PDA

Vis full versjon : Elektrisk vifte på 240.



Djuvik
13/07/10, 16:18
Hei:) tenker på å bygge om til elektrisk vifte på 240'ien min..
noen som har gjort dette før og har noen tips? er det mye styr?:) elr forsåvidt fort gjort vis du har alt du trenger?

takker for alle svar:)

andersg
13/07/10, 16:55
Du får alt du trenger på Biltema, hvis du ikke har noe imot å handle der. :) Jeg har akkurat gjort det selv.

Jeg kjøpte:

Den største vifta (14")
30amp Relé
Tempsensor
5m svart og rød ledning
Sensorholdern (husker ikke navnet i farta, den du putter inn i vannslangen)
En vanntett sikringsholder

Tror ikke det var mer enn det. :)

Djuvik
13/07/10, 18:31
Du får alt du trenger på Biltema, hvis du ikke har noe imot å handle der. :) Jeg har akkurat gjort det selv.

Jeg kjøpte:

Den største vifta (14")
30amp Relé
Tempsensor
5m svart og rød ledning
Sensorholdern (husker ikke navnet i farta, den du putter inn i vannslangen)
En vanntett sikringsholder

Tror ikke det var mer enn det. :)

Takk for svar:) husker du sånn ca hva pris dette kom på?

andersg
13/07/10, 21:43
Husker ikke, handla i to omganger, men du runder nok akkurat tusenlappen!

Djuvik
13/07/10, 21:46
Det er vel meget overkommelig!:) takker igjen!

johmolan
18/07/10, 18:58
Har du varenummeret på de forskjellige delene?

gaupe
19/07/10, 08:36
Spørs kva årsmodell du har og kva styringsboksar du har, men den suverent mest elegante er å bruke LH 2.4 styrt vifte.

PekaillVolvo
19/07/10, 15:54
Kanskje litt utenfor tema, selv om man er på samme sak...

Hva er fordelen med en slik vifte kontra det som står der originalt?

andersg
19/07/10, 16:59
Gaupe sin løsning er veldig elegant, men krever at du har en viss hjerne med ett sluttnummer jeg ikke har i hodet.

Fordelen med el-vifte er at du slipper propellen inni kåpa som lager den velkjente korntørkelyden, samt at (i teorien) motoren skal ha lettere for å komme raskt opp i turtall. - det er ganske logisk, da motoren slipper å røske med seg en vifte som konstant skyver masse luft.

Øyvind G
19/07/10, 17:02
... og ikke minst PLASS :) en el vifte tar mye mindre plass enn den orginale.

ChrML
19/07/10, 17:54
Gaupe sin løsning er veldig elegant, men krever at du har en viss hjerne med ett sluttnummer jeg ikke har i hodet.

Fordelen med el-vifte er at du slipper propellen inni kåpa som lager den velkjente korntørkelyden, samt at (i teorien) motoren skal ha lettere for å komme raskt opp i turtall. - det er ganske logisk, da motoren slipper å røske med seg en vifte som konstant skyver masse luft.
De fleste sluttnr etter 1992 fungerer med elvifte. Ikke bare ett.

gaupe
19/07/10, 17:58
De fleste sluttnr etter 1992 fungerer med elvifte. Ikke bare ett.

Jau, men fins det vifter til 8v sugemotor som støttar dette? B234F skal funke.

andersg
19/07/10, 18:27
De fleste sluttnr etter 1992 fungerer med elvifte. Ikke bare ett.

Jeg er smågæærn på rettskriving (skrivning?), men akkurat et/ett har jeg aldri fått teken på. :rolleyes:

PekaillVolvo
20/07/10, 23:38
Gaupe sin løsning er veldig elegant, men krever at du har en viss hjerne med ett sluttnummer jeg ikke har i hodet.

Fordelen med el-vifte er at du slipper propellen inni kåpa som lager den velkjente korntørkelyden, samt at (i teorien) motoren skal ha lettere for å komme raskt opp i turtall. - det er ganske logisk, da motoren slipper å røske med seg en vifte som konstant skyver masse luft.

Det hadde jeg ikke tenkt på... Så den blir altså liksom litt "kjappere" bilen, altså... Hmm... Med en 93-modell burde det jo være en enkel sak å bytte også da... Lettere å skifte reimer og slikt også da...

Og ulempene med en slik elektrisk vifte kontra originalen er...?

Gazoline
20/07/10, 23:45
Jeg hadde, etter det jeg fikk opplyst, en 93 mod motor og hjerne med sluttnummer 937. koblet jord til releene til hjernen men viften gikk aldri...
Men skulle fått tak i en liten tempgiver som sluttet til jord ved ca 93 grader som passet rett i toppen, 1\4" gjenger eller hva det er... Ser så mygel ut med den du trer på slangen.

