PDA

Vis full versjon : Sammenkobling tenningslås og girvelger



tomoen
26/05/17, 20:53
Har en 2004 D5 automat. Driftsikker og god bil, men etter 300k begynner småtteri og dukke opp.
For det første er det vanskelig å få stikka ut av park, spesielt når bilen har stått litt. For det andre er det vanskelig å få tenningsnøklen fra 2 til 1 og ut av låsen når den settes i park etter kjøring. Regner med det er plunder med shiftlockmekanismen. Ser at en del biler skal ha en shiftlockoverrideknapp, men det finnes så vidt jeg kan se ikke på min.
Jeg mener problemet oppsto etter en søleepisode over midtkonsollen, jeg regner med at åpning og tørking, rengjøring, smøring kan være resepten her. Etter det jeg leser i andre forum er dette koblet sammen med et kabeltrekk, ikke elektronisk.

Noen med tilsvarende erfaringer og tips for løsning?

lars otto skiftesvik
27/05/17, 10:42
Ta opp dekselet under gearspaken da finner du mekanismen som styrer de tingene du nevner her. Mekanismen er rent mekanisk med vaier og diverse plastdeler. Systemet virker inn både på nøkkel bremsepedal og gearspaken. En god runde med rengjøring og smøring kan hjelpe.
Da jeg ikke fikk spaken ut av park måtte jeg flytte litt på vaieren.

tomoen
27/05/17, 19:46
Takker så mye for godt innspill!
Tok av sidedekslet på sjåførsiden, dro setet helt tilbake og lyste inn. Da så jeg rett inn på kablen som er festet i en sylinderformet gul tapp i overkant av 1 cm tykk som sitter 90 grader på bilens lengderetning. Denne flyttes frem eller tilbake av kablen fra tenningslåsen, når den er dratt tilbake låser den opp så girvelgeren kan dras ut av park, når den er skyvd fremover låser den girvelgeren i park, men åpner for at tenningslåsen kan vris til 0 og nøklen dras ut.
Den beveget seg relativt tregt, håper noen sprut med WD40 og litt skyving frem og tilbake løser problemet.
Det viktigste med denne oppdagelsen var likevel at man ved å skyve på denne sylinderen frem eller tilbake slipper å bli stående. Skyves den tilbake får en uansett girvelgeren ut av park, skyves den frem får man uansett nøklen ut. Regner med jeg kjører litt med dekslet av slik at jevnlig smøring etter hvert kan gjøre dette unødvendig.

FroBe
27/05/17, 22:57
Hvis det var sukkerholdig drikke så kan nok vann og såpe fungere bedre enn WD40 for å rengjøre.
WD40 vil vaske vekk eventuelle rester av grease/smøremiddel som var der fra før.