PDA

Vis full versjon : Rykking når eg gir og slepper gassen, S60 2.0T 2001



jibuene
29/06/17, 08:03
Hei, eg har ein S60 2.0T 2001 (260 000 km) som rykker når eg trykker på gassen og slepper gassen.
Det er på ein måte som om bilen hoppar fram, etter den har "hoppa" fram er den vanleg igjen.
Etter bilen har fått "hoppa" fram virkar den heilt vanleg når eg akselererer (men det skjer kvar gang eg trykker eller slepp gass pedalen).

Er det nokon som veit kva som kan vere galt, eventuelt kva eg kan/bør sjekke? :)
Setter pris på alle innspel.

Erlend
29/06/17, 08:24
Setter en knapp på gasspjeldet ditt. Er jo problemer med årsmodellen din med disse. Lest ut feilkoder hos Volvo? Begynn med det.

Sent fra min G8141 via Tapatalk

christina
29/06/17, 08:42
Luftmassemåler, gasspjeldet. Lamda i front dårlige motor foringer eller girkasse slitte driv akslinger utstilte ventila, tcv, turbo trykk sensor. Dårlige plugga etc

Reingjør gasspjeldet ditt,i mine tilfeller har det hjulpet.
Og om det Skulle være Luftmassemåler, så kjøp en skikkelig en (Bosch)! kjøper du dem billige har du dem i tre mil bare. Dette reflekterer seg i deg meste egentlig.

Sent fra min F8131 via Tapatalk

jibuene
29/06/17, 09:28
Setter en knapp på gasspjeldet ditt. Er jo problemer med årsmodellen din med disse. Lest ut feilkoder hos Volvo? Begynn med det.

Sent fra min G8141 via Tapatalk

Vil volvo finne noko feilkoder når eg ikkje har fått noko feil i displayet mitt (motorlampe osv)?

Erlend
29/06/17, 09:41
Vil volvo finne noko feilkoder når eg ikkje har fått noko feil i displayet mitt (motorlampe osv)?
Det kan ligge noen feilkoder eller feilverdier i hjernen, men som ikke trigger lampe i dashen.
Feilen er vel at den ikke klarer å se i hvilken åpning spjeldet er i.. Skyt meg om jeg tar feil altså. Men veit at det er mye trøbbel med gasspjeldet på årsmodellen din.

Lenge siden luftfilter bytte? Plugg bytte? Kan være coiler også

Sent fra min G8141 via Tapatalk

jibuene
29/06/17, 09:49
Det kan ligge noen feilkoder eller feilverdier i hjernen, men som ikke trigger lampe i dashen.
Feilen er vel at den ikke klarer å se i hvilken åpning spjeldet er i.. Skyt meg om jeg tar feil altså. Men veit at det er mye trøbbel med gasspjeldet på årsmodellen din.

Lenge siden luftfilter bytte? Plugg bytte? Kan være coiler også

Sent fra min G8141 via Tapatalk

Ja, har høyrt at spjeldet på dessa modellane ikkje skal vere so bra.
Luftfilteret og pluggane er bytta.
Tenkte eg skulle rense spjeldet ein dag i nermaste framtid! :)
Merker og av og til at i 1. gear når eg gir full gass, at akselerasjonen er litt opp og ned (ikkje mykje, men fortsatt veldigt merkbart).
Det kan vel muligens ha noko med gasspjeldet å gjere?

Erlend
29/06/17, 09:59
Det kan være som Christina skriver. F. Eks tcv kan tulle, da mister du ladetrykk og vil merke at akselerasjonen ikke er så bra.

Sent fra min G8141 via Tapatalk

Kimmix
05/07/17, 07:41
Hei, eg har ein S60 2.0T 2001 (260 000 km) som rykker når eg trykker på gassen og slepper gassen.
Det er på ein måte som om bilen hoppar fram, etter den har "hoppa" fram er den vanleg igjen.
Etter bilen har fått "hoppa" fram virkar den heilt vanleg når eg akselererer (men det skjer kvar gang eg trykker eller slepp gass pedalen).