TurboNoob
15/06/11, 20:36
Du får alt du trenger på Biltema, hvis du ikke har noe imot å handle der. :) Jeg har akkurat gjort det selv.

Jeg kjøpte:

Den største vifta (14")
30amp Relé
Tempsensor
5m svart og rød ledning
Sensorholdern (husker ikke navnet i farta, den du putter inn i vannslangen)
En vanntett sikringsholder

Tror ikke det var mer enn det. :)

Fælt og løfte en så gammel tråd, men men....

Hvordan festet du viften til radiatoren?
Det blir jo endel åpen plass rundt viften.

ArneR
15/06/11, 21:56
Jeg gjorde det skikkelig bondestyle, og stakk strips igjennom rillene på radiatoren og hullene til vifta. Tok et lite skrujern og raserte litt av kjøleribbene først da.

Espen Hveding Nordgård
15/06/11, 22:12
Jeg har bygd om ei orginal viftettrakt på 740'n min.
Festa ei 850 vifte med bolter gjennom kantene, sånn at den er justerbar i alle retninger + at den sitter godt og det bare er Volvodeler =D

kapli
16/06/11, 18:38
Du får alt du trenger på Biltema, hvis du ikke har noe imot å handle der. :) Jeg har akkurat gjort det selv.

Jeg kjøpte:

Den største vifta (14")
30amp Relé
Tempsensor
5m svart og rød ledning
Sensorholdern (husker ikke navnet i farta, den du putter inn i vannslangen)
En vanntett sikringsholder

Tror ikke det var mer enn det. :)

Åssen er passformen på 14" vifta på radiatoren?

TurboNoob
16/06/11, 19:47
Litt liten. Blir endel plass åpen rundt vifta. Kunne godt vært 15".

kapli
16/06/11, 22:24
Ok. Har ikkje bilde?

Ola Moen
16/06/11, 23:32
Kjører bryterstyrt fra kupeen jeg da:p trenger sjelden å bruke den, med mindre den blir stående på tomgang, eller ved køkjøring.

Men som noen nevner over her.. Har LH 2.4 Systemet innebygd viftestyring?

ArneR
17/06/11, 01:30
Hjerner med sluttnr. -9xx har styring for elektrisk vifte ja, på pin 10. Denne pinnen slår over i jord når tempen går mellom halv og trekvart i instrumentet, så det er skikkelig enkelt å legge opp via relé..

Ola Moen
17/06/11, 07:14
Jepp, jeg så det når jeg rota litt på Autodata. Pin 10 og 11. for 2 hastigheter. Da er det bare å kjøre rele på vanlig måten da:) med konstantstrøm og jordstyring. Funderte litt på det serru. men det er vel ikke tatt ut i kontakta på LH 2.4 nettet til 240 det da? Hjernen min er en 962.

Daruu
17/06/11, 08:45
Er jo en plass på radiatoren man kan borre inn tempføler også da :)

Hvis man har 850 vifte, sikringsholder, ledninger (+ evt rele?), tempføler, vinkler og poppnagler kommer man langt

Skjær av plastkappa litt ---> fest vinklene med poppnagler i plastkappa ---> fest vifta i vinklene(husker ikke hva vifta ble festa med, mulig det var poppnagler også) ----> koble ledninger

Edit: Mulig vinklene ble skrudd fast i plastkappa og vifta poppa på vinklene igjen, lenge sia jeg gjorde det her, men dere skjønner vel uansett hva jeg mener

ArneR
17/06/11, 15:12
Eneste minuset med at hjernen skal styre vifta er at den stopper om du skrur av tenninga mens den går, i forhold til om du har termobryter og relé koblet rett på batteriet med sikring. Da går vifta uansett om du har stoppet bilen.

Ola Moen
18/06/11, 00:39
Sjelden mine bruksbiler er så varme at vifta går når den er stoppet:D Og når motoren stopper, så er det ikke sirkulasjon i systemet heller, så det har ikke så står hensikt egentlig.
Jeg vet det er mange biler som vifta starter på etter at bilen har stoppet, og det er normalt, siden sirkulasjon stopper. da blir vannet som står stille varmet opp av omgivelsene, og det trigger tempsensoren til viftestyringa. Den kjøler da bare vannet som står i radiatoren, og det betyr ikke så mye.:)

Men skjønner tanken din:)

Jeg kjører med elektrisk vifte på radiatoren på 245'n med FT motor. den setter jeg bare på ved behov. f.eks i kø, eller når bilen står litt på tomgang etter kjøring. bortsett fra det har jeg ikke behov for å sette den igang. Har kjørt helt uten vifte på både B23E og B21A. da har jeg satt varmeapparatet på fullt om den sto litt på tomgang, eller i kø.:) Det fungerer helt fint:)
Fant ut dette da jeg ikke hadde flere hele vifter igjen, og "måtte" bruke bilen avgårde en tur:) Det ble aldri montert på no vifte på den motoren igjen:)

