PDA

Vis full versjon : Sprukket grenrør... hvem reparerer?



Riff
26/06/17, 19:58
Heisann.

Har jo skaffet meg ett B204FT grenrør.. men det er dessverre sprekker i det.. noen som vet om hvem som kan reparere? Legger ved bilde..
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/547.jpg

HansOla
26/06/17, 19:59
Borr et hull i hver ende, slip ei fuge og få noen til å tig-sveise :)

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

Riff
26/06/17, 20:13
Prøvde å tig sveise selv og der sprakk bare sveisen opp igjen.. :(

HansOla
26/06/17, 20:20
Støpejern må varmes endel før og etter sveising, fikk jeg fortalt :) Ellers kan du bruke pinnesveis med støpejernselektroder

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

Riff
26/06/17, 20:29
Får slipe ned igjen sveisen jeg har prøvd på å prøve å forvarme skikkelig å så sveise den igjen.
Om alt går bra da så kan jeg prøve på 16v grenrøret :)

HansOla
26/06/17, 21:21
Jeg sveisa eksoshuset på turboneticsen min, og der slipte jeg reint først, forvarma godt før sveising, banka ut stress i metallet og kjøla det sakte ned fremfor dieselkanona. Det bli så hardt at når jeg skulle plane det, så begynte fresen å vibrere og hoppe. Samme gjorde dreibenken! Det ble sveist med rustfrielektrode og pinnesveis. Høy strøm for god innbrenning.

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

Christian
26/06/17, 21:23
Min erfaring er at dette ikke går an å reparere. Har sett ganske mange sveisa grenrør, både "hjemmesveisa", og jobber som er satt bort til proffer, og alle har sprukket opp igjen etter litt bruk.

Riff
26/06/17, 21:49
Jeg sveisa eksoshuset på turboneticsen min, og der slipte jeg reint først, forvarma godt før sveising, banka ut stress i metallet og kjøla det sakte ned fremfor dieselkanona. Det bli så hardt at når jeg skulle plane det, så begynte fresen å vibrere og hoppe. Samme gjorde dreibenken! Det ble sveist med rustfrielektrode og pinnesveis. Høy strøm for god innbrenning.

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

Tror jeg skal ha en god test runde på ft manifolden først :D
Men om jeg får til å fikse denne selv så hadde det jo vært digg :)

Riff
26/06/17, 21:53
Min erfaring er at dette ikke går an å reparere. Har sett ganske mange sveisa grenrør, både "hjemmesveisa", og jobber som er satt bort til proffer, og alle har sprukket opp igjen etter litt bruk.

Ja, hadde jo vært fint med en permanent fiks..

kimove
28/06/17, 13:00
Har sveist flere manifolder opp gjennom årene og noen av de har holdt i flere år selv uten forvarming. Jeg har hatt best hell med 316L elektroder på slike jobber (har ikke prøvd tig enda da)

Riff
28/06/17, 14:14
Har sveist flere manifolder opp gjennom årene og noen av de har holdt i flere år selv uten forvarming. Jeg har hatt best hell med 316L elektroder på slike jobber (har ikke prøvd tig enda da)

Prøvde med tig, og prøvde med 316 tilsett og vanlig stål tilsett.
Fikk mindre sprekker rundt sveisen med skikkelig forvarming, men det er fortsatt noen småsprekker i selve sveisen.

Sendte inn noen bilder til ett firma, og de mente at dette var noe de lett kunne reparere.. så skal sende den inn til de å så får de se på det.

turb00le
28/06/17, 18:20
Fuga du opp skikkelig? De jeg har sveiset har jeg kjørt slipestiften omtrent igjennom materialet og gjort fuga så lang at jeg ikke så sprekkantydning i materialet. Forvarmet og tigga med 316l tilsats, banka med slagghakka til slutt.

Sent fra min BV7000 PRO via Tapatalk

Riff
28/06/17, 19:16
Fuga du opp skikkelig? De jeg har sveiset har jeg kjørt slipestiften omtrent igjennom materialet og gjort fuga så lang at jeg ikke så sprekkantydning i materialet. Forvarmet og tigga med 316l tilsats, banka med slagghakka til slutt.

Sent fra min BV7000 PRO via Tapatalk

Kan være at jeg ikke var langt nok ned i materialet ja. Var ikke så alt for dypt :p
Spørs om jeg skal slipe rent igjen på FT manifolden å se om det blir bedre da.