PDA

Vis full versjon : Vibrasjon V70 D5



Tommytea
08/06/17, 23:24
Hei!

Har nå brydd hodet litt rundt Vibrasjonen jeg har på V70'n.

Den vibrerer svært lite eller ingenting i 0-80kmt, etter det begynner vibrasjonene å komme og i rundt 120 er det ubehagelig å kjøre. Den har også lyst til å dra seg til en av sidene, ikke så veldig stabil hvis man kan kalle det det[emoji1]

Det var også syngelyd når jeg kjørte og piping når jeg bremste, men dette ble borte når jeg fikk byttet hjullagrene framme, samt byttet klosser.

Trodde vibrasjonen skyldtes hjullagrene, men siden de fortsatt er der, eller føles litt værre?! ut.

Det sitter R-felger på bilen som jeg la merke til at ikke er helt sentrert (trenger sentreringsringer), har heller ikke lagt på gummi på felga i mitt eie så vet ikke om avbalanseringa er skikkelig.
Men tviler på at dette kan forårsake så store vibrasjoner..

La også merke til at begge drivakslene er svakt buet, altså ikke helt beine, normalt?

Har noen noe ideer?

Hilsen en fortvilet og vibrasjons-lei kar som skal kjøre 65mil imorgen[emoji28]

Erlend
09/06/17, 05:32
Drivakslene skal være meg bekjent, helt rette. Skeive drivaksler vil forårsake vibrasjoner. Jeg ville også fått tak i sentreringsringer og avbalansert felgene. Dette kan gjøre underverker.

Hvordan er forstillingen din ellers? Ytre endeledd f. Eks? Denne kan også forårsake vibrering hvis den er dårlig

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Tommytea
09/06/17, 07:58
Ja, okei, da er det nok de.. bare syntes det virka så rart at begge to ikke var rette, lurer på hvordan det har skjedd[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

FroBe
09/06/17, 09:44
Spørsmålet blir jo om buingen er symmetrisk (designet med varierende tykkelse langs akslingen), da trenger det ikke være noe galt.

Erlend
09/06/17, 15:01
Spørsmålet blir jo om buingen er symmetrisk (designet med varierende tykkelse langs akslingen), da trenger det ikke være noe galt.
Det er sant. Jeg så for meg noe ala ett litt småbøyd rør og da blir det jo kast.

Trådstarter. Sjekk ut eller last opp bilde

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Tommytea
09/06/17, 19:42
Mulig den er buet, men dersom den alltid har vært det vil jo den ha vært balansert.

Spørsmålet er om den har blitt sånn eller om den alltid har vært sånn?
Men synes fortsatt at det er litt rart at den har blitt sånn, siden begge to var "bøyd".


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tommytea
09/06/17, 19:47
Det er sant. Jeg så for meg noe ala ett litt småbøyd rør og da blir det jo kast.

Trådstarter. Sjekk ut eller last opp bilde

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Får dessverre ikke sjekket ut eller tatt bilde nå, da jeg verken har tilgang til verktøy eller bukk på en uke[emoji28]

Tommytea
09/06/17, 19:51
Så folkens mistenker drivakslene til å være synderen?

La merke til at bilen "gynget" litt når jeg kjørte i sakte hastigheter og mye vibrasjon ved høye.

Så på hjulene kjapt og så ikke ut som om gummien har sluppet på noen av hjulene

Vibrerer såppas mye i 120kmt at det begynner å prikke litt i fingra etter en stund[emoji23] føler dette ble værre med vib etter hjullagerbytte.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Alfs80
11/06/17, 10:23
Hvor gammel er dekka dine?😎

Tommytea
11/06/17, 13:13
Noen år, men ikke stein harde og slitte sånn sett.