Er det nokon som veit kva som kan vere galt, eventuelt kva eg kan/bør sjekke? :)
Setter pris på alle innspel.
Hei, jeg har også antydning til rykking noen ganger på min S60 2.0T 2001 (196 000 km). Har bestilt ny LMM og ny TCV. Kan gi deg en tilbakemelding hvis en av disse delene løser problemet :)) Tror det er TCVen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

jibuene
05/07/17, 18:36
Hei, jeg har også antydning til rykking noen ganger på min S60 2.0T 2001 (196 000 km). Har bestilt ny LMM og ny TCV. Kan gi deg en tilbakemelding hvis en av disse delene løser problemet :)) Tror det er TCVen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Hei. Konge om du gir ein tilbakemelding! :D

haukauge
13/07/17, 10:58
Sjekk nedre motorfeste framme. Hadde samme problemet som løste seg umiddelbart når denne ble byttet. Tar 10 min og koster rett over 300kr

Kimmix
22/07/17, 11:59
Nå har jeg byttet tennplugger, luftmengemåler, turbotrykksventil og rengjort gasspjeldet på min 01 S60 2.0T.
Bilen går finere for min del iværtfall, men bilen min nykker også i det jeg trykker på pedalen/ slipper den. Er veldig skker på at det er motorfeste altså! :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

jibuene
24/07/17, 07:54
Nå har jeg byttet tennplugger, luftmengemåler, turbotrykksventil og rengjort gasspjeldet på min 01 S60 2.0T.
Bilen går finere for min del iværtfall, men bilen min nykker også i det jeg trykker på pedalen/ slipper den. Er veldig skker på at det er motorfeste altså! :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Okei takk! :)

Har sjekka nedre motorfeste framme (som såg bra ut), men kan sjekke dei andre også.

FroBe
24/07/17, 09:49
NB! Det er ikke mulig som nevnt i denne tråden å erstatte de feildesignede Magneti Marelli ETM (1998-2001) med Bosch ETM (2002-2007), dette vil kreve total ombygging av bilen til 2002-modell.
Man kan enten kjøpe samme type original MM ETM med samme designfeil, kjøpe en modifisert MM ETM (Xemodex), sende ETM til et selskap for modifikasjon med nye sensorer, eller bytte sensorer selv.

Kimmix
24/07/17, 10:01
NB! Det er ikke mulig som nevnt i denne tråden å erstatte de feildesignede Magneti Marelli ETM (1998-2001) med Bosch ETM (2002-2007), dette vil kreve total ombygging av bilen til 2002-modell.
Man kan enten kjøpe samme type original MM ETM med samme designfeil, kjøpe en modifisert MM ETM (Xemodex), sende ETM til et selskap for modifikasjon med nye sensorer, eller bytte sensorer selv.Ahh.. bra du sa! Min Magneti Marelli ETM fusker fortsatt etter jeg rensa den for 2 dager siden.. så på et Bosch gasspjeld som jeg tenkte å få i, men da funker vel ikke det da :O

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Kimmix
24/07/17, 21:29
Hei, jeg skal bytte gasspjeld på min S60 om ikke lenge. Kan gi deg tilbakemelding om nykkinga forsvinner da! For det er meget godt mulig at det er gasspjeldet som forårsaker det...

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

jibuene
27/07/17, 08:02
Hei, jeg skal bytte gasspjeld på min S60 om ikke lenge. Kan gi deg tilbakemelding om nykkinga forsvinner da! For det er meget godt mulig at det er gasspjeldet som forårsaker det...

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Okei.
Skal du bytte til Magneti Marelli ETM?

Takk :)

Kimmix
27/07/17, 12:26
Okei.
Skal du bytte til Magneti Marelli ETM?

Takk :)Jepp, skal bytte til den forbedra versjon med gul merkelapp. Ble 6400,- kr på verksted inkl. Ny programvare, pakning osv.. skal byttes på Tirsdag den 1. August

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Kimmix
01/08/17, 14:51
Hei, har nå byttet gasspjeld (Den nye hadde også hvit merkelapp, men de sa det var en forbedra versjon). Har fortsatt nykking når jeg trykker/slepper gassen, så er nok motorfeste hos meg iallefall.

jibuene
02/08/17, 08:48
Hei, har nå byttet gasspjeld (Den nye hadde også hvit merkelapp, men de sa det var en forbedra versjon). Har fortsatt nykking når jeg trykker/slepper gassen, så er nok motorfeste hos meg iallefall.

Takk for at du sjekka!
Ja har lurdt litt på om det er noko med motorfeste eller akslingane med tanke på at eg høyrer ein lys "pip" lyd kvar gang eg trykker inn gassen.

jerognal
13/08/17, 13:47
Skift motorfestene så tenker jeg dunkinga forsvinner. Skiftet på min nylig og det ble veldig tyst og smooth giring på bilen etter bytte.
Kan nevne at en bolt ble ikke strammet oppe på festet skikkelig etter bytte og Fikk en voldsom dunking fra motor. Akkurat slik du beskriver. DUNK-DUNK hver gang eg ga gass og slapp. Strammet den store bolten på staget som går fra høyre til venstre over hele motoren. Da ble det helt stille. Så skal ikke så mye til før det lager et hælvetes leven om motorfester ikke er på stell.