PDA

Vis full versjon : V70 ll med luftfjæring.

hfo88
25/06/17, 21:57
Hei driver å ser på en volvo v70 2009 AWD med luftfjæring. Noen som har noe erfraing med luftfjæring på V70 ll?
Lurer på om det er holdbart og om det skulle ryke er det mulig å bytte det ut med vanlige dempere?

hgnubel
26/06/17, 08:11
Det kommer vel an på hvem som har produsert og montert luftfjæringen.

Er det Volvos egen 4C du mener så vet jeg ikke helt om den kvalifiserer som luftfjæring? Det er i hvert fall ikke noe som kan heves/senkes; den kan i beste fall (kanskje) øke trykket for å hindre at bilen blir segen bak med mye last

mrstfu
26/06/17, 12:57
Disse ble meg bekjent aldri levert eller godkjent med ludtunderstell. FourC er vel magnetiske dempere som kan endre stivhet etter behov, men ikke høyde.

hfo88
26/06/17, 15:30
Hei og takk for svar, fikk beskjed fra eieren at det var luftfjæring men da er det sikkert four c, noen som har erfaring med det?

mrstfu
26/06/17, 15:54
Som flere har sagt er det sannsynligvis IKKE luftfjæring, da meg bekjent disse bilene aldri ble levert med det. FourC er et helt annet system. Morgis kan kanskje bekrefte eller avkrefte.

Morgis
26/06/17, 17:30
Tenker det er snakk om nivomatic dempere. Selvjusterende gassdempere.

Om det er four-c, skal du ha en knapp foran girspaken med Sport og Comfort.

Ganske enkelt å se forskjell på dem fysiskt.
Nivomaticdemperene er nesten dobbelt så tykke, og har ofte gummibelg på nedre del av demperen
6467

hfo88
26/06/17, 18:25
Hei er ikke ettermontert så må være foruc, satt 3 knapper foran girspaken der det stod sport,comfort og advanced.

anders85
26/06/17, 23:31
Da er det four-c. Har det på min XC70 08 og kunne ikke tenkt meg bilen uten[emoji28] fungerte som bare det frem til bilen var gått 270 k. Da røyk 2 følere samtidig. Demperene er de samme uten at de noen gang er byttet å de fungerer like fint i dag som da jeg kjøpte bilen. Men den dagen de tar kvelden må nok "streikekassa frem fra madrassen" for de er dyre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

hfo88
27/06/17, 04:56
Ok det høres jo bra ut

Holern
27/06/17, 11:05
Som nevnt så er det ikke luft i 4C-demperne.
FourC-systemet er utviklet i samarbeid mellom Volvo og Öhlins, og det er et meget avansert system. Dempersystemet får informasjon fra flere sensorer i bilen, og justerer demperne ut i fra dette.
Jeg har dette i min bil, og er meget fornøyd med det. Du merker stor forskjell på hardheten mellom de tre forskjellige innstillingene.

Morgis
27/06/17, 12:05
Veldig flott system, men kostbart å vedlikeholde. Det er Monroe som produserer demperene. Disse har nå en kvalitet som er så som så..

jerognal
30/06/17, 18:20
Four-C demperne får du på Ebay for rundt 2K pr. stykk. (Orginale Monroe). Volvo tar vel over 7 for stykket......