PDA

Vis full versjon : Kjørlengde oljeskift



martho
13/07/10, 15:50
Tenkte at jeg snart skal skifte olje på bilen min, så kom jeg til og tenke hvor mange kilometer en kan kjøre på en olje! Jeg har sett for meg 12-15000 km, alt etter hva olje som brukes. Jeg har nå kjørt 12000 på min, oljen er av type Valvoline synpower. Noen av dere som kjører mer eller mindre??

hgnubel
13/07/10, 17:17
Kommer veldig an på oljen, kjørestil, etc, det finnes nok ingen fasit og du får sikkert mange forskjellige svar.

Jeg kjører Mobil1 ESP 5w30 på min 2.0 10V, og den klarer seg sikkert fint med skifte hver 15.000km. Men jeg prøver å bytte olje nå minst en gang mellom serviceinterval, dvs ca hver 7500km. Liker å tro det er en god ting, oljen tar ihvertfall med seg mye dritt ut igjen.

De som er virkelig glad i motorene sine (eventuelt de som har en motor som er verdt å ta vare på:p) bytter vel hver 5000km tror jeg. Har ikke inntrykk av at de gjør det fordi de kjører med billig olje heller.

Se på hvor skitten oljen du ser på peilepinnen er i forhold til den du heller på. Det er dritt og partikler som er for små til å fanges opp av oljefilteret og dermed blir liggende og slite inni motoren. Hyppige oljeskift er en billig forsikring mot stor motorslitasje :)