Bandit142
18/06/11, 22:27
Samme størrelsen/vifte på 960(ihvertfall 3.0 -91) og 850/x70. Jeg brukte hele opplegget fra en 850R, lagde til ei aluminiums skinne på ene sida for å få vifta helt stabil, skrudde den i to av hullene på originale 240 radiatoren med M6 skruer og la to stk. muttre imellom som distanser. Har kjørt med denne patenten i 4-5 år på forskjellige biler, fungert knirkefritt.. Brukte hele greia med tempføler fra en saab 900, kjempebillig løsning. Kjører laveste hastighet via relè, hastighet 2 på tvangsstyring via bryter.
Må legge til at hvis jeg lar min grisespenstige B230A stå på tomgang i mer enn 30min KAN det faktisk hende at vifta starter på egenhånd:p

Regnestykke :

1 stk. vifte fra 960/850 + giver til saab(:eek:)på den lokale bilskroten : 500kr.
Litt aluminiumprofiler fra jobben : Gratis
Div M6 skruer med skiver og muttere : 40ish kr.

Antatt arbeidstid inkl. el.nett : 1 time

gleid
28/06/11, 22:04
Driver faktisk å legger opp til el vifte på 240'en min sjøl nå. Har kjøpt minste vifta fra Bilteam (10'' er den vel) samt 92 termostat og holder på 38mm. Har tenkt å legge opp med termostat og bryter i bilen som fail safe. Eneste problemet er at indre diameter på rad slangen er 35mm! Så den bilteamholdern passer fankern ikke! Noen som har samme erfaring? Hadde jeg tenkt litt lenger den gangen jeg handla, skulle jeg heller gått for skrotmetoden og funnet noe fra en gammel bil... men nå handla jeg nå en gang nytt.

ArneR
28/06/11, 22:06
Jeg vet hva du mener, men det er bare å være litt påståelig, så får du den innimellom slangen.. :)

gleid
28/06/11, 22:14
Jeg vet hva du mener, men det er bare å være litt påståelig, så får du den innimellom slangen.. :)

Hehe, det bare MÅ gå som han sa. Da får jeg prøve å bryte litt mer med slangen. Turte ikke kappe den i to for å så finne ut at jeg ikke fikk pressan på. Kjipt å stå uten radiator slange... Og termostaten på 92 grader funker fint? Er det ikke egentlig 88 som er magiske tallet på B230en?

ArneR
28/06/11, 22:18
Jeg husker faktisk ikke hva jeg brukte når jeg hadde de delene der på en annen bil, men jeg mener jeg tok den på noen og åtti grader.. Da startet vifta når den gikk pittelitt over halv på skalaen i instrumentet..

gleid
28/06/11, 22:23
Jaja, noen grader fra eller til kan da ikke være allverden... :P En ting til jeg trenger litt input på er hvordan koble opp brytern mest fornuftig... Jeg tenkte først at det å legge den opp via en bryter til jord ville være lurt. Så sparer man litt ledninger inn og ut av kupen. Men problemet da er jo at lyset i brytern alltid vil være på siden + ledningen blir satt inn i lyspæra der hvor jord egentlig skulle være og visa verca. Skjønner? Noen som har no tips angående det? Nå er det ikke sååå viktig med lys i brytern, men alikavel ;)

gleid
29/06/11, 15:59
Jepp, jeg så det når jeg rota litt på Autodata. Pin 10 og 11. for 2 hastigheter. Da er det bare å kjøre rele på vanlig måten da:) med konstantstrøm og jordstyring. Funderte litt på det serru. men det er vel ikke tatt ut i kontakta på LH 2.4 nettet til 240 det da? Hjernen min er en 962.

Sikkert et dumt spm, men har ikke så mye erfaring med dissa "nye" 240iene :rolleyes: Hvor sitter hjernen på bilen og hvor finner jeg nummeret? Er det de boksene som er ved bena til passasjeren?

ArneR
29/06/11, 16:15
Jepp.. :)

gleid
29/06/11, 19:19
Hehe, takk igjen!

gleid
29/06/11, 21:37
Hadde visst 5xx hjerne :( Buhu. Så da blir det tilbake til å prøve å trøkke inn den koblingen på slangen. Takk for all hjelp! Ny på forumet her og trives meget godt så langt :)

ArneR
29/06/11, 22:29
Sliter du med det, tar du bare å sprayer litt silikonspray inni slangeendene før du presser dem på, da glir de lettere på plass..