Sent from my iPhone using Tapatalk

GMV
11/06/17, 15:00
Er felgene rette? Kan fort bli urunde etter å ha kjørt i dype hull uten at det behøver å være ubalanse.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Tommytea
11/06/17, 17:40
Er felgene rette? Kan fort bli urunde etter å ha kjørt i dype hull uten at det behøver å være ubalanse.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Ja, litt det jeg også sitter å tenker litt på, for i lave hastigheter la jeg merke til at den gynger på en måte opp og ned akkurat som når man har ovale hjul (for å sette det på spissen) [emoji1]

Er det noe de får fiksa på dekkverksted? Eller må felgene sendes til retting kanskje[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tommytea
11/06/17, 17:40
Ja, litt det jeg også sitter å tenker litt på, for i lave hastigheter la jeg merke til at den gynger på en måte opp og ned akkurat som når man har ovale hjul (for å sette det på spissen) [emoji1]

Er det noe de får fiksa på dekkverksted? Eller må felgene sendes til retting kanskje[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Evt. Om de har utstyr der som kan sjekke om de er ujevne?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Alfs80
11/06/17, 20:08
Prøv og skift dekka dine jeg hadde akkurat samme på min bytta over til vinter dekka og bilen var som ny igjen jeg mistenker dekka dine

Svirre
12/06/17, 08:45
Evt. Om de har utstyr der som kan sjekke om de er ujevne?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Om du tar hjulet av og får satt det opp i f.eks. en avbalaseringsmaskin, så vil du se ujevnheter i felg/dekk med en gang.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jazzy
14/06/17, 06:30
Begynn med å få tak i sentreringsringer som Erlend nevnte. Er så godt som umulig å få felgene i senter uten disse. Vært borti flere biler som har hatt lignende problem der sentreringsringene har manglet og som har blitt bra etter at disse har blitt montert. Et dekkverksted bør kunne hjelpe deg med å få tak i sånne til felgene dine.

Tommytea
15/06/17, 20:22
Da er en av synderene funnet.
Ene felgen er det litt kast i, samt boble på dekket på siden, rett ovenfor bulken i felgen.

Men, selv om jeg tok av hjulet og satt på reservehjul istedet, er fortsatt vibrasjonen like intens. Altså NULL forandring etter bytte av det hjulet med kast i..

Skal ta av de andre å inspisere de også skikkelig og se om det er kast i de også, ellers er jeg tilbake til start og må bare begynne å bytte ting i forstillinga[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tommytea
15/06/17, 20:23
Sentreringsringer skal settes på, men tviler at de kan ha så stor innvirkning på vibrasjonen, i kilometer over 80, rister det i stemmen når man snakker![emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tommytea
15/06/17, 20:24
Skal også prøve å sette på vinterhjula igjen å kjøre en tur og få sett om det er sommerhjula eller om det er forstillinga


Sent from my iPhone using Tapatalk

Alfs80
16/06/17, 11:55
Hadde du satt på vinterhjula 1 hadde du spart deg for mye

Tommytea
17/06/17, 08:22
Det skal gjøres[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tommytea
18/06/17, 22:40
Da er feilen funnet, la om til vinterhjula og vibrasjonen ble helt borte! Litt sånn piggdekk vib men ikke noe mer enn normalt og 100 ganger bedre enn med sommerhjulene!

Vurderer om jeg skal levere alle felga inn til dekkverksted og så får dem fikse det, men det er ihvertfall to felger som det er kast i så spørs om ikke det kan være billigere å skaffe 4felger med dekk som er brukte?

Lurte også på om sommerfelgene er replica R-felger, fordi på baksiden av felgene står det TAM med en ring rundt 18" 8" ET 43. Hvis dette er replica og jeg skaffer to originale, vil det da bli forskjell?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Alfs80
19/06/17, 08:16
Hvor gammel er dekka dine?hadde samme på min bytta dekk og alt ok dekka mine var 9 år og utgått på dato for lenge siden

Daniel V
19/06/17, 11:50
På de originale står det Volvo på baksiden. :)

Tommytea
19/06/17, 11:52
Da er det replica, sikkert ikke værdt å rette de for flere tusen når de ikke er originale[emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk