PDA

Vis full versjon : XC70(04) rar oppførsel ved rask aksling



SirOlsen
16/06/17, 23:05
Hei


Opplever noe rart med XC70`en min om dagen. Synes det kan virke som om fenomenet som oftest skjer når bilen har vært kald, men jeg er usikker på om det er konsekvent.

Fenomenet:
Når jeg skal akselerere fra 0 og gir på litt for å komme raskt opp i hastighet, plutselig virker det som om motoren nekter å gi på mer fra ca 50 km/t, samt at får varsel om "motorservice erfordras".
Dette forsvinner når jeg stanser og slår av motoren. Noen få ganger har det skjedd at det forsvinner av seg selv også, feks når jeg slår inn cruisekontrollen fra ca 50, og tvinger opp hastighet.
Men det "sikreste" som alltid funker er å slå av motoren og starte den på nytt.

Det kan nesten virke som turboen kobler ut (dog jeg har for lite kjennskap til turboens funksjon til at jeg kan mene for mye om det). Dette fenomenet skjer ikke dersom jeg akselererer mykt.

Er det noen som kan ha en ide/erfaring om hva dette skyldes og hva som evt. kan gjøres?

Reppemarkus
16/06/17, 23:11
Hei, har du D5? Hvis du har det er min første mistanke vnt ventilen som styrer geometrien i turboen.

Men skyter litt fra hofta her, det beste er nok å få lest feilkoder når feilen har oppstått..

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

SirOlsen
16/06/17, 23:12
Det er D5 jeg har ja, så vidt jeg vet :)
Jeg har en Volvo feilkodeleser fra Biltema, men den finner ikke noe. Så må nok sikkert til med Vida her. Dog det har jeg ikke for hånd selv :)

4x4vinge
16/06/17, 23:33
Bytt dieselfilter. Vist ikke bedre er mulig neste problem nesota eksoshus på turbo.
Fort og ta ut turboen og demontere den og få vaska ut sotet i eksoshuset. Det beste er og legge eksoshuset i ultralyd vasker , da blir det som nytt

TurboTor
17/06/17, 07:42
Det kan være flere ting. Tcv og maf er enkle ting å undersøke

Sent fra min F8331 via Tapatalk

Evert
18/06/17, 19:54
Hei




Er det noen som kan ha en ide/erfaring om hva dette skyldes og hva som evt. kan gjøres?

Søk på "motorservice erfordras". Mye på forum om dette. Gjenganger på diesel.

Det kan være så mangt.

MAF for eksempel eller lekkasje i intercooler eller slangesystemet fra intercooler.

Tett EGR

En sak som går igjen er vakuumsystemet på euro 3 og 4 motorer da turboen er vakuumstyrt, altså lekkasje i vakuumsystemet:

- lekkasje ved en eller to av de motorforingene som er vakuumstyrt (euro 3).
- lekkasje mot eller i bremsekraftforsterkeren

sirobb på youtube har masse videoer som hjelper deg å feilsøke vakuum (tcv, motorfester osv).

https://www.youtube.com/watch?v=QHLyubTrIQ8


Du kan gjøre en meget enkel test selv mtp vakuum. Motor på tomgang og skru av oljepåfyllingslokket. Høres det da ut som en ensylindra snekkemotor? Da er det et tegn på vakuumlekkasje.

Kjelly&line
18/06/17, 19:55
Røyker den svart under hard akselerasjon? hadde samme problem på D5, og da var det intercooleren som hadde takket for seg :) om de vacumstyrte motorfestene lekker,kan turboen kan få overtrykk og dermed gå i nødmodus . har hatt begge disse problemene på min bil :)

Alfs80
22/06/17, 10:27
Abs ring