PDA

Vis full versjon : problem med HU-850 i 2006 v70. lyden forsvinner og det kommer smellelyd i høytalere!



Erlend
03/06/17, 13:23
Hei.

I stad da jeg var ute å kjørte fikk jeg plutselig "lampfel halvljus" og etter det så kom det noen rare knatre/smellelyder i høytalerne ( volumet sto på minimum, så det kom selv om lyden var av)
stoppa for å handle, kom ut og starta, da hadde jeg ikke feil på nærlyset ( begge xenonpærene lyste selv med feilmld før jeg parkerte) ( nå er det ingen beskjed i DIM og begge lyser fortsatt)
etter det så fikk jeg ikke lyd på radioen eller cd/Grom bt. prøvde å skru av og på anlegget, skjedde ikke noe mere heller.. bare susing i høytalere og innimellom knitring, plutselig kommer radioen inn igjen for så å forsvinne...

anlegget er hu-850, bilen er v70 2.0t summum 2006.
aldri hatt noe feil eller noe. bilen har gått 130k km bare også..

er dette feil på forsterkeren eller headuniten?

hva er galt?

René Fredriksen
03/06/17, 20:12
Mest sannsynlig defekt hu enheet, men ta og skjekk kablene som går inn på forsterker :)

Erlend
03/06/17, 21:21
Mest sannsynlig defekt hu enheet, men ta og skjekk kablene som går inn på forsterker :)
Kablene virker ok. Prøvde å plugge ut og sette inn. Alt så bra ut.
Da er det vel hu enheten da..

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Erlend
04/06/17, 15:02
Mest sannsynlig defekt hu enheet, men ta og skjekk kablene som går inn på forsterker :)
Måtte ta sikringa på radioen i stad da kona skulle ut. Radioen slår seg på og på bånn gass, får ikke justert volum eller noe.. Har lest litt rundt på nettet, og feilen skyldes visstnok en ic krets som må loddes fast igjen

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Svirre
04/06/17, 16:20
Dette skyldes en internfeil i hovedchippen på hovedkortet i radioen. Vanlig feil dessverre. Hvis du er heldig kan det hende at det hjelper å lodde opp igjen koblingespunktene til chippen, men hvis dette ikke hjelper, så må den byttes for å få spilleren til å fungere igjen. Bemerk deg også at ikke alle 850-enhetene er like om du har AUX-inngang i midtkonsollen hvis du går for en annen enhet, om dette er noe som brukes da vel å merke :)

FroBe
04/06/17, 17:44
Har man ikke utstyr eller erfaring til å lodde dette selv kan sikkert få et radio/TV-verksted gjøre dette.

6356

Erlend
05/06/17, 00:17
Dette skyldes en internfeil i hovedchippen på hovedkortet i radioen. Vanlig feil dessverre. Hvis du er heldig kan det hende at det hjelper å lodde opp igjen koblingespunktene til chippen, men hvis dette ikke hjelper, så må den byttes for å få spilleren til å fungere igjen. Bemerk deg også at ikke alle 850-enhetene er like om du har AUX-inngang i midtkonsollen hvis du går for en annen enhet, om dette er noe som brukes da vel å merke :)
Har ikke aux. Eller har det nå pga grom da. Men er vel nesten ikke vits i å kjøpe en ny hu850? Med tanke på at FM nettet slukker.. Kommer vel til å gå for noe 2din med dab og muligens navi

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Svirre
05/06/17, 01:05
Har ikke aux. Eller har det nå pga grom da. Men er vel nesten ikke vits i å kjøpe en ny hu850? Med tanke på at FM nettet slukker.. Kommer vel til å gå for noe 2din med dab og muligens navi

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Da er det ikke nøye med hvilken versjon du kjøper :)

Om du velger å gå over til 2-din, så får du mange flere løsninger, men personlig liker jeg HU-enheten. Mulig jeg er litt i trassalderen når det kommer til slikt (jeg støtter ikke DAB+-løsningen som regjeringen har valgt å overkjøre oss med), men det går i lokalradio og Spotify for min del.

TurboTor
05/06/17, 07:45
Det er en kar her på forumet, som fiksa sin egen spiller for litt tid siden. Kanskje han kan hjelpe

Sent fra min F8331 via Tapatalk

Erlend
05/06/17, 08:24
Da er det ikke nøye med hvilken versjon du kjøper :)

Om du velger å gå over til 2-din, så får du mange flere løsninger, men personlig liker jeg HU-enheten. Mulig jeg er litt i trassalderen når det kommer til slikt (jeg støtter ikke DAB+-løsningen som regjeringen har valgt å overkjøre oss med), men det går i lokalradio og Spotify for min del.
Jeg er helt enig med deg, jeg er kjempefornøyd med hu enheten min, veldig god lyd og vil helst beholde bilen helt original.. Støtter heller ikke det forbanna teite valget regjeringen gjorde med å gå god for dette...

Jeg kommer nok uansett til å prøve å reparere den. Er litt knotearbeid, men ikke umulig så det ut som.

Sent fra min F8131 via Tapatalk

4x4vinge
05/06/17, 09:22
Se på finn om du finner en hu850 som har defekt cd veksler di ligg ofte til salgs før 300kr til 500kr og så flytter du over ditt cd magasin ,så har du en komplett spiller

Erlend
05/06/17, 10:20
Se på finn om du finner en hu850 som har defekt cd veksler di ligg ofte til salgs før 300kr til 500kr og så flytter du over ditt cd magasin ,så har du en komplett spiller
CD veksleren min tuller allerede, men godt tips! Skal sjekke litt rundt der

Sent fra min F8131 via Tapatalk

FroBe
27/02/18, 21:19
Har man ikke utstyr eller erfaring til å lodde dette selv kan sikkert få et radio/TV-verksted gjøre dette.

6356

Mye mer jobb enn jeg hadde trodd å demontere alt, lengter faktisk tilbake til før facelift.
Etter lodding av disse to IC-kretsene er det endelig blitt godlyd i min HU-850 istedenfor høylydt smell og susing.
La også inn noen termiske matter mellom kortet og bunnplaten for å forhindre videre lokal overoppheting.

Nå mangler jeg bare en USB-dock til Digital Media Jukebox, noen som har dette liggende?

6924

Edit:
Fant mye god hjelp her, både for software og hardware:
https://forum.phathack.com/index.php

Ser ut som om jeg kan klare meg uten USB-dock, jeg åpnet kassetten og bruker vanlig IDE-USB adapter på PC for filoverføring og konfigurering.

jerognal
28/02/18, 09:45
Har n fungerende hu-850 liggende fra 2006 xc70.... med aux omformer. Om interessant send en sms på 97-sekstisju-14-nitti

FroBe
28/02/18, 11:07
Ja, jeg husket at du hadde en HU-850 liggende.
Hvis jeg ikke hadde fått liv i min så ville du fått en PM i går, men nå kan din kanskje redde noen andre uten loddeerfaring.