inn på coilen, og den andren fra coil til sikkrin, der er en blå og gul ledning fra tomgangs hjerna også koblet på. dette er vel turtalls føler som justerer tomgangen.

A.Finstad
24/07/10, 12:55
høres riktig ut, men nå har ikke jeg spretta nettet mitt for å sjekke da:p

visløff
24/07/10, 13:09
ok, nei, jeg og syns det er rart for jeg har jo følgt koblingsskjemaet. og det virker som det står som det skal.

A.Finstad
24/07/10, 22:54
har du sjekka om coilen faktisk funker a?

visløff
24/07/10, 23:08
har du sjekka om coilen faktisk funker a?

har prøvd og ohmet den, og det er forbindelse i den.:confused:

A.Finstad
24/07/10, 23:10
ja det kan det være selvom den er gåen har du en annen du kan teste med? kan jo også være noe andre tennings deler da?

visløff
25/07/10, 11:56
ja det kan det være selvom den er gåen har du en annen du kan teste med? kan jo også være noe andre tennings deler da?

ja har en coil som står i bil og funker, tviler på at det er andre deler, for jeg sjekker gnisten ut fra coilen, men blir det gnist viss ikke ledningene går til jord, for da vil vel ikke strømmen bli ledet riktig vei.

A.Finstad
25/07/10, 20:08
hvis du holder pluggen i lufta skal den IKKE gniste :p må til jord ja

visløff
25/07/10, 20:25
men jeg bruker tenningslampe, og har koblet av ledning fra coil til fordeler så den henger løst, og har da festet tenningslampa på den ledningen, vil en da se om det er gnist. tenkte det at strømmen må føres til jord for at strømmen blir ført gjennom ledningene.

A.Finstad
25/07/10, 20:37
drit i den tenningslampa og sett på plass coil ledningen og sett en plugg i en av ledninga ut fra fordeleren få noen til å kjinne motoren å se om det gnistrer! enkelt å greit. evt sett på en plugg ledning rett på coilen og sett i en plugg der så er det bare å kjinne.

visløff
26/07/10, 20:05
har satt tennpluggen rett på coil, og koblet om en rosa ledning til hjernen som skulle være på trinn 3 men var på trinn 2. men uten hell, like steindødt. må kanskje prøve en annen coil, men tror den som står i er likegod, den ble tross alt kjørt inn tidlig i vår.

A.Finstad
26/07/10, 22:38
mye som kan skje over litt stå tid desverre så jeg kommer til å investere i alt av følere og sensorer nye samt alt av tennings deler når jeg setter inn motoren i 740en min igjen.

visløff
28/07/10, 11:36
den blå og røde ledningen som jeg trodde var tol tomganga reguleringa, viste seg og vere en styrestrøm til hjærna, denne var skjøtt med en rosa ledning som går på kontak 4 i hjerne, men sikker på at den også går til tomgans reguleringa.